Nej, de räcker så:
Från SAS hemsida:
Skidor, golfutrustning och cyklar
Reser du med skid-, golfutrustning eller en cykel och därmed överskrider det tillåtna antal bagage du får ta med dig, så tillkommer en fast kostnad. Om du däremot reser med bara skidor, golfutrustning eller cykel som enda bagage, så kan du ta med det utan extra kostnad.
Vi medlemmar på Surfsverige vill att samma princip gäller surfbrädor:
Dvs har vi endast ett kli och håller sig under maxvikten 23kg och under 200cm (6'7 boardbag ok) skall vi även få ta med detta gratis. Det är väl ingen skillnad att ta med skidor som surfbrädor.
För att slippa betala dessa omotiverade straffavgifter åtar vi oss att signa en waiver som frånsäger SAS ansvar av eventuellt skadad bagage.
Fixar du detta IST eller?
Du måste lägga fram att vi har tusentals medlemmar som reser mer frekvent än den vanliga svensson.
IST skrev:
Andrew skrev:
Jag läste nånstans att vi har oss själv att skylla för avgiften. Förr vara det gratis med fler bolag när man hade under 20 kg, men sen började surfare lägga ner snappade brädor och sen claima pengar av flygbolagen!
Jaha vad intressant vissa går utanför reglerna för att äventyra och se om det blir förändringar hehe och det blev det juh, ändrade transportavtal åt det negativa hållet. Nu på SAS ersätter de inga som hellst skador på bagage för det är upp till resenärern att förpacka bagaget väl och eventuella skadekostnader får en reseförsäkring stå för.
Problemet för transport av surfbrädor är ju oftast inte vikten utan mer måtten och hur anpassade de är att stapla på annan packning som vanliga resväskor. Lars önskning på förändrade bagagemått:
20kg/7 fot, 213 cm i längd
Finns det några mer önskningar jag ska tänka på i mitt brev till bolagen?