Facebook data

12
Ang det religösa temat...
#57019 Svar: Ang det religösa temat... 16 år, 1 månad sen Stoke: 49

Jesper B
graphgraph

SharkBoy skrev:
Jesper B skrev:
när vi istället kan göra världen bättre på mer faktabaserad grund

Sen är det ju såklart skitkul att retas men folk som hänger upp sina liv sig på gamla sagor...
/JB

du lever i ett fantasi värld om du tror på att man kan göra ett 'bättre' (subjectiv, finns inget fakta om vad som är ett bättre värld)

Basic law of physics: every action has an opposite and equal reaction

Det finns inget gott eller ont i natur, bara överlevnad eller inte. Allt annat är bara en smaksak

' på mer faktabaserad grund' (det finns ingen faktar egentligen, människör har tagit in alla information via 5 subjectiva 'senses'

-syn (jag tror jag såg vattnet längre fram i öknen)
-lukt (dominerande perception of odor, despite other odors being prominent)
-smak (same as smell)
-känsla (almost the definition of subjective)
-hörsel (vibrations hit our eardrum and we can perceive some but not all into patterns and information)

There is no perfect measure, counting is simply labeling. 1 apples two apples. But wait, this apple has more seeds and is larger, so technically it is more apple then the other. It's like labeling all people in germany as germans and measuring from there.

Ursäkta om jag låter combative men du sa ju själv att 'där är det 100% legitimt att retas om andras totalt ogrundade fantasier och sammanblandningar av saga och verklighet.'

Och detta ifrån nån som tog åt sig för att jag kallade SUP en båt.

Fact (haha) SUP classificeras som båt i amerikanska farvattnet

No worries hajpojken,
I det här fallet har du hyfsat rätt. På den nivån vi har här inne (vilket på intet sätt behöver tolkas som låg nivå) skulle man kunna hävda att du har helt och hållet rätt. Sen finns det ju olika vetenskapsfilosofiska positioner som menar att det inte är antingen eller, dvs att det går att bygga mer eller mindre robusta länkar mellan erfarenheter och någonting bortom dem. När jag undervisar i just vetenskapsfilosofi brukar jag be mina studenter ta med sig ett faktum till första lektionen. Sen diskuterar vi dessa och kommer fram till att de just inte är något objektivt givet, oberoende av tid, rum, perspektiv, språk mm. Sedan går vi vidare och undersöker om man trots allt kan systematisera länken tecken och något betecknat. Begreppet båt skulle till exempel kunna undersökas med fenomenologiska variationsanalyser. Men det är överkurs för dig hajpojken så det struntar vi i.

Combatant/stridslysten, nejdå det gör inget. Däremot kanske lite långsynt, det tog visst rätt hårt förra gången vi duellerade.

Föresten gillar jag båtar!

/JB

Logga in för att svara
#57029 Svar: Ang det religösa temat... 16 år, 1 månad sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

Jesper B skrev:
SharkBoy skrev:
Jesper B skrev:
när vi istället kan göra världen bättre på mer faktabaserad grund

Sen är det ju såklart skitkul att retas men folk som hänger upp sina liv sig på gamla sagor...
/JB

du lever i ett fantasi värld om du tror på att man kan göra ett 'bättre' (subjectiv, finns inget fakta om vad som är ett bättre värld)

Basic law of physics: every action has an opposite and equal reaction

Det finns inget gott eller ont i natur, bara överlevnad eller inte. Allt annat är bara en smaksak

' på mer faktabaserad grund' (det finns ingen faktar egentligen, människör har tagit in alla information via 5 subjectiva 'senses'

-syn (jag tror jag såg vattnet längre fram i öknen)
-lukt (dominerande perception of odor, despite other odors being prominent)
-smak (same as smell)
-känsla (almost the definition of subjective)
-hörsel (vibrations hit our eardrum and we can perceive some but not all into patterns and information)

There is no perfect measure, counting is simply labeling. 1 apples two apples. But wait, this apple has more seeds and is larger, so technically it is more apple then the other. It's like labeling all people in germany as germans and measuring from there.

Ursäkta om jag låter combative men du sa ju själv att 'där är det 100% legitimt att retas om andras totalt ogrundade fantasier och sammanblandningar av saga och verklighet.'

Och detta ifrån nån som tog åt sig för att jag kallade SUP en båt.

Fact (haha) SUP classificeras som båt i amerikanska farvattnet

No worries hajpojken,
I det här fallet har du hyfsat rätt. På den nivån vi har här inne (vilket på intet sätt behöver tolkas som låg nivå) skulle man kunna hävda att du har helt och hållet rätt. Sen finns det ju olika vetenskapsfilosofiska positioner som menar att det inte är antingen eller, dvs att det går att bygga mer eller mindre robusta länkar mellan erfarenheter och någonting bortom dem. När jag undervisar i just vetenskapsfilosofi brukar jag be mina studenter ta med sig ett faktum till första lektionen. Sen diskuterar vi dessa och kommer fram till att de just inte är något objektivt givet, oberoende av tid, rum, perspektiv, språk mm. Sedan går vi vidare och undersöker om man trots allt kan systematisera länken tecken och något betecknat. Begreppet båt skulle till exempel kunna undersökas med fenomenologiska variationsanalyser. Men det är överkurs för dig hajpojken så det struntar vi i.

Combatant/stridslysten, nejdå det gör inget. Däremot kanske lite långsynt, det tog visst rätt hårt förra gången vi duellerade.

Föresten gillar jag båtar!

/JB

do you change your students names like calling Andrew Andreas when you teach vetenskapsfilosofi ? på den nivån Yess pUrr BEE?

har du helt och hållit ditchat din första 'thesis' om att 'göra världen bättre på mer faktabaserad grund' på grund av en lilla hajpojke?

Combative kanske jag är, men var tvungen att, på mitt sett, hålla med när du sa:

'där är det 100% legitimt att retas om andras totalt ogrundade fantasier och sammanblandningar av saga och verklighet'

just calling you out on it

Logga in för att svara
#57037 Svar: Ang det religösa temat... 16 år, 1 månad sen Stoke: 49

Jesper B
graphgraph

1) Nej jag byter vanligtvis inte namn på mina studenter, å andra sidan är det ingen som benämner sig Sharkboy eller något i liknande stil (so far). Om hade varit fallet hade jag nog frestas att byta namn på dem.

2) Nej jag har inte helt övergivit tesen om att det är bättre att försöka göra världen bättre på faktabaserad grund än på gamla sagor. Däremot har jag givit dig rätt i att begreppet "fakta" bör problematiseras. Det är dock inte detsamma som att säga att "anything goes" vad gäller att passera som verklighet.

3) Toppen då är vi ju ense om det väsentliga i vad både du och jag skrev i våra nyss föregående inlägg i denna tråd. Låt oss fortsätta vara obekväma retstickor!

Jesper Blomberg, eller Casper Flowermountain om man så föredrar

Logga in för att svara
#57038 Svar: Ang det religösa temat... 16 år, 1 månad sen Stoke: 2

Castorn
graphgraph

Jesper B skrev:
Begreppet båt skulle till exempel kunna undersökas med fenomenologiska variationsanalyser. Men det är överkurs för dig hajpojken så det struntar vi i.
[/quote]

Logga in för att svara
#57118 Svar: Ang det religösa temat... 16 år, 1 månad sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

Jesper B skrev:
1) Nej jag byter vanligtvis inte namn på mina studenter, å andra sidan är det ingen som benämner sig Sharkboy eller något i liknande stil (so far). Om hade varit fallet hade jag nog frestas att byta namn på dem.

Jesper Blomberg, eller Casper Flowermountain om man så föredrar

du som beskriver forumet ibland som blöjig och på den nivån hahahaha!!!!

Logga in för att svara
#57120 Svar: Ang det religösa temat... 16 år, 1 månad sen Stoke: -234

sverre
graph

Castorn skrev:
Jesper B skrev:
Begreppet båt skulle till exempel kunna undersökas med fenomenologiska variationsanalyser. Men det är överkurs för dig hajpojken så det struntar vi i.

[/quote]

Är det någon här som skulle förstå logiken i sådant skitsnack så är det ju just SharkBoy, och det utan att skriva om det i filosofiska böjningar för att på så sätt maskera skitsnacket i någon slags falsk låtsasvetenskap...

Logga in för att svara
#57410 Svar: Ang det religösa temat... 16 år, 1 månad sen Stoke: 0

Ola
graphgraph

Redax skrev:
Hade jag varit övertygad att de som inte har min religion kommer brinna i helvetet när man dör så skulle jag nog också ta till alla medel att värva folk till min tro. Enligt mina kristna kompisar så är det så det ligger till. Är man kristen kommer man till himlen, är man inte kristen så hamnar man i helvetet! Visste inte om detta faktum innan de berättade det för mig för några år sen. Antar att jag missade den biten på religionsundervisningen. Trodde lite naivt att det räckte att vara en god person för att släppas in. Undrar hur många som konverterat bara för säkerhets skull? Ni som är religösa får gärna utveckla tesen. Tycker det är ganska intressant.

Vad som händer efter döden går det ju lite skilda meningar om även bland oss kristna. Bibeln är ju inte direkt på det klara med det. Men jag tänker så här: Jag har svårt att se att en god Gud skulle slänga människor i ett brinnande helvete som straff. Istället ser jag det som så att Gud vill rädda oss undan helvetet (vad det nu innebär) för ett liv tillsammans med honom i himmelen (vad det nu innebär).

Det är ju skillnad på att bli straffad, än att räddas undan något hemskt. Men denna räddning är ju helt frivillig och upp till var och en. Men som kristen, om man tror på att det finns en räddning, så är det ju naturligt att man vill berätta om detta för sina vänner och andra. Denna räddning erbjuds ju alla liksom.

Problemet är ju att en del människor tycker inte om att bli erbjuden denna räddning, även om den är helt frivillig. Medan andra som fått höra om detta först på äldre dagar blir arga för att ingen berättat förrän nu. Så ja, det är svårt att gå alla tillmötes här.

Som du skrev så tror ju också många att det räcker att vara en god person för att räddas. Egentligen krävs det inte så mycket mer utan det står i Rom 10:9 att det räcker att i sitt hjärta tro och att med munnen bekänna sin tro. Sen bara för att man bekänner sig som kristen så betyder det ju inte att man automatiskt blir ett helgon, men man har valt ett liv att försöka leva så gott mot andra som möjligt, även om man säkert lär råka droppa in på någon i lineupen även i fortsättningen...

Logga in för att svara
#57412 Svar: Ang det religösa temat... 16 år, 1 månad sen Stoke: -234

sverre
graph

Ola skrev:
Redax skrev:
Hade jag varit övertygad att de som inte har min religion kommer brinna i helvetet när man dör så skulle jag nog också ta till alla medel att värva folk till min tro. Enligt mina kristna kompisar så är det så det ligger till. Är man kristen kommer man till himlen, är man inte kristen så hamnar man i helvetet! Visste inte om detta faktum innan de berättade det för mig för några år sen. Antar att jag missade den biten på religionsundervisningen. Trodde lite naivt att det räckte att vara en god person för att släppas in. Undrar hur många som konverterat bara för säkerhets skull? Ni som är religösa får gärna utveckla tesen. Tycker det är ganska intressant.

Det är ju skillnad på att bli straffad, än att räddas undan något hemskt.

Som du skrev så tror ju också många att det räcker att vara en god person för att räddas. Egentligen krävs det inte så mycket mer utan det står i Rom 10:9 att det räcker att i sitt hjärta tro och att med munnen bekänna sin tro. :

skillnaden på att bli straffad eller räddad hänför sig ju bara till guds personlighet... jag kan lova dig att det kommer brinna likabra i mitt punghår oavsett...
Så för den som drabbas blir det ju ingen skillnad..

Sen det där med tro.... jovisst kanske det krävs mer än tro men det omvända gäller ju inte enligt kyrkan. Man kan vara en Gandhi, men han kom väl till helvetet för han saknade tron, han kanske polar med Hitler där nere nu, lika barn leka bäst!

Allt tack vare det där citatet, som är så feltolkat av kyrkan att det blir löjligt. Likaså helvetet är feltolkat. Vad det handlar om är att SJÄLV tolka det som står, att själv se vad jesu ord betyder, inte låta kyrkan tolka för dig!
se bara på Påven hur fel det kan gå då!! Han kan jag lova kommer brinna som en påtänd häxa i helvetets innersta kammare... Hitler kommer asgarva åt ironin i det hela!!
Jag tänker på Påvens senaste utspel om att inte ge kondomer i Afrika till skydd mot AIDS! Bra för att han är en Pederast som inte kan leva ut sin sexualitet...

Var var jag... jo just det... tron jesus pratar om handlar om " surrender " att ge sig hän åt existensens inre mysterium, att överlämna sig dit i trygghet, helvetet... ja det är jorden och återfödandet i reinkarnation här... Ja, Jesus tog inspiration från de Indiska skrifterna, men det ville ROM inte veta av...

Logga in för att svara
#57427 Svar: Ang det religösa temat... 16 år, 1 månad sen Stoke: 0

Ola
graphgraph

sverre skrev:

skillnaden på att bli straffad eller räddad hänför sig ju bara till guds personlighet... jag kan lova dig att det kommer brinna likabra i mitt punghår oavsett...
Så för den som drabbas blir det ju ingen skillnad..

Sen det där med tro.... jovisst kanske det krävs mer än tro men det omvända gäller ju inte enligt kyrkan. Man kan vara en Gandhi, men han kom väl till helvetet för han saknade tron, han kanske polar med Hitler där nere nu, lika barn leka bäst!

Allt tack vare det där citatet, som är så feltolkat av kyrkan att det blir löjligt. Likaså helvetet är feltolkat. Vad det handlar om är att SJÄLV tolka det som står, att själv se vad jesu ord betyder, inte låta kyrkan tolka för dig!
se bara på Påven hur fel det kan gå då!! Han kan jag lova kommer brinna som en påtänd häxa i helvetets innersta kammare... Hitler kommer asgarva åt ironin i det hela!!
Jag tänker på Påvens senaste utspel om att inte ge kondomer i Afrika till skydd mot AIDS! Bra för att han är en Pederast som inte kan leva ut sin sexualitet...

Var var jag... jo just det... tron jesus pratar om handlar om " surrender " att ge sig hän åt existensens inre mysterium, att överlämna sig dit i trygghet, helvetet... ja det är jorden och återfödandet i reinkarnation här... Ja, Jesus tog inspiration från de Indiska skrifterna, men det ville ROM inte veta av...

Jag hängde inte riktigt med i dina resonemang här. "Så för den som drabbas blir det ju ingen skillnad.." Om en person nu hamnade i helvetet, om vi nu kallar det för det, så hade han ju fortfarande en chans att slippa det stället. Alltså jag tror inte Gud vill att någon ska hamna där. Han önskar att alla människor skulle lyssna på honom och följa honom bort från detta helvete. Han själv skapar inte helvetet utan det är människorna själva som skapar det. Det jag menar är alltså att helvetet är inte Guds straff för människorna, han erbjuder en väg bort från det. Han kastar inte dit några människor, de väljer den vägen själva och han kan bara ledsamt se på hur människorna vänder sig bort från honom, när de istället hade kunnat bli räddade av honom.

Sen tror jag nog inte helvetet är en avgrundshåla med eld och sånt. Det skulle lika gärna vara själva jorden som hamnar i laglöshet eller nåt, där himlen istället är en annan plats där Jesus, Mose och Paulus och de andra grabbarna håller till. Jaja, den som lever (dör) får se...

Jag förstod heller inte riktigt vad du menar med tron heller. Som jag skrev tidigare och som du också skrev så krävs det ju en tro för att bli räddad. Jesus var ju väldigt tydlig med att man inte blir räddad av gärningar, utan av tro.

Kyrkan ja och alla stora religiösa institutioner.. Det är tragiskt att se genom historien hur kyrkan har hamnat snett så många gånger och förstört så mycket. Jag står verkligen inte bakom många uttalanden av påven och andra stora religiösa ledare som kan stå för så många konstiga saker. Ibland undrar man om många lever kvar i medeltidatänket där kyrkan användes som en stor makt för att kuva folket.
Jag förstår helt och hållet icketroende som avskyr kristendom när man ser vad kyrkan ställt till med i historien. Det är tragiskt, då Jesu lära egentligen handlar om att älska varandra och leva i fred. Jag tror nog Jesus skulle varit en riktigt Flower Power-kille om han kommit under vår livstid!

Logga in för att svara
#57428 Svar: Ang det religösa temat... 16 år, 1 månad sen Stoke: -234

sverre
graph

Om jag säger så här... om jag väljer att inte bli " räddad " för att jag helt enkelt inte tror på Jesus, men det sen visar sig att jag hade fel och det var sant, och jag därmed hamnar i helvetet - då kommer inte jag att stå där nere i elden o tänka, " jaja det är iallafall inte gud som ville att jag skulle hit, det känns ju skönt " för det känns nämligen inte skönt att brinna upp fast man inte brinner upp utan bara fortsätter o fortsätter o brinna.... USCH !

Angående att tron skulle vara helt avgörande.... så tycker jag bara att Gud har ett jäkla skönt sinne för ironi!!
Underbart kul ju när Gandhi kommer ner till Hitler...

Angående vad helvetet är..... har du hört denna? :

En person kom till helvetet o fick välja vilket rum han skulle få stanna i de kommande oändliga åren..
1 en person som lyfte stora tunga stenar
2 en person som bränner upp lik som vaknar igen o som han bränner igen
3 en person som står o får en avsugning av en skithet asläcker sexig storbystad blondin!!!

Ja jävlar du Djävul!!! Det var ju ett givet val det här!!

Jag tar rum tre!

Då sa den här:
till blondinen: du kan gå nu, vi har fått en ersättare!!

Logga in för att svara
#57429 Svar: Ang det religösa temat... 16 år, 1 månad sen Stoke: 0

Ola
graphgraph

Logga in för att svara
#57432 Svar: Ang det religösa temat... 16 år, 1 månad sen Stoke: 2

Nanuq
graphgraph

For me it's like this:

I believe in Christianity but I have a demented view about it according to the Christian church. The Bible was written by a group of dudes who sat around and chose which articles to put into the Bible. A lot was disgarded and deemed harassy if it didn't pass to the ways they wanted the church to be. Who gave these people the power to take and choose what everyone is to read? It was a group of men who claimed they were chosen by God. A king (don't ask me which cuz names and dates I don't hold well) gave the overall "OK" as to what the Bible should say. For me, I believe the Bible was constructed from certain documents which coincided to how the King wanted his people to be and to use the Bible as a means of getting support from the people to do what that King wanted to do, for the sake that God said to do it.

I think it would have been better to just print out all the documents (scrolls) and let the reader conclude for themselves what to believe or not. I don't think everyone goes to hell if they don't believe. I don't think people with other religeous views are wrong. In fact I think they all are right. The Muslims, Buddists and the Christians all have the same base belief system. Even people who "have no religeon" fall into their own religeon because most people naturally try to make themselves better people during the course of their life.

Who cares what happens to us when we die. We'll find out then who was right and by then it's too late to spread the word. Each to his own faith. No need to try and recruit because all it does is push people away in search for some religeon that is less obnoxious.

The one thing we as surfers should focus on, is how wonderful nature is when we get pumping waves and spitting barrels and no one but are friends are out in the line up. It's during these times that you are the closest to God you'll ever be. You all know that feeling and you don't need a religeous sect to feel it.

Point is, surfing is it's own religeon and is completely neutral to religeon, race, sex, or ability. We all enjoy it, get energized from it, long for the next epic session, and base our lives to it. It what we believe in. It's what shapes our lives. It's what completes us and forms the life style we live choose to live. We're all brothers and sisters because we all have the passion and love for it.

So corny but it's true.

Logga in för att svara
#57437 Svar: Ang det religösa temat... 16 år, 1 månad sen Stoke: 0

Ola
graphgraph

Du har rätt när du säger att Bibeln som den ser ut idag sattes ihop på ett kyrkomöte på 300-talet. Men på sättet du skriver, att ett gäng gubbar välde och vrakade och satte ihop en Bibel som passade deras (kyrkans) synsätt låter lite konspiratoriskt..

Efter Jesu tid på jorden så berättades historierna vidare muntligt och sen skriftligt. Tar vi exempelvis de fyra evangelierna och apostlagärningarna så finns det tusentals bevarade handskrifter skrivna under en kort tidsperiod, några årtionden efter Jesu död. Jämför man med andra kända verk som anses trovärdiga så ser man att evangelierna och apostlagärningarna borde vara ännu trovärdigare. För Iliaden, Alexander den Store, Annales och andra stora verk så är de äldsta handskrifterna man hittat skrivna upp till 900 år efter att man tror originalet skrevs. Då är några årtionden för bibelns texter inte mycket.

För att återgå till kyrkomötet så uppstod det problem med att människor började sprida irrläror, som avvek från de berättelser som förts vidare från Jesu tid, muntligt och skriftligt. Ofta skrev bedragarna texter i andras namn för att ytterligare förvirra. Det är därför som kyrkan var tvungen att sålla och komma fram till de texter som ursprungligen skrevs, helst av dem som levde tillsammans med Jesus och själva var ögonvittnen.

Jag är inte så konspiratoriskt lagd att jag tror att gubbarna på kyrkomötet skapade sig en egen bild av Jesu lära. Jag tror snarare att de sållade ganska hårt, för att vara säkra på att inga irrläror slank med. Hellre att en text med sant innehåll kastas, än att irrläror kommer med liksom.

Och som jag skrev tidigare så har bibelns texter mycket hög trovärdighet om man jämför med andra stora historiska verk.

Men man är ju fri att tycka vad man vill om detta, med religion, eller om allt annat för den delen. Valfrihet är bra! Så länge man respekterar varandras åsikter!

Surfcitat för att få mer surf i inlägget:
"As surfers, we are defined not by the land masses that divide us, but rather by the oceans that connect us."

Logga in för att svara
#57440 Svar: Ang det religösa temat... 16 år, 1 månad sen Stoke: 2

Nanuq
graphgraph

I agree with you bro. I just simplified the story in my own way. I'm sure there was thought behind what they did but I also think there were politics involved with which writings they chose. Don't quote me on this but I think I read somewhere that even Mary Magdalene had written something and it was regarded as harassy. I've gone to Christian schools my whole life and I've read the Bible from cover to cover 3 times. Jesus never treated a woman poorly, in fact he befriended a prostitute. You don't read much about Jesus' pop Joe, but we sure see that His mom comes up now and then. This tells me that women were of great importance to Jesus even if society didn't think so. Sweden has a much more liberal church which I think is nice to see. It's great that woman can be pastors. It's still unheard of in the US.

I'm sure Mary (Jesus' mom) had written some things as well. Judas' writings were found... but again, the Christian church denounced them even before the carbon dating was made. Yeah, I know the scrolls were interpreted by other people before they were even put into todays Bible. So what it all boils down to is what do you believe is the truth? For me there are a lot of loop holes and my heart tells me everything which is printed in the Bible isn't the complete story. Especially about Judas, who was Jesus' right hand man. I would never trade in my best friend for a couple kronor and I have always found it hard to believe that he would do it.

I'm stoked to see you're on fire and I'm not knocking Christianity. I think religeon is good for everyone no matter what it is. I don't think people should push it onto people who aren't looking. That's in the same catagory as those darned telemarketers trying to sell me there pension plans. hahahhaa..

Logga in för att svara
#57462 Svar: Ang det religösa temat... 16 år, 1 månad sen Stoke: 0

Ola
graphgraph

Jag håller med mycket av vad du säger. Med all säkerhet finns det fler skrifter som skulle ha kunnat få vara med i Bibeln. Maria Magdalenas evangelium som du skriver har ju hittats men endast i tre exemplar. Jämför man det med de tusentals kopior av de andra Bibelns skrifter så förstår man ju lite att den texten inte vågades tas med i Bibeln. Men som sagt, vi kan ju aldrig vara 100% säkra på om det fattas skrifter i Bibeln som skulle varit med, eller om det å andra sidan har smugit sig in fel i Bibeln. Därför är jag väldigt försiktig med att bygga min tro på enstaka bibelcitat. Om det är något av betydelse man ska ta till sig så vill jag iallafall att det ska stå på flera andra ställen i Bibeln.

Jag ser en röd tråd genom hela Bibeln som håller ihop allt. Läser man gamla testamentet så förstår man det nya testamentet och tvärtom. Allt hänger ihop liksom, även om det är nästan 2000 år mellan att första skriften skrevs till den sista. Sen måste jag vara ödmjuk och säga att det är mycket jag inte förstår i Bibeln. Men jag tror att allt får en förklaring en dag. Jag har dock inte mycket till övers för folk/sekter/kyrkor som bygger en hel lära på ett lösrykt bibelcitat som står en endaste gång i hela Bibeln. Då har de inte förstått helheten.

Människor är fria att tro på vad de vill. Själv har jag funnit liv/mening/hopp i det budskap som står i Bibeln. Självklart vill man ju att fler ska upptäcka det man själv upplevt, men att slå Bibeln i huvudet på folk är fel väg att gå. Det enda man kan göra är att berätta vad det betytt för en själv, sen får andra ta sitt eget beslut om man vill tro på det eller inte. Simple as that. Och det gäller alla trosinriktningar.

"We Shall Overcome!"

Logga in för att svara
#57463 Svar: Ang det religösa temat... 16 år, 1 månad sen Stoke: -234

sverre
graph

Själv är jag religös utan religion!

Det som är väldigt coolt med bibeln ( men även andra religösa texter ) är att ett avsnitt kan innehålla så mycket mer djup än första gången man läser det!

Det häftiga är att förståelsen ökar med ens egna livserfarenheter, det är som ett levande instrument, ett mystiskt levande samband... mellan berättelsen i texten och ens egna liv..

plötsligt blir ett avsnitt sett från ett helt annat håll, på ett sätt man inte sett tidigare...

DET är därför, man inte ska lyssna till predikanter som berättar sanningen för DIG! Sanningen kommer direkt innifrån, från den helige ande om man så vill.

Logga in för att svara
#57476 Svar: Ang det religösa temat... 16 år, 1 månad sen Stoke: 2

Nanuq
graphgraph

Nice answers. To use a metaphore... Religeon is like the Force in Star Wars. It binds us, serounds us and is attached to everything around us. Faith is what you believe in. If you never question your faith and try to find the answers to the loop holes, you're only going through the actions and allowing yourself to be brain washed. (I'm not directing this to you Ola. Just my general thought about everything including politics) I use my wonderful country that I love very much as an example. Bush should have never had a second term. He neglected the American citizens in his quote, "Crusade against evil". The hurricane that destroyed New Orleans could have been prevented but he turned a blind eye to it. Everything he promised in his first inaugeration he never fullfilled. The fact he was re-enstated as president a second term was because people beleived what they heard and believed what they were told and didn't research it. There were groups yelling out what was really going on but the majority walked around with blinders on. This is why I think it's always important for everyone to dig a little deeper in everything they believe in. Search out those things that don't quite make sense. If the answers can't be found, your heart will end up leading you to conclusions as to what you believe the answers are or could be. Back to the Bible, a lot doesn't make a whole lot of sense in today's world. If you study the history of the time and throw in the traditions of that time, it starts becoming a clearer picture as to what was going on. The one book that is completely out there for me is Revelations. Obviously full of metaphores for a lonely guy imprisoned and isolated. However it's interesting how you can use his metaphors and translate them to today. The movie the Matrix for me is a science fiction version of the New Testament as Neo is Jesus. Sorry I'm going a bit random.. just free stylin a bit. hahahaha..

Logga in för att svara
#57506 Svar: Ang det religösa temat... 16 år, 1 månad sen Stoke: 4

Ants
graphgraph

sverre skrev:
Undra vem det är som har anlitats till att luska ut adresserna och sköta reklamandet...? Ants ??

Ja, jag fick en check i förskott på 100.000 Snart kommer det ett SMS om detta till alla också!

not

ps. hade 5a i religion, gjorde om den påtvingade bönen i mellsnstadieskolan till djävulsbön och blev nästan reglerad, gick ur kyrkan och anser alla människor och surfare i grupp är de största idioterna!

Logga in för att svara
#57537 Svar: Ang det religösa temat... 16 år, 1 månad sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Ants skrev:
sverre skrev:
Undra vem det är som har anlitats till att luska ut adresserna och sköta reklamandet...? Ants ??

Ja, jag fick en check i förskott på 100.000 Snart kommer det ett SMS om detta till alla också!

not

ps. hade 5a i religion, gjorde om den påtvingade bönen i mellsnstadieskolan till djävulsbön och blev nästan reglerad, gick ur kyrkan och anser alla människor och surfare i grupp är de största idioterna!

Precis Ants, speciellt de grupper som får ta emot grupputskick HAHAHAHAHAHAHA!

Logga in för att svara
#57548 Svar: Ang det religösa temat... 16 år, 1 månad sen Stoke: 8

Craig
graphgraph

Logga in för att svara
#57579 Svar: Ang det religösa temat... 16 år, 1 månad sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Ett ganska bra inlägg om religion... För den som inte gjort det - Gå genast och hyr filmen! Borde vara en del av den allmänna utbildningen.

Logga in för att svara
12
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!