Facebook data

1
Surfers against airline fees -Sverige
#99404 Surfers against airline fees -Sverige 13 år, 4 månader sen Stoke: -1076

IST
graphgraph
Donerat Brons

Läste på bland annat på Surfermag och Surfline om vilka flygbolag som tar ut bagageavgifter för surfbrädor. Tyckte att listan inte var komplett då många bolag inte fanns med där, typ de som åker till och från Norden.

Protestnätverket Surfers against airline fees har för några år sedan samlat in en protestnamnlista som de skickat till olika flygbolag för att få en förändring. Sen har de skapat listor över flygbolag som tänker på surfares ekonomiska situation samt de som inte gör det.

Kan tänka mig att Surfers against airline fees aldrig skickade protestnamnlistan till flygbolagen i Sverige så undrar därför om någon annan svennebanan typ Ants alternativt nätverk/surfklubb eller SSA har kontaktat flygbolagen om dettta.

Ändrat av IST
Logga in för att svara
#99412 Svar: Surfers against airline fees -Sverige 13 år, 4 månader sen Stoke: 50

Danne
graphgraph

Eller så är pengar inget problem..

Logga in för att svara
#99418 Svar: Surfers against airline fees -Sverige 13 år, 4 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

IST skrev:
Läste på bland annat på Surfermag och Surfline om vilka flygbolag som tar ut bagageavgifter för surfbrädor. Tyckte att listan inte var komplett då många bolag inte fanns med där, typ de som åker till och från Norden.

Protestnätverket Surfers against airline fees har för några år sedan samlat in en protestnamnlista som de skickat till olika flygbolag för att få en förändring. Sen har de skapat listor över flygbolag som tänker på surfares ekonomiska situation samt de som inte gör det.

Kan tänka mig att Surfers against airline fees aldrig skickade protestnamnlistan till flygbolagen i Sverige så undrar därför om någon annan svennebanan typ Ants alternativt nätverk/surfklubb eller SSA har kontaktat flygbolagen om dettta.

Jamen varför inte göra nåt själv hahaha

Logga in för att svara
#99450 Svar: Surfers against airline fees -Sverige 13 år, 4 månader sen Stoke: -1076

IST
graphgraph
Donerat Brons

ErikG skrev:
IST skrev:

Jamen varför inte göra nåt själv hahaha

Ja det är ett alternativ som jag tänkte på från första början. Ville bara göra lite research först och kolla om någon annan redan tänkt samma tanke som jag och vilka resultat det eventuellt blivit då iform av handling.

Ändrat av IST
Logga in för att svara
#99451 Svar: Surfers against airline fees -Sverige 13 år, 4 månader sen Stoke: -1076

IST
graphgraph
Donerat Brons

MacBeth skrev:
Eller så är pengar inget problem..

Det handlar inte om pengar utan detta är mer en principsak.

Logga in för att svara
#99514 Svar: Surfers against airline fees -Sverige 13 år, 4 månader sen Stoke: 9

pennywize
graphgraph

Tycker det låter som ett bra initiativ. Kan du några i huvudet som tar extra för surfbrädor? Jag vet att Norwegian tar en summa, men jag vet inte om det är specifikt för brädor eller om gäller generellt för specialbagage.

Logga in för att svara
#99516 Svar: Surfers against airline fees -Sverige 13 år, 4 månader sen Stoke: -1076

IST
graphgraph
Donerat Brons

Norweigan har olika bagageavgifter beroende på specialsortiment där surfingbrädor är bland den som har den högsta summan då det går under kitebrädor inklusive deras skärm. Skidor och snowboard och golf är betydligt billigare att frakta än surfbrädor förmodligen p.g.a av att med dem kan man vara mer hårdhänt utan att de går sönder så ingen special vagn på flygplasten måste användas. Norweigan kan man fixa speciella avtal med vet jag som jag läst på deras hemsida.

De andra bolagen som kör från Sverige ska jag kolla upp.

Logga in för att svara
#99522 Svar: Surfers against airline fees -Sverige 13 år, 4 månader sen Stoke: 25

lars
graphgraph

Jag gillar din tanka IST.

Är de ngt jag hatar är de att betala fee för baordbagen. Speciellt när man bara har boardbag som incheckat bagage och den väger under 20 kg.
Skidor, snowboard golf brukar vara gratis + vanligt kli. Men ett kli surfbräda under 20kg ska dom ha 70ueor för dom jävlarna.

Brittish Airways har precis släppt deras band och tillåter gratis surfbrädor om de är under 20kg och under 6'3 i längd. Hade väl varit nice om man kunde pusha upp detta till 7 fot, 213 cm.

Vi borde fixa en namnlista mot SAS dom kötthuvena iaf. Gratis bräda så länge vi endast ahr ett kli under 20kg / 7 foot.

Logga in för att svara
#99523 Svar: Surfers against airline fees -Sverige 13 år, 4 månader sen Stoke: -1076

IST
graphgraph
Donerat Brons

Ska även kolla med SAS om det går att fixa fram speciellt avtal för vänliga surfare från surfsverige (jag bestämmer vilka det är ). Tror inte att protestlistor är den ultimata vägen för att öppna en dialog med ett företag som SAS, en protestlista kan dock användas i ett senare skede när de vill veta hur många kunder de eventuellt skulle kunna få med bättre avtal.

Ändrat av IST
Logga in för att svara
#99537 Svar: Surfers against airline fees -Sverige 13 år, 4 månader sen Stoke: 2

Andrew
graphgraph

Jag läste nånstans att vi har oss själv att skylla för avgiften. Förr vara det gratis med fler bolag när man hade under 20 kg, men sen började surfare lägga ner snappade brädor och sen claima pengar av flygbolagen!

Logga in för att svara
#99538 Svar: Surfers against airline fees -Sverige 13 år, 4 månader sen Stoke: 9

pennywize
graphgraph

Andrew skrev:
Jag läste nånstans att vi har oss själv att skylla för avgiften. Förr vara det gratis med fler bolag när man hade under 20 kg, men sen började surfare lägga ner snappade brädor och sen claima pengar av flygbolagen!

Låter lite för sjukt för att vara sant!

Logga in för att svara
#99544 Svar: Surfers against airline fees -Sverige 13 år, 4 månader sen Stoke: -1076

IST
graphgraph
Donerat Brons

Andrew skrev:

Jaha vad intressant vissa går utanför reglerna för att äventyra och se om det blir förändringar hehe och det blev det juh, ändrade transportavtal åt det negativa hållet. Nu på SAS ersätter de inga som hellst skador på bagage för det är upp till resenärern att förpacka bagaget väl och eventuella skadekostnader får en reseförsäkring stå för.

Problemet för transport av surfbrädor är ju oftast inte vikten utan mer måtten och hur anpassade de är att stapla på annan packning som vanliga resväskor. Lars önskning på förändrade bagagemått:
20kg/7 fot, 213 cm i längd
Finns det några mer önskningar jag ska tänka på i mitt brev till bolagen?

Ändrat av IST
Logga in för att svara
#99545 Svar: Surfers against airline fees -Sverige 13 år, 4 månader sen Stoke: 25

lars
graphgraph

Nej, de räcker så:

Från SAS hemsida:

Skidor, golfutrustning och cyklar
Reser du med skid-, golfutrustning eller en cykel och därmed överskrider det tillåtna antal bagage du får ta med dig, så tillkommer en fast kostnad. Om du däremot reser med bara skidor, golfutrustning eller cykel som enda bagage, så kan du ta med det utan extra kostnad.

Vi medlemmar på Surfsverige vill att samma princip gäller surfbrädor:
Dvs har vi endast ett kli och håller sig under maxvikten 23kg och under 200cm (6'7 boardbag ok) skall vi även få ta med detta gratis. Det är väl ingen skillnad att ta med skidor som surfbrädor.
För att slippa betala dessa omotiverade straffavgifter åtar vi oss att signa en waiver som frånsäger SAS ansvar av eventuellt skadad bagage.

Fixar du detta IST eller?

Du måste lägga fram att vi har tusentals medlemmar som reser mer frekvent än den vanliga svensson.

IST skrev:
Andrew skrev:

Jaha vad intressant vissa går utanför reglerna för att äventyra och se om det blir förändringar hehe och det blev det juh, ändrade transportavtal åt det negativa hållet. Nu på SAS ersätter de inga som hellst skador på bagage för det är upp till resenärern att förpacka bagaget väl och eventuella skadekostnader får en reseförsäkring stå för.

Problemet för transport av surfbrädor är ju oftast inte vikten utan mer måtten och hur anpassade de är att stapla på annan packning som vanliga resväskor. Lars önskning på förändrade bagagemått:
20kg/7 fot, 213 cm i längd
Finns det några mer önskningar jag ska tänka på i mitt brev till bolagen?

Logga in för att svara
#99548 Svar: Surfers against airline fees -Sverige 13 år, 4 månader sen Stoke: -1076

IST
graphgraph
Donerat Brons

lars skrev:
Nej, de räcker så:

Från SAS hemsida:

Skidor, golfutrustning och cyklar
Reser du med skid-, golfutrustning eller en cykel och därmed överskrider det tillåtna antal bagage du får ta med dig, så tillkommer en fast kostnad. Om du däremot reser med bara skidor, golfutrustning eller cykel som enda bagage, så kan du ta med det utan extra kostnad.

Vi medlemmar på Surfsverige vill att samma princip gäller surfbrädor:
Dvs har vi endast ett kli och håller sig under maxvikten 23kg och under 200cm (6'7 boardbag ok) skall vi även få ta med detta gratis. Det är väl ingen skillnad att ta med skidor som surfbrädor.
För att slippa betala dessa omotiverade straffavgifter åtar vi oss att signa en waiver som frånsäger SAS ansvar av eventuellt skadad bagage.

Fixar du detta IST eller?

Du måste lägga fram att vi har tusentals medlemmar som reser mer frekvent än den vanliga svensson.

Ja dessa bagage bestämmelser som du skriver ovan har jag läst och tänkt att delvis utgå ifrån. För att få passande avtal med SAS och andra flygbolag så tror jag det är bra att visa att man först tagit till sig deras avtal om ämnet för att sedan utgå ifrån något.

Det jag läst på just SAS om samarbetsavtal för enskilda folkgrupper som surfare skulle kunna benämnas som så krävs det att antingen en förening eller företag står bakom. Andra möjligheter är även sponsring av speciella surfprojekt. Men de som jobbar med logistik på SAS kanske kan skapa andra möjligheter.

Logga in för att svara
#99558 Svar: Surfers against airline fees -Sverige 13 år, 4 månader sen Stoke: 21

JFL
graphgraph

Maila SSA styrelsen, dom nappar säkert på det här för medlemmar.

Logga in för att svara
#99563 Svar: Surfers against airline fees -Sverige 13 år, 4 månader sen Stoke: -1076

IST
graphgraph
Donerat Brons

Ja SSA är ett alternativ för dem som är med där. Meddelar dem när jag fått ett första svar från flygbolagen.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!