Facebook data

1
patagonia R4 rekommenderas
#99771 patagonia R4 rekommenderas 12 år, 4 månader sen Stoke: 8

tobbe
Inlägg: 174
graphgraph
offline

köpte en på cleanline, körde med den idag. Den var visserligen för stor i storleken, jag är MT i quiksilver och Oneill, men de på cleanline rekommendera LT och jag var rädd att få en hitskickad som skulle vara för kort i benen så jag köpte LT. Stor innebär att det kommer in mer vatten som ligger o skvalpar o därmed inte värmer lika bra.

Men jag kände ändå att den var något speciellt med merinoullen på insidan. Det kändes annorlunda när vatten spolades in, man blev liksom inte så där chock-kall som man brukar bli annars, utan det var varmt ca 3 sekunder efter. Sedan värmde det på ett helt annat sätt. Hade jag haft en i MT skulle den helt klart vara varmare än båda de andra ovan nämnda märkena.

Den kändes inte så jätteflexig som man hört folk berätta om Matuse och nya ripcurlen.

Jag har dock aldrig kört excel. De nya ska tydligen inte vara så varma som de som gjordes för 5 år sedan. Så Patagonian är nog den varmaste som finns nu. Luv-konstruktionen kändes bra. Tidigare har det klagats på att Pataognian släppte in vatten lätt i luvan när man dyker. Jag märkte inte detta utan tyckte den inte släpper in mer än min quiksilver. Den har dock ingen snodd att dra åt på sidan axeln, men en snodd i ansiktet. Huvan satt riktigt tight o bra.

Hand- och fotcuffarna var av ett annat material, var aningen jobbiga att dra över vantarna då de inte gick att rulla upp som vanliga neopren, de höll dock tätt.

Helt klart en grym dräkt, det är merinogrejjen som gör att jag rekommenderar den varmt.

Själva dräkten kändes mer som ett fint hantverk än de tidigare dräkter jag haft. Det är troligen sant att den håller längre än typ quiksilver, ripcurl, och oneill. De där fot- o handcuffsen känns som de håller ihop dräkten mer och håller den tight längre, än bara en extrasöm längst ned på armar och ben som det brukar vara på de andra dräkterna. Det verkar vara mer sömmar på dräkten än de där limningarna som det brukar vara och som alltid går upp på oneillen.

SJälv får jag lösa den stora storleken med extragrejjer (underställ etc) innanför den.
 
Ändrat av tobbe
Logga in för att svara
#99772 Svar: patagonia R4 rekommenderas 12 år, 4 månader sen Stoke: 63

ErikG
Inlägg: 2399
graphgraph
offline
Donerat Brons

cuff ? Det heter mudd på svenska
 
Logga in för att svara
#99776 Svar: patagonia R4 rekommenderas 12 år, 4 månader sen Stoke: 63

ErikG
Inlägg: 2399
graphgraph
offline
Donerat Brons

"Jag har dock aldrig kört excel. De nya ska tydligen inte vara så varma som de som gjordes för 5 år sedan. Så Patagonian är nog den varmaste som finns nu. "

När jag läser våtdräktsrecensioner på det här forumet osäkrar jag numera hanen på min revolver...
 
Logga in för att svara
#99777 Svar: patagonia R4 rekommenderas 12 år, 4 månader sen Stoke: 2

Rig
Inlägg: 169
graphgraph
offline

Äh, sluta gnäll. Han har ju tagit sig tid o möda att skriva en lång jäkla recension...

Tack & stoke säger jag!
 
Logga in för att svara
#99781 Svar: patagonia R4 rekommenderas 12 år, 4 månader sen Stoke: 63

ErikG
Inlägg: 2399
graphgraph
offline
Donerat Brons

ok ska sluta gnälla låter som merinoull är bra, det är ju samma sak när man går på skidtur tycker jag det slår syntet rätt rejält.
Jag misstänker att det flexar sämre dock?
Det är kul med folk som recenserar dräkter men det blir ofta väldigt subjektivt, många dräkter blir ofta "varmare än alla andra". Dräkter jämförs med andra dräkter som testaren har lite hörsägen om osv.
Jag tror det är väldigt svårt eller kanske hart när omöjligt att testa dräkter ens vetenskapligt, det skulle ju i princip kräva att alla dräkterna vore skräddarsydda efter testaren.
Men visst får man ut en hel del bra info så tack till Tobbe.
 
Logga in för att svara
#99782 Svar: patagonia R4 rekommenderas 12 år, 4 månader sen Stoke: 6

plåtslagarn
Inlägg: 500
graphgraph
offline

Provade min nya xcel 5/4/3 drylock idag. mycket smidigare av naturliga själ..svettades fortfarade efter 2 timmar. Så blir inga mer 6/5/4 för mig. Otroligt nöjd.
 
Logga in för att svara
#99783 Svar: patagonia R4 rekommenderas 12 år, 4 månader sen Stoke: -5

POGA
Inlägg: 51
graphgraph
offline

plåtslagarn skrev:
Provade min nya xcel 5/4/3 drylock idag. mycket smidigare av naturliga själ..svettades fortfarade efter 2 timmar. Så blir inga mer 6/5/4 för mig. Otroligt nöjd.

Tänker göra som dig plåtslagaren. 6/5/4 är ofta för varm (väldigt inviduellt) o blir så jäkla tung. En 5mm drylock kommer förhoppningsvis bli ett bättre vinteralternativ.
 
Logga in för att svara
#99784 Svar: patagonia R4 rekommenderas 12 år, 4 månader sen Stoke: 11

carlos
Inlägg: 56
graphgraph
offline

Hej erikG och ni andra. Jag säger tiki, vad säger ni då? Har fattat att min
5.4 inte kommer funka i Marocko. Det får gärna vara subjektiva kommentarer,
Framför allt vill jag veta om det är SKRÄP.
 
Logga in för att svara
#99785 Svar: patagonia R4 rekommenderas 12 år, 4 månader sen Stoke: 28

Gazzer
Inlägg: 2613
graphgraph
offline

Tiki ------------- ööööh, själva namnet låter som Claus Olsson ... men det är bara en subjektivbedömning ..
 
Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax
 
Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!