Vill flika in en grej som Sharboy gjorde mig uppmärksam på. Jag är 190cm 92 kg och hade tidigare trott att jag borde hålla mig mellan 6.10 - 7.2 (eller större) med rejäl bredd, typ 21+, och tjocklek. Så helt plötsligt säger Sharboy att jag inte borde ha mer än 6.6 x 20 men fortsatt tjock. Det viktiga var dock att rockerkurvan skulle vara planare så att trots den mindre storleken så skulle den komma igång snabbare, speciellt vid takeoff. Jag har alltså haft brädor som är ca en halv fot längre och en hel inch smalare. Med den nya - 6.6 x 20 1/4 x 2 7/8 - plockade jag vågor nästan lika lätt som med min 7.2a, betydligt lättare än min 6.10a. Det hela beroende på att det var lättare att positionera sig, förflytta sig ute i vågorna, och på så sätt fånga vågen bättre än med en klumpigare bräda. Väl uppe på brädan är det ju också betydligt roligare med en bräda som svänger mer.
Så när du väljer bräda balansera längd med bredd och tjocklek och tänk på att det också finns fördelar med en mindre bräda. Rockerkurvan och railsen har också stor betydelse. När man ska plocka vågor så betyder mer rocker = mer motstånd, tunnare kanter = mer motstånd och viceversa... mm mm mm...