Facebook data

1
Videokamera....förslag?
#94411 Videokamera....förslag? 14 år sen Stoke: 14

cederholm
graphgraph

ja ni läste rätt. ännu en ny pryltråd
denna gången behövs det hjälp av er som filmar en del med videokamera. vilken liten rackare ska jag satsa på?
filmade en del med min kamera i helgen, canon 7D. väldigt fina filmer, men utan autofokus så kan det bli lite jobbigt. så tips och råd är väldigt välkomna

//Peter

Logga in för att svara
#94412 Svar: Videokamera....förslag? 14 år sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

vilken prisklass?
7d filmer bra, men kort skärpedjup och objectiv gjort för stillbilder gör att man kan missa mycket action

Logga in för att svara
#94414 Svar: Videokamera....förslag? 14 år sen Stoke: 14

cederholm
graphgraph

allt upp till ca 10-12 tusen tänkte jag

Logga in för att svara
#94415 Svar: Videokamera....förslag? 14 år sen Stoke: -3

Gotsurf
graphgraph

Canon XM2

Logga in för att svara
#94417 Svar: Videokamera....förslag? 14 år sen Stoke: 14

cederholm
graphgraph

Gotsurf skrev:
Canon XM2

Det var kanske i dyraste laget. skulle gärna haft en sådan men vill kunna ta med den utan att ha en ryggsäck att packa den i

Logga in för att svara
#94419 Svar: Videokamera....förslag? 14 år sen Stoke: 0

uppTagg
graphgraph

Panasonic TM900 är på min önskelista iaf! :O Har ingen kamera för närvarande så jag kan inte rekommendera baserat på erfarenhet, men från vad jag läst så är den kameran drömmen! :>

www.camcorderinfo.com har detaljerade recensioner om du vill grotta.

Logga in för att svara
#94420 Svar: Videokamera....förslag? 14 år sen Stoke: 12

Per
graphgraph

Sonys lilla systemkamera Sony NEX-5 är tydligen superb vad gäller filmande. Och då får du ju också en liten fin stillbildskamera på köpet. Men optiken är dyr tyvärr.

Logga in för att svara
#94423 Svar: Videokamera....förslag? 14 år sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

Lack of DOF is a definate ADVANTAGE compared to traditional video cameras but not to argue the point - instead here is a pretty good review that pertains to the D7 but is also a good source of info in general ..

www.reelseo.com/hd-video-dslr-camera/

Ändrat av Gazzer
Logga in för att svara
#94429 Svar: Videokamera....förslag? 14 år sen Stoke: 1

Pierre
graphgraph

Sony Nex-Vg10, det är en videokamera med utbytbar optik.
Med andra ord får du både systemkamerans korta skärpedjup och videokamerans autofokus i en och samma produkt. Har själv varit sugen på den men den är fortfarande ganska dyr.
Den lanserades i början av året och priset går ner, började på ca 20 000 men går att få för ca 13000 i Tyskland, enligt prisjakt.nu

Är det ngn som testat den så hade det varit kul att höra.
www.kamerabild.se/nyheter/kameror/sony-nex-vg10-videokamera-for-nex-systemet-1.365659.html

Logga in för att svara
#94433 Svar: Videokamera....förslag? 14 år sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

Gazzer skrev:
Lack of DOF is a definate ADVANTAGE compared to traditional video cameras but not to argue the point - instead here is a pretty good review that pertains to the D7 but is also a good source of info in general ..

yeah, sure it's an advantage in a controlled environment if that's what you are shooting, if you are shooting surfing, than that's not 100% true

and for the record, it's not a lack of DOF but a control of DOF, you can still stop down and get a substantial DOF if needed

Ändrat av SharkBoy
Logga in för att svara
#94434 Svar: Videokamera....förslag? 14 år sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

double

Ändrat av SharkBoy
Logga in för att svara
#94437 Svar: Videokamera....förslag? 14 år sen Stoke: 14

cederholm
graphgraph

SharkBoy skrev:
Gazzer skrev:

yeah, sure it's an advantage in a controlled environment if that's what you are shooting, if you are shooting surfing, than that's not 100% true

and for the record, it's not a lack of DOF but a control of DOF, you can still stop down and get a substantial DOF if needed

@Sharkboy: you know alot about filming buddy, but maby not with that kind of camera im looking for. you probably use super advanced cameras. but do you have like an idea of what kind of camera i should get?
and yes, its hard to film with the 7D in that kind of conditions with surfing. i need something with autofocus. it was ok when i was filming short waves with allmost no movement in depth. i was looking at the panasonic 900, seams like a good camera.
Thanks for all the help guys.

//Peter

Logga in för att svara
#94442 Svar: Videokamera....förslag? 14 år sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

On the contrary. Jag brukar stänga AV Autofokus på min XM2 OCH min Canon D550 - p.g.a. att det är svårt för sensorerna att hitta linjer i vågorna. Det är så dem är byggd nämligen. Oftast är det tämligen ljusstarkt när man filmar utomhus (surfing). Det betyder att du kan ligga på en mellanläge vad gäller bländare (jag filmar alltid med Manuellainställningar för övrigt) På "oändligt" alltså infinity blir sufaren skarp - så är det bara. (Att du upplever en behov av autofokus beror nog på att med standard skärmen så ser du knappast föremålet - eller hur?) Av någon anledning så fokusera en del objektiv på oänligt en liten aning "bakåt" - alltså man måste vrida ringen "ifrån" en bit. Det har skrivits mycket om de nya system kamerana som filmar i HD och stillbilder kontra hur en "riktigt" video kamera är byggd och fungerar i praktiken. Är man riktigt seriöst vad gäller videofilmning bör man nog fundera på en videokamera och inte "kombitypen". Har man inte de behoven och väljer en "kombi" så tycker jag att en tillsattssökare är ett krav och att man är väldigt noga med vilka inställningar man väljer vid filmningen. Det påverker olika sorters artifakter, färgdjup, resolution, skärpedjupet, redigeringsförfarande m.m.

Logga in för att svara
#94444 Svar: Videokamera....förslag? 14 år sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

Det här är en prisvärd kamera som är ett (välbehövligt!!) utveckling av min 550D: www.fotosidan.se/cldoc/canon-eos-600d-liknar-eos-60d.htm

550D har nämligen taskig firmware och inte vridbar skärm - vilket jag trodde inte var intressant när jag köpte det men till min förvåning är väldigt praktiskt!!

Logga in för att svara
#94445 Svar: Videokamera....förslag? 14 år sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

Filmat med 550D utan autofokus med inställningar 640x480 50 fps redigerat på en PC (VegasPro) renderat ut till 1080 HDV (mpg) 24 fps Om jag hade haft tillgång till min macbook på resan och flera hårddiskar kanske hade nog valt full HD vid filmningen men den här uppsättning funkar rätt bra, tar upp mycket mindre plats på diskarna och är skit smidigt att redigera även med bara 3 gig ram.

Logga in för att svara
#94450 Svar: Videokamera....förslag? 14 år sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

Filmad med XM2 - kameran använder DVtaj och filmar i 750 pixlar bara - men med en 3 CCD sensor ... bättre färgdjup ---- tror jag - ingen expert .. liksom ..

Den här är en riktigt seg video ... (on purpose ..) om du inte gillar mig kommer du inte gilla filmen heller!!

www.algonet.se/~gwarner/gaz/slow.html

Hahah!! den lille tilde gjorde att du måste klistra in URLen manuellt!! Länken är rätt annars ..

Ändrat av Gazzer
Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!