Facebook data

1
Svårt att hitta Cellplast till brädbygge.
#98122 Svårt att hitta Cellplast till brädbygge. 13 år, 6 månader sen Stoke: 0

Selle
graphgraph

Hade tänkt bygga lite surfbrädor men har problem att få tag på Cellplast.
Finns massor av företag som tillverkar Cellplastblock i exakt dom dimensionerna jag vill ha men det finns inga återförsäljare som har dom hemma eller är sugna på att beställa hem.

Någon som har tips på var jag kan få tag på EPS S200 eller hårdare i storformat?

Ändrat av Selle
Logga in för att svara
#98123 Svar: Svårt att hitta Cellplast till brädbygge. 13 år, 6 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Det vore ju smart av dig om du skrev ut var i sverige du bor. Jag har köpt
från genevads cellplast för en massa år sen.
De blev uppköpta av större företag tror jag vet inte om de säljer till privatpersoner längre.

Logga in för att svara
#98125 Svar: Svårt att hitta Cellplast till brädbygge. 13 år, 6 månader sen Stoke: 0

Selle
graphgraph

Jag bor i Skåne.

Vilket skum är bäst till Surfbrädor?
S200, S250 eller S300?

S200 är 30kg/m3 och S300 40kg/m3, s200 är lättare men s300 borde vara slätare o starkare?

Logga in för att svara
#98127 Svar: Svårt att hitta Cellplast till brädbygge. 13 år, 6 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Det beror helt på vilket slutresultat du vill ha, en bräda med starkare ytterskal/lättare kärna eller tvärtom. Det blir olika resultat i flex osv.
Du bör även tänka på att det finns olika storlek på kulorna med mera.

Jag har bara byggt i S200, det blir lätta brädor som håller ok. En semigun jag byggde höll bra för stora vågor på Nias indonesien, Norge och Irland. Det enda den inte pallade var RyanAirs bagagehantering.
Den hade 6+ 4 oz på däcket och 6 oz på botten.
EPS surfar bra men jag tycker det känns kanske aningen livlöst. Styrofoam ger mer livlig flex men har ibland problem med delamineringar.

Logga in för att svara
#98128 Svar: Svårt att hitta Cellplast till brädbygge. 13 år, 6 månader sen Stoke: 0

Selle
graphgraph

Ok. Stort tack för infon!

Jag fick precis tag på ett ställe som kunde beställa hem eps blocken men jag var tvungen att beställa 4st så jag tvekar lite.

Någon annan som tänkte bygga bräda i höst som behöver ett block eller två?

Vi tänkte bygga med 2 lager 5oz på deck och 1 lager 5 oz i botten (funderar på att kanske köra 2 lager i botten också).

Logga in för att svara
#98129 Svar: Svårt att hitta Cellplast till brädbygge. 13 år, 6 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Vet inte hur du tänkt bygga men det bästa är att beställa ett större block som man sen skär ut flera mindre ur med glödtråd.

Det funkar säkert bra med 2x5 och 1x5 på däcket om du kör med S200 kör du lättare skum så ta fler lager.
Lycka till

Logga in för att svara
#98131 Svar: Svårt att hitta Cellplast till brädbygge. 13 år, 6 månader sen Stoke: 0

Selle
graphgraph

Tack.
Blir nog att jag beställer 4 block EPS200 2400x1200x150 .
Så får jag bygga ett gäng brädor , borde räcka till 8st.

Stort tack för svaren.

Logga in för att svara
#98133 Svar: Svårt att hitta Cellplast till brädbygge. 13 år, 6 månader sen Stoke: 49

Jesper B
graphgraph

Grymt! Homegrown är kanske inte alltid bäst, kanske aldrig, men alltid roligast!!

En grej till att tänka på är att det är lite lättare att shapa tyngre/tätare skum om man är nybörjare. Man gör snabbare misstag, måste vara lite försiktigare med slipningen mm om man väljer lätt skum. Ju erfarnare man blir desto mer tvärt om blir det. Dvs man tar snabbare bort material desto lättare skum.

Ytterligare en grej är om du vill lacka på skummet. Får du tag på riktigt fin 30kg/m3 så kan du lacka direkt på skummet med ok resultat. Väljer du lättare och vill ha snygg lack måste du spackla. Det är inget fel med det, men om du vet hur du laminerar utan spackling så blir det ännu starkare, vet du inte hur man gör kan det istället bli tyngre...

Min slutsats: Har du inte shapat tidigare ska du välja ett tyngre skum!

/JB

Logga in för att svara
#98135 Svar: Svårt att hitta Cellplast till brädbygge. 13 år, 6 månader sen Stoke: 0

Selle
graphgraph

Har beställt eps s200 som är 30kg/m3 så jag håller tummarna för att den är tät och fin.

Har lekt lite med 80s skum som jag shapat till rails på och gjort småskalade brädor som jag laminerat med epoxi och väv. 80-skummet var som att shajpa kramsnö, väldigt kul att jobba med, väldigt nöjd med resultaten än så länge.

Riktigt pepp på att gå loss på ett större block.
Blir nog ingen lack på första brädorna, bara loggor på rispapper.
Kanske att jag pigmenterar epoxin på andra brädan.

Mina funderingar nu är om det är lönt att bygga skärare med motståndstråd eller om jag kör med fogsvans. Och vad jag ska använda för trä till stringer, 4mm snickeriplywood eller något mer exotiskt?
Kanske inte behöver stringer om jag gör en tjock mini simmons?

Logga in för att svara
#98294 Svar: Svårt att hitta Cellplast till brädbygge. 13 år, 6 månader sen Stoke: 18

erc
graphgraph

Vart beställde du ifrån? Har svårt att hitta nått annat än S100 i vettiga storlekar.

Logga in för att svara
#102428 Svar: Svårt att hitta Cellplast till brädbygge. 12 år, 10 månader sen Stoke: 1

Janosch
graphgraph

Löste det sig med motståndstråd som såg? Hur tjock använde du och vad kopplade du den till?

Logga in för att svara
#102438 Svar: Svårt att hitta Cellplast till brädbygge. 12 år, 10 månader sen Stoke: 3

Norrsken
graphgraph

Är det någon som har byggt en bräda i trä? Har kikat runt lite för att få tag i balsaträ men det verkar svårt.
Hur är det med gran, går det att få en schyst bräda av gran?

(Som alternativ till cellplast... )

Logga in för att svara
#102442 Svar: Svårt att hitta Cellplast till brädbygge. 12 år, 10 månader sen Stoke: 18

erc
graphgraph

@Norrsken du kan bygga Hollow wooden surfbräda med gran... det är nog en hel del svårare än att shapa skum, men det kan ju bli en maffig bräda om man orkar stå där å limma å hyvla.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!