|
#94381 |
Tips på surfresa! 14 år sen |
Stoke: 0 |
|
Tjena, hade tänkt dra iväg på en lägre surfresa fram mot oktober/november och vara borta runt 4 månader (eller så länge pengarna räcker) för att utveckla min surf! Jag ser mig själv som en avancerad nybörjare då enbart har surfat ett drygt år men sedan länge tar gröna vågor och rätt nyligen gett mig på att surfa shortboard. Jag har tidigare surfat Biarritz samt Sri Lanka och är på torö när vädret tillåter. Nu hoppas jag på tips för en resa till ett ställe med varmt vatten och där det är billigt att leva! Spinn på ämnet! Tack på förhand!
// Joel
|
|
|
|
|
#94395 |
Svar: Tips på surfresa! 14 år sen |
Stoke: 1 |
|
Indonesien är nog bästa stället i världen om man skall se till kvalitetsvågor för lite bucks, dock många andra surfare som tänker precis som du där...
Flyg till Bali och kom igång med surfet, därefter är det bara att ge sig ut på upptäcktsfärd till alla öar och spots runtomkring under ett par månader.
|
|
|
|
|
#94396 |
Stoke: 30 |
|
oktober/november and 4 months on is south pacific season
central america, hawaii, tahiti, fijii, or australia
or morrocco
and I got minus stoke for that haha
|
|
|
Ändrat av SharkBoy
Logga in för att svara
|
|
#94399 |
|
Tack så mycket båda två! Nu har jaga lite att börja leta på. indonesien har jag tidigare ägnat en tanke men är det någon som har erfarenhet av central amerika? kvaliten på vågorna, folk i vattnet o prisläget?!
|
|
|
Ändrat av Paulsson
Logga in för att svara
|
|
#94403 |
Stoke: 7 |
|
Centralamerika har riktigt bra vågor och vattnet är varmt iaf i Panama och Costa Rica (kallare i Nicaragua pga offshore vindarna). Det finns massa info på forumet om CR. Nu när dollarn ligger så lågt är priserna ok även i CR men annars är där relativt dyrt (jäkligt bra surf dock sök på forumet för spots).
Bättre priser i Nicaragua och mindre folk i vattnet! San Juan del Sur är en trevlig liten by men det är drygt med att man måste ta transport till bryten (med de kostnaderna blir det inte så billigt längre, kan bo ute på playa maderas om du ändå vill vara där)!
Popoyo har en riktigt bra våg men tyvärr ganska mycket folk på en ganska tight take off (kan bo för 6 dollar natten på Tica 2 och maten är billig).
Norrut (30 minuter) ligger Astillero som har ett beachbreak och en riktigt lång vänsterpoint runt hörnan norrut! Var ensam i vattnet på pointen flertalet gånger! Riktigt billigt!!! Bodde och åt tre mål om dagen för 13 dollar/dygn på rest Paradiso! Bra att ha ett hot skin eller någon form av varmare rash för morgonsessionen (gäller hela södra N. ffa om du vill ligga i lite längre).
Längre norrut finns surfcamp Miramar (har hemsida som du kan googla) Bra vågor precis framför boendet, lite dyrare dock (17 dollar natten ink frukost och mellan 5-7 dollar för mat vilket är dyrt för N.) Vågor för all tide! Om puerto Sandino fungerar (behöver minst 4 fot och low tide, dessutom vindkänsligt) så är det lätt värt att ta en båt dit! En LÅNG vänstervåg med bra klass. Om det är inom budget är det helt klart ett bra stopp!
Besökte även Playa Boom som är ett tugnt beachbreak som tyvärr var sådär när vi var där nen kan kanske vara ok vid rätt förhållanden.
Hann aldrig upp till El Salvador men hörde mycket gott om det!
Panama är billigare än CR men inte som N. Var bara i St Catalina (grymt bra höger våg och en lite snällare vänstra men crowded när den går av) och Bocas del Toro. BT behöver minst 5 fot och helst över 10 s period för att reven ska börja fungera men då finns det många bra bryt att åka till.
Om ni är några stycken som kan dela på bilhyra så kan jag rekommendera att ta en tur från St Theresa i CR upp längsmed kusten till Tamarindo (4 wd är ett måste, räkna med några dygn så ni slipper stressa, kan hyra med drop off från bla Albamo så ni slipper köra ner den igen) finns många bra bryt att upptäcka med liten crowd!
Annars är det billigt att åka "chickenbuss" i centralamerika! Skaffade en SOMA airbag innan resan som var sjukt bra att ha med tanke på transporterna (3 månader utan en transport ding är klart MVG) Sök lite mer på forumet så hittar du fler trådar om Centralamerika och tips på bra spots!
Hoppas ni scorar!!!
|
|
|
|
|
#94436 |
|
Tack! känns värt att utnyttja en relativt svag dollar. Jävligt bra beskrivning av spots, priser m,m. o en SOMA airbag e nog en inverstering som absolut borde göras!
|
|
|
|
|