|
#96947 |
Äntligen. 13 år, 8 månader sen |
Stoke: 11 |
|
Min gamla Rip Curl 3/2 har gjort sitt. Jag kände det ganska tydligt imorse på Torö. Så det är äntligen dags för mig att köpa en ny 3/2. Nu kommer då frågan: vilken är världens bästa 3/2? Money is no object (faan vad skönt att få säga det). Vad ska jag köpa? Är det någon här som provat Patagonia - känns ju apfräscht med Merinoulltänket. Och hur är storlekarna på Patag? Rip Curls medium tall passar mig perfa.
Tack för tips. Tack. Tack.
|
|
|
|
|
#96952 |
Svar: Äntligen. 13 år, 8 månader sen |
Stoke: 4 |
|
Skulle rekomendera Ripcurl eller O´neill. De flesta nya våtdräkterna idag är helt ok.
Kör själv på en O´neill Epic II CT. Funkar bra.
Hur var Torö i morse? Fick lov att jobba men planerar på dra ikväll !
|
|
|
|
|
#96955 |
|
mmm, jag är ju skitnöjd med mina Rip curl och O´neiller också. MEN... det liksom kliar i fingrarna när man ser dom där Patagoniadräkterna. Miljövänligare och med ull liksom. Känns modernare på nåt sätt. Och så är dom ju rätt dyra - och då reagerar ju reptilhjärnan DYRT DÅ MÅSTE DET JU ÖH VARA BÄTTRE ÖH. Typ.
Torö var bra - Toröbra alltså, midjehögt och ocrowded (fick sällskap av en härlig local efter en halvtimme)
|
|
|
|
|
#96956 |
Stoke: 0 |
|
självklart är dyrare bättre. Jag har en Patagonia R3, problemet med den är lite är att den är mer trögpaddlad än en vanlig 4-3 men även mkt varmare. Den är förmodligen i stil med en 5-4 eller 4-4.. Så om man köper en R2 är den nog mer som en 4.3:a både i värme och i smidighet. Men det e helt klart skönt med ullet, det är det. Och, som sagt, så är den ju extra dyr.
|
|
|
|
|
#96957 |
Stoke: 28 |
|
Inget slår O'Neill i min mening. Och om du undrar om storlekar m.m.kan du prova hos Nirre på 6/5/4 
|
|
|
Ändrat av Gazzer
Logga in för att svara
|
|
#96958 |
|
tack barto - äntligen en som provat. Tack Gazzer, jag gillar också O'neill, men har du provat Patagonia? Har dom Patag på 6/5/4? Shit french fries, som jag brukar säga.
|
|
|
|
|
#96959 |
|
barto skrev:
självklart är dyrare bättre. Jag har en Patagonia R3, problemet med den är lite är att den är mer trögpaddlad än en vanlig 4-3 men även mkt varmare. Den är förmodligen i stil med en 5-4 eller 4-4.. Så om man köper en R2 är den nog mer som en 4.3:a både i värme och i smidighet. Men det e helt klart skönt med ullet, det är det. Och, som sagt, så är den ju extra dyr.
förresten barto - hur tycker du storleken är jmfrt med andra dräkter?
|
|
|
|
|
#96960 |
Stoke: -1076 |
IST
|
KinkyFriedmann skrev:
Har dom Patag på 6/5/4? Shit french fries, som jag brukar säga.
Patagonialagret finns i Täby. Kolla med grossisten Roswi vilka återförsäljare de har som ligger närmast dig.
|
|
|
Ändrat av IST
Logga in för att svara
|
|
#96965 |
Lee
|
|
|
|
|
#96968 |
|
tack Lee var var du imorse??? ja, faan vad nice den där är men jag är nog ändå en back-zip-kille. För övrigt verkar inte svenska agenten Roswi få in några wetsuits. Ska dock kolla med Red Snapper-butiken. Annars blir det engelsk webshop.
|
|
|
|
|
#96969 |
Stoke: 9 |
|
Matuse! du kommer inte ångra dig. finns på nocomply.se också. dyrt men man vill aldrig gå tillbaks till andra dräkter.
|
|
|
|
|
#96970 |
Stoke: 8 |
|
Har en polare som precis köpt en R2. Kände på den igår och den kändes betytligt tjockare än en 2mm O'neill eller RC.
Kankse neoprenet är 2mm och ullet innanpå gör den tjockare vilket skulle förklara varför den skulle vara varmare än en "normal" 2mm? Men ni som har en kan kanske förklara detta bättre.
Hur som helts så tok gillar min kompis sin Patagonia.
|
|
|
|
|
#96974 |
Stoke: 9 |
|
Finns det något plejs där man kan prova hur Patagonia sitter?
|
|
|
|
|
#96976 |
|
kapten skrev:
Har en polare som precis köpt en R2. Kände på den igår och den kändes betytligt tjockare än en 2mm O'neill eller RC.
Kankse neoprenet är 2mm och ullet innanpå gör den tjockare vilket skulle förklara varför den skulle vara varmare än en "normal" 2mm? Men ni som har en kan kanske förklara detta bättre.
Hur som helts så tok gillar min kompis sin Patagonia.
Tjena kapten, tack för senast
Tror det är en annan sorts neopren i patagoniadräkterna som släpper in mindre vatten vilket gör dräkterna varmare men också "stelare" jämfört med konventionella dräkter.
Storleken är typ detsamma som de flesta andra märken, jag kör alltid medium..
|
|
|
Ändrat av barto
Logga in för att svara
|
|
#96977 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
Jag har köpt en Matuse 6mm har dock inte använt den än. Så här lite på förhand kan jag säga att den sitter riktigt bra, har en väldig massa paneler och därmed även sömmar.
Jag tycker inte gummit är speciellt flexigt och dräkten är svår att få av. Får återkomma när jag provat den i surfet.
BOZ dräkter har det mjukaste mest flexiga gummit jag nånsin haft i en dräkt. Slinker verkligen av ben och armar när man drar av den efter surf. Tyvärr är designen dålig och dräkten tar in mycket vatten via sidorna på axlarna. Min BOZ är med dragkedja på bröstet. Går att få skräddarsydd. Vet inte ifall den finns i Sverige eller EU?
Oneill har bra design på sina dräkter men jag tycker den är stel över axlarna, jag har en psychofreak vinterdräkt. Verkar hålla tätt också efter ett års vintersurf, inga små skithål som läcker in vatten i sömmarna. Sömmarna på Oneill är limmade med flytande gummi, det verkar hålla bra men ger en stelare dräkt. Tycker JAG iaf.
Ricp Curl har jag inte haft på flera år, det var ju ett totalt haveri med limningarna på deras dräkter för några år sen. Tror dom kommit förbi det dock, de nya dräkterna verkar vara ok när man kikar på dom.
Patagucci vet jag inte så mycket om, har hört att dom ska vara rätt stela i gummit dock. Jag tycker ylleställ funkar bättre på fjället än polypropylene/fleece. Kanske i vattnet också? Är väl rätt fläskigt dyra också?
Excel tycker jag sitter ganska bra flexar som de flesta andra dräkterna men mina har börjat läcka i sömmarna ganska illa efter ett tag. Det är tejpade sömmar i Xcel. Varmtejpade. Det har inte funkat så bra i mina Excel som drabbas av små irriterande läckor från sömmarna.
Nåt jag lärt mig om våtdräktsråd på nätet är att de ofta suger, folk är inte objektiva nog. Den ene mannens flexiga dräkt framstår för nån annan som rena tvångströjan.
|
|
|
Ändrat av ErikG
Logga in för att svara
|
|
#96978 |
Stoke: 6 |
Juttz
|
[img/] Den ene mannens flexiga dräkt framstår för nån annan som rena tvångströjan.[/quote]
Ha ha ha, klockrent citat.
|
|
|
|
|
#96980 |
Lee
|
KinkyFriedmann skrev:
tack Lee var var du imorse???
I was there but I was somewhere else and probably a little later than you but I surfed alone 
|
|
|
|
|
#96993 |
Stoke: 101 |
|
Enligt mig så är det en Quiksilver Cypher 3x2 Chest Zip du ska ha! Flexigare dräkt finns inte!!!! High tech rakt igenom. Har en själv.
Sen om den kommer att hålla i många år, det vet jag inte!?
Kolla upp den.
|
|
|
|
|
#96996 |
ErikG
|
Hallå där..hur vet DU att det inte finns flexigare dräkt? Har DU verkligen testat alla dräkter som finns?
Objektivitet! Referenser .....gniargghh
|
|
|
|
|
#97002 |
Stoke: 21 |
JFL
|
ErikG skrev:
Objektivitet! Referenser .....gniargghh
Snacka om tvångströjor.
Köp en Patagonia Niclas och rapportera tillbaka till oss dödliga & fattiga (och nyfikna) vad vi missar.
|
|
|
|
|
#97007 |
|
ErikG, jag håller med. Det är lätt att kasta ur sig att den egna, de egna, dräkterna är bäst. Punkt. Så enkelt är det så klart inte. Men jag blir mer och med övertygad om att Patagonia har nåt stort på gång. Jag snackade igår med Patagonias svenska agent Roswi och dom lyckas inte få in några dräkter till Sverige verkar det som. Intressant då om Red Snapper i Malmö säljer i Sverige???
Jag fick dock rådet av Roswi att åka ner till konceptbutiken i San Sebastian. Inget dumt råd faktiskt.
|
|
|
|
|
#97008 |
ErikG
|
Red Snapper har inga Patagoniadräkter. En del folk skriver här inne har noll koll.
Det var tal om att RS skulle få in Patagoniadräkter men det gick i stöpet.
Patagoniadräkterna är säkert ok, jag vet inte har aldrig klämt på nån. Hypen verkar dock vara rätt mycket större än FAKTA runt märket..
|
|
|
|
|
#97010 |
|
ErikG skrev:
Red Snapper har inga Patagoniadräkter. En del folk skriver här inne har noll koll.
Det var tal om att RS skulle få in Patagoniadräkter men det gick i stöpet.
Patagoniadräkterna är säkert ok, jag vet inte har aldrig klämt på nån. Hypen verkar dock vara rätt mycket större än FAKTA runt märket..
misstänkte det - och javisst, hypen är enorm. men jag har svårt att värja mig för Patagucchi är mitt favovarumärke numero uno (allt från bebispåsar och skaljackor till lättviktsdunjackor och resväskor är jag superdupernöjd med)
|
|
|
|
|
#97015 |
Stoke: 10 |
Qanik
|
Matuse och Xcel har också miljövänlig neopren om jag inte har helt fel.
Testade en Matuse vinterdräkt i butik för ett tag sen. Var jäkligt lätt att ta av och på. Men då har den en hel del mer tunt neopren än andra vinter dräkter. Vad de gäller värme så kan jag inte svara på de, men de har fått bra recensioner. Den satt väldigt bra på bortsett från att den var för smal över axlarna på mej. Vilket i mitt fall diskvalificerar den. Men de betyder inte att den inte sitter perfekt på nån annan.
Som sommardräkt har har en RC 3/2 E-bomb som sommardräkt. Hade möjlighet att testa de flesta stora märken i butik innan jag köpte den. Är sjukt nöjd! Den tar in väldigt lite vatten och är därför väldigt varm. Och otroligt smidig. Använder den från 15-16 gradigt vatten om de är soligt. Och då är jag rätt frusen i vatten.
Om du vill ha en miljövänlig dräkt, som fortfarande är ett säkert köp skulle jag köra på Xcel. De har bra rykte och gör grymt bra vinterdräkter (har snart nött ut min 2a). Har dock inte provat deras sommardräkter själv. Men vet andra som är riktigt nöjd med sin.
Lycka till!
|
|
|
|
|
#97016 |
ErikG
|
Nu ska jag gå igång och gnälla igen...Det finns ingen miljövänlig neopren, det finns neopren som görs med kalksten som råvara tex den som finns i matuse och patagonia.
Tom patagonia skriver själva att deras neoprene inte är miljövänlig, man kan liksom inte krama fram gummi ur kalksten utan att använda energi.
Xcel har Bamboo infused yarns, det är nån slags metod där aktivt kol(?) inkorporeras i fleecematerialet, hur mycket miljövänligare gör det själva dräkten?
Folk är så oerhört lättmanipulerade att det är skrämmande, givetvis är det bra med miljövänliga produkter men inse att mycket är marknadsföring och ordbajseri på hög eller låg nivå hur man nu önskar se på saken.
www.treehugger.com/files/2009/12/can-you-have-a-green-wetsuit-graham-wants-to-know.php
"Patagonia concluded that this might be the case. In an excellent, exhaustive, in-depth article on the company's blog, The Cleanest Line, Todd Copeland, from Patagonia's Fabric Development team wrote, "We have drawn the conclusion that both versions of polychloroprene have equally significant environmental impacts, although limestone definitely has the advantage of being easier than oil to clean up in the case of a spill!" Polychloroprene being the foamed rubber, more commonly called neoprene.
Even though Patagonia do use limestone derived neoprene in their wetsuits, Todd concludes his treatise with a rather blunt assessment: "But don't settle for marketing "greenwash!" Limestone doesn't make a wetsuit more environmentally friendly. Push for new, innovative materials and construction methods, because we've got a long way to go before anyone has a true "green" wetsuit."
|
|
|
Ändrat av ErikG
Logga in för att svara
|
|
#97017 |
|
tack Qanik, som vinterdräkt har jag en ganska ny O'neill psycho II som funkar ok. Det är en 3/2 jag är ute efter (alltså en R2 om det nu skulle bli Patagonia). Det känns som om P har tagit det där med ekotänk några steg till, inte helt oväsentligt när jag väljer produkt. Ja, du kanske hör att jag mest är ute efter att höra att P inte är rena skräpet.
|
|
|
|
|
#97018 |
|
exakt ErikG, och läser man Yvon C:s bok Let my people go surfing (gör det om ni inte redan gjort det) samt kollar på Patagonias kommunikation mot konsument så förstår man att det faktiskt ligger en del bakom deras miljöresonemang. Och dom erkänner ju att våtdräkter är ett knivigt ämne när det gäller miljö. Men jag är övertygad att företaget Patagonia är mer inriktat på att rädda världen än alla andra våtdräktstillverkare tillsammans.
|
|
|
|
|
#97020 |
ErikG
|
Jag vet inte hur mycket petroleumprodukter det egentligen går åt för att tillverka en våtdräkt?
Går det åt ungefär som en surfvända för de flesta surfare i Sverige? Säg runt 20 liter?
|
|
|
|
|
#97021 |
IST
|
ErikG skrev:
Nu ska jag gå igång och komma med fakta igen...Det finns ingen miljövänlig neopren, det finns neopren som görs med kalksten som råvara tex den som finns i matuse och patagonia.
Tom patagonia skriver själva att deras neoprene inte är miljövänlig, man kan liksom inte krama fram gummi ur kalksten utan att använda energi.
Ja det gäller att gå ner på detaljnivå vid de enskildas produktion för att kolla vilket märke som är miljövänligaste och mest grön.
Vet du vilken typ av metod för framställning av energi märkena matuse och patagonia/isurus använder när de framställer gummi ur kalksten?
Förnyelsebar energi eller ny?
Annat man kan tänka på är frågan vad som händer med alla trasiga använda våtdräkter som uppstår efter ett tag. Vilka våtdräktsmärken som tänker på helheten av miljötänk och återvinner gamla våtdräkter till nya saker eller bränner dem och använder energin till att "krama ur gummi från kalksten". Någon som vet?
Angående snacket om miljövänliga våtdräkter så har det väl också lite o göra med hur hållbar dräkten är i vattnet. Om den släpper lätt små bitar från materialet under surfingen som i sin tur skräpar ner vattendrag är det ju inte speciellt bra. Finns det någon fakta om sånt?
|
|
|
|
|
#97022 |
|
Patagonia använder så gott uteslutande förnyelsebar energi när det gäller tillverkning. Vad gäller transport o dyl vet jag inte hur dom jobbar. Det är nog som ErikG mycket riktigt påpekar. Varje surfvända släpper ut oförsvarligt mycket skit (om man inte cyklar/går till brejket elelr har en elbil som man laddar direkt från kärnkraftverk eller solen).
|
|
|
|
|
#97026 |
ErikG
|
Glömde säga förresten att min Matuse sitter rejält tajt för att vara en storlek M. En del tajtare än andra märkens medium. Huvan sitter bra men på mig slutar gummit liten aning för långt ovan ögonbrynen.
Gummit känns helt klart aningen annorlunda på nåt svårförklarligt vis, det är japanskt Yamamoto Geoprene. Absolut INTE flexigare än andra som oneill och xcel tex.
Får återkomma när jag testat den i kallare vatten, kanske runt mitten av oktober eller om man har flyt vid nån stor dag med uppvällning hehe.
Skulle gärna klämma och testa en Patagonia, verkar som dom har nån speciell distributionsform med lite speciella exklusivare butiker. Känns aningen fånigt.
|
|
|
|
|
#97027 |
|
när det gäller Patagonia och klämma får man helt enkelt åka ner till San Sebastian. hå hå ja ja...
|
|
|
|
|
#97028 |
IST
|
KinkyFriedmann skrev:
när det gäller Patagonia och klämma får man helt enkelt åka ner till San Sebastian. hå hå ja ja...
Säljaren från Roswi meddelade till mig att den våtdräkten från Patagonia lanseras först hösten 2012 i Sverige. 
|
|
|
|
|
#97030 |
|
ja, vi blir helt enkelt tvungna att åka ner till Baskien....
|
|
|
|
|
#97031 |
IST
|
KinkyFriedmann skrev:
ja, vi blir helt enkelt tvungna att åka ner till Baskien....
Undrar hur Patagonia miljötänker kring enskilda svenska surfares våtdräktsresor endast för att få klämma på dräkterna i Baskien. 
|
|
|
Ändrat av IST
Logga in för att svara
|
|
#97032 |
stig
|
saknar Daniel F i den här tråden!!!
|
|
|
|
|
#97052 |
Svar: Äntligen. 13 år, 7 månader sen |
Stoke: 8 |
|
surfa nakna! maximalt flex och så passar den perfekt!! =P
|
|
|
|
|
#97053 |
ErikG
|
Gäller äta upp sig inför vintersurfet varje år, det är säkert miljövänligt.
|
|
|
|
|
#97088 |
Stoke: 3 |
|
Buy a Matuse for sure. If money is no object for you, the Matuse is your best bet. I have the 6/5/4 Tumo, and I can't stop sweating in it in the Swedish winter surf. In the summer I use my long sleeve/short leg suit in CA, and it is the best buy I have made when it comes to surfing.
If you wanna know what size to get, I have a size chart that I can post (or email) for ya.
|
|
|
|
|
#97089 |
|
Buy a Matuse for sure. If money is no object for you, the Matuse is your best bet. I have the 6/5/4 Tumo, and I can't stop sweating in it in the Swedish winter surf. In the summer I use my long sleeve/short leg suit in CA, and it is the best buy I have made when it comes to surfing.
If you wanna know what size to get, I have a size chart that I can post (or email) for ya.
|
|
|
|
|
#97100 |
|
Kul att läsa alla era inlägg, sitter nämligen och funderar på en matuse tumo 654.
jag äger en rip curl f bomb 654 inköpt förra hösten, vet inte om jag inbillar mig, men det verkar som att matuse tumo är mycket smidigare och lättare än f bomben när jag läst på lite..
så tanken var då att sälja min f bomb till en god vän, och införskaffa en matuse till mig själv.
är det endast nocomply.se som säljer matuse här i landet? dom verkar ha slut på storlekar.
om någon prövat båda, är det jättestor skillnad?
allt gott till eder.
|
|
|
|
|
#97102 |
|
Fahlen har också Matuse, ser dock inte ut som det finns 6/5/4:or hemma.
www.fahlensurf.se/
|
|
|
|
|
#97104 |
|
tackar! råkade faktiskt hitta sidan för någon minut sedan
skall se, kanske det räcker med 543, vi brukar dock surfa tills isen lägger sig här i norr, så jag
undrar om den räcker..
|
|
|
|
|