Facebook data

1
Retrobräda med V botten
#96070 Retrobräda med V botten 13 år, 9 månader sen Stoke: 0

astroman
graphgraph

Håller på att kolla in en kort-bräda av retro modell med V-botten. Vad jag förstått så är den lite slöare då den inte ger samma fart i svängarna som en bräda med konkaver. Vad säger ni som kört brädor av olika modell under senare tiden. Kan man köpa en V-botten och köra den här hemma eller ska man satsa på någonting modernare med konkaver.

Logga in för att svara
#96079 Svar: Retrobräda med V botten 13 år, 9 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

vad har denna surfreleterade inlägg att göra på den här forumet???!!!! Jag blir så trööööööööööööööööött!!! och arg !!!

Ändrat av Gazzer
Logga in för att svara
#96082 Svar: Retrobräda med V botten 13 år, 9 månader sen Stoke: 0

astroman
graphgraph

Lysande Gazzer!

Ändrat av astroman
Logga in för att svara
#96083 Svar: Retrobräda med V botten 13 år, 9 månader sen Stoke: 1

nirre
graphgraph

Tjena Astroman, Jag är ingen brädguru men jag har surfat en del olika typer av brädor och även pratat en del men olika shapers om just V-botten brädor (Vee bottom). Jag funderar faktiskt på att shejpa en kort retro bräda själv och då kan det bli just en V-botten. Så här skriver lost om en av deras brädor som har den bottenshejpen:

"The tip to tip vee bottom is a great, and mostly overlooked, design that allows thicker, high volume boards to still be sensitive rail to rail and not surf “flat”. Vee bottoms go through chop like a hot knife through butter and glide smoothly in windblown slop."

Logga in för att svara
#96087 Svar: Retrobräda med V botten 13 år, 9 månader sen Stoke: 15

freddandson
graphgraph

Vad jag har förstått så skall det vara som Nirre skriver ang Lost. För att du inte skall tappa för mycket glid på en bräda bör den ha konkav till V. Lost Plank och Über plank har konkav i nosen med övergång till V lite bakom mitten. Har man V hela vägen blir den slö. Jag är inte säker på att jag är rätt man att värdera sådana egenskaper men man kan ju alltid läsa sig till information och försöka känna sig fram till det andra säger, ungefär som med vin... en smak av mylla och blåbär...hehhehee.

Håller på att bygga en egen bräda som kommer få konkav till V. Osäker på när den kan bli klar men så fort jag testat den kommer ett utlåtande.

Logga in för att svara
#96102 Svar: Retrobräda med V botten 13 år, 9 månader sen Stoke: 0

astroman
graphgraph

Är sugen på en MR - retro twin vilken har v-botten och massor med volym. Ser ut som att Lost har inspirerats av den för sina v-botten modeller. Vad jag kunnat läsa så ska den funka bra i bra i små vågor men att det inte ska gå att pumpa fart på den. Den blir mera beroende av vågen för att kunna köras. Om jag förstått rätt så ska en konkav bräda vara lättare att generera fart på och kanske då passa bättre här hemma. Tja, som vanligt så finns det väl inget rätt och fel utan de är väl bara ut och prova sig fram.

Logga in för att svara
#96107 Svar: Retrobräda med V botten 13 år, 9 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

V botten baktill ger brantare rocker på kanterna, fungerar alldeles utmärkt i Sverige om designen i stora hela stämmer.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!