Facebook data

1
Öm under bröstet/övre revbenen efter surf
#96725 Öm under bröstet/övre revbenen efter surf 13 år, 8 månader sen Stoke: 0

Sylver
graphgraph

Efter några dagars surf på rad så brukar jag bli öm vid de övre revbenen (vi kan skylla på att jag inte har en tillräckligt stark bålmuskulatur för att orka vara mer rak i ryggen när jag paddlar). Finns det något bra muskelförebyggande som ni själva gör för att undvika detta, eller något sätt att behandla det när det väl händer? Vill gärna undvika detta vid nästa surftripp i höst.

Alla tips uppskattas!

Logga in för att svara
#96727 Svar: Öm under bröstet/övre revbenen efter surf 13 år, 8 månader sen Stoke: -1076

IST
graphgraph
Donerat Brons

Som förebyggande stoppa en liten liggunderlagsbit innanför våtdräkten innan du börjar och se till att den håller sig på plats på någe smidigt sätt.

Ändrat av IST
Logga in för att svara
#96729 Svar: Öm under bröstet/övre revbenen efter surf 13 år, 8 månader sen Stoke: -18

Tyreso_soulsurfer
graphgraph

Vart med om samma sak det försvann dock efter typ 4-5surfpass har inte haft det sen dess

Logga in för att svara
#96730 Svar: Öm under bröstet/övre revbenen efter surf 13 år, 8 månader sen Stoke: 50

Danne
graphgraph

Övning ger färdighet..

Logga in för att svara
#96731 Svar: Öm under bröstet/övre revbenen efter surf 13 år, 8 månader sen Stoke: 4

ATA
graphgraph

Blir också för jävla öm om jag inte surfar kontinuerligt. Tror mer att det handlar om hur man är byggd än vilken paddelstil du har. Jag brukar bita ihop o efter 10 min tänker man inte så mycket på skiten längre....

Logga in för att svara
#96742 Svar: Öm under bröstet/övre revbenen efter surf 13 år, 8 månader sen Stoke: 8

Feddan
graphgraph

Övre revbenen har jag aldrig lyckats bli öm i. =) Men nedre revbenen var rätt vanligt förr, eller ÄR i början av säsongen. Kroppen vänjer sig att ta stryk efter ett tag, så det är bara att låta hjärnan vänja sig därefter. Det försvinner efter ett tag i säsongen. Mest märkabart sent på vinter och början av våren.

Logga in för att svara
#96743 Svar: Öm under bröstet/övre revbenen efter surf 13 år, 8 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Kan också bli lite småöm efter längre uppehåll, men i nedre revbenen. Inget som stör mig så mycket att jag behöver extra vaddering eller värktabletter, brukar försvinna efter ett tags regelbunden surf.

Logga in för att svara
#96744 Svar: Öm under bröstet/övre revbenen efter surf 13 år, 8 månader sen Stoke: 45

marQs
graphgraph

Stretcha bröstmusklerna? Så de inte drar ihop sig hårt och lägger tryck på revbenen?
Sen e ju skavsår en annan grejj.

Logga in för att svara
#96746 Svar: Öm under bröstet/övre revbenen efter surf 13 år, 8 månader sen Stoke: 10

Whale
graphgraph

Logga in för att svara
#96747 Svar: Öm under bröstet/övre revbenen efter surf 13 år, 8 månader sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

Hahaha, ja alltså det är ju detta som är problemet när man inte surfar kontinuerligt. Se till att surfa oftare helt enkelt Den där smärtan är ju inte direkt någon smärta heller, utan bara ett skönt sätt att visa kroppen att den har fått ligga.
På brädan.

Logga in för att svara
#96752 Svar: Öm under bröstet/övre revbenen efter surf 13 år, 8 månader sen Stoke: 0

Sylver
graphgraph

Tack för svaren. Tittade på bilden i länken och "insåg" att det inte direkt var översta revbenen heller. Tror öfr övrigt att man inte alls får ont om man ligger platt på brädan. Ju mer man spänner upp ryggen desto mer trycker man ner revbenen mot brädan? Tror få klarar av att bända upp ryggen tillräckligt mkt för att undvika detta om man inte får rejält med surf. Dessutom en trade-off mellan ömhet i revbenen och träningsvärk i ländryggen, men det senare går iaf att träna upp väldigt snabbt.

Funderar faktiskt allvarligt på liggunderlagslösning eller något annat för att lindra detta eftersom jag inte får kontinuerligt surf och är väldigt intensiv när jag väl är ute och reser. Har liknande när jag åker skidor innanför pjäxorna för att undvika att få för mkt irritationer på benhinnorna när jag knäpper pjäxorna stenhårt. Japp, jag är en vekling, men en stolt sådan

Återkommer om jag hittar en gudomlig lösning på problemet genom någon form av fin vaddering

Logga in för att svara
#96753 Svar: Öm under bröstet/övre revbenen efter surf 13 år, 8 månader sen Stoke: 8

Feddan
graphgraph

Alternativet är väl att du byter bräda till en foamboard, gjord av plastskum, dom e mjuka och goa. :-D

Logga in för att svara
#96756 Svar: Öm under bröstet/övre revbenen efter surf 13 år, 8 månader sen Stoke: 1

blackpoint
graphgraph

Jag hade samma problem för ett år sedan...berodde dock inte på långt uppehåll utan snarare på extremt mkt. surf vid den här perioden, jag hostade och det kändes som knivar i revbenet under bröstet på vänster sida. jag surfade trots detta men var absolut tvungen att ta ett längre uppehåll efter att "tvingat" i mig i vattnet. jag missade mången fina sessions pga. detta men märkte oxå att det hjälpte rätt bra att limma fast en bit sittunderlag precis där bröstkorgen möter brädan, dock skulle jag använt riktigt våtdräktslim då limet jag använe lossnade efter varje surf. Jag surfade i helgen o kände att värken kom tillbaka litegrann och detta trots ett års '"vila" Det kan nog vara värt att klura ett en mera permanent lösning innan säsongen drar igång på allvar...jag ska testa o skära till en lite tunnare bit av en yogamatta o lägga i nästa gång...så kan man passa på o köra lite stretch med mellan seten =)
Lycka till med dina revben!

Logga in för att svara
#96769 Svar: Öm under bröstet/övre revbenen efter surf 13 år, 8 månader sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

Ja det är ju just för att du haft ett års vila som "värken" uppkommer. Om du inte lider av mer allvarliga åkommor.

Logga in för att svara
#96898 Svar: Öm under bröstet/övre revbenen efter surf 13 år, 8 månader sen Stoke: 1

Chris_gbg
graphgraph

ät broccoli, rågbröd o odla skägg så ska det gå bra

Logga in för att svara
#96899 Svar: Öm under bröstet/övre revbenen efter surf 13 år, 8 månader sen Stoke: 10

Surfer
graphgraph

Smärta = man lever Å då är det bara att ge järnet! Det kommer man långt på....

Logga in för att svara
#96953 Svar: Öm under bröstet/övre revbenen efter surf 13 år, 8 månader sen Stoke: 2

Stoney
graphgraph

Klassiskt fall av HTFU.

Logga in för att svara
#97063 Svar: Öm under bröstet/övre revbenen efter surf 13 år, 7 månader sen Stoke: 2

Doc
graphgraph

Jag har samma problem. Det beror delvis på hur man är skapt i bröstkorgen. Alla ser ju olika ut. Övervägde att beställa en Walden MegaMagic som finns i specialversion med konkavt däck, för att fördela trycket lite. Brädan skulle passa mina måttliga förmågor dessutom...

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!