Facebook data

1234
Adventskännsla med Surfprästen
#98877 Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 5 månader sen Stoke: -11

karljohan eklund
graphgraph

Ida Eklund är präst i Simrishamn och kan ses surfa runt Österlen på sommarhalvåret.
Här har hon helgmålsrigningen i SVT inför första Advent.

svtplay.se/v/2618828/helgmalsringning/26_11

Kolla gärna in hennes blogg
prast-ida.blogspot.com

Logga in för att svara
#98888 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 5 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

trodde tänkande människor hade passerat religion vid det här laget?? Man kan "bota" den tillfälliga förvirring som är religion med lite kritiskt tänkande och sund förnuft ..

Ändrat av Gazzer
Logga in för att svara
#98896 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 5 månader sen Stoke: -1076

IST
graphgraph
Donerat Brons

Gazzer skrev:
trodde tänkande människor hade passerat religion vid det här laget?? Man kan "bota" den tillfälliga förvirring som är religion med lite kritiskt tänkande och sund förnuft ..

Mycket kritisk tänkande används av såna människor samt även en hel del kärlek som sprids till helt främmande människor t,ex till en sån som dig krävs det mycket .

Logga in för att svara
#98897 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 5 månader sen Stoke: 0

Björka
graphgraph

Just det här är en sak som är förbannat märkligt och som man ser överallt.

Om någon tycker något om sexuell läggning, politisk och nationell tillhörighet mm blir det jävvla liv och man är då trångsynt/bakåtsträvare och förtryckare mm.

Men om någon har en tro på en religion exempelvis kristendom, ja då är det fritt fram att att kalla denne blåst/kan ej tänka kritiskt/förvirrad mm. Vad är grejen med det? Skärpning....

Logga in för att svara
#98898 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 5 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

Skärpning???Hahahah!!!Religion is the new stupid ... du kanske TROR att du tro på t.ex. bilbeln men det är helt enklet bara för att du har INTE läst eller följer eller tror på vad de som skrivet bibeln säger att gud säger att Du ska gör med slavar, kvinnor, dina barn, icke troende mm. Det som du tror stårt i biblen som t.ex de 10 budsord finns inte överhuvudtaget! - fast fram till precics nu har du trott att det gör det med aldrig kollat själv!! hahah!! Jag har ingen som helst respekt för vuxna människor som på fullt allvar hävdar existensen av jultomten, påskharen eller gud. Samtilga spingande och huvudpunkter ang chritindom har sin ursprung i mycket ädre fabler där jungfrufödelse, guds son, även nmanet "kristus" är åtminstone 5,000 år äldre än bibeln som du läser idag vilket är endast fragmentariska löstryckta felciterade tolkningar som genogått 100tals diverse omkrivningar under de senase 1800 år .. Religon har en direkt och påtaglig samanstrålning med språkets utveckling och idag är man tämligen säker på att det upkomm parallet med sociala behov redan för ca 35,000 år sedan. Man började höra röster (hjärnspöken kallas det för idag om det spårar ur liksom) och människor som inte visste bättre trodde att det kom budskap "från ovan". Tyvärr och sorligt nog så tror aldelles för många över hela världen på diversa hjärnspöken. Vi är utvecklat genom billioner år från stjärnstoff och kommer oundvikligen att bli det igen en vacker dag. Allt där imellan är ett under att beskåda och vara del av. gud behövs inte för att förklara hur vi kom hit, vad vi ska göra eller hur det slutar. peace, Bra, Gaz

Logga in för att svara
#98899 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 5 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Oh lord please save me from Your followers.
Jul har f.ö noll med kristendomen att göra.

Logga in för att svara
#98900 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 5 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

och som etablerade religoner ager man så här: LONDON. Han påstår sig ha renat hundratals människor från onda andar.
Han är Vatikanens tidigare chefsexorcist och hedersordförande för det internationella förbundet för exorcister.
Nu varnar fader Gabriele Amorth, 86, för – en motionsform.
– Att utöva yoga är satanistiskt, säger han enligt Daily Telegraph.
– Det leder till ondska precis som när man läser ”Harry Potter”.
Enligt Amorth är Yoga satanistiskt på grund av dess kopplingar till Hinduismen.

Logga in för att svara
#98902 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 5 månader sen Stoke: 1

Nilias
graphgraph

ErikG skrev:
Oh lord please save me from Your followers.
Jul har f.ö noll med kristendomen att göra.

Not true..

Logga in för att svara
#98903 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 5 månader sen Stoke: 10

Whale
graphgraph

Vilka är det du är arg på Gazzer? "Kristna" eller alla som tror att det finns något mer än livet här på jorden?

Logga in för att svara
#98904 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 5 månader sen Stoke: 10

Whale
graphgraph

Såg att du svarat på det själv när jag läste igen vad du skrev. Dock kanske du kan fundera på hur du kan BEVISA att du är skapad av stjärnstoff genom en slump eller att du är skapad av stjärnstoff genom en handling av t.ex. Gud? Genom kritiskt tänkande? Sunt förnuft?

Logga in för att svara
#98905 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 5 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

bevisen att vår egen solsytem t.ex. formades från just stjärnstoff är väl vedertagit numera - vi kan börja där. Vi checkar av det vi är överens om och gå sakta vidare så att vi inte tapar bort resonamanget .. Check eller inte Check så långt? Hmmm, du nämner "slump" som om jag hade påståt nåt sånt. Slump har inget med saken att göra. Att det bildas galaxer från akumaltioner av gaser är inget slump - vi vet en hel del om hur de olika ämnen (kol, väte bl.a.) samverkar för att till slut forma galaxer, oräckligare antal solsytem och japp, lille jorden. Vi vet ganska precis hur länge jorden funnits - men det visste inte de som skrev bibeln känner jag mig tvungen att påpeka! Vi vet att livet började med bateria. Idag är man rätt säkert på att det finns OLIKA livsformar ute i rymnden. Vi vet idag att det funnits bakteria på Mars som i största sannolikhet härstammar från Jorden. De har haft geologiskt utbyte min sann!! Dett förklarar förestten ett stort mysteri - hur livet - efter att det utplånades för ca 4.5 billion år sedan men relativt snabbt återuppståg på Jorden igen efter "bara" 500 - 600 millioner år. Det är det omloppstid som stämmer med olika "attaker" av kometer och meterorer som var mycket vanligt förekommande på den tiden. Själva livet byt plats under tiden jorden var livsfientligt. Allt är mycket intresant - Utveckling från bakteria gick sedan två huvudvägar men bara en är mulitcellular eucarya vilket vi naturligtvis tillhör!! Yippee!!

Ändrat av Gazzer
Logga in för att svara
#98906 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 5 månader sen Stoke: 10

Whale
graphgraph

Mjae. Inte fullt överens. Det jag frågade var om det går att bevisa att det inte var t.ex. Gud som startade det hela? Från stjärnstoff till Solsystem.

Logga in för att svara
#98907 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 5 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

om vi säger så här ... Vi behöver inte ett super natural force to explain the chemical evolution of the known universe or for life support systems or how we got from bacteria to homonids.

Logga in för att svara
#98908 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 5 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

vi kan för lite att säga hur många demsioner där finns eller andra existenser - massa saker om tid, massa, och engeri eller vad du vill men om vi snackar om en personlig gud som hör dina böner, vill att du inte ska äta gris eller äta bara fisk på fredagar, att du tror att han skickade en snubbe till jorden genom jungfufödelse eller mohamad var hans budbärare så säger jag att ALLT detta är bullshit.

Ändrat av Gazzer
Logga in för att svara
#98909 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 5 månader sen Stoke: 10

Whale
graphgraph

Nej. Det finns olika förklaringsmodeller för det, varav Darwins är en. Det enda jag försöker säga är att det inte går att bevisa huruvida det finns en övernaturlig kraft bakom allt eller inte. Du TROR att det inte gör det. Jag TROR att det gör det.

Logga in för att svara
#98910 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 5 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

Du missar påängen grabben. Vi behöver inte förkara den kände omgivning genom Jultomten. Dawrin har inget med universums upkomst att göra -- det en vanlig förställning därimot. Han beskrev an enkel princip besåtende av två samverkande mekanismer: mutation och anpassning

(gäller ENDAST biologiska förtielser - inget om kemi - om vi snackra big bang eller så..)

Jag menar att det tydligen helt ovidkommande om ett super natural power en gång i tiden skapade ett "frö" till det vi känner till idag. That entity isfor all practical porposes totally and without eception absent and void of interest concerning how we got from bacteria to humans. Dett är ett synsätt som avvikar väsentligt från en religöst personens syn på gud.

Ändrat av Gazzer
Logga in för att svara
#98911 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 5 månader sen Stoke: 10

Whale
graphgraph

Vet inte om jag missar poängen. Min poäng har jag inte riktigt kommit till ännu. Min poäng är att jag tycker inte att det är OK att säga att alla som inte tror som jag TROR är dumma i huvudet. Du verkar dock tycka att det är OK att säga att alla som inte tror som du TROR är dumma i huvudet...

Logga in för att svara
#98912 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 5 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

Om en vuxen person tror fullt ut på jultomten så svävar de i en väldigt djup och omfattande vilfarelse och behöver antinen g lite mer kött på benen vad gäller hur omgivning egentligen fungerar eller spärras in om de skulle visa sig blir farlig för sig själv eller omgivningen. Vilket alldeles för många religös är förnuvvarande. Annars vore det för mig ointresant som samtals ämnen.

Ändrat av Gazzer
Logga in för att svara
#98913 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 5 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

Logga in för att svara
#98914 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 5 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

Logga in för att svara
#98915 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 5 månader sen Stoke: 10

Whale
graphgraph

Fair enough. Vi pratar på lite olika nivå. Min uppfattning var att du tycker att du sitter inne på den enda sanna möjligheten. Det finns givetvis bara en sanning men att säga att det finns bevis för att man vet vilken den är känns lite magstarkt. Det enda du ville komma fram till är att det går att bevisa att inte Jultomten finns. Det kan vi säkert enas om

Ber om ursäkt för att jag lortat ned forumet med en massa OT snack.

Hur gick det på SM?

Logga in för att svara
#98916 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 5 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

Hahah!! No problem Dude! I read a lot of stuff like The origin of Life" by Paul Davies so I am a bit zapped out on all this relgious tuff ... the realtuy of life is a real trip!!

Later Bro!!

Logga in för att svara
#98919 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 5 månader sen Stoke: -1076

IST
graphgraph
Donerat Brons

Hörru Gazzer med dina uttalandet så verkar det som du studerat kristendomens läror, olika religiösa historiska skrifter, teologiska jämförelser med annan historiska skrifter som är nedskrivet noga och sedan fått en uppfattning om hur du vill tolka det hela, bara den energin du lagt ner på detta är ju helt otroligt ambitiöst. Vissa bryr sig ingenting om något som de inte vill tro på och orkar inte kolla upp det heller varför de inte tror på det.

Ändrat av IST
Logga in för att svara
#98922 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 5 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

Japp, kollat upp en hel del på det området varför jag valt att betrakta det som bronsålderssamhällets syn på omvärlden och inget annat.

Logga in för att svara
#98925 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 5 månader sen Stoke: 1

didine
graphgraph

Religion is like a penis. It's fine to have one and it's fine to be proud of it, but please don't whip it out in public and start waving it around... and PLEASE don't try to shove it down my child's throat.

Logga in för att svara
#98926 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 5 månader sen Stoke: 0

coma
graphgraph

Björka skrev:
Just det här är en sak som är förbannat märkligt och som man ser överallt.

Om någon tycker något om sexuell läggning, politisk och nationell tillhörighet mm blir det jävvla liv och man är då trångsynt/bakåtsträvare och förtryckare mm.

Men om någon har en tro på en religion exempelvis kristendom, ja då är det fritt fram att att kalla denne blåst/kan ej tänka kritiskt/förvirrad mm. Vad är grejen med det? Skärpning....

Jo, så är det nog. Är ingen religiös person, men överlag tycker jag att det finns på tok för lite tolerans i samhället. Den här tråden är i mina ögon ett tydligt exempel på just det.

Jag menar, även om man inte håller med om en företeelse till punkt och prickar, och anser sig själv veta hur det ska vara, ger det inte en rätten att fördöma och hata andra människor.

Hela det synsättet är oerhört farligt och enligt mig källan till många av de hemskheter som vi ser i världen idag. Ur intolerans (oavsett form och riktning) föds inget positivt eller konstruktivt utan snarare bitterhet och murar mellan mänskor.

Så Gazzer; sprid lite love istället. Det är ju snart jul.

Peace

Logga in för att svara
#98927 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 5 månader sen Stoke: -1076

IST
graphgraph
Donerat Brons

Gazzer skrev:
Japp, kollat upp en hel del på det området varför jag valt att betrakta det som bronsålderssamhällets syn på omvärlden och inget annat.
Ju mer studier/forskning desto mer fakta kan tolkas av historiska forskare och vetenskapsmän om livsfilosofier och olika tänk. Då kan man se att mycket är helt osammanhängande när det gäller trosfrågor/religion samt inse att dagens människor har blivit så kloka som du och jag är endast för att dessa historiska skrifter och olika religioner funnits i vår värld och varit tillgänliga färdiga koncept att bara gå genom.

Har ibland funderat hur världen skulle ha tolkats om vår tid var den första då allt skulle upptäckas för första gången. Vilka faktorer skulle då ha betytt mest för oss för att veta vad vi ville tro på/uppfatta som bra teorier?

Ändrat av IST
Logga in för att svara
#98943 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 5 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

till coma. Jag har inte vissat eller äns tänkt "hat" därimot en stor mått intoleranc. Jag anser att religionens påverkan på samhället och världen i stotr är alldeles för negativ för att "låta bli" att undra över hur folk tänker. Märklig nog kan jag hävda och ge oehört många och bra example på att folk tror att de lever efter och tro på bibeln men i själva verket knappast tagit en närmare koll på innehållet. Jag har den bestämda uppfattning att vaneförställning av denna grad bör diskuterasn Du och flera mixar i hat och personangrepp i det utan att jag kommit in på de banor alls. Religion liknar i allt väsentlig alvarlig phykiskt sjukdom - med det sagt har jag inte kallat en enda persom för idiot eller sjuk i huvudet för det. Peace and Love (men blanda inte i nåt idiotiskt föreställning om en alls mäktig creator i det för det finns inte). //Gazzer

P.S. det för sig går ca. en billion kemiska reaktioner i varje cell i din kropp varje sekund!

Logga in för att svara
#98955 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 5 månader sen Stoke: -11

karljohan eklund
graphgraph

Kul att det blev så rolig respons.
Min tanke var dels att att sprida lite adventsstämning, men också belysa att det finns surfare överalt. Vi är akademiker, byggarbetare, byråkrater, filosofer, präster, livsnjutare och musiker.
Överalt finns vi och vi delar alla samma glädje för att leka runt i vågorna.

Den här "diskunionen" som denna tråd har lett till ber jag om ursäkt för. Jag är ny här på forumet i den meningen att jag inte skrivit något tidigare. Jag trodde helt enkelt att ribban låg högre, det va kanske lite naivt i efterhand.
Tack didin för dit inlägg. Jag tror att du sammanfattar ganska exakt vad Svensson tänker att man bör tycka. Riktigt skit kul.
Religion är var mans ensak, men det är definitivt något som bör komma upp i ljuset, vi får ju faktiskt komma ihåg att vi i sekulära Sverige är i en fet minoritet om man ser på resten av världen.

Tack också till gazzer.
Kul att någon vågar sticka ut hakan och så totalt våga ventilera vad man tycker och tänker. Dock hade nog en religionsfilosof eller för den del en religionshistoriker (läs inte frikyrklig fanatiker utan torr 60+ professor) fått en hjärtinfarkt av ditt resonemang och fakta utlägg.

Det finns heller inget så förgängligt som vetenskap. Det som är en trolig sanning den ena dagen kan snabbt bli betraktat som skräp.

Religion och vetenskap svarar också på två helt olika frågor, Hur och Varför, det får vi aldrig glömma i sådana här "diskunioner".

Ledsen om jag trampat någon på tårna, eller gett sken av att sitta på några höga hästar, det är inte min mening.

Glad första advent

Kärlek
/karl-johan eklund

"när Fan blir gammal, blir har religiös" =)

Logga in för att svara
#98982 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 5 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

Ingen far Johan. Förestten vilka punkter tänker på ang. religonhistoriken?

Peace, Bro!!

Logga in för att svara
#98990 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 5 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

karljohan eklund skriver:
"Det finns heller inget så förgängligt som vetenskap. Det som är en trolig sanning den ena dagen kan snabbt bli betraktat som skräp."
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Det där är ett otroligt löjlig, okvaliviserad påstående och total bullshit dessutom.
Man jobbar med olika terorier, teser och sånt och läger till och modifiera kunskapen om ett ämne att eftersom vår kunskapspool växer och utvecklas. Hur mycket utveckling och kunskapsinhämntning har för sig gott inom Kristendom de senaste tusen år eller så. Då framställer detta som en sorligt sätt att bestämma en viss hållning till livet omkring oss - eller hur?

Ändrat av Gazzer
Logga in för att svara
#98991 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 5 månader sen Stoke: -11

karljohan eklund
graphgraph

Vad menar du med "då framställer detta som en sorgligt sätt att bestämma en viss hålning". Jag är ledsen men jag förstår faktiskt inte ricktigt vad du menar.

Logga in för att svara
#98992 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 5 månader sen Stoke: -11

karljohan eklund
graphgraph

Vad menar du med "då framställer detta som en sorgligt sätt att bestämma en viss hålning". Jag är ledsen men jag förstår faktiskt inte ricktigt vad du menar.

Logga in för att svara
#98998 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 5 månader sen Stoke: -1076

IST
graphgraph
Donerat Brons

Det finns mycket vetenskaplig forskning (sådan som är godkänt att arkiveras) som både förstärker samt motbevisar Kristendomens boks innehåll. För att få reda på sånt måste man hänga med i alla nya forskningsrapporter som dyker upp hela tiden.

Logga in för att svara
#99004 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 5 månader sen Stoke: -11

karljohan eklund
graphgraph

Åhhh va intressant, har du läst några avhandlingar nyligen, eller bara enstaka rapporter? Är det nått särskilt ämne som intresserar dig mest?
Själv är jag ganska ointresserad av att nördda ner mig i hur vida Mose delade Rödahavet/Sävhavet eller ej. Bibeln är för mig en bok skriven av människor, inspirerad av Gud. Jag är ganska säker på att om det nu finns en Gud så är han definitivt större en sin skapelse.

En spännande twist, när vi ändå är inne på religionsfilosofi. Det heter ju faktiskt att ha en tro på Gud, inte att ha en övertygelse av honom eller henne.
Enligt mig är det helt irrelevant i ganska stor utsträkning (särskilt när vi talar om gammal testamentet) att diskutera vem som var kung exakt de och de året. Eller hur många år det Judiska folket igentligen traskade runt i öknen.
Det intressanta är att det i slutändan handlar om ett personligt val, ett ställningstagande eller varför inte en önskan att livet bär på något mer.
Det fins inget skyddsnät för den som säger att den har en tro, man kan inte gömma sin tro bakom varken naturvetenskap, medicin eller någon annan forskning.
I slutändan handlar det om dig, dig och dina EGNA tankar om vem eller vad Gud kan var.

/karljohan

Ändrat av karljohan eklund
Logga in för att svara
#99005 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 5 månader sen Stoke: 68

RATMAN
graphgraph

HAHAHAHAHAHAAHAHHAHAHAAHAAAAAAA
Läste inte något men såg att det var en massa jävlar stök över inget....som vi säger på engleska! "Each to his own" låt alla tänker och göra som de vill utan att göra illa någon annan.....tänk på det !!!
PS lugn grabbar..det har varit långt imellan bra surf dagr denna höst! det kommer snart.....blandad med SNÖSTORM HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAAAAAA..

Logga in för att svara
#99006 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 5 månader sen Stoke: 7

Cagge
graphgraph

Jag är helt övertygad om att det inte finns tomtar & troll. Jultomten, däremot, har jag träffat flera gånger i olika skepnader. Jultomten har jag "tagit" på, känt lukten av osv. men på senare år jag har bevis för att det var min farsa som var utklädd till tomte, tomteteorin är förkastad, sorgligt men sant. För länge sedan fanns ingenting, vad forskarna kallar "singulariteten" Innan Big Bang alltså! Vad gjorde gudarna då, när ingenting existerade? När hela universum, alla supersträngar och den den där Higgspartikeln, kittet i universum var paketerade i gravitation å det grövsta. Higgs kanske inte alls finns, och då faller Einsteins relativitetsteori, vilken forskarna har gjort sina beräkningar efter i 50 års tid. 50 års vetenskap i fel riktning! MEN! Vetenskapen är beredd på att förkasta hela teorin om dom inte finner bevis i Berns Partikelaccelerator. ( supersträngnördarna exkluderade). Samtidigt är det flera världsauktoriteter inom fysiken som tror på en oförklarlig urkraft, där liksom förståndet tar slut. Det är kanske surfprästen som har svaret? Det finns gamla religioner & skrönor och det finns nya religioner & skrönor. Ta och bygg en accelerator för gudar & vidskepelse, så vi kan testa om dom finns. Förkasta alla teorier om tomtar,troll & gudar om vi inte kan förklara fenomenen,( så länge iaf). Jag har ingen aning om hur litet universum var då, före smällen, eller hur stort det är nu med alla sina dimensioner, men jag tror att om alla universum "inte fanns" eller möjligtvis var paketerade väldigt bra före smällen så måste det varit en riktig prestigesak gudar emellan, att få öppna "paketet".
Jag tror på det jag kan se eller få förklarat/bevisat genom försök! Dvs, ser du bra surf, hoppa i, nästa ställe kan vara bättre men med hjälp av min forskning och analyser sedan 30 år tillbaka är det sällan så. Det Du ser är det Du får, senare är det förmodligen för lågt/högt vatten, vinden vänder & din CoDriver/polare ger upp och börjar klaga på allt utom den inhemska biran ( med 2.0 ppm i blodet). Kom igen! Ingen tror väl att det varit huvudhöga vågor & glassy förrän du sett sett det med egna ögon.
Däremot tror jag att olika samfund/troll kan ge tröst och stöd för dig som känner dig ledsen för att du missade ett fett swell. Ngn att anförtro din bomkörning till, eller att din nya,dyra bräda var en "dog".

Ja, det är svåra frågor för en "Nalle Puh- hjärna" som jag att förstå, men låt oss ta ner det till Willbur Kookmeyers svåra dilemma vid sängdags : - "ska jag ta dom röda eller gröna boardshortsen i morgon"

God natt kamrater.
//Cagge

Logga in för att svara
#99007 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 5 månader sen Stoke: 68

RATMAN
graphgraph

hahahahaha gooooo cagge!! hehehe hälsa henio och binge från mig min vän!!

Logga in för att svara
#99008 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 5 månader sen Stoke: -11

karljohan eklund
graphgraph

Cagge! Var har varit hela mitt liv?!
Tack för dina tankar och ditt vättiga resonemang, det är en jättespennande fråga vad fans innan. Hur coolt som helst att vända och vrida på.
Och nästa tanke som väcks. När den där partikelacceleratorn har slungat färdigt sina partiklar, allt är skrivet och klart. Då alla är nöjda och glada för sin nya upptäckt. Vad fans då innan =)

Skulle gärna sitta en natt med ett bra pippstopp och filosofera med dig. Kul med folk som har tänkt ett varv till.

/karljohan

Logga in för att svara
#99009 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 5 månader sen Stoke: 7

Cagge
graphgraph

Pippstopp!!??
Jag kan skicka Dig till Andromedagalaxen med vattenbången. Då snackar vi partikelaccelerator! Där ute i expansionen kan Du fundera på att sluta pippa och röda/gröna boardshorts etc..
See Ya/ C

Logga in för att svara
#99012 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 5 månader sen Stoke: -1076

IST
graphgraph
Donerat Brons

Har surfprästen Ida skaffat någon profil här på sidan än?
Skulle behövas flera kvinnor nämligen i forumtrådarna.

Logga in för att svara
#99014 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 5 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

strängar och big bang i all ära -- för mig är det biologiska liv vi lever ett underverk att beskåda. Den är förgänglig dock och en vacker dag är det vi en gång varit kommer åter till att blir stjärnstoff.

Love, Live, Laugh - Enjoy and be careful out there!!

Logga in för att svara
#99025 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 5 månader sen Stoke: 12

Per
graphgraph

Att människor haft fel genom årtusendena vad gäller synen på tillvaron och skrivit böcker i guds namn som idag med lätthet kan motbevisas när man kommer till skapelseberättelser m.m innebär INTE ett bevis på att det inte skulle finnas en högre makt. Tycker att läran i de flesta religionerna är allmänmänskliga kloka ord om hur man skall bete sig människor emellan. Sedan om man tror på det ena eller andra är upp till var och en. Bara man är lycklig så. Sedan om det finns någon högre tillvaro som vi kommer till efter detta lär vi alla här på forumet bli varse vad tid är.

Logga in för att svara
#99037 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 5 månader sen Stoke: 12

Silversurfarn
graphgraph

Förmodligen vet alla innerst inne att när jag har negativa, fördömande och förlöjligande tankar om en annan människa så berättar detta egentligen något om mig själv. Bakom varje negativ tanke jag har om en annan människa döljer sig någon form av rädsla hos mig. Tänk om det verkligen är så att när jag har en fördömande tanke om en annan människa är det i själva verket så att just den människan påminner mig om något som jag själv inte vill se hos mig själv - han eller hon påminner mig om något som jag har stor rädsla för hos mig själv. Han eller hon påminner mig om något som jag starkt förnekar och förtränger i mig själv.

Tänk om det är så att när jag fördömer eller attackerar en annan människa, talar jag, på ett märkligt sätt, om mig själv.

"Man vill bli älskad
i brist därpå beundrad
i brist därpå fruktad
i brist därpå avskydd och föraktad"

Ur "Dr Glas" av Hjalmar Söderberg

Jag tror på Poseidon och Neptun.....hur kan det annars bli vågor?
Imorgon pumpar Salusand...igen....

Logga in för att svara
#99046 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 5 månader sen Stoke: -1076

IST
graphgraph
Donerat Brons

karljohan eklund skrev:

Ida Eklund är präst i Simrishamn och kan ses surfa runt Österlen på sommarhalvåret.
Här har hon helgmålsrigningen i SVT inför första Advent.

svtplay.se/v/2618828/helgmalsringning/26_11

Helgmålsringningen var för övrigt väldigt mysigt inspelad med naturligaoch enkla dekorationer som surfbrädor i köket och surftavlor i soffrummet. Medan Ida bakade pepparkakor och reflekterade om att den stress och prestation som julförberedelserna för med sig till folket så finns det ändå något att luta sig tillbaka mot, en plats där ingen prestation behöver visas upp för att människan ska få duga och bli accepterad och få ro i sin tillvaro.

Det komiska med inslaget var att PrästIda reflekterade om att det är okej att inte överdekorera sitt hem med perfekta prylar för att passa in hehe och ändå kunde varje scen vara så perfekt som det någonsin kunde bli med diverse ljussättningar, dit placeringar av ljusslingor, ljusstakar, äpplen annat typiskt julpynt. Det hela uppfattades lite tillgjort med dekoren för inspelningen samtidigt som budskapet var att det lilla enkla är nog för att det ska duga. Hur tänkte produktionsteamet där undrar jag då självfallet.

Ändrat av IST
Logga in för att svara
#99051 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 5 månader sen Stoke: -11

karljohan eklund
graphgraph

Ja du Cagge, vad ett pippstopp är kan vi ju välja hur länge vi vill begrunda.
Korrekt stavning (för den som inte kunde gissa sig till det) skulle vara pipstopp, det kanske blir lite mer lätt begripligt så. Är förövrigt hardcore dyslektiker och att skriva från en ipad hjälper sällan till att få alt rätt.

Kul inlägg Silversurfarn.
När jag läste första stycket så satta jag och funderade på just Söderbergs kända ord, och vips så var dom där.
Jag har svårt att tänka mig att Söderberg kunde ana hur ofta han skulle komma att citeras i sammanhang där man pratar om människans försvarsmekanismer. Samt i reflektioner kring belöningssystem, och även i funderingar kring hur vi ser på vårat eget människovärdet.
Så skoj då har vi fått med lite basic psykologi i våran tråd, den tackar vi för.

/karljohan

Logga in för att svara
#99058 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 4 månader sen Stoke: 7

Cagge
graphgraph

Sorry, Karl Johan.
Mitt sista inlägg var inte riktigt schysst, men som Du kanske förstår är det "högt i tak" här på forumet.
Du bjöd in, så att säga.
Kom ner till Torö & kolla in när vi kör lite "woodoo". Dubbla regnbågar, svart himmel och glasiga, huvudhöga peakar. Kitesurfarna hänger som dödskorpar över horisonten och allt har en enkel fysikalisk förklaring.
Jag har aldrig sett en kvinnlig präst med dreadlocks ( trodde det var förenat med rastafari ) som bakar peppparkakor i samma kök som hon förvarar sina surfbrädor. Coolaste helgmålsringningen jag har sett. Tipsa Ida om Christian Surfers, dom finns överallt där det finns surf. Träffade på dom i El Salvador där vi fick frukt, vatten och klistermärken på beachen.
// C

Logga in för att svara
#99060 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 4 månader sen Stoke: -11

karljohan eklund
graphgraph

Det är lungt Cagge, har fått känslan av du är en rätt skön snubbe. Och efter din "ursäkt" steg du definitivt ett par grader till i mina ögon.
Torö vore kul att surfa, dock lite långt bort. Det är litet drygt 60 mil skulle jag gissa från härligt blåsiga Österlen där jag befinnermig. Men nån gång infinner sig kanske den dagen då även jag paddlarn ut i Torös beryktade line up. Tills dess håller jag mig till hemmabryten här runt Österlen, och sydkusten.

Jo Christian Surfers eller Surfing the nationes som dom nog kallar sig själva, hänger runt lite här och var i världen. Dom brukar för det mästa va riktigt trevliga har jag hört, har snackat med dom som snabbast och tyckte väl i stora drag att dom va rätt schyssta. Jag har för mig att dom har en förgrening även i Sverige, men jag är inte helt säker på det. Präst-Ida har har förövrigt koll på att Surfing the nationes finns till.

Må väl, alt gott
/karljohan

Logga in för att svara
#99061 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 4 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

www.aftonbladet.se/nyheter/article13998156.ab

På en scen i Västervik står en man och påstår sig ha kontakt med andar.
Han tjänar minst 60 000 bara den kvällen.
I fängelse sitter en spådam.
Hon dömdes för att ha svindlat åt sig miljoner genom att påstå sig ha övernaturliga krafter.

Bör i min mening gäller de flesta religiousasamfund. Repliken brukar blir att otroligt många som jobbar inom eller har religion som utgångläge gör oehört mycket posativa och ideélt arbete till gang för samhället och de människor de har kontakt med. Slös inte den argument på mig för det vore bättre om de låtade blir där också. Jag kände en riktigt fantastiska präst i Malmö på 70talet. Ingemar Simonsson, han hade den mänsliga hjärta många med mig eftersträvar och jobbada hela livet för de utsatta och förkastade människor i samhället. Han slutade hans vandringen här på jorden den dagen en lastbil bakade över honum på en parkering i Limhamn. Sedan såg jag en svart skalbagge springa längs med motorvägen mellan Tagazought och Anchor Point. Plötsligt svängde den åt vänster rätt ut framför en bus vilket gjorde att han också hamnade i nästa liv ................................................... eller?

Ändrat av Gazzer
Logga in för att svara
#99062 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 4 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

Estonia: This is Estonia. God morgon. Talar du finska?
Silja Europa: Ja, jag talar finska.
Estonia: Vi har problem här nu. Vi har svår styrbords slagsida, troligen redan 20-30 grader. Kan du komma och hjälpa och också be Viking Line om hjälp?

Logga in för att svara
1234
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!