Facebook data

1
Surf med stukad fot
#98425 Surf med stukad fot 13 år, 5 månader sen Stoke: 0

eon
graphgraph

Har lyckads dragit på mig århundrades stukning av högerfoten för några veckor sedan men nu vankas det surf och ville höra om någon har surfat med en stukad fot tidigare. Eftersom mycket av balansen sitter i de små musklerna runt fotleden kan jag tänka mig att just surfing tar på hårt. Är det någon som gjort detta tidigare, tips och ideer på skydd/tejpningar för att hålla foten på plats?

Logga in för att svara
#98426 Svar: Surf med stukad fot 13 år, 5 månader sen Stoke: 3

mjersen
graphgraph

köp detta på intersport, ca 400kr. funkar skitbra så slipper du klydda med tejp varje gång. stabiliserar fotleden helt eller beroende på hur hårt man knyter den.
www.svsports.com/store/Mcdavid-Ankle-Brace-With-Cross-Strap-OSCARItem_297+5203050.aspx

Logga in för att svara
#98438 Svar: Surf med stukad fot 13 år, 5 månader sen Stoke: 3

arnet
graphgraph

Körde med en budget variant från clas ohlsson efter en Hälseneoperation.. Ger ok stöd "iaf mentalt". Hett tips är att inte hoppa spik från brädan i knädjupt vatten

Logga in för att svara
#98442 Svar: Surf med stukad fot 13 år, 5 månader sen Stoke: 0

eon
graphgraph

Personligen tror jag inte problemet är skydd med immobiliserande eller stabiliserande utan mer smärtgräns samt hur foten (jag är regular så det blir min "bakre" fot) reagerar vid bottomturns, svängar osv. I normala fall brukar ju foten och fotleden få jobba en hel del. Hur har ni upplevt foten angående stabilitet? Vad tror ni?

Logga in för att svara
#98443 Svar: Surf med stukad fot 13 år, 5 månader sen Stoke: 0

eon
graphgraph

Personligen tror jag inte problemet är skydd med immobiliserande eller stabiliserande utan mer smärtgräns samt hur foten (jag är regular så det blir min "bakre" fot) reagerar vid bottomturns, svängar osv. I normala fall brukar ju foten och fotleden få jobba en hel del. Hur har ni upplevt foten angående stabilitet? Vad tror ni?

Logga in för att svara
#98445 Svar: Surf med stukad fot 13 år, 5 månader sen Stoke: 2

carligula
graphgraph

Om du har så ont efter flera veckor känns det ju som om man skulle kolla upp så att du inte tagit sönder något. Normalt brukar ju smärtan försvinna relativt snabbt medan känslan av ostadighet kvarstår längre efter en rejäl stukning. Om du fortfarande har ont rekommenderas lite röntgenstrålar. Annars tror jag du har rätt i att följa känslan i foten, med viss försiktighet om du är lagd åt det otåliga hållet.

Ostadigheten är beroende på nervskador i senor mm och gör att du man har sämre känsla för fotens faktiska läge. Balansplattor mm är det vanligaste tipset för att träna upp detta men finns säkert sjukgymnaster med fler tips.

Lycka till och var inte rädd för lite röntgen, typiskt ocoolt om fotleden inte är stabil.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!