|
#94599 |
Surf Costa Rica i Juni? Någon med erfarenhet? 13 år, 11 månader sen |
Stoke: 0 |
|
Hej!
Jag ska åka till Costa Rica i början av Juni för att surfa. Jag har aldrig tidigare varit där så jag vet inte var man ska bo för att få det bästa surfet? Någon som vet?
MVH Freddan
|
|
|
|
|
#94617 |
Svar: Surf Costa Rica i Juni? Någon med erfarenhet? 13 år, 11 månader sen |
Stoke: -2 |
|
Jag har inte varit där i Juni så kan inte hjälpa dig med det. Antar att det är innan regnperioden sätter igång så det lär väl vara rejält torrt, dammigt och varmt. Mal Pais/Santa Theresa är väldigt populärt framförallt bland svenskar. Jag var där några veckor i vintras och kan rekommendera det. Bo på Waveriders Hostel (tror jag det hette). Det kan vara ganska poppis så kanske boka innan? Nu är väl inte Juni högsäsong och jag fick boende efter några dagar i Januari så det ska nog lösa sig. Fräscht (varmvatten i duschen!) och trevligt. Samma pris som de flesta andra ställen. Detta är det enda stället jag surfat på i Costa Rica, men har hört mycket om att Tamarindo och Jaco ska ha utvecklats till rättså otäcka turistmonster. puerto Viejo (har jag för mig det heter) på sydostkusten ska vara bra men vågorna sägs vara ganska svåra. Sen vet jag inte om östkusten får något swell i Juni.
|
|
|
|
|
#94618 |
Stoke: 0 |
Hank
|
Hej!
Jag var där i juni och juli 2005, vilket var ett tag sedan. Surfade mest på Nicoyahavlön mellan Tamarindo och Mal Pais. Hängde väl större delen av tiden i Santa Thersa/Mal Pais. Vi hade riktigt bra vågor större delen av tiden.
Jag vet inte hur det är nu men jag har fått intrycket av att det har exploaterats ännu mer i CR. Så Jaco som var en ocharmig stad redan då har nog inte blivit bättre. Tamarindo tyckte jag var rätt ok då även fast det fanns andra som tyckte det var för exploaterat då. Så antagligen är det en skithåla nu... Sen var inte surfet lika bra där som i Santa Theresa/Mal Pais. Så sikta som alla andra på Santa Theresa och sen kan man ju alltid röra på sig.
Regn perioden hade precis börjat när jag var där och det låg kvar lite rester av någon orkan så det regnade konstant första veckan. Annars var det helt ok med regnet. Det kom någon skur per dag men det var inget som störde.
Puerto Viejo var skoj att ha sett men det var ingen surf att tala om. Iofs så funkade Salsa Brava en dag, men den var lite för avancerad för mig. Överlag så funkar nog östkusten dåligt under sommaren. (Kan ha fel i detta dock).
|
|
|
|
|
#94622 |
Stoke: 2 |
|
Kom hem idag från CR. Regnperioden har så smått dragit igång men fortfarande rejält torrt i norra delarna. Juni är generellt en bra swellperiod med mycket sydliga swell. Kan bli rejäl size vilket är gynnar många ställen. Tex Pavones, helt taget ut luften. Kring Mal Pais/Santa Theresa finns också ett par justa points som kräver ett rejält swell. Wavetrotter hostel i Santa Theresa är helt grymt! Enda anledningen att inte åka just dit är att man oftast stannar längre än man tänkt sig.
Ha det gött!
|
|
|
|
|
#94623 |
Stoke: -2 |
|
Ja just det, wavetrotters menade jag också. Fantastiskt ställe.
|
|
|
|
|