Facebook data

1
Sad but truet! Åsa Stenudde only for the rich
#102230 Sad but truet! Åsa Stenudde only for the rich 11 år, 10 månader sen Stoke: 7

above_the_law
Inlägg: 330
graphgraph
offline


Bommen är monterad... Vad ska man säga! WAR verkar vara enda utvägen. Vad är det för fel på dom där människorna egentligen? Tycker vi i allmänhet skött om stället utomordentligt bra. Dessutom har vi "krupit" för överhögheten länge nog nu (tycker någon det känts rätt i själen eller?)
Tror hon (med grannar) bittert kommer att få ångra detta tyvärr...
Om jag vore 30 år yngre skulle jag gjort som när jag lyssnade på Ebba Grön, KSMB, The Clash och The Ramones (gör jag i o f s fortf.), rymde från våra fotbollstränare i Tjockholm för att gå på New Sport House... och sedan göra det som var RÄTT... Kopiera deras ena U-ramp sidostycke, sno virke från alla byggen i OXD och bygga en engen (livsfarlig) skapelse så fort som möjligt. Var det några gamla damer som klagade så gapade vi "Häng GUD!" och snärtade med våra hemgjorda piskor av kort sälj och morsans tvättlina med avskalt hölje längst ut och en knut. Det gör ont, väääääldigt ooooont att träffas, men mer effekt att bara höra snärten över huvudet;-)!!! Inte illa menat alls men vi hade ju RÄTT!!! Ju mer emot lagen desto bättre just då iofs... Ungar:-)! Känner mig plötsligt VÄLDIGT ung när jag hör sådant här!!! Black Flag / Henry R for ever: "Drink, drive, kill, don´t think". IRONI!!! ok? ellerrrr inte? Du bestämmer...
Kan tänkas att jag överreagerar lite just nu och i s f ber jag om ursäkt, men hoppas ni förstår min känsloyttring. Jag kan ha fel...
 
Ändrat av above_the_law
Logga in för att svara
#102232 Svar: Sad but truet! Åsa Stenudde only for the rich 11 år, 10 månader sen Stoke: -1076

IST
Inlägg: 798
graphgraph
offline
Donerat Brons

Vad var anledningen till att hon med grannar valde att sätta upp en bom på den platsen? Vems mark samt väg är det där bommen är monterad?

Tänker på den där livsfarliga skapelsen som du som 30år yngre skulle kunna ha byggt i samband med denna bom. Skulle det kanske kunnat ha varit en ramp över bommen som bilarna kan köra på och sedan komma över till andra sidan?
 
Ändrat av IST
Logga in för att svara
#102233 Svar: Sad but truet! Åsa Stenudde only for the rich 11 år, 10 månader sen Stoke: 7

above_the_law
Inlägg: 330
graphgraph
offline

Ja, hur är det nu det ligger till med bommen Daniel Forsén, Uffe & Peter Igestam (Åsa Surf Club) m fl?
Kommer inte ihåg alla turer, men vägen tillhör enl lag bryggföreningen så vitt jag kommer ihåg...Sedan är det ju det där med änkan som även är/har varit med i Kungsbacka Kommunfullmäktige som bor där ute och är arg (på det mesta), efter att hennes make gått bort... Beklagar sorgen, MEN lagen är inte alltid "rätt" stiftad! Särskilt inte om det var LÄNGE sedan!!! Det där med strandskydd är i o f s inte äldre än tidigt 70-tal och den lagen verkar väldigt många skita i längs vår a kuster, t ex kring Draget vid "yttre" Gottskär, Båstad "yttre", Åsa "Stemudde" etc...
IST skrev:
Vad var anledningen till att hon med grannar valde att sätta upp en bom på den platsen? Vems mark samt väg är det där bommen är monterad?

Tänker på den där livsfarliga skapelsen som du som 30år yngre skulle kunna ha byggt i samband med denna bom. Skulle det kanske kunnat ha varit en ramp över bommen som bilarna kan köra på och sedan komma över till andra sidan?
 
Logga in för att svara
#102234 Svar: Sad but truet! Åsa Stenudde only for the rich 11 år, 10 månader sen Stoke: 7

above_the_law
Inlägg: 330
graphgraph
offline

This is stoke:
vimeo.com/channels/schiller/17323502
You can not stop us from searching for this:-)!!!
 
Logga in för att svara
#102236 Svar: Sad but truet! Åsa Stenudde only for the rich 11 år, 10 månader sen Stoke: 24

Swingkid
Inlägg: 951
graphgraph
offline

above_the_law skrev:
This is stoke:
vimeo.com/channels/schiller/17323502
You can not stop us from searching for this:-)!!!



Sjukt bra dag!!!
 
Logga in för att svara
#102237 Svar: Sad but truet! Åsa Stenudde only for the rich 11 år, 10 månader sen Stoke: 84

Liinus
Inlägg: 1839
graphgraph
offline

Okej... Så då hade den här uppmaningen ingen verkan: surfsverige.se/index.php/forum/2-surfforum/88964-asa-obs-laes-read-this

Trist när folk inte kan behave.
 
Logga in för att svara
#102238 Svar: Sad but truet! Åsa Stenudde only for the rich 11 år, 10 månader sen Stoke: -1076

IST
Inlägg: 798
graphgraph
offline
Donerat Brons

above_the_law skrev:
Ja, hur är det nu det ligger till med bommen Daniel Forsén, Uffe & Peter Igestam (Åsa Surf Club) m fl?
Kommer inte ihåg alla turer, men vägen tillhör enl lag bryggföreningen så vitt jag kommer ihåg...Sedan är det ju det där med änkan som även är/har varit med i Kungsbacka Kommunfullmäktige som bor där ute och är arg (på det mesta), efter att hennes make gått bort... Beklagar sorgen, MEN lagen är inte alltid "rätt" stiftad! Särskilt inte om det var LÄNGE sedan!!! Det där med strandskydd är i o f s inte äldre än tidigt 70-tal och den lagen verkar väldigt många skita i längs vår a kuster, t ex kring Draget vid "yttre" Gottskär, Båstad "yttre", Åsa "Stemudde" etc...
IST skrev:
Vad var anledningen till att hon med grannar valde att sätta upp en bom på den platsen? Vems mark samt väg är det där bommen är monterad?



Hur går ni vidare för att nå Stenudden nu efter att bommen är uppsatt?
 
Logga in för att svara
#102239 Svar: Sad but truet! Åsa Stenudde only for the rich 11 år, 10 månader sen Stoke: 24

Swingkid
Inlägg: 951
graphgraph
offline

Orkar man gå 600 meter eller lite mer så e det ju inga problem att ta sig dit oavsett?? Finns ju fler vägar in i närheten. Har hört och även sett hur vissa surfare har skitat ner och inte skött sig tyvärr. Allt från chipspåsar till ölburkar, cigg m.m. på "Parkeringen".
Men det är ju synd att bommen är uppsatt. Tycker det var gött att kunna parkera nära speciellt på vintern när det e kallt som fan o man hade nära till bilen. Men det kanske blir mindre windwankers i vattnet nu
 
Logga in för att svara
#102318 Svar: Sad but truet! Åsa Stenudde only for the rich 11 år, 10 månader sen Stoke: 7

above_the_law
Inlägg: 330
graphgraph
offline

Ja, men när det är snömodd, lerigt och kallt som fn i vinden är det inte lika lätt att komma iväg på en lunchsurf längre när man måste gå minst 600 m eller mer... Dessutom: VAR parkerar du 600 m där ifrån utan att få klagomål från någon annan boende?

Här lite ytterligare dialog från www.surfzone.se:
Sv: vägbom uppsatt vid Åsa stenudde 2012-06-08, 19:44
KAN det bero på att visa vill hävda sin rätt att utnyttja allemansrätten, och därför bryter mot allemansrätten, har brist på respekt för lokalbefolkningen och struntar i inofferciella överenskommelser....

Folk som inte surfar tröttnar på att folk parkerar som idioter, skäpar ner, tar onödigt mycket plats, etc. Etc.

Tyvärr märks bara de som missköter sig, men straffet påverkar även de som försöker sköta sig.
---------------------
www.kallsup.nu
---------------------



bohm
Visa allmän profil
Skicka ett privat meddelande till bohm
Besök bohms hemsida!
Hitta fler inlägg av bohm
Lägg till bohm i dina kontakter

above_the_law
Pooh-Bah




Reg.datum: Dec 2005
Ort: Göteborg/Billdal, Västra götaland
Inlägg: 2 133
Aloha Power: 37
Sv: vägbom uppsatt vid Åsa stenudde 2012-06-08, 22:00
Ursprungligen postat av pripps
Inte allt,det bommades en del i Askimsviken också !
/T

Ja, men den bommen kan vem som helst med A-nyckel låsa upp. Bara att såga till hos skomakaren. Annat med den i Åsa eller? Antar det....
Nu är det WAR!
Tycker nog att vi (de flesta) krupit länge nog för den där bittra änkan där ute som har så svårt att unna andra natur av det slag som bara vi surfare förstår oss på... Död åt Tengil! And I mean it!
[SIGPIC][/SIGPIC]
Nicco Schiller
www.kiteclub.se
www.kitestoked.se
www.schilleractionsportsevents.com



above_the_law
Visa allmän profil
Skicka ett privat meddelande till above_the_law
Skicka e-post till above_the_law
Besök above_the_laws hemsida!
Hitta fler inlägg av above_the_law
Lägg till above_the_law i dina kontakter

above_the_law
Pooh-Bah




Reg.datum: Dec 2005
Ort: Göteborg/Billdal, Västra götaland
Inlägg: 2 133
Aloha Power: 37
Sv: vägbom uppsatt vid Åsa stenudde 2012-06-08, 22:15
Tror hon (med grannar) bittert kommer att få ångra detta tyvärr...
Om jag vore 30 år yngre skulle jag gjort som när jag lyssnade på Ebba Grön, KSMB, The Clash och The Ramones, rymde från våra fotbollstränare i Tjockholm för att gå på New Sport House... och sedan göra det som var RÄTT... Kopiera deras ena U-ramp sidostycke, sno virke från alla byggen i OXD och bygga en engen (livsfarlig) skapelse så fort som möjligt. Var det några gamla damer som klagade så gapade vi "Häng GUD!" och snärtade med våra hemgjorda piskor av kort sälj och morsans tvättlina med avskalt hölje längst ut och en knut. Det gör ont, väääääldigt ooooont att träffas, men mer effekt att bara höra snärten över huvudet;-)!!! Inte illa menat alls men vi hade ju RÄTT!!! Ju mer emot lagen desto bättre just då iofs... Ungar:-)! Känner mig plötsligt VÄLDIGT ung när jag hör sådant här!!! Black Flag / Henry R for ever: "Drink, drive, kill, don´t think". IRONI!!! ok? ellerrrr inte? Du bestämmer...
[SIGPIC][/SIGPIC]
Nicco Schiller
www.kiteclub.se
www.kitestoked.se
www.schilleractionsportsevents.com



above_the_law
Visa allmän profil
Skicka ett privat meddelande till above_the_law
Skicka e-post till above_the_law
Besök above_the_laws hemsida!
Hitta fler inlägg av above_the_law
Lägg till above_the_law i dina kontakter

Doc
Gammal räv




Reg.datum: Jul 2004
Ort: Kullavik/Varberg
Inlägg: 1 022
Aloha Power: 32
Trist. Men jag kan inte låta bli att tänka på att om folk haft en lite annan attityd och låtit bli att köra ner till hamnen osv så hade detta inte behövt hända. Lägg ner den aggressiva attityden för stunden. Vi ska försöka få till stånd en diskussion. Börjar man med attityden ovan får man ingen sympati från någon och då är det verkligen kört. Dessutom gränsfall till hot. Jag skulle radera, tänka och sen skriva på nytt. Vad tror ni vi får för förhandlingsposition om hon läser Surfzone?
svensksup.blogspot.com
---
www.moocustom.com



Doc
Visa allmän profil
Skicka ett privat meddelande till Doc
Besök Docs hemsida!
Hitta fler inlägg av Doc
Lägg till Doc i dina kontakter

above_the_law
Pooh-Bah




Reg.datum: Dec 2005
Ort: Göteborg/Billdal, Västra götaland
Inlägg: 2 134
Aloha Power: 37
Sv: vägbom uppsatt vid Åsa stenudde idag, 10:23
Doc:
Håller med dig i dina två första meningar men inte resten (även efter att jag tänkt efter en gång till...).
OBS! "BÖRJAR man med den attityden" håller jag också med om... Det här är lååångt ifrån början av denna diskussion/dialog. Nog har vi försökt alltid, men det har INTE fått någon som helst effekt. Inte ens en dialog med målsägaren så vitt jag vet! Rätta mig här om jag har fel?!! Snälla säg att jag har fel...
Dessutom: Jag skriver i klartext att jag är IRONISK. Jag drar en liknelse (metator) med hänvisning till verkligheten, då jag av egen erfarenhet sett hur det BRUKAR bli när alltför egoistiska och trångsynta personer försöker stänga ute övriga medmänniskor och skattebetalare från områden som de vill ha enbart för sig själva utan vettig anledning. Särskilt omöjliga brukar "dom" vara om den grupp som dom ger sig på är lite "annorlunda" och i deras ögon konstiga eller t o m skrämmande (så som surfare och "rullbrädeåkare", för att inte tala om hashplanke-åkare i fjällen, som först förbjöds helt eftersom de som ägde anläggningarna (inte bergen) var "kryckåkare"! Skönt att dom inte äger bergen i a f, phu!!!
Fortsättningsvis skulle jag knappast tro att den gamla "hertiginnan"/änkan läser www.surfzone.se, MEN det skulle inte skada om hon började göra det. Läste hon fler av våra inlägg så skulle hon KANSKE förstå situationen bättre och inte vara så rädd och argsinnt emot oss.
Doc: Vet inte om du missat mina tidigare enlägg ang detta på surfsverige.se och tror även här där jag ville starta en insamling, lägga en asfaltsväg åt dom (bekosta denna alltså) med förhoppning om att slippa allt gnäll o s v. Föreslog bl a ett event i Åsa med musik, tävlingar, utställningar och prova påverksamhet för gamla och unga. Allt för att få in pengar till reparation och underhåll av vägen ut till Stenudden.
Samma diskussion har ju förts ang Torkelstorp för att få ha den spotten kvar för kite och vindsurfing på plattvatten.
Fick dock inte mycket till respons varken från oss aktiva surfare, kommunen, vägverket eller från vägföreningen (inte ens ett mail svar)!!!
Min fråga till dig blir därför:
Så vad gör DU för att bidra och lösa detta på ett "win-win"-mässigt sätt?
[SIGPIC][/SIGPIC]
Nicco Schiller
 
Logga in för att svara
#102329 Svar: Sad but truet! Åsa Stenudde only for the rich 11 år, 10 månader sen Stoke: 7

Schmidt
Inlägg: 34
graphgraph
offline

Jaha då får man räkna med ännu fler bomkörningar i framtiden då..
 
Logga in för att svara
#102330 Svar: Sad but truet! Åsa Stenudde only for the rich 11 år, 10 månader sen Stoke: 1

BillyTheKid
Inlägg: 115
graphgraph
offline

????????????????????????
 
Logga in för att svara
#102332 Svar: Sad but truet! Åsa Stenudde only for the rich 11 år, 10 månader sen Stoke: 3

Norrsken
Inlägg: 52
graphgraph
offline

Schmidt skrev:
Jaha då får man räkna med ännu fler bomkörningar i framtiden då..

Garanterat
 
Logga in för att svara
#102333 Svar: Sad but truet! Åsa Stenudde only for the rich 11 år, 10 månader sen Stoke: 15

freddandson
Inlägg: 454
graphgraph
offline

Är verkligen det här dåligt? jag ser det som possitivt! mindre folk i vattnet, perfekt! Men visst är det onödigt att det blev på detta vis. Tycker för övrigt att det alltid vart god stämning med båtägarna när jag vart där. Nu har det inte blivit så många gånger sista åren men tidigare var det bra tyckte jag.
 
Logga in för att svara
#102334 Svar: Sad but truet! Åsa Stenudde only for the rich 11 år, 10 månader sen Stoke: -1076

IST
Inlägg: 798
graphgraph
offline
Donerat Brons

above_the_law skrev:

Bommen är monterad... Vad ska man säga! WAR verkar vara enda utvägen. Vad är det för fel på dom där människorna egentligen?

Har du erbjudet dem att ta del av ditt surfintresse genom erbjudit dem en surfkurs? Kan ju vara svårt att sätta sig in i någons annans situation om den inte berör.



Tycker vi i allmänhet skött om stället utomordentligt bra. Dessutom har vi "krupit" för överhögheten länge nog nu (tycker någon det känts rätt i själen eller?)

Varför kallar du ägaren som satt upp bommen för en överhöghet?

Tror hon (med grannar) bittert kommer att få ångra detta tyvärr...
Hon ångrar nog inte sitt beslut eftersom att bommen förmodligen skapar trygghet.
 
Logga in för att svara
#102360 Svar: Sad but truet! Åsa Stenudde only for the rich 11 år, 10 månader sen Stoke: 4

Jimbob
Inlägg: 385
graphgraph
offline

Äntligen!
 
Logga in för att svara
#102386 Svar: Sad but truet! Åsa Stenudde only for the rich 11 år, 10 månader sen Stoke: 7

above_the_law
Inlägg: 330
graphgraph
offline

Ha ha, den var så dålig så den blev bra:-)
Schmidt skrev:
Jaha då får man räkna med ännu fler bomkörningar i framtiden då..
 
Logga in för att svara
#102387 Svar: Sad but truet! Åsa Stenudde only for the rich 11 år, 10 månader sen Stoke: 7

above_the_law
Inlägg: 330
graphgraph
offline

IST skrev:
[quote]above_the_law skrev:

Bommen är monterad... Vad ska man säga! WAR verkar vara enda utvägen. Vad är det för fel på dom där människorna egentligen?

Har du erbjudet dem att ta del av ditt surfintresse genom erbjudit dem en surfkurs? Kan ju vara svårt att sätta sig in i någons annans situation om den inte berör.
[quote]
Svar:
Que?! Surfing i Sverige är så "utrotningshotat" och antal bra surfpots så få att jag hellre hugger av mig ett finger än lär ut vågsurfing gratis till en person som i a f är för gammal för att kunna lära sig, särskilt med tanke på hur få "nybörjarvänliga" surfspots som finns i Sverige och hur sällan det råder exakt "rätt" förhållanden. Har du någon kunskap om Svensk vågsurfing ö h t?
Där emot har jag kommit med förslag om att vi som surfar där borde samla ihop pengar för att underhålla/asfaltera grusvägen ut till Stenuddens hamn! Så, indirekt: JA, det har jag nog...
[quote]

Tycker vi i allmänhet skött om stället utomordentligt bra. Dessutom har vi "krupit" för överhögheten länge nog nu (tycker någon det känts rätt i själen eller?)

Varför kallar du ägaren som satt upp bommen för en överhöghet?
[quote]
Svar:
Ja, har du sett ägorna och vet hur bittert hon försöker stänga ute andra medborgare med rättigheter till bl a allemansrätten och strandskyddet, d v s bl a oss surfande skattebetalare från att ta del av den vackra naturen där ute så förstår du.
Hon har visst också anknytning till "de som bestämmer" i kommunen... Tyvärr!

Tror hon (med grannar) bittert kommer att få ångra detta tyvärr...
Hon ångrar nog inte sitt beslut eftersom att bommen förmodligen skapar trygghet.

[quote]
Svar:
TRYGGHET?!!! Vad har hon att vara rädd för där ute? Rysk maffia möjligen, men knappast oss surfare ha ha! Är du en förespråkare av segregation och communities (typ inhängnade rikemansområde så som i LA) också eller?!!
Surfar du verkligen!!!??? Något säger mig att du inte är riktigt öppen med VEM du egentligen är... Hmmm...
Hälsningar,
Nicco Fredrik Schiller
Billdal (ring mig gärna och diskutera detta mer sakligt)[quote]
 
Ändrat av above_the_law: Svårt få till det med Citat och Svar tydligt
Logga in för att svara
#102392 Svar: Sad but truet! Åsa Stenudde only for the rich 11 år, 10 månader sen Stoke: -1076

IST
Inlägg: 798
graphgraph
offline
Donerat Brons

above_the_law skrev:
Bommen är monterad... Vad ska man säga! WAR verkar vara enda utvägen. Vad är det för fel på dom där människorna egentligen?

IST skrev:
Har du erbjudet dem att ta del av ditt surfintresse genom erbjudit dem en surfkurs? Kan ju vara svårt att sätta sig in i någons annans situation om den inte berör.

above_the_law skrev:Svar:
Que?! Surfing i Sverige är så "utrotningshotat" och antal bra surfpots så få att jag hellre hugger av mig ett finger än lär ut vågsurfing gratis till en person som i a f är för gammal för att kunna lära sig, särskilt med tanke på hur få "nybörjarvänliga" surfspots som finns i Sverige och hur sällan det råder exakt "rätt" förhållanden. Har du någon kunskap om Svensk vågsurfing ö h t?
Där emot har jag kommit med förslag om att vi som surfar där borde samla ihop pengar för att underhålla/asfaltera grusvägen ut till Stenuddens hamn! Så, indirekt: JA, det har jag nog...

IST skrev:
Tänkte mer att om denna ägarinna får tillfälle att faktiskt ligga på en surfbräda och känna vågskvalpet på nära håll, hon behöver inte lära sig något fysiskt utan få mer mentala lärdomar tänkte jag var viktigt för att sätta sig in i sammanhanget. Att få inblick i surfarnas situation o på nära håll se vad det egentligen handlar om samt få insikten att t,ex Åsa väldigt sällan får "exakt rätt förhållanden" skulle kanske göra att hon förstår värdet av mer framkomliga vägar och vad konsekvenserna blir av det. Jag kanske är för optimistisk dock, vet ju samtidigt att det är väldigt svårt att argumentera och skapa förändringar med folk som är politiskt kunniga och vet genvägarna för argumentationer.

above_the_law skrev:
Tycker vi i allmänhet skött om stället utomordentligt bra. Dessutom har vi "krupit" för överhögheten länge nog nu (tycker någon det känts rätt i själen eller?)

IST skrev:Varför kallar du ägaren som satt upp bommen för en överhöghet?

above_the_law skrev:Svar:
Ja, har du sett ägorna och vet hur bittert hon försöker stänga ute andra medborgare med rättigheter till bl a allemansrätten och strandskyddet, d v s bl a oss surfande skattebetalare från att ta del av den vackra naturen där ute så förstår du.
Hon har visst också anknytning till "de som bestämmer" i kommunen... Tyvärr!

IST skrev:
Det låter ju förfärligt att hon fått gå över lagarna bara för ett stort kontaktnät med politiker.

above_the_law skrev:Tror hon (med grannar) bittert kommer att få ångra detta tyvärr...

IST skrev:
Hon ångrar nog inte sitt beslut eftersom att bommen förmodligen skapar trygghet.

above_the_law skrev:
Svar:
TRYGGHET?!!! Vad har hon att vara rädd för där ute? Rysk maffia möjligen, men knappast oss surfare ha ha! Är du en förespråkare av segregation och communities (typ inhängnade rikemansområde så som i LA) också eller?!!
Surfar du verkligen!!!??? Något säger mig att du inte är riktigt öppen med VEM du egentligen är... Hmmm...
Hälsningar,
Nicco Fredrik Schiller
Billdal (ring mig gärna och diskutera detta mer sakligt)

IST skrev:
Jag vet bara att vissa äldre personer kan ha ett starkt behov av trygghet p.g.a olika orsaker t,ex kontrollbehov eller saker som bidrar till orolighet. Tror inte heller det är några specifika persongrupper likt de som surfar som hon är rädd för. Utan tänkte mer på att hon kanske behöver känna trygghet och tillit över vad som händer på marken som hon äger eftersom att markägare har ett visst intresse av markansvar. Verkar som om tidigare markhantering gett konsekvenser som gjort ägarinnan otrygg.

Jag är verkligen för en öppen väg utan någon bom samt är en stark entusiast för berättigande av Allemansrätten, därför som jag tycker detta "fall" är intressant.

Du verkar förövrigt tolkat mina följdfrågor och text negativt med tanke på din ton i dina svar. Förstår inte varför du valt att ha en sån negativ klang då jag visat intresse och valt att vilja se bakgrunden till dina tidigare begrepp som jag funderat kring.

Jag surfar och jag är verkligen så här. Har fått en uppfattning att du är en mycket positiv person som ser möjligheter så då blev jag ännu mer konfenderad när jag såg denna sida av dig. Skapar ju inte bättre utgångsläge direkt för att få till fler synvinklar av läget om man använder så mycket ironi som dig i denna tråd.
 
Logga in för att svara
#102393 Svar: Sad but truet! Åsa Stenudde only for the rich 11 år, 10 månader sen Stoke: 7

above_the_law
Inlägg: 330
graphgraph
offline

Ok, då förstår jag IST.
Sorry om jag överreagerade lite, men som du förstår så ligger mitt hemmabryt (bara 30 min med bil) mig MYCKET varmt om hjärtat och utan surf blir jag deprimerad (på riktigt).
Jag är också glad om vi slipper alltför mycket crowd, så enbart negativt är det säkert inte med en vägbom och mig kommer den i a f aldrig stoppa från att surfa Stenuddens olika bryt:-)!
Det jag INTE gillar är dock anledningen till att bommen sätts upp och principen att vissa människor stängs ute på "felaktiga" grunder (min subjektiva uppfattning). Hatar verkligen orättvisor i vårt samhälle.
M v h,
Nicco
 
Logga in för att svara
#102395 Svar: Sad but truet! Åsa Stenudde only for the rich 11 år, 10 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
Inlägg: 2316
graphgraph
offline

Helt rätt Nicco
 
Logga in för att svara
#102401 Svar: Sad but truet! Åsa Stenudde only for the rich 11 år, 10 månader sen Stoke: 2

Doc
Inlägg: 5
graphgraph
offline

Vi som jobbar för en lösning, t.ex. att lösa ut bomnyckel för en årsavgift, tackar inte alls för militanta inlägg.

Bommen står på privat väg på privat mark ochhar varit på gång länge.
Såvitt jag förstår av det som framkommit i diskussionen handlar det inte bara om surfare utan även andra som kör ned till hamnen även de dagar det inte är vare sig vind eller vågor. Bommen blir vi inte av med men förhoppningsvis kan alltså de som tycker det är värt lite cash lösa ut en nyckel. Förutsatt att diskussionen hålls på en mer rumsren nivå.

Än så länge är bommen inte låst och ingen ska bli inlåst. Ligg lite lågt och sköt er, jag lovar komma ut med info här när jag vet hur det blir. Kanske i slutet av sommaren.

De som tycker att det är en pucko idé behöver inte svära över saken och bli otrevliga, bara låta bli att lösa ut nyckel.
 
Logga in för att svara
#102405 Svar: Sad but truet! Åsa Stenudde only for the rich 11 år, 10 månader sen Stoke: -3

Gotsurf
Inlägg: 76
graphgraph
offline

du är sjuk ..............

IST skrev:
above_the_law skrev:
Bommen är monterad... Vad ska man säga! WAR verkar vara enda utvägen. Vad är det för fel på dom där människorna egentligen?

IST skrev:
Har du erbjudet dem att ta del av ditt surfintresse genom erbjudit dem en surfkurs? Kan ju vara svårt att sätta sig in i någons annans situation om den inte berör.

above_the_law skrev:Svar:
Que?! Surfing i Sverige är så "utrotningshotat" och antal bra surfpots så få att jag hellre hugger av mig ett finger än lär ut vågsurfing gratis till en person som i a f är för gammal för att kunna lära sig, särskilt med tanke på hur få "nybörjarvänliga" surfspots som finns i Sverige och hur sällan det råder exakt "rätt" förhållanden. Har du någon kunskap om Svensk vågsurfing ö h t?
Där emot har jag kommit med förslag om att vi som surfar där borde samla ihop pengar för att underhålla/asfaltera grusvägen ut till Stenuddens hamn! Så, indirekt: JA, det har jag nog...

IST skrev:
Tänkte mer att om denna ägarinna får tillfälle att faktiskt ligga på en surfbräda och känna vågskvalpet på nära håll, hon behöver inte lära sig något fysiskt utan få mer mentala lärdomar tänkte jag var viktigt för att sätta sig in i sammanhanget. Att få inblick i surfarnas situation o på nära håll se vad det egentligen handlar om samt få insikten att t,ex Åsa väldigt sällan får "exakt rätt förhållanden" skulle kanske göra att hon förstår värdet av mer framkomliga vägar och vad konsekvenserna blir av det. Jag kanske är för optimistisk dock, vet ju samtidigt att det är väldigt svårt att argumentera och skapa förändringar med folk som är politiskt kunniga och vet genvägarna för argumentationer.

above_the_law skrev:
Tycker vi i allmänhet skött om stället utomordentligt bra. Dessutom har vi "krupit" för överhögheten länge nog nu (tycker någon det känts rätt i själen eller?)

IST skrev:Varför kallar du ägaren som satt upp bommen för en överhöghet?

above_the_law skrev:Svar:
Ja, har du sett ägorna och vet hur bittert hon försöker stänga ute andra medborgare med rättigheter till bl a allemansrätten och strandskyddet, d v s bl a oss surfande skattebetalare från att ta del av den vackra naturen där ute så förstår du.
Hon har visst också anknytning till "de som bestämmer" i kommunen... Tyvärr!

IST skrev:
Det låter ju förfärligt att hon fått gå över lagarna bara för ett stort kontaktnät med politiker.

above_the_law skrev:Tror hon (med grannar) bittert kommer att få ångra detta tyvärr...

IST skrev:
Hon ångrar nog inte sitt beslut eftersom att bommen förmodligen skapar trygghet.

above_the_law skrev:
Svar:
TRYGGHET?!!! Vad har hon att vara rädd för där ute? Rysk maffia möjligen, men knappast oss surfare ha ha! Är du en förespråkare av segregation och communities (typ inhängnade rikemansområde så som i LA) också eller?!!
Surfar du verkligen!!!??? Något säger mig att du inte är riktigt öppen med VEM du egentligen är... Hmmm...
Hälsningar,
Nicco Fredrik Schiller
Billdal (ring mig gärna och diskutera detta mer sakligt)

IST skrev:
Jag vet bara att vissa äldre personer kan ha ett starkt behov av trygghet p.g.a olika orsaker t,ex kontrollbehov eller saker som bidrar till orolighet. Tror inte heller det är några specifika persongrupper likt de som surfar som hon är rädd för. Utan tänkte mer på att hon kanske behöver känna trygghet och tillit över vad som händer på marken som hon äger eftersom att markägare har ett visst intresse av markansvar. Verkar som om tidigare markhantering gett konsekvenser som gjort ägarinnan otrygg.

Jag är verkligen för en öppen väg utan någon bom samt är en stark entusiast för berättigande av Allemansrätten, därför som jag tycker detta "fall" är intressant.

Du verkar förövrigt tolkat mina följdfrågor och text negativt med tanke på din ton i dina svar. Förstår inte varför du valt att ha en sån negativ klang då jag visat intresse och valt att vilja se bakgrunden till dina tidigare begrepp som jag funderat kring.

Jag surfar och jag är verkligen så här. Har fått en uppfattning att du är en mycket positiv person som ser möjligheter så då blev jag ännu mer konfenderad när jag såg denna sida av dig. Skapar ju inte bättre utgångsläge direkt för att få till fler synvinklar av läget om man använder så mycket ironi som dig i denna tråd.
 
Logga in för att svara
#102414 Svar: Sad but truet! Åsa Stenudde only for the rich 11 år, 10 månader sen Stoke: -1076

IST
Inlägg: 798
graphgraph
offline
Donerat Brons

Doc skrev:
Vi som jobbar för en lösning, t.ex. att lösa ut bomnyckel för en årsavgift, tackar inte alls för militanta inlägg.

Bommen står på privat väg på privat mark ochhar varit på gång länge.
Såvitt jag förstår av det som framkommit i diskussionen handlar det inte bara om surfare utan även andra som kör ned till hamnen även de dagar det inte är vare sig vind eller vågor. Bommen blir vi inte av med men förhoppningsvis kan alltså de som tycker det är värt lite cash lösa ut en nyckel. Förutsatt att diskussionen hålls på en mer rumsren nivå.

Än så länge är bommen inte låst och ingen ska bli inlåst. Ligg lite lågt och sköt er, jag lovar komma ut med info här när jag vet hur det blir. Kanske i slutet av sommaren.

De som tycker att det är en pucko idé behöver inte svära över saken och bli otrevliga, bara låta bli att lösa ut nyckel.

En bom är ju bara tillgänglig för dem som vet hur en nyckel kan lösas ut, de andra får ta den där extra promenaden.

Du Doc eller någon i närheten borde kontakta de på Varbergs turistbyrå angående denna uppdaterade information om Åsa Stenudde. För där finns ju en surfspotguide i pappersform där bl.a Åsa nämns. Har för mig att en känd surfbutik i Varberg samt Varbergs kommun står bakom guiden. I dagsläget står det bara att det är privat mark o privat väg och ingen som hellst påminnelse om någon allemansrätt o vad den står för. De som besöker en turistbyrå är ju oftast inte från trakten och känner inte till hur saker o ting förhåller sig lokalt. Utländska turister är ju heller inte medveten om vad allemansrätt är så lär ju stå något om det tycker jag i den där guiden.
 
Logga in för att svara
#102420 Svar: Sad but truet! Åsa Stenudde only for the rich 11 år, 10 månader sen Stoke: 2

Doc
Inlägg: 5
graphgraph
offline

Jo, så är det. Men det är väl bättre att vi som faktiskt utnyttjar Åsa regelbundet och räknar oss som Locals kan kvittera ut nyckel än att ingen kan det. Och det går ju säkert att haka på någon Local när systemet väl är i funktion (om det löser sig). Förutsatt att det sköts snyggt. Är man bara där någon enstaka gång kanske man får traska men då är det kanske inget stort problem.

Den enda surfspotguide jag sett är den som kom i någon av reklambroschyrerna från Surfers. Är det den du tänker på? Alla där kommer att ha koll på läget.
 
Logga in för att svara
#102421 Svar:Åsa Stenudde 11 år, 10 månader sen Stoke: -1076

IST
Inlägg: 798
graphgraph
offline
Donerat Brons

Ja det verkar vara en bra lösning att ni som är lokalbor får tillgång till en nyckel som är där mer regelbundet och kan utnyttja bommen ofta. De som bara åker dit ibland kanske tycker det är okej att ta en extra promenad.

Ja det var nog den jag syftade på. Finns i alla fall på turistbyrån eftersom att den marknadsför närområden för friluftsliv o natur i Halland. Man kan ju undra om ägarinnan är medveten om att hennes privata mark marknadsförs i en kommersiell broschyr som stöds av en av grannkommunerna.
 
Logga in för att svara
#102423 Svar: Svar:Åsa Stenudde 11 år, 10 månader sen Stoke: 0

astroman
Inlägg: 66
graphgraph
offline

Risk för att det kommer att kännas som att man går med i en golfklubb när man hämtar ut nyckeln.
 
Logga in för att svara
#102425 Svar: Svar:Åsa Stenudde 11 år, 10 månader sen Stoke: 84

Liinus
Inlägg: 1839
graphgraph
offline

Haaahahahahahhaaa... Men surfare golfar väl?
 
Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax
 
Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!