Facebook data

1
vilken bräda?
#97341 vilken bräda? 13 år, 7 månader sen Stoke: 0

Lunderen
graphgraph

Hola!

Ska köpa ny bräda primärt till skandinavien (DK), och till lugnare dagar i varmare vatten.
Jag har spenderat många timmar framför datorn på olika sites, men kan inte bestämma mig vilken det skal vara. Blir bara mera och mera förvirrad . Jag har ingen boardshop i närheten, och därför söker jag lite hjälp från er. Vilken är det ultimata brädan för sverige/DK surf?
Jag har haft bra surf på lite fetare shortboards (6'2"-6'4" x 18 3/4"-19" x 2,5"-2,7"). Är 182cm och väger 78 kg. Är nog var man kallar "experienced beginner".
Jag vet att detta är en fråga med många olika svar, men skulle gärna höra vad folk surfar på som standard, för inspiration. Jag letar nog efter en bräda som fångar bra med vågor men fortfarande med lite performance.

Har kollat lite på: Webber Afterburner, CI Motorboat, CI gravy, Aloha Quickshift, Pukas "The Mix".

Tack för hjälpen,

Simon

Logga in för att svara
#97374 Svar: vilken bräda? 13 år, 7 månader sen Stoke: 4

Lee
graphgraph

Vilken är det ultimata brädan för sverige/DK surf?

McCoy Nugget nuff said.

Logga in för att svara
#97375 Svar: vilken bräda? 13 år, 7 månader sen Stoke: -18

Tyreso_soulsurfer
graphgraph

CI the motorboat med TP1 fenor kan jag rekommendera går som tåget

Logga in för att svara
#97377 Svar: vilken bräda? 13 år, 7 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Alla de brädorna du räknar upp är väl helt ok allroundbrädor. Det hela beror ffa på hur vågorna ser ut där du surfar oftast. Om du har möjlighet skaffa fler än en bräda.
Kolla vad andra surfar på. Jag surfar mestadels nere i skåne kör en lost rocket 5'6" x 183/4 x 2 1/8.
Lite volym så man får paddla en hel del men otroligt rolig bräda att köra på.
Mycket hänger på hur brant vågen är som du ska surfa, ifall det är en "ren våg" eller en större stökigare, din vikt, form, och hur mycket/bra du surfar.

Logga in för att svara
#97379 Svar: vilken bräda? 13 år, 7 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Glömde säga jag väger runt 73 178 lång.

Logga in för att svara
#97417 Svar: vilken bräda? 13 år, 7 månader sen Stoke: 0

Lunderen
graphgraph

Tack för svaren, användbart!!
@Tyreso_soulsurfer, vilken storlek kör du på Motorbåten? Har du testat den i annat än Sverige-surf?

Logga in för att svara
#97418 Svar: vilken bräda? 13 år, 7 månader sen Stoke: 8

young surfer
graphgraph

ErikG skrev:
Alla de brädorna du räknar upp är väl helt ok allroundbrädor. Det hela beror ffa på hur vågorna ser ut där du surfar oftast. Om du har möjlighet skaffa fler än en bräda.
Kolla vad andra surfar på. Jag surfar mestadels nere i skåne kör en lost rocket 5'6" x 183/4 x 2 1/8.
Lite volym så man får paddla en hel del men otroligt rolig bräda att köra på.
Mycket hänger på hur brant vågen är som du ska surfa, ifall det är en "ren våg" eller en större stökigare, din vikt, form, och hur mycket/bra du surfar.
:)allt du behöver veta!!!!

Logga in för att svara
#97443 Svar: vilken bräda? 13 år, 7 månader sen Stoke: 0

Lunderen
graphgraph

Någon som surfat Afterburner?

Logga in för att svara
#97577 Svar: vilken bräda? 13 år, 7 månader sen Stoke: 0

Lunderen
graphgraph

@ErikG
Har blivit ganska sugen på en Lost Rocket. Har du surfat den i varmare vatten eller bara hemma? Funderar lite på en 5'11". Borde funka till min vikt (78kg) och min nivå.

Logga in för att svara
#97581 Svar: vilken bräda? 13 år, 7 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Nej har bara surfat den i kallare vatten. Sverige och Island. Det är en småvågsbräda som är rätt bred akteröver.
Så länge vågorna inte är för stötiga går den bra att surfa även i lite större vågor över huvudhögt.
Den kändes aningen liten sista dagarna i Mölle när det var huvudhögt och som Mölle blir rätt så stötigt i takeoff.
Den jag har är ganska tunn kanske därför den går ok även i aningen större surf. På Island fick jag köra den även i huvudhögt atlantsurf på bra lavarev.
Jag har inte laborerat så mycket med fenorna, den jag har går att köra som quad eller thruster. Jag har bara kört som thruster än och med AB 2 fenor som är ganska små men effektiva.
Om du har möjlighet skaffa fler än en bräda för sverigesurf, det varierar rätt rejält.

Ändrat av ErikG
Logga in för att svara
#97703 Svar: vilken bräda? 13 år, 7 månader sen Stoke: 6

Angie
graphgraph

Måste slå ett slag för Quiver surfboards! Grym service, de är snabba på svar och oerhört hjälpsamma plus att brädorna verkar hålla riktigt bra kvalité utan att bli allt för dyra. Har själv en 5´10 "Hartattack" som har funkat klockrent i allt från knähögt till huvudhögt. Superenkel att paddla, fånga vågor med och utvecklas på. Gör en kik iaf!

Logga in för att svara
#97712 Svar: vilken bräda? 13 år, 7 månader sen Stoke: 101

danneroyal
graphgraph

Kör själv bara Firewire nu för tiden. Men av brädorna du har kollat på så väljer jag Webbern Afterburner lätt! Har haft en sådan. Semi-Fish med shortboard känsla!

Spitfire <3

Logga in för att svara
#97714 Svar: vilken bräda? 13 år, 7 månader sen Stoke: 7

mr webber
graphgraph

jag hade en afterburner som var väldigt skön, men gillade inte att den var i epoxy. kändes lite som en planka som man typ studsade fram mer än gled. Vet inte hur dom nyare är men jag köpte min runt 2008-2009.

mitt förslag:
emerysurfboards.com/australia/boards/board-models/stump/
=)

Logga in för att svara
#97715 Svar: vilken bräda? 13 år, 7 månader sen Stoke: 101

danneroyal
graphgraph

Jo....Tuflite blir ju lite studsig ibland i Svenska motorcross vågor!

mitt förslag blir naturligtvis:
www.firewiresurfboards.com/quiver_boards.php?boardid=spitfire

Logga in för att svara
#97718 Svar: vilken bräda? 13 år, 7 månader sen Stoke: -18

Tyreso_soulsurfer
graphgraph

Såg att du fråga om jag surfat min motorboat någon annanstans än Sverige. Har surfat den i Frankrike den gick hur fint som helst från slappsurf på La sud till ganska köttigt La piste den går fort som en jävla raket

Jag köpte ett set Tp1 fenor till brädan och nu är det optimal!

KÖP KÖP

Logga in för att svara
#97753 Svar: vilken bräda? 13 år, 7 månader sen Stoke: 5

hman
graphgraph

cisurfboards.com/surfboards/the-biscuit-by-rob-machado/

En Biscuit modell större lockar 90 kg h-man...

Logga in för att svara
#97759 Svar: vilken bräda? 13 år, 7 månader sen Stoke: 3

Norrsken
graphgraph

hman skrev:
cisurfboards.com/surfboards/the-biscuit-by-rob-machado/

En Biscuit modell större lockar 90 kg h-man...

Stoke på den! Är själv av modell större; ett par under 100. Tar tacksamt emot tips från andra välvuxna. Vad använder ni för brädor? Är på jakt efter en longboard bl.a.

Logga in för att svara
#97764 Svar: vilken bräda? 13 år, 7 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

Finns det nån private eller företag i Sverige som vill shapa mig en plagiat av den där Biscuit?

Logga in för att svara
#97935 Svar: vilken bräda? 13 år, 6 månader sen Stoke: 5

hman
graphgraph

Gazzer skrev:
Finns det nån private eller företag i Sverige som vill shapa mig en plagiat av den där Biscuit?

säg till om du hittar nåt som verkar vettigt [img/]

Logga in för att svara
#98667 Svar: vilken bräda? 13 år, 5 månader sen Stoke: 5

hman
graphgraph

Gazzer skrev:

surfsverige.se/index.php/forum/2-surfforum/98637-custom-surfboards-undersoekning-please-read#98666

Logga in för att svara
#98674 Svar: vilken bräda? 13 år, 5 månader sen Stoke: 28

Jimmy.S
graphgraph

Lunderen skrev:
Hola!

Ska köpa ny bräda primärt till skandinavien (DK), och till lugnare dagar i varmare vatten.
Jag har spenderat många timmar framför datorn på olika sites, men kan inte bestämma mig vilken det skal vara. Blir bara mera och mera förvirrad . Jag har ingen boardshop i närheten, och därför söker jag lite hjälp från er. Vilken är det ultimata brädan för sverige/DK surf?
Jag har haft bra surf på lite fetare shortboards (6'2"-6'4" x 18 3/4"-19" x 2,5"-2,7"). Är 182cm och väger 78 kg. Är nog var man kallar "experienced beginner".
Jag vet att detta är en fråga med många olika svar, men skulle gärna höra vad folk surfar på som standard, för inspiration. Jag letar nog efter en bräda som fångar bra med vågor men fortfarande med lite performance.

Har kollat lite på: Webber Afterburner, CI Motorboat, CI gravy, Aloha Quickshift, Pukas "The Mix".

Tack för hjälpen,

Simon

Hej Lunderen! Verkar som du fått alla svar redan men, det beror ju på många saker, hur vill man surfa, glida eller rippa. Hur ofta man surfar, hur mycket man orkar paddla m.m. Hur är förhållande på det bryt du surfar,steep eller mushy? Erik Gs bräda låter bra om kan paddla och surfa bra.
Skulle nog satsa på lite mer foam. Men jag tycker nåt mellan 5'11-6'2 18 1/2-19 2 1/4 då pratar jag EPS. Glasad lite tyngre om du gillar glid, lättare om du rippar. Superlätta brädor fungerar in så bra i chop(typ onshore). Skulle gärna vilja Shapa din bräda men har inte kommit igång än
Låt oss veta vad du gjorde för val.

Logga in för att svara
#98675 Svar: vilken bräda? 13 år, 5 månader sen Stoke: 28

Jimmy.S
graphgraph

Gazzer skrev:

Om du kan vänta lite, så kan jag

Logga in för att svara
#103256 Svar: vilken bräda? 12 år, 8 månader sen Stoke: 2

Rig
graphgraph

Är du på banan än Jimmy?

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!