Facebook data

12
[byggtråd] surfbräda
*
#105095 [byggtråd] surfbräda 11 år, 3 månader sen Stoke: 2

leeoscar
Inlägg: 23
graphgraph
offline

Har startat ett litet vinterprojekt med att bygga min första surfbräda.
Utgår ifrån ett frigolitblock med string av björkplywood som jag sedan laminerar med epoxy och glasfiberväv.

Måtten jag tänkt mig är 6"1.21'.2,5'
 
Logga in för att svara
#105096 Svar: [byggtråd] surfbräda 11 år, 3 månader sen Stoke: 2

leeoscar
Inlägg: 23
graphgraph
offline



Outline och Profil redo för sågen.
 
Ändrat av leeoscar
Logga in för att svara
#105104 Svar: [byggtråd] surfbräda 11 år, 3 månader sen Stoke: 2

leeoscar
Inlägg: 23
graphgraph
offline



Två likadana strings är utsågade och är fastspända på var sin sida av frigolitblocket. Kurvan skärs ut med glödtråd som består av en gitarrsträng och batteriladdare. Strängen är uppspänd i en "fixtur" som håller den spänd.
 
Logga in för att svara
#105111 Svar: [byggtråd] surfbräda 11 år, 2 månader sen Stoke: 4

Martinez
Inlägg: 75
graphgraph
offline

Ser ju ut som ett schysst projekt, det där. Vi vill se en close up på din fixtur.
Vad är nästa steg, klyva hela blocket på mitten och limma dit stringern?
 
Logga in för att svara
#105113 Svar: [byggtråd] surfbräda 11 år, 2 månader sen Stoke: 49

Jesper B
Inlägg: 473
graphgraph
offline

Love it! Homegrown är sååå souligt. Ser ut som du vet vad du gör. Att vara två när man använder glödtråden är annars ett hett tips.

Stringer: Någon som vet var man köper lite tjockare faneer, gärna i lite träslag med lite olika egenskaper: Asp, habachi, mfl bra stringerträn

Ett till hett tips: stringern limmas enklast in med jäsande utomhus-pu-lim, ta på snålt som f-n.

Forstätt visa bilder löpande!

/JB
 
Logga in för att svara
#105114 Svar: [byggtråd] surfbräda 11 år, 2 månader sen Stoke: 2

leeoscar
Inlägg: 23
graphgraph
offline


Profilen börjar ta form, tråden går som en varm smörkniv. Eftersom vi bara har ett effektläge som fungerar på bateriladdaren fick anpassa strängens tjocklek så att den inte glöder av. G-strängen fungerade bäst.
 
Logga in för att svara
#105115 Svar: [byggtråd] surfbräda 11 år, 2 månader sen Stoke: 63

ErikG
Inlägg: 2399
graphgraph
offline
Donerat Brons

Tycker det ser lite meckigt ut med alla spännremmar ni har för att hålla fast mallarna. Ett bättre sätt är att borra flera hål längs mallarna och fixera med hjälp av stift eller nubb som man trycker dit dom med.
Jag har också limmat med utomhus -trälim (pu), det är vitt och skummar upp rejält. Kan vara en bra idé att maska av bredvid stringern när man limmar den. Limmet river annars gärna bort stora skumbitar när man hyvla/slipa ner det runt stringern.
Lycka till
 
Logga in för att svara
#105121 Svar: [byggtråd] surfbräda 11 år, 2 månader sen Stoke: 9

tullkyckling
Inlägg: 77
graphgraph
offline

Kul tråd! Ser gärna många bilder. Lycka till!
 
Logga in för att svara
#105122 Svar: [byggtråd] surfbräda 11 år, 2 månader sen Stoke: 2

leeoscar
Inlägg: 23
graphgraph
offline


Delad på mitten med glödtråden och redo för att limmas. Smart idé med stiften, låter du dom sitta kvar sen i brädan?
 
Logga in för att svara
#105124 Svar: [byggtråd] surfbräda 11 år, 2 månader sen Stoke: 63

ErikG
Inlägg: 2399
graphgraph
offline
Donerat Brons

Nej stiften/nubben drar man ut efter att ha skurit ut profilen (rocker/tjocklek). Man slipper ju spännband som är i vägen när man skär med glödtrådsramen.
 
Logga in för att svara
#105125 Svar: [byggtråd] surfbräda 11 år, 2 månader sen Stoke: 4

Martinez
Inlägg: 75
graphgraph
offline

Ett par feta tvingar nu, sen bör du ha en schysst början.
Är det vanlig frigolit eller typ styrofoam du använder?
 
Logga in för att svara
#105134 Svar: [byggtråd] surfbräda 11 år, 2 månader sen Stoke: 2

leeoscar
Inlägg: 23
graphgraph
offline


Limmat och pressat.
 
Logga in för att svara
#105140 Svar: [byggtråd] surfbräda 11 år, 2 månader sen Stoke: 2

leeoscar
Inlägg: 23
graphgraph
offline

Martinez:
Är inte styrofoam och frigolit bara olika brands för cellplast? Eftersom jag ska laminera med epoxy går det bra att använda cellplast. Cellplasten är dessutom lättare än polyuretanblock eller divinycell, nackdelen med cellplast är att ytan inte blir lika fin när man slipar så man får spackla den efteråt för att få en fin yta. Jag har beställt lättviktsspackel som endast väger 0,4 g/cm3 som inte sjunker under torkning.

Kommer även vara bra att ha i framtiden när det behöver lagas dingar osv.
Kan köpas här: www.mbs-rcmodels.se/lack-lim-spackel/polyfilla-super-light-600-ml/
 
Ändrat av leeoscar
Logga in för att svara
#105144 Svar: [byggtråd] surfbräda 11 år, 2 månader sen Stoke: 63

ErikG
Inlägg: 2399
graphgraph
offline
Donerat Brons

Frigolit och Styrofoam är ganska olika strukturellt. Styrofoam extruderas (trycks ut som ur en tandkrämstub och gasas sen har jag för mig) Frigolit är små kulor som pressas samman under ångtryck.
Har för mig att de kemiskt är väldigt eller helt lika, båda är polystyren. Frigolit expanderad, Styrofoam Extruderad.
Se upp när ni plastar frigoliten, det är viktigt att det är rätt temperatur och framförallt att tempen INTE får vara stigande när ni laminerar! Då kan skummet blåsa ut expanderande luft och ni får ett rent helvete med bubblor i laminatet.
Se även till att plasten, väven och skumblocket håller samma temp (som rummet )
 
Logga in för att svara
#105145 Svar: [byggtråd] surfbräda 11 år, 2 månader sen Stoke: 4

Martinez
Inlägg: 75
graphgraph
offline

Jag vet inte vad det heter, men för mig så är frigolit, det där med så kulor. Och de andra brukar jag kalla styrofoam, (dom som brukar vara rosa eller blå) Känns som det där med kulor är mer svår arbetat.
Tänkte jag ska dra igång ett projekt, vad kostar ett sånt där block vad det nu heter. Och vilket är det man skall ha?
 
Logga in för att svara
#105146 Svar: [byggtråd] surfbräda 11 år, 2 månader sen Stoke: 4

Martinez
Inlägg: 75
graphgraph
offline

När vi byggde våra första brädor, blev henrik´s bräda precis som du beskriver. Hela undersidan var täckt med luft bubblor som var typ 2-3 cm stora. Fast det var dock ett riktigt köpt block. Har inte en aning vad vi gjorde med hans bräda, de andra två blev bra.
 
Logga in för att svara
#105150 Svar: [byggtråd] surfbräda 11 år, 2 månader sen Stoke: 18

erc
Inlägg: 182
graphgraph
offline

Gött att se att vi är flera som fastnat i shapeträsket.
Vi var några som gick ihop på ett stort block, vi hade problem i början när vi skulle skära med glödtråden. Skiten gick av hela tiden. Vi tror det berodde på att blocket stått ute hos försäljaren, och sugit en hel del vatten. Vattnet sög en massa värme från tråden som gick av... När det hade torkat var det inga problem.

För att slippa spackla så mycket går jag ner från sureformen och hyveln ganska fort till 40 sandpapper ganska fort. Hyveln och sureformen är bra på att ta bort mycket skum men de har en tendens att riva ut kulor. Sandpappret är lite bättre på att slipa sig igenom kulorna istället, vilket ger en finare yta.

Nu blev jag sugen på att hyvla igen...
 
Logga in för att svara
#105153 Svar: [byggtråd] surfbräda 11 år, 2 månader sen Stoke: 2

leeoscar
Inlägg: 23
graphgraph
offline


Limmat och färdig för glödtråden


Outlinen som ska sågas ut


Att köra glödtråd på frihand var inte det lätaste, började såga i baterikabeln och slant till som ni ser på på bilden.


Gick över till fogsvansen istället. Nu går brädan faktiskt att surfa på om det skulle krisa...
 
Logga in för att svara
#105155 Svar: [byggtråd] surfbräda 11 år, 2 månader sen Stoke: 18

erc
Inlägg: 182
graphgraph
offline

Outlinefoto!
 
Logga in för att svara
#105157 Svar: [byggtråd] surfbräda 11 år, 2 månader sen Stoke: 4

Martinez
Inlägg: 75
graphgraph
offline

Kan de funka med en vass rakbladskniv, skära längs outline. När man väl fått ett spår borde de väl bara vara å köra på?
Vad vet jag?
 
Logga in för att svara
#105158 Svar: [byggtråd] surfbräda 11 år, 2 månader sen Stoke: 15

freddandson
Inlägg: 454
graphgraph
offline

 
Logga in för att svara
#105159 Svar: [byggtråd] surfbräda 11 år, 2 månader sen Stoke: 63

ErikG
Inlägg: 2399
graphgraph
offline
Donerat Brons

Man kan även köra outlinen mha en handöverfräs om man har ett stål som är långt nog.
 
Logga in för att svara
#105160 Svar: [byggtråd] surfbräda 11 år, 2 månader sen Stoke: 63

ErikG
Inlägg: 2399
graphgraph
offline
Donerat Brons

freddandson skrev:
Sticksåg och så dessa blad. sjukt bra att såga med.
www.verkter.se/Tillbehor-ovriga-elverktyg/Sticksagsblad/Sticksagsblad-Bosch-T-313-AW-3-st.html


Helt klart intressant blad, har aldrig sett förr. Tack för tipset.
 
Logga in för att svara
#105161 Svar: [byggtråd] surfbräda 11 år, 2 månader sen Stoke: 0

sydväst
Inlägg: 1
graphgraph
offline

Var fick du köpt blocket?
 
Logga in för att svara
#105162 Svar: [byggtråd] surfbräda 11 år, 2 månader sen Stoke: 15

freddandson
Inlägg: 454
graphgraph
offline

Sydväst, hör på något bygge om du kan få en skiva eller ge dom en hundring, kaka eller tårta i byte. eller så kollar du hos cellplastdirekt.se tro de bara säljer till företag men man kan säkert få köpa ett block.

Erik G, bladena är framtagna för att formaskära just cellplast och isolering. fungerar otroligt bra! känns typ som att skära isolering med isoleringskniv. Använde de på ett bygge jag var på för ett tag sedan där alla rum var runda, så för att få in isoleringen rätt skar dom den med sticksåg.
 
Logga in för att svara
#105164 Svar: [byggtråd] surfbräda 11 år, 2 månader sen Stoke: 4

Martinez
Inlägg: 75
graphgraph
offline

Hur gjorde du när du kopierade roccker kurvan? Jag ställde en bräda på kant och försökte hålla den stilla samtidigt som jag ritade. Kan säg att den där rockern vill inte jag ha på min bräda, blev katastrof.
 
Logga in för att svara
#105169 Svar: [byggtråd] surfbräda 11 år, 2 månader sen Stoke: 2

leeoscar
Inlägg: 23
graphgraph
offline


Elhyvel var perfekt att grovsåga med, men cellplasten blir statisk elektrisk och fastnar på huden, mums.


Ritat ut hjälplinjer för att få båda sidor någolunda lika.
 
Logga in för att svara
#105170 Svar: [byggtråd] surfbräda 11 år, 2 månader sen Stoke: 2

leeoscar
Inlägg: 23
graphgraph
offline

Jag bjuder på några fler bilder, enjoy


 
Logga in för att svara
#105226 Svar: [byggtråd] surfbräda 11 år, 2 månader sen Stoke: 2

leeoscar
Inlägg: 23
graphgraph
offline


Spacklet är mycket lättarbetat och lätt att slipa


Klar för glasning


Jag fick en provbit med kolfiber som jag tänkte använda till att förstärka lite under foten. Här skär jag ut formen. Högerfot såklart på en goofybräda!


Vad tror ni, är det lagom stance?
 
Logga in för att svara
#105229 Svar: [byggtråd] surfbräda 11 år, 2 månader sen Stoke: 63

ErikG
Inlägg: 2399
graphgraph
offline
Donerat Brons

kolla på en vaxad och använd bräda om du har nån nära. Så kan du se var du står.
 
Logga in för att svara
#105230 Svar: [byggtråd] surfbräda 11 år, 2 månader sen Stoke: 63

ErikG
Inlägg: 2399
graphgraph
offline
Donerat Brons

Martinez skrev:
Hur gjorde du när du kopierade roccker kurvan? Jag ställde en bräda på kant och försökte hålla den stilla samtidigt som jag ritade. Kan säg att den där rockern vill inte jag ha på min bräda, blev katastrof.

Ladda ner ett shapingprogram som tillåter dig dra ut kurvor efter ett foto (av rocker/foil kurvorna)
 
Logga in för att svara
#105232 Svar: [byggtråd] surfbräda 11 år, 2 månader sen Stoke: 2

leeoscar
Inlägg: 23
graphgraph
offline

ErikG skrev:
kolla på en vaxad och använd bräda om du har nån nära. Så kan du se var du står.

hehe, jag har mest avtryck från magen och röven från min bräda...svart våtdräktsgnugg. Men har nog lokaliserat en häl i alla fall.

Hur farligt är epoxi? För visst dunstar epoxi knappt och bildar inte så mycket ångor? Men att andas in slipdamm ska ju vara extremt farligt och även inte bra att få på huden.

Hur skyddar ni er?
 
Logga in för att svara
#105233 Svar: [byggtråd] surfbräda 11 år, 2 månader sen Stoke: 63

ErikG
Inlägg: 2399
graphgraph
offline
Donerat Brons

Tror faktiskt polyester anses vara mer carcinogent. Men epoxy är inte att leka med, du kan få feta allergier och våra immunsystem är komplicerade grejer som man inte vill få att löpa amok..
Använd alltid heltäckande overaller gärna med nåt under ifall det väter igenom nånstans.
Köp barriärkräm och smörj händer och underarmar med sen handskar över det. Keps eller huva är smart man lyckas nästan alltid få nåt skit i håret annars.
Riktig gummimask med kol + dammfilter brukar jag köra med. Använd INTE enkla pappermasker. Slipa gärna utomhus om ni har nåt ställe ni kan göra det på. Glasfiber är heller ingen höjdare att andas in. Epoxyns slipdamm är farligt speciellt när den inte är helt uthärdad. Se till att ni härdar ut epoxyn ordentligt gärna med rejäl värme runt 40 grader. Då blir brädan uthärdad och en hel del starkare dessutom. Slipa när den är uthärdad.
 
Ändrat av ErikG
Logga in för att svara
#105234 Svar: [byggtråd] surfbräda 11 år, 2 månader sen Stoke: 2

leeoscar
Inlägg: 23
graphgraph
offline

Tack för svaret. Men hur vet man att epoxyn är genomhärdad? I normal rumstemperatur?
 
Logga in för att svara
#105235 Svar: [byggtråd] surfbräda 11 år, 2 månader sen Stoke: 63

ErikG
Inlägg: 2399
graphgraph
offline
Donerat Brons

oj bra fråga du känner det på den. Ju mer den härdar desto mer går till att bli slipbar utan att kleta igen sandpappret. Lägg den varmt, tex i nåns pannrum eller nåt.
Det finns säkert tabeller och sånt om du googlar. Men en BRA varm efterhärdning ger betydligt starkare laminat.
Stora strukturer som tex hitech segelbåtar (Tänk volvo ocean race el dyl) bakas ju i varma ugnar gärna med vakuum samtidigt.
 
Logga in för att svara
#105250 Svar: [byggtråd] surfbräda 11 år, 2 månader sen Stoke: 4

Martinez
Inlägg: 75
graphgraph
offline

ErikG skrev:
Martinez skrev:
Hur gjorde du när du kopierade roccker kurvan? Jag ställde en bräda på kant och försökte hålla den stilla samtidigt som jag ritade. Kan säg att den där rockern vill inte jag ha på min bräda, blev katastrof.

Ladda ner ett shapingprogram som tillåter dig dra ut kurvor efter ett foto (av rocker/foil kurvorna)


Jag har laddat hem aku shaper och suttit och lekt lite, vad för något program funkar att ta bilder?
 
Logga in för att svara
#105254 Svar: [byggtråd] surfbräda 11 år, 2 månader sen Stoke: 2

leeoscar
Inlägg: 23
graphgraph
offline


Glasning pågår


Nu börjar det likna något.
 
Logga in för att svara
#105255 Svar: [byggtråd] surfbräda 11 år, 2 månader sen Stoke: 49

Jesper B
Inlägg: 473
graphgraph
offline

Grattis grabbar. Jag tycker ni ser ut att ha lyckats riktigt bra. Framför allt så verkar ni liksom bara kört på utan en massa tvekan och pet. Jag tror det är en bra metod att lära sig på - att våga gå på materialen ordentligt. Klart det går att få till lite jämnare foils, kurvor och så, men jag tycker den ser riktigt surfbar och fin ut. Kol-foten är ju hur skön som helst!

Återigen grattis!

/JB
 
Logga in för att svara
#105256 Svar: [byggtråd] surfbräda 11 år, 2 månader sen Stoke: 49

Jesper B
Inlägg: 473
graphgraph
offline

Martinez skrev:
ErikG skrev:
Martinez skrev:
Hur gjorde du när du kopierade roccker kurvan? Jag ställde en bräda på kant och försökte hålla den stilla samtidigt som jag ritade. Kan säg att den där rockern vill inte jag ha på min bräda, blev katastrof.

Ladda ner ett shapingprogram som tillåter dig dra ut kurvor efter ett foto (av rocker/foil kurvorna)


Jag har laddat hem aku shaper och suttit och lekt lite, vad för något program funkar att ta bilder?


Jag snickrade ihop en riktigt stabil jättestor golvstående vinkelhake som man kunde spänna fast brädan på och en lite mindre mobil vinkelhake med fäste för blyertsstift. Ställde allt med bräda på en masonitskiva och mallade av rockerkurvan på en bräda jag gillade. Blev sådäääär. Räcker att brädan rör sig någon mm så blir det en ny unik kurva. Numera gör jag som jag tror flertalet shapers gör: lägger på en lång aluminiumbalk och mäter manuellt. Man får tänka på konkaviteterna när man mäter. Skriver upp en tabell och kör in i cadprogram. Ju fler mätpunkter desto mindre noggrannt är det. Man jämnar till allt (i den mån man vill) i programmet. Sedan kan man skriva ut, fräsa mallar/stringer och/eller glödtråda (i datorstyrd glödtrådslåda) med perfekt precision. ETT drag med slipnätet/pappret och den perfekta kurvan är redan tveakad, så det gäller att ha lite koll på vad man gör, och vad man vill göra.

/JB
 
Logga in för att svara
#105257 Svar: [byggtråd] surfbräda 11 år, 2 månader sen Stoke: 2

leeoscar
Inlägg: 23
graphgraph
offline

Jesper B.
Har du några bra tips till att positionera fenorna? Hade tänkt mig tre fenor och har köpt runda fcs-boxar. Har ett hålsågsborr som är aningen större än boxarna. Är det bäst att gjuta fast boxarna och fenpluggen samtidigt som jag lägger ett sista lager epoxy? Hur fixerar jag boxxarna?
 
Logga in för att svara
#105258 Svar: [byggtråd] surfbräda 11 år, 2 månader sen Stoke: 18

erc
Inlägg: 182
graphgraph
offline

Är det vanliga FCSplugg? Installera dem innan du slipar hotcoaten, med andra ord efter hotcoat...

www.foamez.com/pdfs/FCSManual.pdf

Det är inte så svårt, det är bara att göra som i manualen. Men det kommer va lite pill att få till H mönstret utan alla verktyg som de har som standard, men det går.

/Eric
 
Logga in för att svara
#105259 Svar: [byggtråd] surfbräda 11 år, 2 månader sen Stoke: 63

ErikG
Inlägg: 2399
graphgraph
offline
Donerat Brons

Martinez skrev:
ErikG skrev:
Martinez skrev:
Hur gjorde du när du kopierade roccker kurvan? Jag ställde en bräda på kant och försökte hålla den stilla samtidigt som jag ritade. Kan säg att den där rockern vill inte jag ha på min bräda, blev katastrof.

Ladda ner ett shapingprogram som tillåter dig dra ut kurvor efter ett foto (av rocker/foil kurvorna)


Jag har laddat hem aku shaper och suttit och lekt lite, vad för något program funkar att ta bilder?

Akushaper har jag för mig är det jag använt, det ska finnas en funktion där du kan lägga in en profilbild och dra ut kurvor efter.
Det jag gjort är sen skriva ut kurvorna i en skrivare, klipp/klistra ihop, sen limma på eller malla av på masonitmallar som du sen kan skära efter med glödtråden.
Jag har läst att de som jämfört med andra metoder kommit fram till förvånansvärt bra precision.
 
Logga in för att svara
#105260 Svar: [byggtråd] surfbräda 11 år, 2 månader sen Stoke: 63

ErikG
Inlägg: 2399
graphgraph
offline
Donerat Brons

erc skrev:
Är det vanliga FCSplugg? Installera dem innan du slipar hotcoaten, med andra ord efter hotcoat...

www.foamez.com/pdfs/FCSManual.pdf

Det är inte så svårt, det är bara att göra som i manualen. Men det kommer va lite pill att få till H mönstret utan alla verktyg som de har som standard, men det går.

/Eric


Jag har ett annat tips där för att göra ringen eller h-mönstret hela vägen ner i däcket. Har en bit metallrör av rätt dimension som jag glödgar varm och sen smälter ner till däcket med.
Går super i både styrofoam/Frigolit men man ska INTE göra det i polyurethaneskum då det bildas cyanidgas har jag fått veta.
 
Logga in för att svara
#105261 Svar: [byggtråd] surfbräda 11 år, 2 månader sen Stoke: 18

erc
Inlägg: 182
graphgraph
offline

ErikG skrev:
erc skrev:
Är det vanliga FCSplugg? Installera dem innan du slipar hotcoaten, med andra ord efter hotcoat...

www.foamez.com/pdfs/FCSManual.pdf

Det är inte så svårt, det är bara att göra som i manualen. Men det kommer va lite pill att få till H mönstret utan alla verktyg som de har som standard, men det går.

/Eric


Jag har ett annat tips där för att göra ringen eller h-mönstret hela vägen ner i däcket. Har en bit metallrör av rätt dimension som jag glödgar varm och sen smälter ner till däcket med.
Går super i både styrofoam/Frigolit men man ska INTE göra det i polyurethaneskum då det bildas cyanidgas har jag fått veta.


Smart med att glödga. Sen är ett tips att skita helt i standardpluggarna och skaffa FCS Fusion pluggarna istället. Installeras innan glasning, sen slipar man bara fram .

Boardcad tycker jag är lite lättare att skriva ut ifrån, då programmet skriver ut ett rutnät i bakgrunden som är bra hjälp när man ska klippa ihop skiten. Gillar nog dock Akushaper mer när det kommer till själva ritandet. Det finns lite tutorials för akushaper på deras hemsida om du kör fast...
 
Logga in för att svara
#105263 Svar: [byggtråd] surfbräda 11 år, 2 månader sen Stoke: 49

Jesper B
Inlägg: 473
graphgraph
offline

Jag har använt fusionpluggen senaste brädorna och då har jag köpt en fräsmall och frässtål från FCS som gör att det går på typ 5 minuter att göra hålen och inte mycket mer att gjuta fast pluggen (före all lamminering). Med de runda pluggarna gör man det som sagt efter hotcoaten. Dock hade jag som (o)vana att lägga ett lager väv över de runda pluggarna (99,9% gör inte det), och då är det bättre att gjuta fast dem före hotcoat. Jag fräste hålen även för de runda, men att glöda till dem verkar ju skitsmart! OOOOOOh vad byggsugen jag blir nu. Lovat bygga våningssäng till sonen, nytt innertag i dotterns rum, rostlaga bussen, när städade jag övervåningen sist? SNART (?) ska jag få tid till min lilla Toröripper!!

/JB
 
Ändrat av Jesper B
Logga in för att svara
#105273 Svar: [byggtråd] surfbräda 11 år, 2 månader sen Stoke: 63

ErikG
Inlägg: 2399
graphgraph
offline
Donerat Brons

Om man får komma med lite konstruktiv kritik (får man det i Sverige idag?) så ser jag att ni raspat fram kanterna. Det är dumt att vara rädd för elhyveln, om man elhyvlar fram kanterna får man finare flöde i linjerna. Det är mycket svårt att få den jämnheten för hand med en rasp.
Om elhyvling av kanterna (rails) verkar skräckinjagande så prova som på bilderna med att märka ut linjer. Jag brukar använda outline-mallen till det.
Ett annan sak som är svår är att få ner stringern i höjd med skummet, sticker den upp får man lätt delaminering när man stampar runt på brädan.
Tar gärna emot tips på hur man får stringern jämn med skummet. Själv har jag använt en minihyvel med rakblad. Men det är svårt att inte rasp sönder skummet nära stringern.
 
Logga in för att svara
#105278 Svar: [byggtråd] surfbräda 11 år, 2 månader sen Stoke: 15

freddandson
Inlägg: 454
graphgraph
offline

Erik, finns hyvlar med riktigt smala skär. från någon millimeter ovh uppåt. Har sett att en del somshapar kör med dessa.
 
Logga in för att svara
#105290 Svar: [byggtråd] surfbräda 11 år, 2 månader sen Stoke: 4

Martinez
Inlägg: 75
graphgraph
offline

epoxy och väv, var köper du det någonstans?
 
Logga in för att svara
#105300 Svar: [byggtråd] surfbräda 11 år, 2 månader sen Stoke: 2

leeoscar
Inlägg: 23
graphgraph
offline


Läste i fcs guiden som Erik tipsade om att man skulle lägga en extra remsa vid fenorna.

Fenplacering, efter lite tycke å smak hamnade dom här.

Jag vet inte var vi köpt glas och epoxy från, men kan tipsa om carbix.se som kan vara värt att kolla upp.

Att få ner stringen i höjd med skummet går ganska bra om man om man har en brädbit under sandpappret som når ut till railet.
 
Logga in för att svara
#105312 Svar: [byggtråd] surfbräda 11 år, 2 månader sen Stoke: 4

Martinez
Inlägg: 75
graphgraph
offline

Vem har koll på vilken elhyvel man skall köpa, om man inte har tänkt att lägga allt för många kulor på den? Kommer förmodligen bara användas till brädbyggen, vet inte vad jag skulle ha den till annars.
 
Logga in för att svara
12
Moderatorer: Redax
 
Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!