Facebook data

1
Indo - Jakarta till Bali and beyond?
#98492 Indo - Jakarta till Bali and beyond? 13 år, 5 månader sen Stoke: 1

caveman
graphgraph

Tänkte dra till indonesien i en sådär fyra månader, från februari till maj. Tanken är att jag ska ta mig från jakarta, som om jag förstått det rätt ligger på ön Java (?) ner till sydsidan (där jag antar att de allra flesta spotsen finns då det vetter åt stilla havet) och vidare österut till bali och lombok och öarna längre österut ändå.
Då undrar jag om någon med erfarenhet av indo kan berätta hur transporter osv. funkar längs med kusten. Är det ett dödfött projekt att försöka ta sig från surfhål till surfhål med buss tills jag kommer till nästa ö? Eller är det en bättre idé att hyra moppe och glida runt på Java och sen ta flyg/båt direkt till Bali?

Har lusläst forumtrådarna om Indonesien och Bali och fått en hel del bra info, även om de flesta inläggen där var minst två år gamla, så jag uppskattar om någon kan ge bra tips på vad man ska göra där förutom att surfa, och vilka bryt som är bra och vilka jag kan skippa, och allmän information om detta vågparadis. Är väl vad man kallar intermediate beginner, började surfa här hemma för ett par år sedan och lärde väl mig grunderna, men fick en gedigen träningsperiod på tre månader i centralamerika i vintras och surfar nu så ofta det går på västkusten. Så de tyngsta och snabbaste tubarna på de grundaste och vassaste reven kan ni skippa, men allt annat är intressant.

Tack på förhand fellow surfers!

Logga in för att svara
#98493 Svar: Indo - Jakarta till Bali and beyond? 13 år, 5 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Jag föreslår att du går om grundvux så du åtminstone hamnar i rätt världshav...öööh

Logga in för att svara
#98494 Svar: Indo - Jakarta till Bali and beyond? 13 år, 5 månader sen Stoke: -1076

IST
graphgraph
Donerat Brons

Förutom surf så kan du på din kustfärd från västra java till östra stanna i Pacitan och där kolla in grottan Gong Cave.

Logga in för att svara
#98495 Svar: Indo - Jakarta till Bali and beyond? 13 år, 5 månader sen Stoke: 1

caveman
graphgraph

såg bilderna på grottan, ser riktigt häftigt ut, verkar helt klart värt ett besök.
ErikG, förutom dina visa råd angående utbildning har du något lite mer handfast tips som rör ämnet?

Logga in för att svara
#98752 Svar: Indo - Jakarta till Bali and beyond? 13 år, 5 månader sen Stoke: 2

piraten
graphgraph

Hmm, rekommenderar inte att "glida" runt i trafiken på java med moppe om du inte är riktigt van vid trafiken i indo. Java är TUNGT trafikerat på de större vägarna. (En viss respekt för trafiken är för övrigt bra att ha även här på Bali. Flera dödsolyckor dagligen på ön nu. Inte sällan kombinationen Turist/party/barhuvad...) Välj ut några fina ställen på Java (läs på på nätet och guideböcker så hittar du några platser som passar din förmåga) och hyr bil med förare/busstransport för att ta dig mellan dem. Så kan du hyra moppar på plats för att ta dig till surfet och göra små upptäcktsfärder. Lycka till och ha en fin tripp!

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!