Tja! Jag har inte haft tid att läsa hela tråden och inte heller hela länken som jag skickar till er.. Men jag tror att det kan finnas nått som kanske åtminstone kan ge ideér till flera anledningar att inte gå igenom med pire bygget.
www.karlsborg.se/upload/Bygg-%20och%20milj%C3%B6/%C3%84spen%C3%A4set/Milj%C3%B6konsekvensbeskrivning.pdf
Där man bland annat kan läsa
"Enligt plan- och bygglagen, PBL 5:18, skall en miljökonsekvensbeskrivning upprättas för alla detaljplaner som får betydande påverkan på miljö, hälsa eller hushållning med naturresurser."
"De temporära effekterna i och med det planerade pirbygget består dels i risken att eventuella föroreningar och närsalter frigörs, dels det faktiska fysiska ingreppet som medför att bottenlevande organismer dör eller allvarligt skadas. Giftiga ämnen som organiska miljögifter eller tungmetaller lagras oftast på s.k. organiska ackumulationsbottnar med hög andel organiskt material. Sannolikheten för att träffa på giftiga ämnen inom det område som är aktuellt för den sökta vattenverksamheten/den nya piren är därmed troligtvis låg.
Eftersom de flesta bottenorganismer lever i det översta lagret av sedimenten innebär byggnation av pir ett relativt omfattande ingrepp som påverkar dessa organismer negativt."
Ja med mera med mera.. Jag kanske är ute helt och cyklar, men hej! Jag försöker ju hjälpa till iaf
Peace!