Facebook data

1
Semi-fish på Torö
#94588 Semi-fish på Torö 13 år, 11 månader sen Stoke: -2

radioleg
graphgraph

Jag tänkte börja surfa på Torö i sommar och har aldrig surfat i Sverige innan, så jag skulle uppskatta lite råd om brädor. Jag har trivts mycket bra med en 6'0 thruster, som jag kört på nere i Costa Rica. Nu funderar jag på att köpa en 6'0 quad semi-fish, men kan inte sluta oroa mig för att det kommer vara för lite volym i brädan för att enkelt kunna fånga de svenska vågorna. Hur stor är skillnaden på en fish och en semi-fish, och vad tycker ni att jag ska satsa på för bräda(väger 69kg)? Jag uppskattar verkligen alla råd jag kan få. Försöker bifoga en bild på den brädan jag körde på i CR, om det nu hjälper, samt den jag funderar på att köpa.

/Olof

Ändrat av radioleg
Logga in för att svara
#94589 Svar: Semi-fish på Torö 13 år, 11 månader sen Stoke: -2

radioleg
graphgraph

blev bara semi-fishen som jag funderar på att köpa, men det får duga.

Logga in för att svara
#94591 Svar: Semi-fish på Torö 13 år, 11 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Gå upp lite i bredd och plattare rocker så funkar det säkert. Lägg ut mått på din gamla bräda, samtliga mått..

Logga in för att svara
#94592 Svar: Semi-fish på Torö 13 år, 11 månader sen Stoke: -2

radioleg
graphgraph

De mått jag har från vad som stod på brädan är 6'0" x 193/4" x 21/2" Förstår inte vad som är vad bland dessa siffror, men kanske ska det vara ett kommatecken någonstans då underdelen av siffrorna på brädan var lite bortskavda.

Ändrat av radioleg
Logga in för att svara
#94593 Svar: Semi-fish på Torö 13 år, 11 månader sen Stoke: 9

jacobw
graphgraph

det betyder att brädan är (6 fot, 0 tum lång) x (19 och 3/4 tum bred) x (2 och 1/2 tum tjock).

1 tum = 2.54 centimeter.

ganska bra shortboard-mått det där tycker jag. men med tanke på att du är rätt lätt så borde du kunna ha kul med den där om det är lite tryck i vågen vilket det ofta är på torö.

Logga in för att svara
#94594 Svar: Semi-fish på Torö 13 år, 11 månader sen Stoke: -2

radioleg
graphgraph

Måtten på brädan jag funderar på att köpa är 6’0” 19 7/8” 2 3/8”

Alltså liiite bredare, men aningen tunnare.

Logga in för att svara
#94598 Svar: Semi-fish på Torö 13 år, 11 månader sen Stoke: 9

jacobw
graphgraph

då så, trivs du med den du har så kommer den nya flyta ungefär lika bra, tänk dock på att det är brackvatten och du har några kilo gummi på dig...

skulle jag köpa en ny torö-bräda i nuläget så skulle jag gå upp rejält i volym, de få dagar då det verkligen pumpar så kan du ta din shortboard, alla andra dagar så har du roligare på något du fångar mycket vågor på. jag märkte själv i höstas hur mycket roligare jag hade när jag skippade mitt 5'10 kex och började surfa tjejens 6'10 funboard. inte lika trött i armarna, man kan surfa även de minsta dagarna och man fångar mååånga fler vågor...

Logga in för att svara
#94600 Svar: Semi-fish på Torö 13 år, 11 månader sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

Vågorna på Torö är inte snabba, utan sega. Så det krävs storlek och volym för att ta sig framåt...

Logga in för att svara
#94608 Svar: Semi-fish på Torö 13 år, 11 månader sen Stoke: 101

danneroyal
graphgraph

Brädan ser bekant ut...host....host....!

Logga in för att svara
#94612 Svar: Semi-fish på Torö 13 år, 11 månader sen Stoke: -2

radioleg
graphgraph

Hehe. Hoppas du medgiver till att jag publicerar dina foton, vill helst inte åka på en stämning.

Det lutar nog åt att köpa en bräda med lite mer volym. En funboard eller större fish kanske. Tackar och bockar för hjälpen.

Logga in för att svara
#94627 Svar: Semi-fish på Torö 13 år, 11 månader sen Stoke: 0

GodinSurf
graphgraph

låter bra dem måtten du har, har dock aldrig surfat på Torö vet någon vilken tid om året det är som best att surfa där?

Logga in för att svara
#94628 Svar: Semi-fish på Torö 13 år, 11 månader sen Stoke: 9

jacobw
graphgraph

det är bäst när det blåser hårt från nord! offshore alltså.

Logga in för att svara
#94635 Svar: Semi-fish på Torö 13 år, 11 månader sen Stoke: -2

radioleg
graphgraph

Från nord? Jag har hört mer än 9m/s syd. Sen är det väl klart att man vill ha offshorevind, men då havet är så litet så kommer det ju inte in några swells, så man får väl alltid surfa i onshorevind. Rätta mig om jag har fel

Logga in för att svara
#94638 Svar: Semi-fish på Torö 13 år, 11 månader sen Stoke: 9

jacobw
graphgraph

rättning: du har fel.

okej då, ska sluta vara dryg. är bara så leds på att se frågor som "vilken tid på året" det är bäst att surfa i sverige. det är väl helt självklart? den tiden det blåser som mest givetvis. det finns inga groundswells i östersjön, utan det ska blåsa upp vågor som vi kan surfa på. ju mer det blåser, ju större blir vågorna. sen om det är på sommarn, hösten, vintern eller våren har ingenting med saken att göra. kör hårt!

Ändrat av jacobw
Logga in för att svara
#94644 Svar: Semi-fish på Torö 13 år, 11 månader sen Stoke: -18

Tyreso_soulsurfer
graphgraph

Kan vara bra tryck i vågen bara man vet var man ska vara

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!