Facebook data

1
Dags för första sverigebrädan!
#99275 Dags för första sverigebrädan! 13 år, 4 månader sen Stoke: 0

Dalis
graphgraph

Tja!
Då var det dags att införskaffa första brädan för sverigesurf!
Då jag dock är någolunda grön när det gäller vågsurf känns det rätt snårigt att veta vad man ska skaffa. Har lärt mig grunderna på en 7,6fot surf series epoxybräda när jag var i marocko ett par veckor, kan ta vågor och komma upp och surfa den gröna vågen utan större bekymmer och kan svänga rätt så okej.
Upplevde 7,6an som rätt stor och klumpig rätt fort och skulle nog vilja ha något som svänger lite bättre och som inte har den där känslan av en stenhård epoxibräda.
Har sneglat lite på Crown mölle som verkar ha rätt så mkt flytkraft och bredd men ändå lite mer lättsvängd? www.ohana.se/crown-p-1379-c-105.aspx
Tar även gärna emot förslag på beggade brädor som kan vara lämpliga, för jag antar att man kommer dinga sin bräda rätt mkt i början.

Jag bor i Lund så det blir väl mest surf runtom i skåne, är 178cm och väger runt 65kg.

Tacksam för svar!
mvh

Logga in för att svara
#99276 Svar: Dags för första sverigebrädan! 13 år, 4 månader sen Stoke: 28

Jimmy.S
graphgraph

Tja Dalis!

Kolla surfmarknaden på den här hemsidan.
En 6 3 eller 6 4 med tjocklek runt 2.5inch borde fungera.

MVH,
Jimmy.

Logga in för att svara
#99285 Svar: Dags för första sverigebrädan! 13 år, 4 månader sen Stoke: 0

Dalis
graphgraph

Såg att det såldes en webber fatburner 6,6 på surfzone, kan det vara en lämplig bräda kanske? (6'6, 20 3/4, 2 3/4")

Logga in för att svara
#99288 Svar: Dags för första sverigebrädan! 13 år, 4 månader sen Stoke: 1

peterpan
graphgraph

Consider a longboard or mini-mal around 8ft or longer...you can still make good turns, catch more waves and you'll be able to get more surf days in smaller breaks IMO...only drawback is in high wind situations where you can't duck dive....you'll have to turtle dive (push your board down) as the peak hits you...

Logga in för att svara
#99304 Svar: Dags för första sverigebrädan! 13 år, 4 månader sen Stoke: 0

Dalis
graphgraph

peterpan skrev:
Consider a longboard or mini-mal around 8ft or longer...you can still make good turns, catch more waves and you'll be able to get more surf days in smaller breaks IMO...only drawback is in high wind situations where you can't duck dive....you'll have to turtle dive (push your board down) as the peak hits you...

Yeah I've thought about that, but I tried larger boards before and they felt so slow and heavy? Though I must confess they wore also cheap epoxy surf school boards, so maybe that's the problem, not the size?

Logga in för att svara
#99305 Svar: Dags för första sverigebrädan! 13 år, 4 månader sen Stoke: 28

Jimmy.S
graphgraph

Dalis skrev:
peterpan skrev:

Yeah I've thought about that, but I tried larger boards before and they felt so slow and heavy? Though I must confess they wore also cheap epoxy surf school boards, so maybe that's the problem, not the size?

En epoxy bräda är inte alltid stenhård. Epoxy är bara ett sorts lim och det beror på hur brädan är byggd. En epoxy bräda kan justeras i "flexet"beroende på olika sorters skum,glasfiberväv,stringer, osv.
Men en surfschool bräda är ju oftast dingad och sugit åt sig en massa vatten som gör att den blir tung och svår att styra.Många longboard proffs på hawaii kör ju numer med EPS/Epoxy.

m.v.h.
Jimmy Shibata.

Logga in för att svara
#99323 Svar: Dags för första sverigebrädan! 13 år, 4 månader sen Stoke: 0

Dalis
graphgraph

Ja det har du säkerligen rätt i, ska nog inte snöa in mig alltför mkt på materialet i brädan och kika på formen istället. Men jag antar att det är en bräda med hyfsat mycket volym och lite mindre rocker jag borde leta efter? Nånting som jag inte behöver paddla ihjäl mig på och som fångar bra med vågor, inga kommentarer gällande modeller typ Fatburnern? Efter att ha läst en del recensioner om den verkar den ju klippt och skuren för mitt ändamål med lättpaddlad rocker och lagom svängbar? Elelr är jag fullkomligt ute och cyklar nu?

Logga in för att svara
#99337 Svar: Dags för första sverigebrädan! 13 år, 4 månader sen Stoke: 28

Jimmy.S
graphgraph

Dalis skrev:
Ja det har du säkerligen rätt i, ska nog inte snöa in mig alltför mkt på materialet i brädan och kika på formen istället. Men jag antar att det är en bräda med hyfsat mycket volym och lite mindre rocker jag borde leta efter? Nånting som jag inte behöver paddla ihjäl mig på och som fångar bra med vågor, inga kommentarer gällande modeller typ Fatburnern? Efter att ha läst en del recensioner om den verkar den ju klippt och skuren för mitt ändamål med lättpaddlad rocker och lagom svängbar? Elelr är jag fullkomligt ute och cyklar nu?

Nej! Fatburnern tycker jag skulle kunna passa. det kan ju ta en tid innan man hittar sin magicbräda:)
mvh,
Jimmy.

Logga in för att svara
#99365 Svar: Dags för första sverigebrädan! 13 år, 4 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

Dalis, Jimmy S is a shaper, get him to shape one for you if he's up for it!

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!