Hej.
Här är min situation och mitt "problem".
Jag är hooked. Jag har stått upp, jag har upplevt det vackra i att surfa vågor.
Jag har surfat ca 15 dagar och de första fem var med surfakademin i Biarrittz. Och resterande här i Sverige. Jag är således nybörjare och får väl anses ha lagom talang (hyfsad balans och kroppskontroll).
Min tanke är att jag ska på egen hand åka iväg ett par veckor eller månader till surf i varmare vatten.
Tidsramen när det ska göras är nån gång mellan i morgon och typ den 1 april 2012.
Hoppas att den samlade kunskapen och erfarenheten på detta forum kan underlätta för mig.
Jag vill hitta enkla vågor som funkar i princip varje dag.
Jag vill åka till ett ställe/region och inte åka längre sträckor sen jag väl kommit på plats.
Jag vill bo och leva ganska billigt. Inte jätteavgörande men inte Norgepriser...
Så ok, var ska jag åka och när tycker du?
Alla förslag är intressanta.
åk till costa rica, mal pais/santa teresa i november-december. ett flertal bra beachbreaks av varierande svårighetsgrad, varmt i vattnet och bra vibe. aldrig platt (finns åtminstone en longboard-dyning).
Jag lånar tråden eftersom vi ändå är inne på samma sak.
1 månad som ska spenderas någonstans med surf såklart i November. Varit i Indo 2 vändor á 2 mån och surfat sverige en del, samt baskien.
jacbow: Du föreslår CR.. Hur är det egentligen där i November? Av det jag läst hittills verkar det vara sådär i Nov? Vad väljer man "helst" CR eller Indo? Känns lite trist att köra en repa till indo en tredje gång.
Eriic - CR i november är ingenting som går att jämföra med Indo givetvis, utan jag föreslog det då TS är nybörjare.
Jag var där i november för två år sen, och hade 17 dagar där sammanlagt. Det var helt klart surfbart varje dag (minsta dagen var knähögt men supercleant), och åtminstone 5 dagar var solid axel-huvudhögt, vilket blir rätt tungt på beachbreaks.
jag skulle nog inte ta med min standard shortboard, utan jag surfade en 5'10 quadfish vilket var perfekt för de flesta dagarna. Vill man se något nytt och kanske inte få tunga tuber utan faktiskt utveckla sin performance surf, så skulle jag rekommendera CR. vi höll till på guanacaste-halvön, och bilade utmed kusten (sketchy när det regnar), men ett riktigt äventyr.
här är en liten video vi gjorde som bra beskriver stället:
Costa Rica är fantastiskt, jag var där två månader i våras och det var där jag lärde mig surfa. Det finns alltid något för alla nivåer och som sägs ovan; aldrig helt platt. Jag och en vän åker eventuellt tillbaka i januari. Till Jacó där vi känner folk som kan träna oss och sedan troligtvis till Santa Teresa. Självklart beror hela projektet på om jag hittar ett jobb som funkar med min skola nu i höst. (på tal om det - någon som vet något ledigt så uppskattas alltid tips!) Men det är i vilket fall som helst målet.