Facebook data

1
Lagning av bräda
#94342 Lagning av bräda 14 år sen Stoke: 0

uppTagg
graphgraph

Tjena boys and girls! Jag har nyss köpt en bräda (här på surfmarknaden faktiskt) av märket och modellen 7S Aussie fish. Tyvärr är det alltid vanskligt att frakta brädor och när den kommit fram till mig med bussgods och efter att jag granskat den hittade jag en ganska nasty skada på kanten av ena tailen.

Jag har lagt upp bilder på skadan här:
www.taggaupp.nu/wp-content/gallery/random-singles/pict5104.jpg
www.taggaupp.nu/wp-content/gallery/random-singles/pict5105.jpg
www.taggaupp.nu/wp-content/gallery/random-singles/pict5106.jpg

Tror ni man kan fixa detta snyggt själv? Vad behöver jag isf? När jag var i Australien förra året fanns det ju solstelnande resin på tub på typ ica.. Var köper jag det jag behöver lättast här i Sverige? Är ju typiskt att det är just på en sån knölig kant som skadan är och att skummet är exponerat.

Detta gör att jag inte kan surfa på den innan jag reparerat, vilket gör mig lite ivrig :>

Logga in för att svara
#94343 Svar: Lagning av bräda 14 år sen Stoke: 50

Danne
graphgraph

När jag lagar mina dings tar jag en skalpell och snyggar till kanterna. Sen kör jag One Strike Filler-spackel och lägger på ett lager glasfiberspackel.. sen ere ba slipa så det blir bra.. funkar perfa och går fort..

Vet inte om man behöver One Strike egentligen, men det va nån som sa att glasfibern kunde käka upp skummet i brädan så jag tog det säkra före det osäkra..

Logga in för att svara
#94355 Svar: Lagning av bräda 14 år sen Stoke: 0

uppTagg
graphgraph

Tack för svaret! Då är det bara att åka på Beijer och handla lite! ^^ Känns ändå som en rätt kritisk punkt som blivit skadad frågan är om man klarar av att återskapa spetsen så den blir som den andra sidan (inte för att jag lär märka någon skillnad men..)

Om man vill proffslaga, var lämnar man in då? Kommer inte på något ställe här uppe i norrland direkt (bor i Örnsköldsvik)

Cheers!

Logga in för att svara
#94363 Svar: Lagning av bräda 14 år sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Det där kan du laga enkelt på många olika sätt beroende på hur proffsigt du vill det ska se ut.
1 enklaste...köp en stång med epoxykitt på tex biltema. Gör rent ta bort allt löst material och sen trycker du i kittet som du först knådat enl bruks. Slipa till rätt form.

2 Köp polyesterplast och härdare (följer ibland med) Gör rent som ovan. Tejpa med tex mask eller silvertejp så du får en liten strut runt runt och lite utanför själva skadan. Fyll denna med polyestern och gärna lite glasfiberväv klippt i små 5mm bitar. Blir starkare om du använder väv. Ta bort tejpen efter härdningen och slipa till rätt form.

Logga in för att svara
#94401 Svar: Lagning av bräda 14 år sen Stoke: 68

RATMAN
graphgraph

uppTagg...that is a really really easy ding to fix and you can make it almost disappear with very little effort...ring me and i'll help you!! 0702097787
I repaired and made boards for 20 yrs mate...don't worry but don't do anything to your board until you've talked to me..
peace...rat

Ändrat av RATMAN
Logga in för att svara
#94406 Svar: Lagning av bräda 14 år sen Stoke: 0

uppTagg
graphgraph

Sweet! I'll give you a call this weekend!

Cheers

Logga in för att svara
#94560 Svar: Lagning av bräda 13 år, 11 månader sen Stoke: 0

uppTagg
graphgraph

Yoyo! Tänkte som uppföljning länka till ett galleri med bilder på lagningen.

Tack för tipsen i denna tråd och tack till Ratman för alla instruktioner via telefon, det hjälpte oerhört!

Några snabba notes:

Kittet jag köpte för att repa brädan var det de säljer på surfers.se "Quick fix lagningskit medium". Innehöll allt jag behövde förutom tillräckligt med sandpapper för storleken på min skada. Rekommenderas!

Resinmassan var mer trögflytande och kladdig än vad jag trodde den skulle vara, det var skitsvårt att blanda den med glasfibertussen jag klippt till utan att få en mängd luftbubblor i den.

Jag tog i ordentligt med mängden resin och fick slipa därefter. Med 80 kornigt sandpapper gick det ändå rätt fort även för hand. Skönt sommarväder ute, hade inte bråttom!

Trots att Rat varnade mig glömde jag bort mig och slipade sista gången med brunt våtslippapper. Använd för guds skull aldrig brunt sandpapper, det sätter sig brunt damm i alla porer du kan tänkas ha på lagningen. Jag försökte ta ut skräpet med en nål men lyckades inte få tag på allt.

Även om det blev lite skräp kvar är jag mycket nöjd, tycker jag fick till formen bra. Man ser att den är lagad dock eftersom det inte är något vitt skum i den spetsen. :>

Här är länken till galleriet för den som är intresserad.

www.taggaupp.nu/?p=1075

Nu behövs bara lite vind! :>
Cheers!

Logga in för att svara
#94563 Svar: Lagning av bräda 13 år, 11 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Det blev snyggt. JAG har för mig att det redan är glasfibrer i quickfix blandningen men har inte hundra koll.
Handslipning funkar men man kan få en billig excenterslip på Jula, Clas O eller dylikt för under eller runt 200 kr. Det går inte bara snabbare att slipa, resultatet när man vant sig slipa med maskin blir nästan alltid bättre och jämnare samt går på fem minuter istf 45.

Logga in för att svara
#94564 Svar: Lagning av bräda 13 år, 11 månader sen Stoke: 0

uppTagg
graphgraph

Tackar! Hmm, det är mycket möjligt att det redan är glasfiber i. Måste kolla på tuben ordentligt när jag kommer hem. Tycker dock att jag läste på allt som kom med och att det inte stod någonting om glasfiber i blandningen, men jag kan ha missat det eftersom jag antog att den var oblandad då de skickat med väv på sidan. Det skulle ju förklara varför den blev så trögblandad och isf skulle det nog inte vara några som helst problem att få resultatet bubbelfritt.

Jo, jag kände att jag ville slipa för hand för att bibehålla kontrollen. Tror helt klart att det skulle vara smidigare med maskin.

Logga in för att svara
#94565 Svar: Lagning av bräda 13 år, 11 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Quickfixen till för att vara ganska allround, du ska kunna både laga/fylla små hål med den och även laminera en vävbit. Nästan helt säker på att det är små fiberbitar i den, man brukar kunna se nån trådliknande struktur när man trycker den ur tuben.
Skulle tippa på att det är nåt fyllmedel i den också som gör den mer gelliknande/mindre rinnig. (typ Cabosil/aerosil??)

Logga in för att svara
#94572 Svar: Lagning av bräda 13 år, 11 månader sen Stoke: 68

RATMAN
graphgraph

uppTagg skrev:
Yoyo! Tänkte som uppföljning länka till ett galleri med bilder på lagningen.

Tack för tipsen i denna tråd och tack till Ratman för alla instruktioner via telefon, det hjälpte oerhört!

Några snabba notes:

Kittet jag köpte för att repa brädan var det de säljer på surfers.se "Quick fix lagningskit medium". Innehöll allt jag behövde förutom tillräckligt med sandpapper för storleken på min skada. Rekommenderas!

Resinmassan var mer trögflytande och kladdig än vad jag trodde den skulle vara, det var skitsvårt att blanda den med glasfibertussen jag klippt till utan att få en mängd luftbubblor i den.

Jag tog i ordentligt med mängden resin och fick slipa därefter. Med 80 kornigt sandpapper gick det ändå rätt fort även för hand. Skönt sommarväder ute, hade inte bråttom!

Trots att Rat varnade mig glömde jag bort mig och slipade sista gången med brunt våtslippapper. Använd för guds skull aldrig brunt sandpapper, det sätter sig brunt damm i alla porer du kan tänkas ha på lagningen. Jag försökte ta ut skräpet med en nål men lyckades inte få tag på allt.

Även om det blev lite skräp kvar är jag mycket nöjd, tycker jag fick till formen bra. Man ser att den är lagad dock eftersom det inte är något vitt skum i den spetsen. :>

Här är länken till galleriet för den som är intresserad.

www.taggaupp.nu/?p=1075

Nu behövs bara lite vind! :>
Cheers!

hahahaha you did good upptagg!!!..dont worry about the sandpaper in the airbubbles cause the surf will wash the shit out of them soon enough and then you can smörja mera quickfick over the ding in the airbubbles to fill them up and then sand it off to a perfect finish..you did a good job man!!!..erik g is right and i told you the same over the phone that it goes sooooo much quicker with a sanding machine but the first few times its good to sand by hand to find out how far you have to sand to get it right...eller hur!!!???!!!...i would have made my 'form',(with tape), different. i would have made it so i could fill it while the board was lying down but your method worked fine!!..it looks great and if you want to clear out the air bubbles get a hold of an 'airgun' (truckluftspistol) and blast the shit out of the holes and smeta ner mera quickfix on it and then it'll be fine!! good job man!!! congratulations!!! perfect work!..peace from da rat!

Logga in för att svara
#94650 Svar: Lagning av bräda 13 år, 11 månader sen Stoke: 0

Melker
graphgraph

Min bräda har fått smäll på railsen, inga hål utan sprickor då. Jag har glasfiber och polyester hemma så istället för att cykla ner till surfers så kanske jag kan laga det med det jag har. Grejen är dock att jag har hört man inte ska ha polyester till en epoxibräda. Det låter kanske konstigt men jag har faktiskt ingen aning om min bräda är gjord av epoxi eller polyester, trodde att polyester alltid gav ett matt resultat men jag verkar ha fel, den här ytan på min bräda är "glansig" och genomskinlig. Det är en aloha 6,6 modell vette fan vad den heter men det är en shortboard. Någon som har koll?

Logga in för att svara
#94656 Svar: Lagning av bräda 13 år, 11 månader sen Stoke: 1

Extreme
graphgraph

@uppTagg: Snygg lagning! Jag har en 7S SuperFish i 6.8. Skon att kora och grym pa att fanga vagor.
Kor med quad FSC H-2 fenor. Nackdelen ar kanske att bradan ar ganska tung....
Aterkom garna med en beskrvning av hur bradan funkar for dig.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!