Facebook data

12
Kitearna gör narr av oss...
#37671 Svar: Kitearna gör narr av oss... 16 år, 11 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

"jag har en kompis som började surfa och vindsurfa för 2-3 år sedan. Han beskrev otroligt träffande något som jag själv inte tänkt på eller ens lagt märke till förut. Han är ingen kook såtillvida att han gör läxan, kollar upp vad som gäller, beter dig ödmjukt. Men han beskriver stämningen är bland surfarna på första allmänningen Torö. Tyst, sitter alla och kollar in varandra. Några pratar i små grupper men ingen stoke-stämning, snarare stelt och lite prestigefullt. Tyst är det mest träffande ordet. Ingen säger hej till honom. Han nickar lite försiktigt till folk, försöker inleda samtal om var man bör gå i, var man ska sitta och så vidare. Får knappt svar och framför allt inget välkomnande bemötande"

jag tycker inte det har med surfculturen att göra heller, snarare sverige i ett nötskäl. Jag upplever det samma nästan varje gång jag går ut hahaa.

Ang. localism, bara för att locals har behållt ett ställe hemligt betydder det inte att det är icke tillåtent att surfa där. Det är det jag menar, Jag har många kompisar som har secret spots som dem inte ens delar med mig, (och jag förväntar inte att dem ska heller som är i grund och botten min pöäng till det hela) men
dem hade välkomnat mig med ett le om jag hade hittat ditt själv (har hänt flera gånger)

PS1 sorry about the gay word, I'll use lame instead.

PS2 Du i allafall diskuterar på ett vettigt sett, jag har bara uttryckt ett synpunkt hela tiden, jag kanske inte ens tror på den själv! it could be for the sake of discussion! men hela spårade ut med folk som diskuttera på ett dåligt sett.

Till exemple: att hota med att outa. Dem kanske tror att det är fel att hålla visa breaks hemliga, men att gå och outa alla på internet är inte det rätta valet heller.
Det finns många debatter om vad som är rätt eller fel, dödstraffet, abort, same sex marriage, war, pollution, FRA OSV. But it doesn't make it right to skita i what the other side says and go ahead with something, like to outa or destroy public property just because one disagrees about what is right or wrong.

Many fights are started over what is right or wrong, which is why it's good to have this discussion to begin with.

Logga in för att svara
#37676 Svar: Kitearna gör narr av oss... 16 år, 11 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Jesper B skrev:
SharkBoy skrev:
Jesper B skrev:
Nog måste vi ändå erkänna att det handlar rätt mycket om olika kulturer och inte enbart om funktion. Jag surfar, vindsurfar har provat kite (kul!) och har lite svårt både för massa gränsdragningar och för en del localismkultur. Visst är det smart att hålla ställen hemliga, men samtidigt så finns det ju grymt crowded spots med välkomnanade stämning liksom mindre crowded spots med urtöntig agrolocalism.

Det där med shortsen utanför våtdräkten är ju hur kookigt som helst, men vad är det för fel på gay? Mina bögpolare har mer style än gemene kitesurfare.

Fred, kärlek och förståelse!

/JB

jag fattar inte varför du tar upp localism, jag har sag typ femtioelva gånger att att behålla en hemlighet och localism är 2 helt olika grejor (se fundamentalist mentalitet)

angående gay, det var bara ett annat ord för kookigt eller lame, inget med homosexuellt att göra. precis som om jag skulle säga att 'I fucked up my knee' hade det inte betyddat att jag har 'knullat upp min knä'

"jag fattar inte varför du tar upp localism"

OK, jag ska förklara. Först - jag har inte påstått att du tar upp localism, men jag håller inte med dig om att "det är 2 helt olika grejor. Vill även påpeka att jag håller med dig om det mesta du skriver, inte minst om fundamentalism. Trist när folk inte kan se sina egna perspektiv utan tar dem för sanning och inte vill pröva dessa i rationellt samtal. Åter till sak:

Blir jag inbjuden att surfa någonstans som är mindre känt spot är det rätt självklart att man kollar upp om och hur det är ok att sprida information om stället. Att lägga ut namn mm på internet utan att ha kollat med de som redan känner till stället är dålig etikett. Jag har t ex blivit introducerad till för skåningarna kända spots (av skåning/local) och har aldrig set namnen på dessa här och skulle självklart inte lägga ut dem här. Det vore att inkräkta på det förtroende som min skånekompis givit mig. Jag skulle till och med fråga honom om det var ok att ta med mig en kompis som inte känner till ställena. Nu vet jag i och för sig vad han skulle svara, att om det är vettiga människor är det självklart ok.

Så långt tror jag de flesta är ense. Men så till lite tråkigare aspekter av problematiken:

Jag har en kompis som började surfa och vindsurfa för 2-3 år sedan. Han beskrev otroligt träffande något som jag själv inte tänkt på eller ens lagt märke till förut. Han är ingen kook såtillvida att han gör läxan, kollar upp vad som gäller, beter dig ödmjukt. Men han beskriver stämningen är bland surfarna på första allmänningen Torö. Tyst, sitter alla och kollar in varandra. Några pratar i små grupper men ingen stoke-stämning, snarare stelt och lite prestigefullt. Tyst är det mest träffande ordet. Ingen säger hej till honom. Han nickar lite försiktigt till folk, försöker inleda samtal om var man bör gå i, var man ska sitta och så vidare. Får knappt svar och framför allt inget välkomnande bemötande.

Motsvarande situation bland främst vindsurfare på andra allmänningen Torö. Glad utåtriktad stämning. Alla snackar med alla. Han blir inbjuden och tipsen haglar om hur han bör göra för att få mest skoj och inte vara i vägen för andra. Extremt lättidentifierat stoke, ingen prestige, ingen kaksighet - ingen localism.

Har en annan kompis, fd framgångsrikt snowboardproffs som surfat i tio år och började vindsurfa för 3-4 år sedan. Han har slutat surfa i Sverige på grund av vad han menar är "en pinsam stämning på Torö".

JAG håller inte helt med mina två kompisar som jag reffererar till ovan, men jag fattar vad de menar. JAG upplever ett satans stoke bland Svenska surfare, inte minst på Torö, men jag kan också se att det finns ett problem. En slags mild men ändå småtrist och omotiverad localism.

Hänger den ihop med att outa spots på internet? Kanske, kanske inte. Jag tror det hänger ihop, inte 100% men att det blir ett djävla ståhej här om någon nämner ett känt spot vid namn tror jag har lite samma orsaker som att newbees med koll upplever en tryckt icke-välkomnande stämning på Torö. Eller som när en nybörjuare skrev ett inlägg om ifall en NSP 7'3a var en bra nybörjarbräda och fick till svar att enbart "riktiga" shortboards är ok och allt annat är skit...

OK, jag kom just hem från G-land och där var det precis så superstokat som man kan tänka sig. Inga fåniga Stockholmsfasoner (om det ny har med Stockholm att göra?). Alla bjuder in alla och smilen är sååååå stora att jag känner mig otroligt priviligierad att stöta på och lära känna dessa sköna lirare. Inte minst Peter och hans gäng i nya surfbutiken som lånar ut bräder till 100% newbees för att de ska få surfa färgevågen är extremt skönt. Fördjäkligt att jag inte kunde stanna kvar på det kända spotet som ger fina vågor idag.

Jag orkar inte och ser inte heller behovet av att driva detta längre. Som flera konstaterat ovan är stämningen på vattnet så mycket mer skön än i debatter på nätet. Tycker dock att det är trist att en och annan nybörjare och utlandssurfare kan uppleva stämningen på Torö som tryckt och stel. Där har vi kanske något att jobbas lite på. Kalla det localism eller vad f-n som helst.

/JB

PS: Funktionella förklaringar till att ha shorts utanpå våtdräkten är bull. Jag vindsurfar och att selen skulle skava sönder våtdräkten eller att den skulle skyddas av shorts utanför är helt enkelt inte sant. I kitesurfingens barndom bodde jag tillsammans med då världens då bästa kitesurfare, Lou W... (vad hette han nu i efternamn, anses fortfarande vara en av de mer innovativa soulkitesurfarna). Han och hans polare körde med långbrallor i shortsmaterial (utan våtdräkt) för att inte skada sig på linorna. Tror att det gick lite snett med kite-modet sen...

PS2: Det där med gay som allmänt nedsättande begrepp hajar jag med, vet dock inte om jag gillat det om jag var gay?

Stämningen på ställen med stor trängsel blir ju lätt tryckt var man än kommer i världen. Det verkar mest vara kitare som inte vågsurfar eller gör det ett par ggr om året som vill se den allmäna pöbeln invadera de få (sällan fungerade dessutom) ställen vi har runt svenska kusten.
Hata kitesurfare! Hoppas ni alla sätter era jävla drakar i nåt träd snarast!!!!

Logga in för att svara
#37677 Svar: Kitearna gör narr av oss... 16 år, 11 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Nar jag akte snowboard i Are brukade jag inte saga hej till alla som akte snowboard, for det var ca 50.000 pers i backen.

Nar jag akte snowboard hemma i pulkabacken utanfor mitt hus brukade jag saga hej till alla forutom pisse nisse for han akte sa sallan och luktade unket.

Detta ar min liknelse..kan tolkas hur som helst..

Logga in för att svara
#37678 Svar: Kitearna gör narr av oss... 16 år, 11 månader sen Stoke: 11

Willy
graphgraph
Donerat Guld

Jesper B skrev:
JAG upplever ett satans stoke bland Svenska surfare, inte minst på Torö, men jag kan också se att det finns ett problem. En slags mild men ändå småtrist och omotiverad localism.

Torö surfas trots allt för att det inte finns något bättre alternativ och efter tre månaders pepp är inte stoket så högt när man kommer ut till ett knähögt med 20 pers ute i lajnupp och man fattar att det bästa man kan få idag är kanske på sin höjd en sväng innan man knäcker fenan på en sten.

Men de dagar det kommer in ett rent swell på Torö är det många tjut och hög stokefaktor ute bland linjerna.

ps
Angående shortsteorin. hahaha jag kanske var lite för snäll. Det är möjligt att shorts utanför är bull men isf har inte kitarna ens en ursäkt för sin fulhet! De kanske försöker likna superhjältar!
ds

Logga in för att svara
#37680 Svar: Kitearna gör narr av oss... 16 år, 11 månader sen Stoke: 0

Järleklint
graphgraph

Willy skrev:
Kul läsning!

Tyvärr så verkar de flesta missat poängen med denna tråd. Kitarna gör ju NARR av oss! Va fan håller ni på med??? Det här är ungefär som ett snöbollskrig på mellanstadiet. Vi har byggt up en jävligt schysst borg och de har byggt upp någon halvtafflig vägg som ser ut som den skulle kunna rasa när som helst. Vi har laddat upp med hundratals hårdpackade grusiga snöbollar för att dundra sönder deras vägg och pulverisera deras kroppar. Men vad gör ni? Ni börjar tjafsa och småbråka och kasta snöbollar mot varandra bara för att ni inte kan komma överens om hur de ska staplas.

Här har vi värsta chansen att gräva en djup klyfta mellan kitare och surfare. Vi skulle kunnat armerat oss till tänderna med syrliga inlägg och och förnedrande kommentarer under denna tråkigt våglösa period. Men ni sabbar allt med det gamla utjatade stiltjeämnet outning.

Underhållning är internets skapelse
ds

Word! en vettig människa, hade tankarna på att säga up mitt account på den här sidan igår. de e bara så mycke bullshit snack här nu

Logga in för att svara
#37705 Svar: Kitearna gör narr av oss... 16 år, 11 månader sen Stoke: 20

adamski
graphgraph

Molin skrev:
[quote]Willy skrev:
Kul läsning!

Tyvärr så verkar de flesta missat poängen med denna tråd. Kitarna gör ju NARR av oss! Va fan håller ni på med??? Det här är ungefär som ett snöbollskrig på mellanstadiet. Vi har byggt up en jävligt schysst borg och de har byggt upp någon halvtafflig vägg som ser ut som den skulle kunna rasa när som helst. Vi har laddat upp med hundratals hårdpackade grusiga snöbollar för att dundra sönder deras vägg och pulverisera deras kroppar. Men vad gör ni? Ni börjar tjafsa och småbråka och kasta snöbollar mot varandra bara för att ni inte kan komma överens om hur de ska staplas.

Här har vi värsta chansen att gräva en djup klyfta mellan kitare och surfare. Vi skulle kunnat armerat oss till tänderna med syrliga inlägg och och förnedrande kommentarer under denna tråkigt våglösa period. Men ni sabbar allt med det gamla utjatade stiltjeämnet outning.

Underhållning är internets skapelse
ds

Word! en vettig människa, hade tankarna på att säga up mitt account på den här sidan igår. de e bara så mycke bullshit snack här nu[/quote

Ja, aber warum wollen Sie die account upsagen wann es ist alles bullshit. Ich kann es nicht vorstehen?
Du musst BOS fragen innan du lämnar surfsverige ändå?

Logga in för att svara
#37706 Svar: Kitearna gör narr av oss... 16 år, 11 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Das ist richtig!

Du kannst nicht baren gesluten waren hier. Du must BOS gefragt!

Dumkopft!

Logga in för att svara
#37708 Svar: Kitearna gör narr av oss... 16 år, 11 månader sen Stoke: 20

adamski
graphgraph

Ah, so it war richtig. Ich getrott es war nur meine reglen gefundet... Danke gotfather

Logga in för att svara
12
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!