Facebook data

1
Dags för en ny bräda
#9554 Dags för en ny bräda 18 år, 2 månader sen Stoke: 4

Teun
graphgraph

Är sugen på en ny bräda och har kollat lite på Backdoors sortiment. Valet står väl mellan 7S Aussie fish 6´3/Anacapa Tri-fish 6´6/Webber Afterburner 6´6. Förutom kvalitén spelar priset också en roll såklart. Någon som har åsikter eller erfarenhet av dessa brädor? Skulle uppskatta lite info så att jag har lite mer att gå på när jag tar ett beslut.
Jag vet att Anacapa är ganska nytt men med Al Merrick bakom projektet borde brädorna vara helt okej eller? Sharkboy, vad säger du? Du verkar ha koll....

Logga in för att svara
#9559 Svar: Dags för en ny bräda 18 år, 2 månader sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

Innan jag börjar, jag är för brädorna du nämner, och delar inte "majoritetens" åsikt i kriget mellan t ex Pukas i Europa och Global Surf Industries som görs i Thailand.

Jag har själv en Afterburner 6ft8. Mycket nöjd med den, den är bling med sin gloss finish, och shapen är grym! Dessvärre surfar jag som en tunna skit och tyckt den slajdat en del, på Sharkboys rekomendation satte jag på FG5 fenor istället för de vanliga G5 plastfenorna, jävlar den biter nu!

7S är en fish, den surfar som en skateboard, grym för Sverige, t o m Aussina, eller iaf. en, ger den beröm, även om man hatar att det inte finns ngn "soul".

Jag är själv ruskigt nyfyiken på Anacapan, en 5ft8 eller 6ft0, men redan beställt en 9ft1 Bear, så plånkan tillåter nog inte en.

Skulle vilja påstå att fisharna är mer om du kan surfa men vill ha mycket vågor i Sverige, och Afterburnern är om du vill lära dig köra shortboard, och tänkt surfa en del utomlands. Man kan ta det mesta med den, men det kräver att du paddlar, tajmar allt rätt och har kraft och ork att köra så.

Jag hade valt Anacapa istället för 7S. Afterburnern är ngt annat, det är en riktigt shape, som är gjord förlåtande för slapp surf, men kanske inte optimal för Sverige även om den funkar för den som är envis, kan paddla och har styrkan för det.

Logga in för att svara
#9560 Svar: Dags för en ny bräda 18 år, 2 månader sen Stoke: 1

freddas
graphgraph

Tror inte du kommer billigare undan med en thaibräda än vad du får pröjsa för en från pukasfabriken. Varför välja det isåfall? Maila sharkboy istället, han kan hjälpa dej med både modell och mått.

Logga in för att svara
#9571 Svar: Dags för en ny bräda 18 år, 2 månader sen Stoke: 14

cederholm
graphgraph

håller med föregående talare, sharkboy har koll och kan fixa en bräda till dig.

Logga in för att svara
#9575 Svar: Dags för en ny bräda 18 år, 2 månader sen Stoke: 3

Patrick
graphgraph

Soul hit och soul dit.......................................
GSI Bradorna ar toppen! Du far fantastiska brador till en rimlig summa cash.
Superfishen ar en super bra brada i bade svenska och utlandska vatten.
Ser dom dagligen har i Oz. Dessutom Anacapa trifishen ar otroligt popular har.
Sjalv har jag inte testat den an, men den ser fantastisk ut. Kolla in volymen i tailen!
Hade man inte haft en hel kallare med brador sa hade jag slagit till.

Logga in för att svara
#9580 Svar: Dags för en ny bräda 18 år, 2 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

I don't understand this soul argument, it's a piece of plastic, there is no soul in that. There is more soul in someone having fun on a 7fish then having a Dewey Webber as a wall hanger. I don't understand why this is coming up, I have never argued anything about the soul of Thai boards, has someone else?

That said, I wouldn't recommend those 7fish for swedish waters and my reasons have nothing to do with 'soul' and everything to do with the shape.
Plus's of the shape:
- Will probably catch waves well because of the low rocker and width
- Will pick up down-the-line speed quickly because of the same reasons as above, but this give's a noob free speed and hinder's them from learning to use the wave for speed.

However,
-they don't have alot of outline/rocker curve so they seem to surf flat, not fit the pocket and not hold very well for the second part of the turn.
-They have single concaves for most of their length, my personal favorite on boards under 18 3/4" wide, after that it starts to get tracky. A 20" board with a single concave? OUCH!!!!!
- That step-deck thing....has gimmick written all over it. And for the record, if you want a board for sweden, you would want a very full rail because of the chop. Thin rails are like small skateboard wheels on grus.
- They come with small fins which don't match their general shape- a board with a straight outline and low rocker will be drivey, small fins aren't, it's sort of like putting a weak motor in a truck.
-I have seen bad glass jobs on many of them, I can post some links to ding repair guys if you think I am making this up, the ding repair guys love them because it gives them more work.
-The 7S hasn't evolved in the 3 years I've seen it, the Lost fish has evolved every time I take a look at it, proof that it was developed by rider feedback. Who developed 7s? Cory Lopez, Chris Ward, Andy, Bruce Irons, Tom Curren all played significant roles in the development of the Lost RNF. Benefits that the everyday surfer will notice.
-The prices of the 7s are the same we take for our Kream boards which are a brand shaped by Michel Agote, a good shaper who used to shape for lost. Lost shapes start at 500kr. more and both KREAM and LOST can be ordered custom, So you can get that vee in the back and the beefy rail for swedish conditions.

For the record, all the lost boards we have are shaped by legendary shaper Brian Bulkley;

Backdoor has plenty of other boards that I would choose over the 7s, Simon Anderson, DHD, and NEV to name a few so I am not being a dick to them, just to the 7s.

Logga in för att svara
#9581 Svar: Dags för en ny bräda 18 år, 2 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

Teun, for the prices of GSI boards you can get a custom through several different places in Sweden and Denmark. It has nothing to do with soul but just getting you the best board for the way you surf and the conditions you surf in.

Logga in för att svara
#9591 Svar: Dags för en ny bräda 18 år, 2 månader sen Stoke: 3

Patrick
graphgraph

Oj oj nu borjar det hetta till!
Chris jag gillar dig du ar en hyvens grabb , men har du nagonsin testkort en 7S superfish?
Visst du kan din teori, men den faller nar man man inte testar massor av olika brador.
Visst kan man kora en 18 1/2 :a hemma i sverige om man ar 165 och vager 60 pannor.
7S 6'0 superfish kommer med M7 vilket jag tycker ar STORA fenor.
Jag kor FG3 pa min 7S och ar super nojd vare sig det ar super cleant eller chopp.

"The bottom features a full-length concave leading to a double concave near the tail. Combined with the very flat rocker of the Super Fish, this generates a lot of extra speed. You will find yourself making sections you wouldn't normally make."
Alla som kort en forstar.
I Sverige handlar det om att kunna fanga vagor inte surfa som Kelly Slater eller?
Det stokigaste jag kort skulle val vara Kasa, men det funkar bra anda.
Bradan ar ju inte 3 tum tjock och maste kora pa bara fenorna. Det har val du sett?
Det ar ju svart att sla en shortboard. Har varvar jag mellan fishen och Dahlbergen varje dag for att fa ut sa mycket som mojligt av surfingen. Skillnaden ar att jag ar i Oz och det ar kraft i sakerna har till skillnad fran hemma.

Ha det gott

Logga in för att svara
#9592 Svar: Dags för en ny bräda 18 år, 2 månader sen Stoke: 3

Patrick
graphgraph

Oj oj nu borjar det hetta till!
Chris jag gillar dig du ar en hyvens grabb , men har du nagonsin testkort en 7S superfish?
Visst du kan din teori, men den faller nar man man inte testar massor av olika brador.
Visst kan man kora en 18 1/2 :a hemma i sverige om man ar 165 och vager 60 pannor.
7S 6'0 superfish kommer med M7 vilket jag tycker ar STORA fenor.
Jag kor FG3 pa min 7S och ar super nojd vare sig det ar super cleant eller chopp.

"The bottom features a full-length concave leading to a double concave near the tail. Combined with the very flat rocker of the Super Fish, this generates a lot of extra speed. You will find yourself making sections you wouldn't normally make."
Alla som kort en forstar.
I Sverige handlar det om att kunna fanga vagor inte surfa som Kelly Slater eller?
Det stokigaste jag kort skulle val vara Kasa, men det funkar bra anda.
Bradan ar ju inte 3 tum tjock och maste kora pa bara fenorna. Det har val du sett?
Det ar ju svart att sla en shortboard. Har varvar jag mellan fishen och Dahlbergen varje dag for att fa ut sa mycket som mojligt av surfingen. Skillnaden ar att jag ar i Oz och det ar kraft i sakerna har till skillnad fran hemma.

Ha det gott

Logga in för att svara
#9594 Svar: Dags för en ny bräda 18 år, 2 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

'Chris jag gillar dig du ar en hyvens grabb , men har du nagonsin testkort en 7S superfish?'

I don't have to, having worked at a surf factory and ridden enough boards I can see the design flaws in the board and in the riders struggling with what I am talking about.

"Visst du kan din teori, men den faller nar man man inte testar massor av olika brador."

How do you know what I have tested or not, that's pretty presumptuous of you.

"Visst kan man kora en 18 1/2 :a hemma i sverige om man ar 165 och vager 60 pannor."

Who are you talking about here?

"Jag kor FG3 pa min 7S och ar super nojd vare sig det ar super cleant eller chopp."

skipping stone?

"I Sverige handlar det om att kunna fanga vagor inte surfa som Kelly Slater eller?"

when did I ever say that? pretty presumptuous again, I was comparing a custom Lost fish to a generic copy. The lost fish has a lot of volume and catches waves just as easy if not better than the 7S

"Det stokigaste jag kort skulle val vara Kasa, men det funkar bra anda. "
Visst du kan din teori, men den faller nar man man inte testar massor av olika brador....have you tried the Lost RNF?

"Bradan ar ju inte 3 tum tjock och maste kora pa bara fenorna. Det har val du sett?"
What are you talking about here? I have no clue, I was saying that the drivey components of the board should be matched by drivy fins.

"Det ar ju svart att sla en shortboard. "

I'll agree with you there. Especially if you performance is what's most important.

Logga in för att svara
#9602 Svar: Dags för en ny bräda 18 år, 2 månader sen Stoke: 13

Kribz
graphgraph

Teun, vad har du dragit igång nu?!!?

Hoppas vi ses i vattnet snart

Logga in för att svara
#9603 Svar: Dags för en ny bräda 18 år, 2 månader sen Stoke: 10

Backdoor_Goran
graphgraph

Aloha!

Har alltid tyckt du är trevlig Chris (Sharkboy) när vi träffas och det är surf och jag respekterar dig som surfare. Känns tråkigt när du inte respekterar att Patrick och jag har andra åsikter.

Du får gärna dissa 7S superfish och den vanliga fishen, det bryr jag mig inte om. Det är sättet som du gör det på som känns tråkigt.

När det gäller olika utseende på brädor så har ju varje shaper sina ideer hur man får en bräda att fungera så bra som möjligt i en viss typ av vågor. Det är ju inte så att alla delar dina åsikter rakt av Chris, då skulle det ju funnits väldigt lite variationer mellan olika brädor, eller hur?

Det finns 20-30 Svenska surfare som kört på Superfishen och de diggar den, det känns mer relevant än att du som aldrid testat den har en massa åsikter om den. Speciellt när du säger att du inte behöver testa den för att du redan innan vet att den inte kommer att fungera. Känns ganska inskränkt att tänka så tycker jag.

Här kommer en liten filmsnutt från en tävling i Australien i små vågor (vinnaren körde Superfish): www.surfindustries.com/video/SuperFish_HI.wmv

Backdoor har ett par demobrädor som man gärna får testa, tex Superfish och den nya Anacapa Tri-Fish, då kan man själv se vad man gillar brädan...

Märks förövrigt på forumet att det varit klent med surf på västkusten det senaste...

Får hoppas det vänder snart, är nog fler än jag som behöver lite surf snart...

Ha det gott
//Göran

Logga in för att svara
#9608 Svar: Dags för en ny bräda 18 år, 2 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

Huh? Jag ska försöka säga detta på svenska för att inte någon ska missförstå- don't laugh at my spelling/grammar;

Du skrev:
"Har alltid tyckt du är trevlig Chris (Sharkboy) när vi träffas och det är surf och jag respekterar dig som surfare. Känns tråkigt när du inte respekterar att Patrick och jag har andra åsikter. "

Va? Dem andra har frågat mig efter råd och jag har gett det, känns som inte ni respektera min åsikt eftersom det inte går hand i hand med eran försälgning. Om du kollar uppåt så har jag sagt att jag tycker inte 7fish är optimal för svenska förhållande men att backdoor hade många andra som var bra, DHD, etc.

Du skrev:
"När det gäller olika utseende på brädor så har ju varje shaper sina ideer hur man får en bräda att fungera så bra som möjligt i en viss typ av vågor. Det är ju inte så att alla delar dina åsikter rakt av Chris, då skulle det ju funnits väldigt lite variationer mellan olika brädor, eller hur?"
Varför gissar du att det skulla vara lite variationer om alla delade min åsikt? Jag har pratat för 'custom surfboards hela tiden, det finns mer variationer i det än ett pop-out. Jag har inte heller någon gång sagt att alla ska surfa samma typ av bräda som mig, det där har ni bara gissat er fram till och är helt och hållit osant.

Varför diskutera vi då inte mina åsikter? Ni verkar bara ta åt för att dem är inte det samma som din? Förklara till mig varför: 7s ska ha
-Step-Deck
-Full length concave med ett bräd bräda
- väldigt låg rocker överallt.
och
-varför man inte ska kör custom om det är samma pris
-varför man inte ska gå efter det jag rekomendera för svenska förhållande
-varför man ska stöta massproduction?
För discussionens skull, eller hade jag inte rätt till att ha ett annat åsikt?

Logga in för att svara
#9616 Svar: Dags för en ny bräda 18 år, 2 månader sen Stoke: 10

Backdoor_Goran
graphgraph

Tur att man inte har så mycket annat att göra...

Alla har rätt att tycka vad som helst, har aldrig sagt något annat heller för den delen. Men man kan ju säga saker på olika sätt...

Tycker ditt sätt att säga att du aldrig vill testa en Superfish för du vet hur den är säger ganska mycket... Sen kanske det är så att den inte passar dig, men den kan ju fortfarande passa en massa andra surfare, eller hur?

När det gäller priser så är klart att Hollywood kan sälja 5-10 brädor per år utan att ha någon vinst på dem eftersom det bara är en kul grej och imagehöjare, men för en renodlad surfbutik som Backdoor fungerar det inte tyvärr...

Massproduktion kan man ju tycka vad man vill om. En liten lokal shaper i Spanien tycker nog att Pukas är massproduktion också...

Custom är jättebra, fast då skulle jag själv gå till en shaper och förklara exakt vad jag vill ha. Har man inte haft ett par egna brädor och har lite egna ideer om vad man letar efter tror jag inte att det är någon större fördel med custom. Sen kanske man inte vill vänta 1-2 månader på att få sin bräda heller...

Istället för att argumentera en massa om hur Superfishen ser ut och hur dess egenskaper är kan du ju testa en nästa gång det är surf, känns mer givande än att älta en massa här...

Nu ska jag hämta ett par nya brädor och jag visar dem inte för någon... Blir väl lugnast så...

Hoppas alla får en bra helg och det blir lite surf på ostkusten...
//Göran

Logga in för att svara
#9618 Svar: Dags för en ny bräda 18 år, 2 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

jag tröttnar någotfrukansvärt när ni får för er att jag har sagt något som inte jag har sagt.

Du skrev:
"tycker ditt sätt att säga att du aldrig vill testa en Superfish för du vet hur den är säger ganska mycket... Sen kanske det är så att den inte passar dig, men den kan ju fortfarande passa en massa andra surfare, eller hur? "

När har jag någonsin sagt att inte jag skulle vilja eller inte har testat en sådan? Det har jag aldrig sagt, jag har sagt att jag inte tycker att det har egenskaper som passar svensk vattnet. Jag har testat en hel del brädor i mitt liv och kan själklart då få åsikt om vad vilka egenskaper ge för åk känsla.

Ta med en nästa gång så testar jag mer än gärna, och jag lovar att vara diplomatisk. Om den är bra så skriver jag i JÄTTESTORA BOKSTAVER ett inlägg om hur bra den är och varför den är bra.

Det var inte mening att det skulle bli massa tjafs om detta, jag skulle bara ge ett rekommendation om vad jag tycker angående dem olika brädor, både Pat och Daniel hoppade in med deras åsikt. Det var inte förrän jag kom med min att det blev sånt tjafs. Få inte jag har ett åsikt? Tycker min är ganska qvalificerad but then again, I'm just in it for the image......

Logga in för att svara
#9632 Svar: Dags för en ny bräda 18 år, 2 månader sen Stoke: 8

Craig
graphgraph

Göran let me know when the board is there for a test surf . Always fun to try something different for free. just got a new board but still keen to give one a go. might love it might not. Bring your camera so you get a pic of sharky. Sorry shark but that would be funny.

Logga in för att svara
#9640 Svar: Dags för en ny bräda 18 år, 2 månader sen Stoke: 4

Teun
graphgraph

Ehhh... var lite oväntat att mitt inlägg skulle leda till en sån diskussion. Det får bli en trip till västkusten snart så att man kan klämma lite på brädorna själv.

Kribz: vi får samla gänget snart för lite öl och film. By the way, någon viskade i mitt öra att våren kommer pumpa på "femman"! Ses snart.

Logga in för att svara
#9750 Svar: Dags för en ny bräda 18 år, 2 månader sen Stoke: 18

erc
graphgraph

good point craig hehe

Logga in för att svara
#9771 Svar: Dags för en ny bräda 18 år, 2 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

I wish there was an edit function on this site, I've been sick with a fever for the last couple days and haven't been too rational. It was my mistake to name a particular model and dismiss it, next time i'll talk only in terms of what design concepts I think work or don't work.

Logga in för att svara
#9773 Svar: Dags för en ny bräda 18 år, 2 månader sen Stoke: 2

Rocky
graphgraph

SharkBoy skrev:
I wish there was an edit function on this site, I've been sick with a fever for the last couple days and haven't been too rational. It was my mistake to name a particular model and dismiss it, next time i'll talk only in terms of what design concepts I think work or don't work.

Det var det fånigaste! Ska man inte få ha en åsikt bara för att det skiljer sig från andras åsikter på forumet?? Lägg ner nu förfan! Man har rätt att säga vad man vill om olika brädmodeller. Har läst ovanstående diskussion och fattar fan ingenting. Sharkboy ska väl kunna ha en åsikt utan att folk börjar böla som ena jävla barnungar för i helvete! Skärpning!!

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!