Facebook data

1
Surfbuss
#49065 Surfbuss 16 år, 5 månader sen Stoke: -18

Tyreso_soulsurfer
graphgraph

Hej tänkte kolla ifall det är nån med lite erfarenhet av Vw transporter/caravelle årsmodell från 94 och framåt ungefär. Dom vanliga felen? Hur mycket soppa drar dom ungefär? lite generell information vore grymt. Har tröttnat på att frysa som en hund vid surf på vintern.

Cheers

Andreas

Logga in för att svara
#49066 Svar: Surfbuss 16 år, 5 månader sen Stoke: 2

Stoney
graphgraph

gå in på den här länken:

begbilguiden.bilprovningen.se/

Klicka på välj och jämför bilar, vid en snabb koll så verkar caravelle ha problem med spindelleder.

Logga in för att svara
#49069 Svar: Surfbuss 16 år, 5 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Spindellederna är nog aningen svaga men enkla att byta. Se till att du köper en aningens nyare så du får en med turbodieselmotor. Dom sägs hålla bättre OCH dra mindre soppa. Öh om du ska ha dieselbuss alltså.

Logga in för att svara
#49110 Svar: Surfbuss 16 år, 5 månader sen Stoke: 10

Backdoor_Goran
graphgraph

Finns ju 4-cyl bensinare som drar rätt litet för att vara buss, har haft en 92:a vinröd. Nöjd med den och vet att den gick felfritt flera år efter jag sålde den. Fast han som köpte den fastnade i Norska tullen med en massa öl han skulle sälja på en festival om det jag hört stämmer...

Sen har man ju den 5 cyl bensinaren som är starkare, men drar en del mer, men om man belastar bussen mycket är nog skillnaden inte så stor längre.

Dieselbussen har jag aldrig haft någon, de är dyrare att köpa och sen är dieseln 1 kr/l dyrare och skatten är 6 000 kr/år högre. Den måste vara lastbilsreggad om det ska vara lönt, men då får man bara ha 3 sittplatser om man ska följa reglerna.

Problemet med Caravelle är växellådan, så man måste kolla den noga om bussen gått lite längre (20 000 mil).

Har haft en som växellådan skar på, dessutom i Frankrike och det tog 1 månad att fixa och kostade 16 000 kr.

Själv skulle jag satsa på den lilla bensinaren som är billigast och en som gått så lite som möjligt och är rostfri. Dem kan rosta sönder ganska snabbt också tyvärr när det väl börjat (värre på Västkusten än Ostkusten).

Annars är jag grymt nöjd med Renault Trafic med 6 växlad låda. Den drar 1-1.1 l/mil med bensinmotor fullastad med folk, packning och 12 brädor på taket.

Caravelle med den lilla bensinaren drar under litern om man kör max 100 km/h, fast kör man snabbare drar den fort 1.2-1.3 l/mil och det är då en dieselbuss börjar bli betydligt billigare. Men om man inte kör snabbt på motorväg skulle jag tro det är mest ekonomiskt med bensinmotor om man räknar in alla faktorer (högre inköpspris, dyrare med diesel än bensin, högre skatt mm).

Sen beror det ju grymt mycket på hur man kör en buss/bil, kan diffa 0.1-0.2 l/mil med en annan person bakom ratten ganska snabbt...

Ha det gott
//Göran

Logga in för att svara
#49117 Svar: Surfbuss 16 år, 5 månader sen Stoke: -18

Tyreso_soulsurfer
graphgraph

Tack för riktigt bra information. Ska åka och kika på en i helgen.

Logga in för att svara
#49118 Svar: Surfbuss 16 år, 5 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Man kan även slippa den högre dieselskatten om man reggar som husbil, då får man köra lika många pers som man har sängplatser till. Surt att dieseln blivit så dyr...död åt förtryckarstaten!

Min buss drar runt 0,9 om man ligger under 100. Har en 2.4 liters 5 cylindrig diesel bussen är årsmodell -93. Topplockspackningen gick runt 18000 mil nånting uppe i Norge. Mekanikern tipsade om att många av dessa motorerna råkade ut för detta. Han rekommenderade senare modellers turbodiesel.

Logga in för att svara
#49125 Svar: Surfbuss 16 år, 5 månader sen Stoke: 10

Qanik
graphgraph
Donerat Silver

Om du hittar ett forum för crossåkare så kan de nog ALLT om div. minibussar. Och diskuterar de nog rätt ofta.

Logga in för att svara
#49152 Svar: Surfbuss 16 år, 5 månader sen Stoke: 3

BoogieMan
graphgraph

http:\\www.typ2-klubben.com

Dom vet allt, och inte behöver du en så där ny lyxbuss, en äldre och billigare funkar bra...

Logga in för att svara
#49157 Svar: Surfbuss 16 år, 5 månader sen Stoke: 0

snakie
graphgraph

köp diesel och konvertera så att den går på vegetabilisk olja! lite krångligare men ekonomiskt och miljövängligt. sen behöver du fråga hos någon japansk resturang eller varför inte McDonalds om du kan ta deras gamla använda olja. det brukar funka.
www.veggiepower.org.uk/vegoilcar.htm

Logga in för att svara
#49167 Svar: Surfbuss 16 år, 5 månader sen Stoke: -18

Tyreso_soulsurfer
graphgraph

hehe jo det är schyst som fan att köra bilen på matolja och what not problemet är att det inte funkar på när det är kallt ute. kommer ihåg min kamrats gamla dieselmercedes den kördes på alltmöjligt thinner matolja alltmöjligt faktskt

tack för tipsen

Logga in för att svara
#49168 Svar: Surfbuss 16 år, 5 månader sen Stoke: 7

Cagge
graphgraph

Skattebefriad veteranare:woohoo:

Logga in för att svara
#49171 Svar: Surfbuss 16 år, 5 månader sen Stoke: 11

hangten10
graphgraph

Cagge skrev:

sjuuukt fiiiin!

Logga in för att svara
#49191 Svar: Surfbuss 16 år, 5 månader sen Stoke: 0

Eric
graphgraph

Har åkt T4 2,5 automat -98 ett antal år (12 000 mil) utan större problem hittills, peppar, peppar! Husbilsreggad för 4 passagerare, kök/rinnande vatten sover gott två pers utan att behöva skeda samtidigt som det får plats med ett gäng brädor. Miljöbil Bensin/Biogas, drar 1-1,2 liter/mil beroende på hur tung högerfoten är, Med gas åker jag för ca. 7-9kr/mil. Tyvärr finns det dåligt med gas i Norrland. Kanske ett alternativ för dig då det finns gas i Sthlm och du slipper vägtullarna.

Logga in för att svara
#49319 Svar: Surfbuss 16 år, 4 månader sen Stoke: 2

Charlie
graphgraph

Luftkylt ska det vara.

Logga in för att svara
#49386 Svar: Surfbuss 16 år, 4 månader sen Stoke: 1

Maks
graphgraph

OM bilen (Transporter) har gått runt 12 000. 24 000 , 36 000 så kolla att kamremmen har blivit bytt, den ska bytas var 12000 mil och kostar 8-10000 att byta..

Logga in för att svara
#49394 Svar: Surfbuss 16 år, 4 månader sen Stoke: 33

mistarippa
graphgraph

Cagge skrev:

Faaaan va snygg!
Cagge, var det dig vi pratade med på "andra" idag?
Vi gick ut till udden och där var det faktiskt rätt bra push i vågorna.
Snygg Alfa förresten!

Logga in för att svara
#49409 Svar: Surfbuss 16 år, 4 månader sen Stoke: 1

Oldschool
graphgraph

ErikG skrev:
Man kan även slippa den högre dieselskatten om man reggar som husbil, då får man köra lika många pers som man har sängplatser till. Surt att dieseln blivit så dyr...död åt förtryckarstaten!

Min buss drar runt 0,9 om man ligger under 100. Har en 2.4 liters 5 cylindrig diesel bussen är årsmodell -93. Topplockspackningen gick runt 18000 mil nånting uppe i Norge. Mekanikern tipsade om att många av dessa motorerna råkade ut för detta. Han rekommenderade senare modellers turbodiesel.

Runt 100??!!!! Haha...i nedförsbacke då eller? Men trevligt att slagga i överslafen med Tompa va det ju

Logga in för att svara
#49410 Svar: Surfbuss 16 år, 4 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

nej över 100 är överljudsfart, vågar jag mig sällan på! 125-130 har jag toppat den i. I rejäl nerförsbacke jag trodde hela tillvaron var på väg att lösas upp i småbitar..

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!