Facebook data

1
Vilken är er dyraste merkostnad?
#9444 Vilken är er dyraste merkostnad? 18 år, 3 månader sen Stoke: 5

hman
graphgraph

Vilken är den dyraste oförutsedda merkostnad ni råkat ut för i samband m att ni surfat (eller velat surfa)?

Själv har jag nog kommit rätt billigt undan och har klarat mig m nåt spontaninköp av brädor som tappats bort eller knäckts av flygbolag och en och annan fartbot.

Logga in för att svara
#9449 Svar: Vilken är er dyraste merkostnad? 18 år, 3 månader sen Stoke: 4

Andreas J
graphgraph

hehe, Jag har en dyr merkostnad för att vilja surfa, landstället!
Min fru kom på den smarta idén att vi borde köpa ett lanställe på torö så att jag kunde surfa mer, perfekt tänkte jag! jojo......
Priserna på torö är ju galet dyra så den påbörjade processen slutade med att vi köpte landställe uppåt norrtälje istället. Visserligen har jag förkortat restiden till väddö med en haltvimme men det var en dyr merkostand bara för att vilja surfa mer. Dessutom lär ju helgerna bli ännu mer upptagna av att renovera...så det lär nog bli mindre surf....

Logga in för att svara
#9453 Svar: Vilken är er dyraste merkostnad? 18 år, 3 månader sen Stoke: 5

hman
graphgraph

Ha, jag tänkte att mitt bröllop (i Mölle-jag gick och hoppades på rätt vind hela helgen) skulle kunna ses som en merkostnad men det var nog billigt i jämförelse med en sommarstuga.

Logga in för att svara
#9456 Svar: Vilken är er dyraste merkostnad? 18 år, 3 månader sen Stoke: 1

björn j:son lind
graphgraph

Ett par kilo grönt per år kostar en del.

Logga in för att svara
#9485 Svar: Vilken är er dyraste merkostnad? 18 år, 3 månader sen Stoke: 0

olathelongboarder
graphgraph

Krockat en hyr bil utan extra försäkring på en surf resa till irland

Logga in för att svara
#9498 Svar: Vilken är er dyraste merkostnad? 18 år, 3 månader sen Stoke: 0

Seglarn
graphgraph

Lämnade för en månad sedan över alla mina ägodelar, sånär som på brädan, under pistolhot i Ecuador. Min polare och jag hade just avslutat en solig session och det enda han fick ha kvar var sina blöta surfshorts och en t-shirt, hans slitna femkronorstofflor tog de. Jag skulle resa hem tre dagar senare och lyckades få ihop de nödvändiga papprena (tillfälligt pass och visum eftersom jag flög via USA) med någon timmes marginal innan det var dags att gå på planet. Men särskilt dyrt blev det inte, länge leve länsförsäkringar.

Logga in för att svara
#9511 Svar: Vilken är er dyraste merkostnad? 18 år, 3 månader sen Stoke: -7

Slappo
graphgraph

Fick betala 210 euro för att få med min bräda hem igen från spanien Jävla spanjorer !!! Blev tok blåst en euro per cm sa dom jävla kräken! det bästa var att jag hade reda informerat flygbolaget att jag hade surbräda med mig och dom infomerade att det inte var någar extra kostnader.

Logga in för att svara
#9513 Svar: Vilken är er dyraste merkostnad? 18 år, 3 månader sen Stoke: 1

BennyS
graphgraph

Om man räknar ihop all bensin som man kör upp för att surfa oftast sönderblåsta, kalla, svenska vågor istället för att spara allt till en resa så får man nog mer surf/krona än om man surfar hemma! På vintern brukar det lätt bli kanske 3 timmar bil, stopp på statiol för kaffe/bulle, 1 timmes surf...för att då inte tala om en vinterdräkt skor handskar det får man juh en vecka på kanarieholmarna för....dvs ca 5 timmar*7 dagar...
Vet inte om denna ekvation går ihop egentligen...men man kan juh ha en dräkt rätt länge...

Ngn som kanske har gjort en xy kurva på det här och kommit fram till hur mkt man måste surfa för att det ska löna sig...? Skulle vara mkt intressant...

/Benny

Logga in för att svara
#9516 Svar: Vilken är er dyraste merkostnad? 18 år, 3 månader sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

Seglarn skrev:
Lämnade för en månad sedan över alla mina ägodelar, sånär som på brädan, under pistolhot i Ecuador ... Men särskilt dyrt blev det inte, länge leve länsförsäkringar.
Tråkigt Björn men skönt att det ordnade upp sig. Har själv hem/reseförsäkring i samma bolag.
Hoppas dock jag slipper vara med om nåt liknande. Skulle bli så jädrans stressad!

BennyS skrev:
Ngn som kanske har gjort en xy kurva på det här och kommit fram till hur mkt man måste surfa för att det ska löna sig...? Skulle vara mkt intressant...
/Benny

Som jag brukar säga: Måbra-faktorn går inte att mäta i pengar.

Logga in för att svara
#9517 Svar: Vilken är er dyraste merkostnad? 18 år, 3 månader sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

Trasig höger bakbroms på en risig Toyota Model-F i Frankrike mitt i industrisemestern. Slut på reservdelar i hela Europa. Fick till slut lämna bussen på verkstan o flyga hem. Skulle ändå ner igen ngn månad senare. Hade hyrbilsförsäkring hos Folksam och den täckte flygresan t o r!
När jag kom ner igen, hade dom inte fixat bromsarna!!!
Men ett par dar senare var det gjort... Pungade ut massor, körde ut från verkstan. 25 m därifrån var jag tvungen att bromsa och... trampade pedalen ända ner till golvet - bromsarna var inte 'justerade'. *suck* Kunde gått illa! Jävla klåpare!
Men men, allt ordnade sig till slut och jag kom till slut fram till Biarritz (från Montpellier) och även hem till Svedala med läckande topplockspackning (o 15 stinkande ostar), haha.
Sålde kort därefter bussen billigt till en polare som hade den tills den fick 12 tvåor på besiktningen. Det blev skroten nästa.
Så visst e det 'soul' att åka på roadtrip med ett vrak (inkl en massa historier att berätta) men inget slår ett pålitligt fordon. Brukar bli billigare resa... (det e när man resonerar så som man har blivit vuxen eller?

Logga in för att svara
#9542 Svar: Vilken är er dyraste merkostnad? 18 år, 3 månader sen Stoke: 3

BoogieMan
graphgraph

Har någon gång räknat på timkostnad på surfet, typ följande:

1/ Sitta och kolla som fan på prognoser några dagar innan, snacka på mobiltelefon med polarna, övertyga donnan om hur viktigt det är. Kostnad: Mycket men skön möda, lite mobiltelefon.
2/ Skolka jobbet, ta bilen, tanka, ladda kolhydratförrådet (Ballerina, Snickers, bananer). Kostnad: Minst 1000 i utebliven inkomst, ca 400 kr för soppa och Snickers plus lite annat käk.
3/ Förklara på jobbet var fan man tog vägen, förklara hemma varför man kom 2 timmar sent. Kostnad: Mycket men jobbig möda-

Hur mycket fick man surfa (om man räknar själva åktiden)? 10 bra åk om 5 sek, ett superåk om 10 sek, 10 skitåk om 4 sek, summa 100 sekunder.

Alltså minst 1400 kr för 100 sekunder --> 14 kr/sekund eller 50.400 kr/timme. Plus lite möda...

Oslagbart dyr sport, fallskärmshoppning eller heliskiing är ju bra mycket billigare typ.

Men va fan, det är ju värt varenda öre!!

Logga in för att svara
#9548 Svar: Vilken är er dyraste merkostnad? 18 år, 3 månader sen Stoke: 68

RATMAN
graphgraph

Kärringen blev en dyr kostnad..man måste köpa en massor grejer till henne hela tiden så hon inte bli sur när jag sticker bort hela tiden..hahahahahaB)

Logga in för att svara
#9549 Svar: Vilken är er dyraste merkostnad? 18 år, 3 månader sen Stoke: 2

Castorn
graphgraph

Esta skrev:

Så visst e det 'soul' att åka på roadtrip med ett vrak (inkl en massa historier att berätta) men inget slår ett pålitligt fordon. Brukar bli billigare resa... (det e när man resonerar så som man har blivit vuxen eller?

Haha sanna ord. Skön story. Har en liknande...

Sommaren -98 efter att jag muckat skulle jag och en polare dra på vår första surftrip nedåt sydeuropa. Min gamla oranga Opel rekord -78:a kombi med automat och tonade rutor var fordonet som valdes. Vi hade packat takbox och hela bilen full med prylar eftersom tanken var att lämna svedala på obestämd tid.

Opeln hade fått följande diagnos av en gammal meck som kollat lite på bilen innan avfärd: "Grabbar, jag ger kardanaxeln 100 mil, men har ni tur så!" Vi tyckte oddsen lät helt okej och bestämde oss för att åka.

Några mil från franska St-Brieuc hörs ett otrevligt ljud från motorn och den börjar hacka likt en jordfräs. I total förnekelse inför det faktum att biljäveln more or less skurit sönder totalt försökte jag limma fast något på förgasaren som jag visste brukade lossna. Efter att jag insett vad som skett med kära bettan och var klar med mitt psykbryt, vilket inkluderade sparkar och slag mot karossen, lyckades vi rulla in i en liten håla där vi dagen efter uppsöker en opelverkstad.

De franska opelmekanikerna blev oerhört upphetsade över åldern och modellen på bilen men att laga den var inte det inte på tal om. De skrattade mest. Så efter några timmars taffliga samtal med bilfirman på gymnasiefranska och telefonsamtal till försäkringsbolagets danska avdelning kom vi fram till att ditcha bilen på verkstaden så skulle de skrota den åt oss.

En snäll anställd på verkstaden skjutsade oss och takbox in till St- Brieuc där vi på tågstationen packade ur takboxen m.m och satte en man i arbete med att börja tejpa ihop kartonger. När vi precis är redo att sluta en deal med en av boxtejparens polare om att sälja takboxen, ringer försäkringsbolagets danska representant och menar att de har hittat en schenkerlastbil i närheten som ska ta boxen hem på försäkringen. Sweet tyckte vi! Mindre sweet tyckte mannen som gick miste århundradets takboxdeal samt boxtejparen som med frågande min upprepade "No box? No Box?" No je suis desolé monsieur men merci ändå pour alla boxar du har tejpat! När boxen sedan efter någon månad kom hem till sverige och farsan öppnade den, möttes han av resterna från vår avskedspaella som glömts att diskas ur...

Sen köpte vi interrailkort och jordens sämsta ryggsäckar i Paris och fortsatte resan på tåg medels parkbänk. Men så jävla mycket surf blev det ju inte!

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!