Facebook data

1
Ta bilen ner på kontinenten
#94067 Ta bilen ner på kontinenten 14 år sen Stoke: 0

Captain_Kangaroo
graphgraph

Hej, i sommar så funderar jag på att ta bilen ner på kontinenten, första stoppet blir Frankrike för att sedan fortsätta mot Portugal. Alternativet jag har är att ta flyg ner och hyra bil på plats. Så det vore intressant att höra era erfarenheter av att bila ner. Hur lång tid kan resan ta från Stockholm? Kostnad inklusive tullar och avgifter mm.

Är det nån som är sugen på att följa med och dela på soppan så vore det kanon, dock ska jag möta upp min flickvän i Lissabon efter 1-2 veckar så då får ni klara er själva. Om jag åker så blir det i början av Juni.

Logga in för att svara
#94237 Svar: Ta bilen ner på kontinenten 14 år sen Stoke: 0

Captain_Kangaroo
graphgraph

Enligt viamichelin är det ca 260 mil ner till Biarritz, jag kommer förmodligen att köra en relativt snål diesel så det borde inte bli allt för dyrt med soppa. Tullavgiftera som de räknat på är lite drygt 100 euro vilket väl låter vettigt med färja och sånt?

Men det jag insett är att det kommer ta en jävla lång tid att köra 260 mil själv så, nu hänger det främst på att jag hittar en co-driver så att man kan turas om att köra. Så är ni sugna på att haka på ner i början av juni är det bara att höra av er!

Logga in för att svara
#94238 Svar: Ta bilen ner på kontinenten 14 år sen Stoke: 7

GZaa
graphgraph

meddelande i din gästbok!

Logga in för att svara
#94239 Svar: Ta bilen ner på kontinenten 14 år sen Stoke: 7

Cagge
graphgraph

Hej kaptenen;
Jag körde ner till Friends of Aloha i Biarrtiz förra sommaren med en V70 2.4 l bensin. Kostade ca: 8000:- ToR med vägtullar och allt. Tog "klassiska" vägen med färjor i Danmark, skönt med bensträckare. Hade ingen CoDriver utan pälsade på till Amsterdam non- stop och sedan nästa dag till Biarritz. Inget jag rekomenderar, var helt väck ett par dgr efter. Låg på 150 km/h konstant. Ett stort plus är att ha egen bil nere på plats. Dyrt m hyrbil i Frankrike, Spanien är billigare men vet ej om du får köra till andra länder m hyrbil. Körde på natten, dagtid kan vara katastrof med alla vägjobb, spec. i Tyskland. I år blir det nog flyg&hyrbil. Lycka till.

Logga in för att svara
#94240 Svar: Ta bilen ner på kontinenten 14 år sen Stoke: 10

Backdoor_Goran
graphgraph

Biarritz till Lisabon är typ 90 mil till, så totalt från Sthlm tror jag det är 700 t/r utan några avstickare. Har kört hela sträckan för 3 år sen med minibuss och då brände jag av 900 mil på knappt 3 veckor. Men då rekade jag runt en del.

Har du inte några med dig skulle jag flyga ner (kostar typ 2000 kr) och sen hyra bil på plats. Förbokad liten hyrbil i Portugal är inte så dyrt (under 200 eur för en vecka).

Om du kört hela vägen ner och har torr strupe får du får kika in på Lapoint surfcamp i Ericeira när du kommit fram, så bjuder vi på en kall Superbock (får hälsa Grilo från mig, för jag är nog tyvärr inte på plats själv. Då får jag stryk av Monica, ska ner två veckor i maj).

Ha det gott
//Göran

Logga in för att svara
#94255 Svar: Ta bilen ner på kontinenten 14 år sen Stoke: 0

Captain_Kangaroo
graphgraph

Tack för svaren, det kommer nog att bli så att jag kör ner med bilen. Den där superbocken låter lockande, jag kommer definitivt att kika in på Lapoint.

Gazaa: Kul att du är intresserad, jag ringer dig snart.

Logga in för att svara
#94256 Svar: Ta bilen ner på kontinenten 14 år sen Stoke: 6

plåtslagarn
graphgraph

har åkt bil ner. jätte jobbigt tyckte jag. flyg å hyr bil är mitt råd.

Logga in för att svara
#94261 Svar: Ta bilen ner på kontinenten 14 år sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

Jag flög ner för några år sedan till Biarritz, hyrde bil (Pe. 30x) och körde sen ner till Ericeira, så ja, du får ta hyrbilen från Frankrike genom Spaninen till Portugal, nog bra om säger det också innan dock. Hyrde av Hertz tror jag, inte aning vad det kostade då, men billigare än att köra ner själv var det.

Körde egen bil 2002, brände av 650mil och då var vi inte längre än Bilbao i Spanien.

Detta sagt så funderar jag ändå på att köra ner i sommar, men slipper man betala slitaget på bilen, så blir det lite mindre smärtsamt.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!