Helsike vilken intressant fråga!!!!
Som tekniknörd och allmänt intresserad av all sorts kunskap som jag ännu inte besitter eller har glömt bort har jag nu läst era inlägg samt Sharkboy´s länk både en, två, tre och fyra gånger för att fatta vad som egentligen sägs.
Jag har fastnat för två svar som båda känns lika lika trovärdiga i mina öron.
1. Newtons teori:
- Att "bulan" som sträcker sig mot månen uppstår på grund av månens dragninngskraft håller jag med om. Bulan (högvatten) består ju av mer vatten än om det inte skulle varit en bula, det extra vattnet kommer från sidorna där det nu är mindre vatten (lågvatten).
- Eftersom gravitationskrafter avtar ju längre från dess centra ( i det här fallet månen) påverkas vattnet på andra sidan jorden från månen sett inte lika mycket och stannar därför kvar (rör sig inte lika fort). Detta bode teoretiskt sett ge ett högvatten som är lite lägre än det som är på månens sida.
2. Idéen om att centrifugalkraften "tillverkar" den andra "bulan"
Vad är då centrifugalkraften?
Det finns två svar beroende på hur man tittar på kraften, (nästa sycke är saxat från wikipedia)
""- Båda typerna av krafter kan åskådliggöras med en passagerare som färdas i en bil. Om bilen färdas genom en kurva förefaller passageraren röra sig mot bilens yttre sida och sedan tryckas mot dörren. I en referensram som roterar med samma hastighet som bilen i sin kurva (en modell som faller sig naturlig för den som färdas med bilen) förefaller det som om en kraft trycker passageraren bort från rotationscentrum. Detta är en fiktiv kraft, inte en kraft som utövas av något annat objekt. Illusionen uppkommer när bilen är referensram genom att denna ignorerar bilens acceleration (som härrör från bilens riktningsändring).
Emellertid, den kraft med vilken passageraren pressas mot dörren är verklig. Denna kraft kallas reaktiv kraft därför att den beror på en "passiv" växelverkan med bilen (som accelererar och därigenom utövar en kraft, är "aktiv") och då denna kraft är riktad från rotationscentrum är den en centrifugalkraft. Observera att denna kraft inte uppkommer förrän passgeraren får kontakt med dörren. Bilen utövar en motriktad centripetal kraft riktad mot rotationscentrum vars storlek är den samma som den centrifugala kraftens storlek.""
- Alla är överens om att "Bulan" på månens sida beror på månens dragningskraft.
- Om "Bulan" på andra sidan beror på centrifugalkraften som uppstår när jorden och månen roterar runt "barry punkten" måste centrifugalkraften i så fall vara av den "fiktiva" sorten som beskrivs i texten ovan. Då vattnet på andra sidan jorden från månen sett inte har något annan yta att trycka sig mot.
Detta är väldigt förargeligt kom jag precis på nu, Ordet "fiktiv" är ju synonymt med "påhittat" Vilket i så fall betyder att den teorin inte alls kan stämma!!!!
Jäklar vad långt inlägg det här blev då. Hoppas att jag inte skrivit helt fel nu bara och att nån orkade läsa igenom det hela.
Tack o godnatt.