Facebook data

1
Bästa våtdråkt!
#99808 Bästa våtdråkt! 13 år, 4 månader sen Stoke: -2

surfingGBG
graphgraph

Tjena alla Surfsverigeianer!

Både jag och damen skall köpa ny vinterdräkt - men eftersom det var ett tag sedan man införhandlade en sådan så har det hänt mycket rent utvecklingsmässigt!

Då är alltså frågan - vilken dräkt är bäst och mest prisvärd just nu?

Vore grymt tacksam för svar!

Tack på förhand!

/Peter

Logga in för att svara
#99809 Svar: Bästa våtdråkt! 13 år, 4 månader sen Stoke: 8

tobbe
graphgraph

Finns två oförenliga variabler, dvs. ju mer du får av den ena desto mindre får du av den andra. Vissa försöker i sin marknadsföring ge sken av att de lyckats lösa detta problem men jag tror inte på det.

1) Flex, dvs hur lätt du rör dig i dräkten

2) Värme

1) bör du tänka på om du
a) är frusen av dig, dvs vet med dig att du lätt fryser i kyla kanske beroende på dålig blodcirkulation
b) ska surfa i Östersjön, ju längre norrut desto värre eller andra mycket kalla förhållanden (hård pålandsvind och snö)

Bör du inte tänka på 1) så mycket kan du satsa på flex.

Märken jag enligt hörsägen hört är bra på 1) nya ripcurl 6/5/4 (se tidigare inlägg från nov/dec 2011)
och Matuse dräkterna

Märken som är bra på 2) Excel 6/5/4 är enligt hörsägen den varmaste dräkten som finns, de som kör i Östersjön är ganska eniga om det. Patagonia R4 tycker jag verkar vara riktigt varm också. Dessa dräkter är dessvärre inte så flexiga

Sedan finns det en tredje variabel som krånglar till det hela men är mycket viktigt nämligen 3) passform dvs. du kan ha den varmaste dräkten men den är för stor och därmed släpper in vatten och gör dig kall. Den kan vara för liten och gör det väldigt oflexigt.

Passform är nog det viktigaste. Själv är jag kall av mig och borde för länge sedan har kört Excel men den har ingen storlek som passar mig bra, LT är för stor, MT är extremt tight över axlarna, så jag har de senaste åren kört Quiksilver ignite, vilket är en dräkt jag tycker är skräp egentligen, men den har passat mig bra varför den ända varit det bästta jag fått tag på.

Finns endast få märken att testa i Sverige, så kolla sizecharts och hör med handlarn vilken han tror passar dig om du vill beställa från utlandet.

Lycka till!

Ändrat av tobbe
Logga in för att svara
#99810 Svar: Bästa våtdråkt! 13 år, 4 månader sen Stoke: 8

tobbe
graphgraph

En högst personlig åsikt: Köp inte oneill, det tycker jag är en dålig dräkt till ett högt pris. De jag haft är varken så väldigt flexiga eller varma. Har dock inte testat årets modell, men har gått på alla deras tidigare marknadsföringsknep och skitsnack om årets "nya" upptäckt i neopren-branschen.

Det verkar dock vara en väldigt vanlig dräkt bland de som säljer dräkter i Sverige.

Logga in för att svara
#99811 Svar: Bästa våtdråkt! 13 år, 4 månader sen Stoke: 8

tobbe
graphgraph

Anledningen till att jag är grinig på oneill var att jag en gång jämförde min Oneill 654 med en excel 654 genom att känna och se på dräkterna och upptäckte att oneillen var märkbart tunnare än excel. Den jag hade benämdes 654 men var egentligen en 543 ( i vart fall om man utgår från att excel gjort en 654 och inte en 756 dräkt vilket verkar mindre troligt). I övrigt satt oneillen bra på mig, men de gjorde som många i branschen verkar göra, de spar in på gummi för att tjäna det där lilla extra.

Det finns nog andra variablar som spelar in. En fjärde kan vara konstruktionen vid luvan, backzip och frontzip och hur mycket dräkter släpper in vatten när man tvingas dyka. Jag har aldrig reflekterat så värst mycket över det, tycker att alla de olika jag haft släpper in ungefär lika mycket, skillnaden för mig är hur tight den sitter och hur långt ned det insköljda vattnet rinner ned, är dräkten stor rinner det ned ända till grenen i annat fall brukar kallvattnet stanna i bröstpartiet.

Ändrat av tobbe
Logga in för att svara
#99812 Svar: Bästa våtdråkt! 13 år, 4 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Logga in för att svara
#99816 Svar: Bästa våtdråkt! 13 år, 4 månader sen Stoke: -1076

IST
graphgraph
Donerat Brons

Logga in för att svara
#99817 Svar: Bästa våtdråkt! 13 år, 4 månader sen Stoke: 7

stoffe
graphgraph

Gå in och kolla på nocomply.se säljer ut sina våtdräkter nu! Bara beställt på nätet men då har det varit grym service!
Tror dessutom att de ligger i Göteborg så då kan ni ju prova för som Tobbe skrev tidigare passformen är väldigt viktig
Kör Ripcurl 6/5/4, två år gannal, och håller fortfarnde bra! Enligt mig tillräckligt varm för 2-3 plusgrader i vattnet (jag fryser lätt)! Är nöjd med den!

Logga in för att svara
#99822 Svar: Bästa våtdråkt! 13 år, 4 månader sen Stoke: 101

danneroyal
graphgraph

tobbe skrev:
Anledningen till att jag är grinig på oneill var att jag en gång jämförde min Oneill 654 med en excel 654 genom att känna och se på dräkterna och upptäckte att oneillen var märkbart tunnare än excel. Den jag hade benämdes 654 men var egentligen en 543 ( i vart fall om man utgår från att excel gjort en 654 och inte en 756 dräkt vilket verkar mindre troligt). I övrigt satt oneillen bra på mig, men de gjorde som många i branschen verkar göra, de spar in på gummi för att tjäna det där lilla extra.

Det finns nog andra variablar som spelar in. En fjärde kan vara konstruktionen vid luvan, backzip och frontzip och hur mycket dräkter släpper in vatten när man tvingas dyka. Jag har aldrig reflekterat så värst mycket över det, tycker att alla de olika jag haft släpper in ungefär lika mycket, skillnaden för mig är hur tight den sitter och hur långt ned det insköljda vattnet rinner ned, är dräkten stor rinner det ned ända till grenen i annat fall brukar kallvattnet stanna i bröstpartiet.

Håller med Tobbe där till 100% ang Oneill. Har en Psycho 2, 654. Visst den är väl en 645......MEN benen å rumpan å en bra bit upp på ryggen är den 5mm!!? Funkar fan inte! Finns dem som säger att de inte fryser med dessa dräkter. Men jämfört med RipCurl å Xcell så är de mkt kallare. Sen deras krångliga stängning i halsen var ju bedrövlig!
Gått tillbaka till RC F-Bomb igen! Å jag surfar tills isen lägger sig å ibland bland isflak.

Logga in för att svara
#99832 Svar: Bästa våtdråkt! 13 år, 4 månader sen Stoke: 45

marQs
graphgraph

slår ett slag för c-skin för tycker det är så otroligt att nästan ingen har surfat i en sådan här på SS.
mjuk smidig varm hållbar, klår alla andra upp å ner höger vänster enligt mig och de jag känner som surfat i olika märken.
måste ju finnas en anledning till varför alla i norge och england surfar i dem och inte xcel, oneil medmera.

vore kul om någon från SS provade och insåg att det faktiskt är sant att den är bäst.

Logga in för att svara
#99839 Svar: Bästa våtdråkt! 13 år, 4 månader sen Stoke: 1

Extreme
graphgraph

IST skrev:
Andiss skrev:
Problemet ar att hitta damdrakten har har du nagra lankar- skulle nog ta roxyn!

www.wetsuitoutlet.co.uk/gul-viper-ladies-654-hooded-wetsuit-blackgraphite-vr1213-free-7mm-boots-p-3883.html

store.magicseaweed.com/Xcel-Womens-6mm-Infiniti-Hooded-2012-Wetsuit/Item/15006/

store.magicseaweed.com/Roxy-Womens-5mm-Cypher-Hooded-2012-Wetsuit/Item/14745/

Annan damdräktsguide kan hittas här
www.surfgirlmag.com/winter-wetsuit-guide-2011/

Tack for tipsen om damvatdrakter! Alltid svart att hitta bra drakter till frugan. Kom garna med fler tips.

Logga in för att svara
#99840 Svar: Bästa våtdråkt! 13 år, 4 månader sen Stoke: 12

Per
graphgraph

tobbe skrev:

Håller med dig delvis Tobbe. Vad gäller tjockleken är O´Neill klart de tunnaste dräkterna jag upplevt i förhållande till märkning. Har en Xcel 4/3 vilken är både tjockare och varmare än min O´Neill Psycho2 5/4/3. O´Neillen är smidigare dock. O´Neill sitter bra förutom att jag har en vinterdräkt Psychofreak 5,5/4,5 från 2010 som är trång över axlarna. Denna skulle enligt O'Neill vara SUPERVARM likt 7 mm men är klart kallare än min tidigare 6/5/4 Xcel. Så summa sumarum så håll dig borta från O'Neill om du vill ha en riktigt varm dräkt och räkna bort en mm från deras märkning.

Rip Curls nya 6/5/4:a verkar superfin. Tjock och smidig. Skulle jag köpa nytt skulle det bli den.

Logga in för att svara
#99845 Svar: Bästa våtdråkt! 13 år, 4 månader sen Stoke: 68

RATMAN
graphgraph

jag har lagt in mina åsikter flera gånger om denna ämnen och håller med på allt som är skrivit uppe!
har inte provat c-skin och har blivit nyfiken efter marQs skrev sin lilla bit där...jag antar att man måste,
jämföra priserna mellan typ ripcurl excel matuse c-skin...letar efter rea osv.....men VIKTIGASTE av allt är att hitta EN av de bäste vi har pratat om som passar DIG perfekt storleks mässigt...på rätt pris..jag kollar
magicseaweed och
secretspot................... finns ingen tull från UK...(EU land förstås)...de har rea runt feb/mars och slutet på sommar men om du har letat och bestämmt dig för att vänta tills rean..köp direkt när de sänka priset..storlekarna försvinna DIREKT!!
och NATURLIGTVIS ska man letar på de Svenska sajterna och bidrar....

Logga in för att svara
#99859 Svar: Bästa våtdråkt! 13 år, 4 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Sitter man still blir man kall snabbare.....iofs har man BMI over 25 sa fryser man mindre ocksa.

Detta ar forresten den varmaste drakten.

www.oceanrodeo.com/kiting/surfdry

forvanad ingen tomte här har borjat kora dem än?

Logga in för att svara
#99861 Svar: Bästa våtdråkt! 13 år, 4 månader sen Stoke: 6

plåtslagarn
graphgraph

kom precis tillbaka från stort kallt torö. körde 2.5 timmar med min nya Xcel - Mens Infiniti 5/4/3 Drylock Hooded . vart tokspolad massa gånger. blir inte mycket värre. va så sjukt varm!! så jävla bra att paddla i. jag gick upp för att jag va för trött, va fortfarande varm..mycket smidigare än min gamla xcel 6/5/4. jag är jätte glad för mitt köp och rekomenderar denna.

Logga in för att svara
#99874 Svar: Bästa våtdråkt! 13 år, 4 månader sen Stoke: 7

Vagabond
graphgraph

Heisann! Har selv vært superfornøyd med min c-skins (ny i høst men absolutt fått testet den ut i høst i Norge og Sverige) og kan råde jenta di til Ladies Hooded 6x5x4 Wired - vanskelig å finne gode 6 mm damedrakter med hette... Bestilte den på westcoastsurf.co.uk for nesten halvparten av norsk butikkpris men vet ikke om de fører den lenger. Jeg er ganske frusen av meg men drakta er supervarm. Dessuten utrolig komfortabel og den slipper nesten ikke inn vann i det hele tatt! Enig med MarQs, rart at ikke man ser flere c-skins...
www.c-skins.com/europe/products/wetsuits/winter/1273/wired_hooded_6x4

Logga in för att svara
#99880 Svar: Bästa våtdråkt! 13 år, 3 månader sen Stoke: 45

marQs
graphgraph

De må bero på att den inte säljs i Sverige så går ju inte ens att prova storlekar för att sedan köpa billigt på nätet.
Och för att "nytt är läskigt" länge funnits i svensk kultur, vilket dock inte måste vara negativt.

Å tänk om den faktiskt inte är bäst, det är det som vore så kul att veta, om någon med erfarenhet från många andra vinterdräkter provade en C-skin och sen uttalade sig om den!

Logga in för att svara
#99925 Svar: Bästa våtdråkt! 13 år, 3 månader sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

Skitsnack marQs C-skins togs in för flera år sen av Boman på Surfers och har applåderats av fusk-irländarn m.fl. här på forumet, antingen är du glömsk, eller bara ny här. Hype:n har däremot inte slagit och just nu gapar sidan tom i Varberg på just denna dräkt:

www.surfers.se/sv/shop/vatdrakter/herr/c_skins.htm

Oavsett, säkert kort är Xcel, själv är jag supernöjd av den sista F-bomb från Rip Curl, men är sjukt sugen på en Xcel Drylock samtidigt som jag gärna vill utöka med en Matuse 6/5/4 men också framhävdar en stor skepsis till Patagonia, den är tung när den blir blöt och blir aldrig torr?!

Just nu, säkra kort, Xcel och Rip Curl, men vad hände med Billabong, Quiksilver, Hurley, Gul, Alder, Rhino, West etc? Kan bara uttala mig om två av dem, West är trång och blir stel med åren, annars grymt varm, Rhino har jag bara i 4/3 och helt klart godkänd.

Logga in för att svara
#99928 Svar: Bästa våtdråkt! 13 år, 3 månader sen Stoke: 15

freddandson
graphgraph

Daniel, har du en dräkt per gång du är ute? hahaha. du måste ha testat flest dräkter av alla.

Jag tycker det absolut viktigaste är passformen. Sitter den inte bra spelar det ingen roll hur varm man är. Vore det bara värme man var ute efter kanske man skulle kolla dykardräker istället ellr räddningsdräkter...hahaha.

Logga in för att svara
#99937 Svar: Bästa våtdråkt! 13 år, 3 månader sen Stoke: 0

astroman
graphgraph

Hurley har en 6/5/4 modell. Någon som vet om den kan vara nått att ha?

Logga in för att svara
#99939 Svar: Bästa våtdråkt! 13 år, 3 månader sen Stoke: 9

jacobw
graphgraph

Jag använder två olika vinterdräkter just nu, en Matuse Tumo 5/4/3, samt en Ripcurl Flash-Bomb 6/5/4. Båda är fantastiska dräkter på olika sätt. Är det milt i luften, inte så blåsigt och 5-7°C i vattnet är Matusen given, smidigare och tunnare vinterdräkt får man leta efter. Enda nersidan är att den är lite för tunn i armarna när det blir riktigt kallt och blåsigt ute, så det är egentligen den perfekta dräkten för senhöst. Dock tar den in extremt lite vatten så jag kan tänka mig att den går fint att surfa i svinkallt vatten bara det är lite varmare i luften. Stora fördelen är att den är extremt flexig och smidig, det känns egentligen som man har en 3/2 på sig med lite förstärkning runt bröstet och bålen. Så om du inte är frusen så är det nog bästa valet, ska du surfa längre upp på östkusten så kan nog 6/5/4an vara bra, har dock inte fått tillfälle att testa den.

Ripcurlen är en helt annan historia, den tar jag fram om det är svinkallt ute och jag tror egentligen inte det kan bli "för kallt" för att surfa med den. Aldrig varit så varm i någon dräkt, och smidigheten är fortfarande helt klart godkänd. Här känns det dock att man har på sig några kilo gummi. Det bästa är hur fort den torkar, tar ca 30 minuter i ett torrt och varmt rum så har man en i stort sett torr dräkt att dra på igen. Har hittills inte testat den i kallare än ca 5°, men dock i minusgrader i luften och jag var ändå riktigt toasty hela sessionen.

Som sagt, beror helt på vad du prioriterar men där har du två grymma alternativ!

Logga in för att svara
#99940 Svar: Bästa våtdråkt! 13 år, 3 månader sen Stoke: 3

turkos
graphgraph

Jag köpte en Matuse tumo 654 i september, och har användt den hela hösten. Är supernöjd med den, otroligt varm och smidig! var ute 2 gånger i början av denna vecka i ca 1-2 graders vatten, inga problem. upplevde dräkten som varm, var ute i flera timmar dessutom.

Tror jag har närmare 50-60 dagar i vattnet sedan sommaren och den har fungerat otroligt bra! blir att inhandla en till tunnare matuse dräkt inom kort. planerar resa till portugal.

ända som jag upplever tråkigt med matuse är att dom inte tillverkar några skor ännu, men det lär det bli ändring på 2013.

Logga in för att svara
#99959 Svar: Bästa våtdråkt! 13 år, 3 månader sen Stoke: 45

marQs
graphgraph

Daniel skrev:
Skitsnack marQs C-skins togs in för flera år sen av Boman på Surfers och har applåderats av fusk-irländarn m.fl. här på forumet, antingen är du glömsk, eller bara ny här. Hype:n har däremot inte slagit och just nu gapar sidan tom i Varberg på just denna dräkt:

www.surfers.se/sv/shop/vatdrakter/herr/c_skins.htm

jasså såpass, näj fan måste vart innan min tid eller så har jag bara missat det!
då har kanske några fler här fallit kära i c-skin dräktens komfort och värme! =)

men finns det nå jämförelser skrivna då av multi dräkt erfarna surfers?
tjo!

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!