brädan blev klar för nån vecka sen å här e resultatet! lyckades hyvla ned railsen för mycket så det blev väldigt jobbigt att limma på toppen men med 1 miljon tvingar så gick den ihop iaf!
Hej, tänkte försöka bygga en SUP och undrar vad ni kan rekommendera för lim. Sett att gorilla ska vara bra, men gorilla lim eller trälim? Och vad finns annars som kan gå att köpa i butik? Och hålen ni gjort i skelettet, är det för att minska vikten på brädan eller varför?
Är helt ny på det här så tar tacksamt emot tips gällande allt! Följer för övrigt boken "Build Your Own Hollow Wood Stand-Up Paddleboard" och de ritningarna.
Köp vanligt trälim för UTOMHUSBRUK, det är det som kallar Gorilla lim på engelskspråkiga forum.
Det är ett polyurethanlim som härdar av luftens fuktighet.
Det ska vara vitt och skummar lite när det härdar.
Hej Björn! har inte provat den ännu den är inte glasad har inte haft tid eller mod att ge mig på det ännu. tror den ligger runt 4kg nu. Planerna är att den ska sjösättas i höst! =)
har sett den filmen tidigare riktig grym ide och snygg bräda men måste varit sjukt jobbigt att skära ut alla bitar haha!
Hallå.
Ser mycket fint ut.
Jag har byggt några brädor nu. Bygger i 100% paulownia och glasar med epoxi och glasfiber. Kolla in på Hollow Frame på FB om ni vill. Brädorna blir både vackra och tåliga och är fantastiska att surfa. Den på bilden som min grabb bär är 5,8 men surfar som en longboard.
Hej igen,
Nu har jag kommit igång lite, har limmat ihop skelettet och ska ta hjälp av en med att fixa trä och såga det. Men har börjat fundera lite över fenor, jag kan ingenting om det, gör en 11' sup, och kommer mestadels paddla på mindre sjöar (jag är nöjd om brädan blir färdig och flyter..), vad ska man ha för fenbox/fena? en eller flera? var finns det till bra pris?
och hur sätter man ihop brädan? ovan- eller undersidan först, spelar det nån roll? förstärka där fenan ska sitta, sågar man hålet där utifrån sen när brädan är hoplimmad? Hur gör man det på bästa sätt?
hur ska du göra dina rails? sätt undersidan först och ska du sätta in fenboxar kan du förstärka med "klossar" som du limmar på insidan av brädan på botten. sen kan du borra ur och sätta in fenboxarna senare när du glasar den. du kan göra samma förstärkning för leashpluggen också sen inte bara sitter i ovansidan. lägg gärna upp lite bilder på bygget =)
Okej, tack så mycket. Tänkte göra såna här rails ( 2.bp.blogspot.com/-wpAd-CBmKNc/UBPr3dI7_FI/AAAAAAAAAfA/-EB6Hk8Pj_E/s320/raildetailrev.gif ) och sen får jag se hur jag gör med nosen och tailen, tror jag gör blocks inuti, istället för utanpå där, verkar enklast.
Har ju inte kommit så långt än, men så här ser det ut än så länge. Hålen blev konstigt att göra så jag orkade inte göra mer än sådär.
Jag tipsar om att använda balsa som klossar.
När jag bygger har mina brädor blivit tunga.
Ta tiden och joxet att borra bort allt onödigt trä.
Det tjänar du på.
Hej!
Kanske kan du borra bort mer där trycket är lite mindre vid ytterkanter på ribsen.
Ett annat knep kan vara att variera diametern på borrhålen så att trycket får lite variation.
Jag gjorde dessutom på tok för stora nose och tail blocks, där går det att spara vikt är jag säker på.
Hej. Borra bort så mycket du vågar, så länge det är någon cm mellan hålen är det mycket styrka kvar för trycket som blir när du landar ett dropp. Jag har testat att fräsa ut hål så det bara blir en ca 1 cm ram runt spanten men det blir för svajigt.
Märk ut var du ska ha fenorna och borra ett ca 2 mm hål. då vet du sen när brädan är limmad var du har blocken för pluggarna. Jag tycker som Tullkyckling att du ska ta balsa till klossarna. Hur gör du med ventilering?
Jag bygger en nu som inte ska glasas. Spännande som tusan. www.HollowFrame.se eller hollowframe på fb. Lite bilder på brädor, mm.
Hej igen, mitt bygge ligger på is ett tag, men snart är det dags att ta upp det igen. Beställde hem en fena, och en fenbox men boxen var för kort. Så min fråga nu är, var får man tag i en box som är tillräckligt lång, står inte alltid längd där jag kollat.. Fenan har en bas på 18cm.
Vad är alternativet? Brukar ni glasa fast fenan direkt i brädan?
jag glasade fast mina två fenor direkt på brädan, tänkte det var lite roligare att ha en bräda helt i trä. gjorde även leashpluggen och ventilen i trä. vet inte om du borrat mer hål men gör allt som är möjligt för att få den lättare! glasningen väger ju lite också.