Facebook data

12
Shaping tråd
#54275 Svar: Shaping tråd 16 år, 3 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Logga in för att svara
#54276 Svar: Shaping tråd 16 år, 3 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Logga in för att svara
#54285 Svar: Shaping tråd 16 år, 3 månader sen Stoke: 1

Keno
graphgraph

Ser grymt bra ut Alex, har du fått blocket fräst av någon, ser jäkligt fint ut. Stringer är ganska skönt å ha när du skall shapa, lättare när man ha nåt å gå efter....men det är ju bara å såga itu skiten;)

Drar till marocko den 5:e nästa vecka, 1500 spänn för flystol, har du tid å haka på eller är det tufft inom branchen nu?

Logga in för att svara
#54287 Svar: Shaping tråd 16 år, 3 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

jodu, det är inte fett med jobb i reklambranschen just nu... Dock två på gång så kanske jag kan komma iväg i Mars. Skulle mer än gärna ha hakat på till Marocko.

Jo jag vet det där med stringer men jag fick blicket utskuret exakt efter min illustratorskiss. Så outline och rocker är exakt som jag vill ha den. Det svåraste blir nog inte att shapa eftersom det bara är rundningen av kanterna kvar och lite pill med konkaviteter mm. Det finns en risk att skummet skevar sig när man laminerar första lagret. Funderar på att skapa en kolfiberstringer som ska ligga som ett veck på ovansidan. Typ som veckad aluminium som blir så styvt, fast bara ett veck. Mycket ideer, får se hur mycket jag orkar realisera...

Logga in för att svara
#54290 Svar: Shaping tråd 16 år, 3 månader sen Stoke: 33

mistarippa
graphgraph

Papasharq skrev:
alex el gordo skrev:
Här kommer en lite mer normal brädshape som jag norpat från Webber men den är fortfarande för lite större surfare.

Har du blivit klar med ditt hemma bygge än?

Måste vara en gammal Fatburner-kopia va?
Min har deep double concave under hela brädan...

Logga in för att svara
#54351 Svar: Shaping tråd 16 år, 3 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Du är inte så snabb du va Skojar bara
I rubriken till skissen så står det att det är en kopia av Webber Fat Burner som jag ändrat proportionerna på. Lite fetare tail, lite bredare och något tjockare. Sedan är det enkelkonkav i nosen till halva brädan...

Logga in för att svara
#54354 Svar: Shaping tråd 16 år, 3 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Så här ska den bli

Logga in för att svara
#54355 Svar: Shaping tråd 16 år, 3 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

exakt ritning

Logga in för att svara
#54368 Svar: Shaping tråd 16 år, 3 månader sen Stoke: 17

surfineurope
graphgraph

alex el gordo skrev:
jag fick blicket utskuret exakt efter min illustratorskiss. Så outline och rocker är exakt som jag vill ha den. ...

Ser man på, en ny maskinshapare är född . Har man väl börjat är det svårt att sluta. Nästa steg är att beställa en preshape och enbart fixa till detaljerna för hand. Att sedan gå vidare och modellera och fräsa hela brädan kan dock vara minst lika utmanande som att handshapa. Den här brädan krävde ett par timmars CADande och fräsande...

Logga in för att svara
#54369 Svar: Shaping tråd 16 år, 3 månader sen Stoke: 17

surfineurope
graphgraph

Däcket...

Logga in för att svara
#54370 Svar: Shaping tråd 16 år, 3 månader sen Stoke: 17

surfineurope
graphgraph

botten...

Logga in för att svara
#54374 Svar: Shaping tråd 16 år, 3 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Nice!
Måste vara jäkligt svårt att CADa kantformer. Jag brukar (brukade då jag höll på lite mer) gå mycket på känsla, dra handen längs railen och känna mig fram. Det är klart, har man gjort massor av brädor så kanske man kan se formen i huvudet.

Hur mycket skulle det kosta att få en bräda utfråst efter mina ritningar? Går det att få rätt skum så man kan köra med Polyester?

Logga in för att svara
#54375 Svar: Shaping tråd 16 år, 3 månader sen Stoke: 11

hangten10
graphgraph

alex el gordo skrev:
exakt ritning

fint... har ett riktigt stort tjockt polyster block hemma som blev över när dom byggde garaget här hemma... funderar på att bara testa att göra något av det för skoj skull... det blir nog inte bra men man kan ju alltid försöka.
vart fick du den utfräst alex?

Logga in för att svara
#54378 Svar: Shaping tråd 16 år, 3 månader sen Stoke: 17

surfineurope
graphgraph

alex el gordo skrev:
Nice!
Måste vara jäkligt svårt att CADa kantformer. Jag brukar (brukade då jag höll på lite mer) gå mycket på känsla, dra handen längs railen och känna mig fram. Det är klart, har man gjort massor av brädor så kanske man kan se formen i huvudet.

Hur mycket skulle det kosta att få en bräda utfråst efter mina ritningar? Går det att få rätt skum så man kan köra med Polyester?

Ja, det kan vara svårt, men när man fräst några brädor får man en känsla för hur det ser ut i programmet och hur samma kant känns i handen. Nu har jag dessutom en skanner så jag kan skanna av befintliga brädor och se hur railen ser ut i CAD-programmet, vilket gör det enklare att lära sig kopplingen mellan datormodell och verklig bräda.

Tyvärr hinner jag inte fräsa brädor åt andra i år, men annars är det inga problem att fräsa PU-skum utan snarare tvärtom.

/Jonas

Logga in för att svara
#54379 Svar: Shaping tråd 16 år, 3 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Surflineurope. Du är i Portugal va?

Victor M. Det går tyvärr inte att ge dom ett block som dom sedan skär ut. Du kan däremot köpa både block och utskärnig för ca 3000 Spänn. Så det är inte billigt. Jag gjorde dock en specialdeal med en bräda emellan som killen på företaget skulle sätta upp på väggen. man får inte vara dum.

Logga in för att svara
#54380 Svar: Shaping tråd 16 år, 3 månader sen Stoke: 17

surfineurope
graphgraph

alex el gordo skrev:
jDet finns en risk att skummet skevar sig när man laminerar första lagret. Funderar på att skapa en kolfiberstringer som ska ligga som ett veck på ovansidan. Typ som veckad aluminium som blir så styvt, fast bara ett veck. Mycket ideer, får se hur mycket jag orkar realisera...

Vad är det för densitet på blocket? Man bör ha runt 30 kg/m3 för att köra utan sandwich och i den densiteten skall det nog hålla formen. För sandwichbrädor krävs dock ett rockerbord.

/Jonas

Logga in för att svara
#54381 Svar: Shaping tråd 16 år, 3 månader sen Stoke: 11

hangten10
graphgraph

alex el gordo skrev:
Surflineurope. Du är i Portugal va?

Victor M. Det går tyvärr inte att ge dom ett block som dom sedan skär ut. Du kan däremot köpa både block och utskärnig för ca 3000 Spänn. Så det är inte billigt. Jag gjorde dock en specialdeal med en bräda emellan som killen på företaget skulle sätta upp på väggen. man får inte vara dum.

jaså! haha bra dela där!

Logga in för att svara
#54382 Svar: Shaping tråd 16 år, 3 månader sen Stoke: 17

surfineurope
graphgraph

Ja, jag är i Portugal. Atuacores i Frankrike har bra EPS-blanks och skär även ut rocker och outline. Jag har beställt från dem några gånger. Beställer man många på en gång blir det inte så dyrt.

/Jonas

Logga in för att svara
#54383 Svar: Shaping tråd 16 år, 3 månader sen Stoke: 11

hangten10
graphgraph

jaså! haha bra dela där! [/quote]

deal*

Logga in för att svara
12
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!