Facebook data

1
surf coach europa
#8142 surf coach europa 18 år, 3 månader sen  

[c]

Det verkar finnas ett saftigt utbud av surfcamps neråt europa och några har ju nämnts här, men svårt att veta vilka som är "bra eller anus". Finns det några man ska undvika? Jag vill hellre hoppa på ett camp som inte är svensk-drivet, finns det lokala camps som undervisar på engelska? Hellre litet och personligt än superorganiserat

Utrustning, mat, boende och sånt behöver inte ingå. Så egentligen letar jag kanske inte efter ett camp... Utan mer en intensiv och anpassad kurs. Nästan alla camps verkar rikta sig till de som aldrig någonsin sett en bräda förut, och då blir det att man får klara sig själv om man har det. Två veckors personlig surf coach vore optimalt. Någon som stött på det i södra europa? Borde ju finnas hostel eller lokala surfare som erbjuder sånt för att få in extra cash?

Logga in för att svara
#8145 Svar: surf coach europa 18 år, 3 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

www.lapointsurfcamp.com/lang_no/camp_pt.htm

I know you said no camps but the dude that runs that is top 16 in europe, I am sure he can help you beyond the intermediate phase. I might be going down to his camp in Marocco over Easter and do some coaching/filming while I am there.

Logga in för att svara
#8157 Svar: surf coach europa 18 år, 3 månader sen  

[c]

Två inlägg av ett? Kanske tryckte lite hårt på knappen. Sorry! Redax får gärna fingra bort ett av dem...

SharkBoy skrev:

I know you said no camps but the dude that runs that is top 16 in europe, I am sure he can help you beyond the intermediate phase. I might be going down to his camp in Marocco over Easter and do some coaching/filming while I am there.

Actually, I'm satisfied if I just reach intermediate!!
Thanx for the recommendation, I saw that place in the "surf camp" thread earlier. But I'm not so sure it is what I'm looking for. It is scandinavian to start with and doesn't sound small and personal. And besides... undviker helst ErikG i jakt på "billiga norska tjejer" där

Logga in för att svara
#8159 Svar: surf coach europa 18 år, 3 månader sen  

ninjita

I agree... generellt sett är nog surfande tjejer inte särskilt billiga...haha...utan ganska hårdhudade
De billiga hittas oftast inte i vattnet ...

Anyways, my best bet it to hook up with an other girl or create a small crew, to share car rental, accommodation etc. Doesn't sound like a surfcamp is what you're after to be honest. We could go together and any girls out there is welcome to come along...

Would not recommend Marocco though... (!!!!!) ... to any group of girls unless they they come in a big group with at least 75% men... (talking from experience here)

I'd be up for Indo, CostaRica, Canaries within a few months time, and Spain/Portugal in the summer.

Logga in för att svara
#8167 Svar: surf coach europa 18 år, 3 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Rekommenderar Sergio i Portugal skarpt. Freddies tranare och du far bra traning 60 Euro per dag minst for endast traning. (Talta o grot?)

Forsok fa tag i folk som tranar landslag o liknande, standarden brukar vara bra. Allt for manga surfcamps ar glorifierade surfguider/nyborjartranare som du inte komma lara dig nat av.

Har sjalv level 1 surftranare qualification - vilket ar skit - "lagg dig i vitvattnet o sprattla sa kan jag casha in pengar pa surf flugan"

Logga in för att svara
#8171 Svar: surf coach europa 18 år, 3 månader sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

Det är väl alltid, oavsett vilken individuell sport det är, att som nybörjare går det bra att gå kurs i grupp, skall man avancera är det alltid mindre grupp eller privatlektioner som gäller.

Bara för att du resonerar som du skrev Andiss i din sista mening, betyder inte alla andra gör det, även om det förekommer en hel shady surfcamps runt om i världen. En av den är helt klart campet på Ribeira de Ilhas precis norr om Ericeira, där surfläraren snor brädorna av eleverna när det kommer bra vågor etc.

Logga in för att svara
#8186 Svar: surf coach europa 18 år, 3 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

[c] skrev:
Två inlägg av ett? Kanske tryckte lite hårt på knappen. Sorry! Redax får gärna fingra bort ett av dem...

SharkBoy skrev:

Actually, I'm satisfied if I just reach intermediate!!
Thanx for the recommendation, I saw that place in the "surf camp" thread earlier. But I'm not so sure it is what I'm looking for. It is scandinavian to start with and doesn't sound small and personal. And besides... undviker helst ErikG i jakt på "billiga norska tjejer" där

JA akta er tjejer, Patriarkatet har snuskgubbar utposterade där ni minst anar det. En i varje hörn överallt! Minst!

Nä men allvarligt talat.. nu var det ju surfcampsägaren som ville locka in kunder med löftena om fagra norskor vid bbqgrillen eller hur det nu var. Det var väl mer honom jag skojade med än de biliga norskorna...

Sen håller jag nog med Andiss, de flesta sufskolor jag har sett verkar vara av typen som säljer en endagsupplevelse och ett foto med "tittajagharsurfat"-motiv till turister.
Dom surfskolor jag har sett har varit nere på Fuerteventura så det kanske inte är riktigt representativt för genomsnittet.
Men det är nog en bra idé ändå att välja och vraka en del.

Logga in för att svara
#8225 Svar: surf coach europa 18 år, 3 månader sen  

[c]

Andiss skrev:
Forsok fa tag i folk som tranar landslag o liknande, standarden brukar vara bra

Gsus! Låter dyrt och onödigt avancerat för mig

ErikG skrev:
de flesta sufskolor jag har sett verkar vara av typen som säljer en endagsupplevelse och ett foto med "tittajagharsurfat"-motiv till turister

Det är den bild jag också har. Inte bara bland surfskolor utan småskalig turistindustri överhuvudtaget. Många verkar tro att de hittat ett perfekt sätt att glida och missar att de faktiskt måste göra ett (ganska slitigt) jobb för pengarna. Dessutom skapar kravet att gå runt på verksamheten en stressig attityd mot kunderna. Självklart finns det undantag, de som verkligen tycker det är grymt kul. Men det är få som verkar fixa att behålla passionen

ninjita skrev:
I'd be up for Indo, CostaRica, Canaries within a few months time, and Spain/Portugal in the summer.

Jag svarar på ditt mail!

Alltså... Finns det verkligen inget mellanting mellan turist-krängare och uber-seriösa tränare?

Logga in för att svara
#8227 Svar: surf coach europa 18 år, 3 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Sett mycket Camps pa irland nar det galler att klamma in sa manga som mojligt sa fort som mojligt.
(Bundoran, lahich etc ect

2h a 24 pers a 30 euro per skalle = 720 euro per lektion

Kostnad 18-25 arig instruktor / 8 elever a 10 euro i timmen 3x2x10 = 60 euro

Kostnaden for brada/vatdrakt/transport per lektion ar forsumbar over en sasong men sig 5 euro per skalle. 5*24 = 120 euro

Vinst = 540 euro

(Antal helger med Kapacitet att ha 72 pers per dag (maj - septemper) = 20 )

540x3x20 = 32400 Euro ( Hur mycket skall man redovisar till skatteverket ???)

Logga in för att svara
#8228 Svar: surf coach europa 18 år, 3 månader sen Stoke: 2

Castorn
graphgraph

Gick en surfkurs på Lanzarote tillsammans med två polare när vi var tämligen färska. Tim hette instruktören och då har jag för mig att han tränade det brittiska damlandslaget eller nått i stil med det. Surfskolan hette förvånandsvärt nog Surf School Lanzarote. Vi kom kaxiga dit med våra nya shortboards men Tim tog snabbt ner oss på jorden och gav oss varsin sjusex Bic för att få en uppfattning om våran nivå snabbt. Hursomhelst en erfaren instruktör och surfare. Samtidigt gick det även en erfaren surfare i någon form av mer avancerad kurs. Så han har nog kurser för alla nivåer. Tim va en schysst snubbe som tog med oss till några andra bryt efter kursens slut. Deras tillfälligt anställda alltiallo var mindre schysst och rippade oss på plånböcker och mobiltelefon...Jag tror att det är viktigt att pusha på själv med frågor och önskemål när man går kurs för att få ut så mycket. Totalnybörjarkursen verkade vara precis som ovan nämt en vitvattenfotoposepåstrandenmedgängetochbrädornabakomryggenochettdiplomgrejj.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!