|
#106953 |
Hawaii november, vågor och boende? 11 år, 3 månader sen |
Stoke: 0 |
|
Jag vill verkligen åka till Hawaii i november, därför kommer här lite frågor:
Har någon här koll på hur väder och vind ser ut där då? Hur höga är vågorna, är det kört för mig som söker cirka 1,5-2 meter höga vågor?
Har någon en lägenhet att hyra ut? Vad kostar det annars att bo på hostel? Jag har hört att det är dyrt, men är det helt omöjligt att hitta billigare boenden eller går det om man letar lite? Vilka priser handlar det om?
Har någon varit på Kauai?
Alla hawaii-tips är välkomna, andra också! / Jonna
|
|
|
|
|
#106958 |
Svar: Hawaii november, vågor och boende? 11 år, 3 månader sen |
Stoke: 10 |
|
Saxat från någon sida ute på nätet!
Ja det är fett under vintern har blivit mosad på ett antal ställen ikring Northshore under en feb månad. Hade dock en stor fördel av att känna folk där som tog med oss ut så vi slapp undan local boysen utan problem tack vare Donald, Keone och Derek:-)
The winter surf season...
The winter Hawaii surf season, which runs from approximately November through March, is where you can expect the largest swells of all year... in particular, large swells from the North, West and North-West are common on the North Shore. Swells will normally be around 6-12 feet, with bigger swells pushing 30 feet at times! This is when the pro-surfers come out to play and the North and West sides of the Hawaii Islands really liven up, especially The North Shore, Oahu.
This is one of the busiest times of the year as everybody is out surfing or watching the surfers. It is also the winter season elsewhere, which brings even more people in during this season.
|
|
|
|
|
#106959 |
Stoke: 49 |
|
Tja, har vintertid varit främst på Maui (pga vindsurfing/vågsegling) sedan slutet av 80-talet, men även korta stickare till Oahu. Tänkt kolla in Kauai hur många gånger som helst men av någon anledning har det inte blivit av.
Varje vinter är olik, men visst finns lite mönster. XXL-svallen kommer oftast in först i mitten av december och håller på januari ut (i vintras kom ett i oktober men det är hyperovanligt). Då snackar vi yttre rev, megavågor, Jaws 30 fot plus, osv. November och Februari har kanske något enstaka XXL-svall, men det är absolut inte konstant. Vissa år är det knappt så fett nån gång under hela vintern, andra kan det pumpa på med svall efter svall.
Grejen är att vi snackar öar. Även om hela north-shore stänger så finns det skyddade spots på sydsidan. Att hela öarna stänger kräver extrema svall och det händer inte varje år. Oahu north shore är generellt lite större än Maui (och Kauai) liksom traden blåser mer off-shore än on-shore pga hur norra sidan ligger (dvs bäst surf på Oahu således). Men, jag skulle inte bekymra mig ett dugg över att det skulle vara för stort i november. Du kan i princip alltid hitta knähögt, även när norra sidorna lever upp till sina vinterrykten. Hawaii-öarna, i synnerhet Oahu, har spots för alla nivåer, även mitt i vintern. Sen kan du hitta mycket bättre surf på helt andra ställen (Indo mfl), men det är en annan story. Just go!
/JB
/JB
|
|
|
|
|
#106960 |
Stoke: 1 |
|
Hej,
Jag antar att det beror på vilken ö du ska besöka och hur länge du ska stanna, men jag antar att det är North Shore som är bäst på samtliga öar. Vågorna är dock ganska tunga där och det handlar om att vara försiktig.
Hawaii är dyrast i hela USA så billigt blir det nog inte men som sagt, vill du ha mer hjälp så återkom med hur länge du har tänkt dig stanna så ska jag se vad jag kan göra.
|
|
|
|
|