Facebook data

123
marocko höst /vinter
#99647 Svar: marocko höst /vinter 13 år, 4 månader sen Stoke: 0

CajsaS
graphgraph

Halloj!
Jag drar ner den 31 och ska bo på Lapoint. Någon mer som ska ner då?

Logga in för att svara
#99648 Svar: marocko höst /vinter 13 år, 4 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

alex.schumacher skrev:
Gaz-var hittar du dina prognoser? Fiskarföreningen i mölndahl eller? You shoulda come!!! The swell was HUGE! Anchor point was 4-5 meters and connecting all week! So much fun! Even Jeremy Flores was out at Killer point doing some tow-in surf!
Best surf of my life!

Thanks for all the tips everyone!

Förbaskade magicseaweed!!! But had a lot of work anyway to do anyway! I'm on the Nowegian Airlines Christmas Day Special the 25th leaves at 07:00 but you get to Taga in time for a surf!!

Great to hear you scored man!! Musta been nice!!

//Gaz

Logga in för att svara
#99650 Svar: marocko höst /vinter 13 år, 4 månader sen Stoke: 2

teodorH
graphgraph

CajsaS skrev:
Halloj!

Ajjemen, ses i vattnet! Åker dock med xtravel.

Logga in för att svara
#99651 Svar: marocko höst /vinter 13 år, 4 månader sen Stoke: 45

marQs
graphgraph

Jag funderade på att boka den 31 till 14 med norwegian. va ju fett billigt. men lapoint camp har säkert inte plats för fler känns de som.
få ela se hur de blir. vore tungt å åka allafall. tjo.

Logga in för att svara
#99652 Svar: marocko höst /vinter 13 år, 4 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

marQs skrev:
Jag funderade på att boka den 31 till 14 med norwegian. va ju fett billigt. men lapoint camp har säkert inte plats för fler känns de som.
få ela se hur de blir. vore tungt å åka allafall. tjo.

Är det LaPoint eller inget?? Det finns flera camps och lätt att hitta boende i Taga!

Logga in för att svara
#99656 Svar: marocko höst /vinter 13 år, 4 månader sen Stoke: 45

marQs
graphgraph

Hm nej det är sant. men de verkar nice där om man ska tro vad man läser tänkte ja.
Det blir dyrt å hyra bil själv men. .
Hur är det att köra runt i Marocko ensam? Från marrakech tom?
Kan / får / vågar man sova i bilen vid surfet?

Logga in för att svara
#99658 Svar: marocko höst /vinter 13 år, 4 månader sen Stoke: 9

pennywize
graphgraph

Jag funderar på att dra dit igen i Februari. Va där tidigare i slutet av Nov och slaggade hos Dfrost. Finns dock flera surfcamps, men vad jag sett så är LaPoint rätt dyra. Ska höra med Surf Maroc hur det ser ut hos dom.

Logga in för att svara
#99659 Svar: marocko höst /vinter 13 år, 4 månader sen Stoke: 1

BillyTheKid
graphgraph

marQs skrev:
Hm nej det är sant. men de verkar nice där om man ska tro vad man läser tänkte ja.
Det blir dyrt å hyra bil själv men. .
Hur är det att köra runt i Marocko ensam? Från marrakech tom?
Kan / får / vågar man sova i bilen vid surfet?

Hyra bil är billigt likså bensin jämfört med Sverige i alla fall. Campa är ingen problem men inga grejor utanför bilen bara ..

Logga in för att svara
#99665 Svar: marocko höst /vinter 13 år, 4 månader sen Stoke: 45

marQs
graphgraph

Coolt. Jag fick lapoint till att bli 2 tusen inkl frukost. Då borde ju transport till hemliga bryt ingå. =) De e ju bra pris, om man slipper hyra bil vill sæga.
Hyr ni bil från nån lokal handlare eller från te.x Sixt??

Logga in för att svara
#99666 Svar: marocko höst /vinter 13 år, 4 månader sen Stoke: 6

Juttz
graphgraph

Precis tillbaka efter tre veckor i Taghazout. Ris och ros. Riset vann så det blir nog inte Marocko på ett bra tag... Rosen till boendet hos irländske Chris på Surf n' Stay, lägenheterna mellan Surf Maroc och DFrost på sista stumpen av staden/byn mot Anchors . Supertrevlig far och dotter som driver lägenhetsuthyrning för 36 euro/natt fem meter från vattnet med fantastiska solnedgångar på kvällarna. Är man 4-5 pers blir det oslagbara priser för den standarden. Varken minareter, fukt eller fiskebåtar som störde natt eller morgon. Skönt häng med Cous-Cous och BBQ-fester på kvällarna. Hyperaktiva Chris styr upp allt som önskas OMGÅENDE till skillnad från marrarna som kör "Moroccan time" vilket inte känns ok om man har begränsat med tid på resan. 40 minuter för att få (kass mat) på vissa ställen, öhhh... (Håller kanske på att bli en Club Med-typ, trots allt). Blev magsjuk för andra resan hit dessutom. Jag hade 3 veckor, men har man bara en kan detta sätta hinder för allt.

www.surfnstay.net/

Åkte med två nybörjare som ville ta en kurs först hos något av campsen, men gör inte detta om ni vill spara pengar. Bräduthyrning kostar 70-100 sek inklusive våtdräkt per dag. Efter en eller två lektioner finns ändå inget annat än att bara ge sig ut och kämpa själv. Gångavstånd till Panorama från Taga som är den bästa nybörjarstranden dessutom.

Personligen tycker jag efter två resor till Taghazout att man kan skippa hela denna plats om man prioriterar surf, inte är total nybörjare eller superduktig och fångar vågor på löpande band i konkurrens med 50 andra en midjehög dag på Anchors... Idealiska vore att skaffa van i Spanien och köra ner och reka bryt och slabs längs kusten och laga mat själv. Hela Taghazout känns som nåt misslyckat surfturist-experiment. Dåliga restauranger med hopplös, smaklös mat. Överpriser på allt i butikerna (Nåväl, allt är relativt, men i jämförelse med Agadir i alla fall). Smutsigt och skräpigt på stränder, i vatten och omgivning (kanske gäller hela Marocko?). Ingen öl eller vin till maten på en turistort! (Fanns i Essaouira). För många människor som ska surfa bryten som verkligen bryter. Ingen turordning i vattnet. Inga leenden från människorna. (eller som nån uttryckte det; "In Morocco you gotta work for a smile".)

Fick de bästa vågorna i Tifnit och Sidi Kaouki i konkurrens med 4-5 andra i vattnet i jämförelse vilket kanske säger något.

Nä, Marocko kanske inte är min cup of tea, trots minnesvärda åk på upp till 30-40 meter denna gång. Två resor, två turistdiarréer, två uppätna kreditkort, två försenade surfbrädväskor till flygplatsen. Bränd av maneter och trampat på sjöborrar dessutom. Ha ha, måste ha varit en local från Taghazout som blåste turister på pengar och plågade byrackor i mitt förra liv...

/J

Ändrat av Juttz
Logga in för att svara
#99669 Svar: marocko höst /vinter 13 år, 4 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Måste bara fråga en sak... förväntar du dig ett fåtal surfare i vattnet när du åker till en surfplats med drösvis av etablerade surfcamps?

Logga in för att svara
#99670 Svar: marocko höst /vinter 13 år, 4 månader sen Stoke: 6

Juttz
graphgraph

Antar att jag var en naiv optimist denna gång... Men jag menar, var kan man finna kvalitativ uncrowded surf utan att göra kompromissen dålig mat och dålig hygien? Maila mig om du vet, jag lovar att inte berätta.

Senegal, Mocambique, Andamanerna, Chile, delar av Indo och Australien, Stilla havsatollerna? Kanske om man äger en helikopter eller har enormt mycket tid.

Logga in för att svara
#99671 Svar: marocko höst /vinter 13 år, 4 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Det är ju bara fantasin som sätter gränserna finns ju massor med surf UTAN trängsel, ta bara alla ökedjor i Atlanten. Hur många kvalitetsställen som helst utan rutten mat och hygien.

Tack för berättelsen om skräckmarocko! Jag brukar dra till kanarieöarna då det tro det eller ej finns fin surf utan trängsel på väl valda platser även där.
Var i Marocko 1996, låter som Taghazout har kvar det värsta av det värsta plus alla surffånglägren som folk frivilligt burar in sig på.
JAg tyckte själv Marocko var ömsom intressant ömsom en jävla konstig plats med massa krångel när jag var där. Ständiga lurendrejerier överallt blandat med en del god mat, en hel del fint hantverk.

Ändrat av ErikG
Logga in för att svara
#99673 Svar: marocko höst /vinter 13 år, 4 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

Ökedjor? Hmmmm, Några example på några tilltänkte örar angående tillgängligheten vad gäller flyg eller båtförbindelser? Tycker Juttz avraportering om Tagazought var mycket bra!

Logga in för att svara
#99681 Svar: marocko höst /vinter 13 år, 4 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Svalbard, Jan mayen, Island, Färöarna, Shetlandsöarna osv osv hela vägen ner till Falklandsöarna.
Lite mer lätt tillgängliga ökedjor skulle kunna vara Kanarieöarna, Kap verde, Azorerna, Madeira osv osv. Oftast mer hygieniskt än tex Marocko om man nu vill slippa magknip som prioritering.

Logga in för att svara
#99684 Svar: marocko höst /vinter 13 år, 4 månader sen Stoke: 9

pennywize
graphgraph

Det där med magproblem känner jag igen. Var i Marocko under 2 veckor och det var minst 10 pers som blev sjuka. Jag själv klarade mig utan problem, men det är skumt..

Logga in för att svara
#99685 Svar: marocko höst /vinter 13 år, 4 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

varit i Morocco 4 gånger aldrig fått magproblem men jag ska för den delen inte försvar deras (oftast helt obefintlig) avlopsststemen. Västvärlder bidrag med kanske mera dolda utsläpp så jag ser mellan fingrarna vad gäller den biologiska avfallshanteringen. Plasteni alla dessa former av ickenerbrubarhet är mer alvarlig anser jag.

Logga in för att svara
#99686 Svar: marocko höst /vinter 13 år, 4 månader sen Stoke: 6

Juttz
graphgraph

Varit i många länder i tredje världen, men Marocko och Kambodja är de enda ställena där jag fått rännskita från helvetet... Man tycker att ett ställe som Taga som lockat turister i flera decennier borde kunna hålla upp standarden gällande hygieniska aspekter, men icke... Insåg även sist att restaurangerna verkar byta ägare regelbundet. Och när de västerlänningar samt marockaner som äger restaurangerna inte ens kommer från restaurangbranschen är det självklart att man serveras därefter.

Intressantaste erfarenheten på resan var definitivt ett Hammam i Agadir. Ett mörkt ångrum där jag blev skrubbad och masserad med en skum tvål för 70 dirham av halvnakna män som var som hämtade ur filmen "Midnight Express". Riktigt skönt och prisvärt. Ingen "Happy ending", men hört att Lapoint erbjuder en sån version. Mohahahahahahaha...

Logga in för att svara
#99688 Svar: marocko höst /vinter 13 år, 4 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

se filmen den gyllene grisen som handlar om surfturismen på ön Nias den är intressant.

vimeo.com/3163398
Världshaven är inte små men folk gillar oftast att trängas med andra i fårskocksbeteenden, inget ont om det sån är människan. Bekväm och social och nån kommer profitera på detta givetvis.

Logga in för att svara
#99695 Svar: marocko höst /vinter 13 år, 4 månader sen Stoke: 45

marQs
graphgraph

man pallar ju inte dra till marocko før att trængas så før mig blir det att vænta tills nån eller några ær med mig och hyr en fet jeep och kør runt i ensamheten och letar vågor.
ha så kul.
hoppas inte rænnskitan från helvetet tar er! hehehe...

Logga in för att svara
#99714 Svar: marocko höst /vinter 13 år, 4 månader sen Stoke: 6

Juttz
graphgraph

Såg den på plats faktiskt, ja den är intressant.

Faktum är att man själv (tyvärr) är likadan och värre blir det ju äldre man blir. 30+syndromet är ett helvete. När jag var yngre kunde jag dra runt i månader med variga sår som aldrig läkte och tunn plånbok i tropikerna och leva på stekt ris och bananer, men tycker att det är rätt skönt med en ren, skön säng och mat som smakar något nuförtiden. Sen blir man ju skeptisk och aningen ängslig (kanske paralyserad av förvåningen) när man är själv på ett ställe där det bryter perfekta vågor och ingen annan är ute.

Minns ett tillfälle vid Cobblestones i Sumbawa. Traskade iväg de 40 minuterna själv och möttes av helt perfekta vänstrar strax över huvudet och bara jag där. Samtliga rev vid Lakey's pumpade, så alla andra hade stannat på huvudbryten. Surfade 7-8 vågor och gick tillbaka sen. Alltid skönt med nån annan i vattnet (fårskocksbeteendet) att dela upplevelsen med, eventuellt nån som ser vågorna man tar (bekräftelse på att det inte var en fiskehistoria...), men självklart ett minne för livet och ett sånt tillfälle man gråtit om man missat nån annanstans i världen.

Logga in för att svara
#99716 Svar: marocko höst /vinter 13 år, 4 månader sen Stoke: 3

alex.schumacher
graphgraph

There is not much more to offer from Morocco/Taghazout than surf. Their culture and living standards were not exciting in anyway, and after a while you just get really tired of constantly getting asked for money for parking. Nothing is free in Taghazout.
Don't get me wrong, I had a great time down there, and the surf was amazing. But bring some of your best friends and pray for good waves.
I didn't stay at any surf camps. We were a group of 5 and found it way cheaper to rent a car at the airport and drive to Taghazout. There is no shortage of people willing to rent out their apartments. We got an good size apartment with a balcony right on the beach looking out at panorama point for 350 Dirham a night.
The food was pretty tasteless, but we asked our neighbor to cook for us so it was cheap.
I am not a fan of surf camps, and think they are a bit overrated. Ask the locals for tips on surf spots, and go out and explore. It's way more fun than having someone spoon feed you the same waves while they are taking all of your money.
The only night I got sick was the night we ate at lapoint surf camp. Do not eat the chicken!

Logga in för att svara
#99717 Svar: marocko höst /vinter 13 år, 4 månader sen Stoke: 3

alex.schumacher
graphgraph

Gazzer skrev:

Förbaskade magicseaweed!!! But had a lot of work anyway to do anyway! I'm on the Nowegian Airlines Christmas Day Special the 25th leaves at 07:00 but you get to Taga in time for a surf!!

Great to hear you scored man!! Musta been nice!!

//Gaz

Hope Santa Claus can find you down there in Taghazout! I'll talk to Poseidon and ask him to send you some nice waves!

Mahalo!

Logga in för att svara
#99719 Svar: marocko höst /vinter 13 år, 4 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

Thanks man! They are usefull spirits as well as the Great Kahuna whom I think will greet me on the great surf safari I will share in enternity with 12 virgins and endless tubes from Polynesnia!!

Logga in för att svara
#99721 Svar: marocko höst /vinter 13 år, 4 månader sen Stoke: 1

BillyTheKid
graphgraph

hanaannalukina honkokomoko amalanaluki You chant that on thursdays and the Great Kahuna will grant you many wishes.....

Logga in för att svara
#99725 Svar: marocko höst /vinter 13 år, 4 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

Opps tappat fokus på ämnet tror jag!

Nån som är på Norwegian 07:00 till Agadir den 25 december??

Logga in för att svara
#99743 Svar: marocko höst /vinter 13 år, 4 månader sen Stoke: 0

Sylver
graphgraph

funderade på att åka den 25:e, en vecka, väntar på svar. sen kollade jag på magicseaweed och förutsättningarna verkar tyvärr inte vara de bästa. finns ens något surfbart på några fötters swell, ni som vet? magicseaweed säger nej.

Logga in för att svara
#99749 Svar: marocko höst /vinter 13 år, 4 månader sen Stoke: 1

BillyTheKid
graphgraph

det skulle visst funka under veckan som kommer ju ..

Logga in för att svara
#99758 Svar: marocko höst /vinter 13 år, 4 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

www.surfline.com/surf-news/atlantic-winter-surf--weather-outlook_64168/

Risk för sämre säsong i de mer sydliga delarna av nordatlanten typ marocko, kanarieholmarna osv???
Vad tror ni
Kanske blir en sån där vinter där det mesta svallet går mer västerut.
Skulle nog innebära en mildare vinter som håller i sig här hemma samt fortsatt mycket västvindar som nu???

Logga in för att svara
#99759 Svar: marocko höst /vinter 13 år, 4 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

weather.unisys.com/gfsx/gfsx.php?inv=0&plot=hght&region=nh&t=ini

Många lågtryck i norra nordatlanten med mycket svall som går åt väst...boka biljett till norge istället haha
Torkild på Stadsurfing har öppet hela vintern i år, han blir säkert glad för lite sällskap.

Ändrat av ErikG
Logga in för att svara
#99806 Svar: marocko höst /vinter 13 år, 4 månader sen Stoke: 12

Hea
graphgraph

CajsaS skrev:
Halloj!

Hej Kajsa! Jag är här till 14 januari! Vi ses!

Logga in för att svara
#103906 Svar: marocko höst /vinter 12 år, 6 månader sen Stoke: 0

Andre
graphgraph

Hej! Någon som ska ta sig ner till taghazout i vinter? Kommer vara där från nyår till mitten av december och är sugen på att gå ihop och splitta bil/bensin alt. haka på ett gäng trevliga själar
Kommer antagligen att bo på Dfrost.

Logga in för att svara
123
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!