|
#62669 |
Svar: Outning 15 år, 10 månader sen |
Stoke: -234 |
|
|
|
|
|
#62671 |
Stoke: 0 |
|
Ja just det. Att tala om var ett surfspot ligger för sina vänner faller tydligen inte under kategorin outning.
Principiellt borde det dock inte vara någon skillnad. Är det fel att outa så är det bara lite mindre fel att tala om det för sina vänner och är det rätt att outa så är det lite mindre rätt att bara tala om det för sina vänner. Man kan ju tex tänka sig så att man har väldigt många vänner (alla surfare i sverige), isf borde det ju inte vara ngn skillnad alls på att outa ett spot eller att tala om var det ligger för sina vänner. Frågan huruvida det alltid är rätt eller fel att outa ett spot är dock fortfarande öppen....
Soulshine skrev:
Barto!!!
Då jag gillar djupsinniga (filsofiska) diskussioner har denna tråd gjort mig glad. Alla gamla surfare har nu verkligen fått koncentrera sig på att uttrycka sig väl och de har lyckat skitbra tycker jag. Så skönt att läsa en tråd utan en massa verbala påhopp. Om alla medlemmar här på SurfSverige skulle orka ta sig igenom alla inlägg så skulle kanske aggresiviteten här inne... Bara en tanke.
Vad jag har förståt efter alla dessa turer fram och tillbaka så betyder ordet "Outa" - att avslöja ett spot och när det funkar för den stora massan. Vilket som sagts tidigare, troligtvis snabbt leder till överfulla spots...
Att bjuda in sina polare till att hänga med på ett surf eller berätta när de borde åka är alltså inte att "outa". Eller!!?? Utan att i vänskaplighetens namn dela med sig av sin surfupplevelse till sina bro´s.
Personligen tycker jag att det är roligare att surfa med ett par polare för att på så sätt pusha varandra och ha någon att dela sitt STOKE med.
|
|
|
|
|
#62673 |
|
|
|
|
|
#62676 |
|
Barto skrev: Frågan huruvida det alltid är rätt eller fel att outa ett spot är dock fortfarande öppen....
nja... vad som fortfarande är öppen är din käft!!!
På en jobbighetsskala slår du i taket så jävla hårt att du knäcker nacken!
|
|
|
|
|
#62677 |
Stoke: 30 |
|
barto skrev:
Ja just det. Att tala om var ett surfspot ligger för sina vänner faller tydligen inte under kategorin outning.
Principiellt borde det dock inte vara någon skillnad. Är det fel att outa så är det bara lite mindre fel att tala om det för sina vänner och är det rätt att outa så är det lite mindre rätt att bara tala om det för sina vänner. Man kan ju tex tänka sig så att man har väldigt många vänner (alla surfare i sverige), isf borde det ju inte vara ngn skillnad alls på att outa ett spot eller att tala om var det ligger för sina vänner. Frågan huruvida det alltid är rätt eller fel att outa ett spot är dock fortfarande öppen....
Soulshine skrev:
Barto!!!
Då jag gillar djupsinniga (filsofiska) diskussioner har denna tråd gjort mig glad. Alla gamla surfare har nu verkligen fått koncentrera sig på att uttrycka sig väl och de har lyckat skitbra tycker jag. Så skönt att läsa en tråd utan en massa verbala påhopp. Om alla medlemmar här på SurfSverige skulle orka ta sig igenom alla inlägg så skulle kanske aggresiviteten här inne... Bara en tanke.
Vad jag har förståt efter alla dessa turer fram och tillbaka så betyder ordet "Outa" - att avslöja ett spot och när det funkar för den stora massan. Vilket som sagts tidigare, troligtvis snabbt leder till överfulla spots...
Att bjuda in sina polare till att hänga med på ett surf eller berätta när de borde åka är alltså inte att "outa". Eller!!?? Utan att i vänskaplighetens namn dela med sig av sin surfupplevelse till sina bro´s.
Personligen tycker jag att det är roligare att surfa med ett par polare för att på så sätt pusha varandra och ha någon att dela sitt STOKE med.
see this is what I mean, this logic is stupid.
If I had an embarrassing secret that I want to be kept within my family, that's not the same thing as going as going to the media with it
your argument is a big pile of crap because you fail to understand the basics each time you move on.
you try to argue within absolutes when things are obviously on a relative scale.
you are like well one plus one is 2 right?
and I am like, no because you are counting 1 apple and one apple tree as if they were the same thing
|
|
|
|
|
#62679 |
|
|
|
|
|
#62684 |
|
Interesting! Please explain more about the apple trees and your embarrassing family secrets..I dont see why this i relevant in a discussion about surf spots though..but it is sure interesting to read about.
Men..jag har väl aldrig påstått att frågan angående outning av spots har ett absolut svar? Om du läser mitt första inlägg står det klart och tydligt att jag undrar ifall det kan vara så att det ibland är rätt att outa och ibland fel...Det jag undrar är hur man ska ta reda på om det är rätt eller fel i ett specifikt fall. Är ditt svar att det inte går att ta reda på det?
SharkBoy skrev:
barto skrev:
Soulshine skrev:
Barto!!!
see this is what I mean, this logic is stupid.
If I had an embarrassing secret that I want to be kept within my family, that's not the same thing as going as going to the media with it
your argument is a big pile of crap because you fail to understand the basics each time you move on.
you try to argue within absolutes when things are obviously on a relative scale.
you are like well one plus one is 2 right?
and I am like, no because you are counting 1 apple and one apple tree as if they were the same thing
|
|
|
|
|
#62685 |
|
barto skrev:
[quote]Interesting! Please explain more about the apple trees and your embarrassing family secrets..I dont see why this i relevant in a discussion about surf spots though..but it is sure interesting to read about.
Ok, so you are a philosophy student that doesn't understand the concept of analogy?
Men..jag har väl aldrig påstått att frågan angående outning av spots har ett absolut svar? Om du läser mitt första inlägg står det klart och tydligt att jag undrar ifall det kan vara så att det ibland är rätt att outa och ibland fel...Det jag undrar är hur man ska ta reda på om det är rätt eller fel i ett specifikt fall. Är ditt svar att det inte går att ta reda på det?
no, you never made the påstående, but you treated the subject like it was, when you compared telling friends to telling media. You want me to draw a line? Det orkar jag inte, men jag kan ta mitt tid att berätta vad jag och några andra skulle tycka var respektlös eller ikke. Problemet är att du vill inte höra dem svarar, ditt mål är att ställa bara nästa fråga. Why? Why? Why? Why Why? Why? Why? Why? Why?
jag kan också ställa den frågan till evighet och jag har inte alla svar, i never claimed to
|
|
|
|
|
#62688 |
Stoke: 21 |
JFL
|
Du kan ju lika gärna vända på resonemanget.
Att inte outa ett spot genererar inget negativt, ingen blir lidande av ditt agerande.
Om du outar är det däremot tvärtom. Dom som redan surfar spotet kommer att drabbas negativt. Konkurrensen om vågorna kommer att hårdna vilket innebär att vissa kommer att få färre vågor. Det kan rent av drabba dig själv, dvs DU kommer inte att få lika många vågor som innan. Den negativa effekten är dessutom beständig.
När du väl har outat så förändras dessutom förutsättningarna i grunden. Om du 'outar' ett spot som "skitbra och folktom" så kommer den inte vara folktom längre. Dvs den bilden du säljer när du outar är förstörd så dom nytillkomna surfarna kan aldrig uppleva det som du upplevde före outningen.
Så där har du summeringen: antingen knäpper du igen och får surfa samma spot med dom som är eller borde vara dina polare, plus en och annan ny, om och om igen, eller så säljer du ut din och andras positiva surfupplevelse till en anonym massa som ändå inte kommer att kunna få uppleva samma sak och som kanske eller kanske inte kommer att tacka dig. Dina surfpolare kommer garanterat INTE att tacka dig. Och det som gav dig en så unik upplevelse att du ville outa det är ändrat för alltid.
|
|
|
|
|
#62689 |
Stoke: 21 |
JFL
|
Du kan ju lika gärna vända på resonemanget.
Att inte outa ett spot genererar inget negativt, ingen blir lidande av ditt agerande.
Om du outar är det däremot tvärtom. Dom som redan surfar spotet kommer att drabbas negativt. Konkurrensen om vågorna kommer att hårdna vilket innebär att vissa kommer att få färre vågor. Det kan rent av drabba dig själv, dvs DU kommer inte att få lika många vågor som innan. Den negativa effekten är dessutom beständig.
När du väl har outat så förändras dessutom förutsättningarna i grunden. Om du 'outar' ett spot som "skitbra och folktom" så kommer den inte vara folktom längre. Dvs den bilden du säljer när du outar är förstörd så dom nytillkomna surfarna kan aldrig uppleva det som du upplevde före outningen.
Så där har du summeringen: antingen knäpper du igen och får surfa samma spot med dom som är eller borde vara dina polare, plus en och annan ny, om och om igen, eller så säljer du ut din och andras positiva surfupplevelse till en anonym massa som ändå inte kommer att kunna få uppleva samma sak och som kanske eller kanske inte kommer att tacka dig. Dina surfpolare kommer garanterat INTE att tacka dig. Och det som gav dig en så unik upplevelse att du ville outa det är ändrat för alltid.
|
|
|
|
|
#62701 |
Stoke: 1 |
|
Ang. svaret till Sharkboy att du aldrig har påstått att det finns ett absolut svar:
Genom att säga att svaret på frågan om outning alltid är rätt eller fel fortfarande är öppen och obesvarad låter du påskina att du tror att det finns ett absolut svar och att du gärna vill ha reda på svaret... Om du inte tror att det finns ett absolut svar så kanske du ska sluta fråga efter det?
Många har gett dig synpunkter och bra svar, men du verkar inte nöja dig, så jag måste nog fråga dig, vad är syftet med din frågeställning? Har du ett privat dilemma av "outa eller inte outa"?
/R
|
|
|
|
|
#62702 |
|
Razmataz skrev:
Ang. svaret till Sharkboy att du aldrig har påstått att det finns ett absolut svar:
Genom att säga att svaret på frågan om outning alltid är rätt eller fel fortfarande är öppen och obesvarad låter du påskina att du tror att det finns ett absolut svar och att du gärna vill ha reda på svaret... Om du inte tror att det finns ett absolut svar så kanske du ska sluta fråga efter det?
Många har gett dig synpunkter och bra svar, men du verkar inte nöja dig, så jag måste nog fråga dig, vad är syftet med din frågeställning? Har du ett privat dilemma av "outa eller inte outa"?
/R
ja, vad fan handlar det om egentligen Barto? Funderar du på att outa din MAMMA eller!!!!??? 
|
|
|
|
|
#62822 |
|
Razmataz skrev:
/R
Hej Razmataz!
När jag skrev " Frågan huruvida det alltid är rätt eller fel att outa ett spot är dock fortfarande öppen..." menade jag att det fortfarande inte är klargjort ifall det finns ett absolut svar till om det är rätt outa. Det är alltså frågan huruvida det finns ett absolut svar till frågan om outning som fortfarande är öppen. Jag inser dock att det kan ha misstolkats vilket jag ber om ursäkt för men om man har följt tråden från början borde det inte vara några problem att förstå vad jag menade. Anledningen till att jag tycker att man fortfarande kan betrakta frågan som obesvarad är att det inte verkar råda konsensus i forumet. Vissa tycker att det finns ett absolut svar till frågan och andra inte. Med reservation för feltolkningar ska jag försöka mig på att göra en liten resumé av vad som hittils har sagts (rätta mig gärna om jag har fel):
Du själv säger att outning av spots alltid leder till ökad risk för skador och dålig stämning i vattnet. Eftersom skador och dålig stämning i vattnet är negativt är det alltid fel att outa spots. Dvs du anser att det finns ett absolut svar till frågan.
Sharkboy däremot anser att det inte finns ett absolut svar till frågan och att svaret är relativt. Det är dock lite luddigt exakt vad han syftar på när han säger relativt. Eventuellt menar han att det hypotetiskt kan vara fel att outa ett spot men samtidigt rätt att tala om var det ligger för sina vänner. Fast Sharkboy har även sagt att om man själv har hittat spottet och vill outa det så får man göra det..så vi måste nog anse att gamle sharky tycker att det ibland är rätt och ibland fel med outning.
Sen har vi ju JFL som här senast också menar att det alltid är något negativt att outa ett spot med motiveringen att det förstör för de surfare som redan känner till spottet medans de surfare som drar nytta av outningen inte hade påverkats negativt ifall man hade varit tyst.
Så du kanske kan hålla med mig att frågan fortfarande kan anses som öppen? Vem är det som har rätt? Du eller Sharkboy eller kanske ngn annan? Angående din andra fråga ber jag dig läsa mitt första inlägg där jag tycker det görs ganska tydligt vad jag är ute efter.
|
|
|
|
|
#62827 |
|
Jag tror jag drar mig ur den här frågan efter det här inlägget...
Jag började min "tes" med ett OM, för att visa att jag angriper frågan under de förhållanden som beskrivs efter mitt om, dvs undvika dålig stämning och olyckor. Jag aktade mig för att använda ord som "alltid"... Du visar härmed att du gillar att dra slutsatser, när du skriver att jag menar att outning ALLTID leder till dålig stämning och olyckor.
Som svar på din första fråga hur man ska veta skillnaden när det är rätt eller fel så får du använda dina mänskliga egenskaper som alla andra och göra en bedömning. Du kan basera den utefter vad som sagts här, och även vad som sägs på andra ställen i frågan... Du kan också basera det på dina egna erfarenheter. Min fråga kvarstår dock, vad är syftet med att du driver frågan vidare? Brist på i dina ögon fullgoda svar är också svar... Konsensus här verkar nämligen vara att frågan är besvarad, från olika människor med olika infallsvinklar. Och om ALLA hade svarat att det är ok att outa, hade du tagit det som fakta, ett sätt att friskriva dig allt ansvar i frågan? (observera att jag skrev ett "om"...)
Jag avslutar med ett citat från Ingemar Stenmark: Det går inte att förklara för någon som inte förstår! (eller någon som inte vill förstå)
Ha det gott, lycka till med dina diskussionexperiment!
|
|
|
|
|
#62841 |
|
Haha...detta forum är fantastiskt.
Och Barto är uppenbarligen en helt underbar kille - vilken storlslagen ironi! 
|
|
|
|
|
#62842 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
Barto, det är jättekul med filosofi men ibland är det bättre med sunt förnuft. Speciellt om du verkligen vill bli accepterad i en grupp. Föreslår att du lär dig surfa innan du uttalar dig alltför mycket om saker du uppenbarligen inte har en aning om.
|
|
|
|
|
#62853 |
Stoke: 68 |
|
..hello everyone
A SECRET IS ONLY A SECRET UNTIL YOU TELL SOMEONE ELSE!!!
After you tell them it's KÖRT...punkt slut...
Outing is publicising the details of your secret spot to the masses i(naming spots in a magazine,internet..pepole you don't know well...etc )
The ones you tell a secret 'spot' to,(your closest surfing friends), have to be smart and not fuck it for themselves or you..I think it's called sunt förnuft in swedish
|
|
|
|
|
#62856 |
|
Känns som att RATMAN avslutade tråden ganska bra där... 
|
|
|
|
|
#62857 |
Stoke: 11 |
|
|
|
|
|
#62863 |
Stoke: 6 |
|
ErikG skrev:
Barto, det är jättekul med filosofi men ibland är det bättre med sunt förnuft. Speciellt om du verkligen vill bli accepterad i en grupp. Föreslår att du lär dig surfa innan du uttalar dig alltför mycket om saker du uppenbarligen inte har en aning om.
håller med. lär dig surfa för fan!

|
|
|
|
|
#62874 |
|
ErikG skrev:
Föreslår att du lär dig surfa innan du uttalar dig alltför mycket om saker du uppenbarligen inte har en aning om.
Wörd. Det här handlar lika mycket surfskils som om nåt annat.
|
|
|
|
|
#62878 |
|
björn j:son lind skrev:
ErikG skrev:
Föreslår att du lär dig surfa innan du uttalar dig alltför mycket om saker du uppenbarligen inte har en aning om.
tack
|
|
|
|
|
#62879 |
|
Wörd. Det här handlar lika mycket surfskils som om nåt annat.[/quote]
Ja, till exempel fotboll.
|
|
|
|
|
#62883 |
|
snazze skrev:
Ja, till exempel fotboll.[/quote]
made no sense whatsoever
|
|
|
|
|
#62918 |
Stoke: 84 |
|
Haaaaaaaaahahhahahahahahaha! Ja gudars... Precis som om det vore världens undergång...
|
|
|
|
|
#62965 |
Willy
|
Efter nån vecka utan SS.se så kliver jag in och ser att jag missat en rolig tråd! Nu är det dags att skriva ner mina oöverträffbara åsikter!
På frågan om det är rätt eller fel att outa. Nej man ska inte outa.
Men frågan borde egentligen vara: "Vad är definitionen av att outa eller outning?"
Inom svenskan används begreppet "outa" troligen bara i surfkretsar. För mig sker en outning bara till de som är utanför din närmaste surfkompiskrets. Berättar jag om ett nytt spot för Crazynick, Jakob, Lars S eller Calle förväntar jag mig att de håller tyst om det. Att jag berättar om spottet för de anser jag inte vara en outning. Drar jag istället med mig nån utanför den kretsen då är det en outning.
Jag kan bara outa ett spot som jag själv eller min närmaste surfkrets hittat. Har vi blivit guidade dit av några andra så är det de andra som outat spottet (som någon tidigare redan sagt). Däremot är det upp till ens egen moral om amn vill föra den informationen vidare. Ju fler som vet desto tråkigare blir surfet (pga trängsel, som oxå redan nämnts här).
[Nu lite off-topic]
Men jag har outat spots. Det finns själviska tillfällen när man känner att man måste outa.
Exempel 1: Mitt secret-spot är lite läskigt att surfa, det är grunt, det är stenigt, det är ödsligt. Alltså inget ställe man vill vara ensam på. Jag vill inte surfa där själv men inga av de jag brukar surfa med kan eller vill. Däremot är det någon som är utanför kretsen som kan dra och drar med de för att jag vill surfa där. Självklart säger jag att stället inte ska outas men det har så klart jag ingen kontroll över längre.
Exempel 2: Jag har ingen bil och behöver en skjuts att ta mig till mitt hemliga bryt. Nån vänlig själ går med på att ta med mig och jag viskar om en superren högerpoint som ingen känner till och vips är jag där och får surfa superrena högrar själv med min nya surfkompis. Självklart säger jag att stället inte ska outas men det har så klart jag ingen kontroll över längre.
För övrigt tycker jag det är intressant att denna fråga lyfts och att det är kul med lite diskussioner kring ämnet och att Barto håller den levande med lite sammanfattningar är bara positivt för då slipper man läsa alla påhopp som inte har nåt med ämnet att göra. Bra Barto! 
|
|
|
|
|
#62990 |
|
Willy skrev:
För övrigt tycker jag det är intressant att denna fråga lyfts och att det är kul med lite diskussioner kring ämnet och att Barto håller den levande med lite sammanfattningar är bara positivt för då slipper man läsa alla påhopp som inte har nåt med ämnet att göra. Bra Barto!
det har fattar jag inte vad du menar, han hade sammanfattat, utan att ha fattat. hur är det bra?
|
|
|
|
|
#62999 |
Stoke: 28 |
|
SharkBoy skrev:
Willy skrev:
det har fattar jag inte vad du menar, han hade sammanfattat, utan att ha fattat. hur är det bra?
jag inte fattar vad han inte har skrivit som inte du fattar. Du inte fattar och kommer inte att fattar en annan gång - det är enklet för en normal begåvat att fatta - OK? . Stuv i korken - fattar du det?l
|
|
|
|
|
#63000 |
|
Gazzer skrev:
SharkBoy skrev:
Willy skrev:
jag inte fattar vad han inte har skrivit som inte du fattar. Du inte fattar och kommer inte att fattar en annan gång - det är enklet för en normal begåvat att fatta - OK? . Stuv i korken - fattar du det?l
i can't wait to meet you
|
|
|
|
|
#63001 |
Stoke: 20 |
|
SharkBoy skrev:
Gazzer skrev:
SharkBoy skrev:
Willy skrev:
i can't wait to meet you
Längtar efter MMA? 
|
|
|
|
|
#63035 |
Willy
|
SharkBoy skrev:
Willy skrev:
It's just that so many threads on SS get sidetracked due to bullshit nonsense posting that are irrelevant to the threads original question. Barto's summaries keep the thread moving in the right direction, whether they are summarized to everyone's satisfaction or not.
|
|
|
|
|
#63060 |
|
Man kanske kan dra slutsatsen att surfing skiljer sig en del från många andra fritidsaktiviteter.
Dream hack, till exempel, skulle knappast vara nåt kul om de två (eller fem eller 18) som började hade hållit detta för sig själva.
Med surfing vill man väl helst ha sina secret spots för sig själv och den närmaste kretsen?
Surfing blir alltså inte roligare "ju fler vi är tillsammans" vilket är fallet med en del andra sysselsättningar.

|
|
|
|
|
#63083 |
|
Hej, Alla!
Har varit över helgen varit deltagare på ett sk. surfcamp (tänker inte outa vart  ) vilket var en fantastisk upplevelse, vi körde fokus på duckdives och barrelriding och eftersom det gick riktigt bra i båda grenarna vad jag på riktigt gott humör när jag kom tillbaks i natt. Ännu gladare blev jag när jag fick se att outningsdebatten har frodat så många nya och intressanta inlägg..jag känner att vi gör framsteg. Kanske kan vi snart nå fram till målet?
|
|
|
|
|
#63084 |
|
Razmataz skrev:
Jag tror jag drar mig ur den här frågan efter det här inlägget...
Jag började min "tes" med ett OM, för att visa att jag angriper frågan under de förhållanden som beskrivs efter mitt om, dvs undvika dålig stämning och olyckor. Jag aktade mig för att använda ord som "alltid"... Du visar härmed att du gillar att dra slutsatser, när du skriver att jag menar att outning ALLTID leder till dålig stämning och olyckor.
Som svar på din första fråga hur man ska veta skillnaden när det är rätt eller fel så får du använda dina mänskliga egenskaper som alla andra och göra en bedömning. Du kan basera den utefter vad som sagts här, och även vad som sägs på andra ställen i frågan... Du kan också basera det på dina egna erfarenheter. Min fråga kvarstår dock, vad är syftet med att du driver frågan vidare? Brist på i dina ögon fullgoda svar är också svar... Konsensus här verkar nämligen vara att frågan är besvarad, från olika människor med olika infallsvinklar. Och om ALLA hade svarat att det är ok att outa, hade du tagit det som fakta, ett sätt att friskriva dig allt ansvar i frågan? (observera att jag skrev ett "om"...)
Jag avslutar med ett citat från Ingemar Stenmark: Det går inte att förklara för någon som inte förstår! (eller någon som inte vill förstå)
Ha det gott, lycka till med dina diskussionexperiment!
Hej igen, Razmataz!
Vad tråkigt att du drar dig ur debatten! Men som dom brukar säga, det är aldrig för sent att ge upp och ibland får man kanske inse sina begränsningar. Eftersom du ställer lite frågor så antar jag att du kommer fortsätta läsa tråden även om du kanske inte aktivt deltar så jag känner mig manad att försöka besvara dom. Syftet med att jag driver frågan vidare är att jag tror, och hoppas på, att den går att besvara på ett mer tillfredställande sätt än vad som hittils har gjorts. T.ex måste jag tolka ditt senaste svar, att man får göra en bedöming baserad på vad man hört, vad man har för erfarenheter och vad som har sagts i den här tråden som att man helt enkelt får göra lite som man vill och att det inte finns något rätt eller fel. På din andra fråga, ifall man skulle kunna se det som fakta ifall alla i den här tråden hade svarat samma sak, måste jag svara att det skulle man naturligtvis inte kunna göra. Men man skulle kunna göra det ganska rimliga antagandet att det förmodligen är så som alla säger. Hoppas detta var till hjälp!
Klockrent citat förresten! Det speglar verkligen den pedagogiska ambitionsnivån som vissa i den här tråden har lagt sig på.
|
|
|
|
|
#63085 |
|
ErikG skrev:
Hej, ErikG! Jag tycker också att det är jättkul med filosofi och sunt förnuft! Vad kul att du delar dessa intressen! Jag är dock inte övertygad om det rör sig om separabla koncept. Sunt förnuft är väl en förutsättning för att filosofera, kanske råder även ett omvänt förhållande? Men för att inte göra en redan komplicerat fråga ännu mer oklar tycker jag också att vi (spec. du kanske) håller oss till sunt förnuft i fortsättningen!
|
|
|
|
|
#63095 |
|
Willy skrev:
Efter nån vecka utan SS.se så kliver jag in och ser att jag missat en rolig tråd! Nu är det dags att skriva ner mina oöverträffbara åsikter!
På frågan om det är rätt eller fel att outa. Nej man ska inte outa.
Men frågan borde egentligen vara: "Vad är definitionen av att outa eller outning?"
Inom svenskan används begreppet "outa" troligen bara i surfkretsar. För mig sker en outning bara till de som är utanför din närmaste surfkompiskrets. Berättar jag om ett nytt spot för Crazynick, Jakob, Lars S eller Calle förväntar jag mig att de håller tyst om det. Att jag berättar om spottet för de anser jag inte vara en outning. Drar jag istället med mig nån utanför den kretsen då är det en outning.
Jag kan bara outa ett spot som jag själv eller min närmaste surfkrets hittat. Har vi blivit guidade dit av några andra så är det de andra som outat spottet (som någon tidigare redan sagt). Däremot är det upp till ens egen moral om amn vill föra den informationen vidare. Ju fler som vet desto tråkigare blir surfet (pga trängsel, som oxå redan nämnts här).
[Nu lite off-topic]
Men jag har outat spots. Det finns själviska tillfällen när man känner att man måste outa.
Exempel 1: Mitt secret-spot är lite läskigt att surfa, det är grunt, det är stenigt, det är ödsligt. Alltså inget ställe man vill vara ensam på. Jag vill inte surfa där själv men inga av de jag brukar surfa med kan eller vill. Däremot är det någon som är utanför kretsen som kan dra och drar med de för att jag vill surfa där. Självklart säger jag att stället inte ska outas men det har så klart jag ingen kontroll över längre.
Exempel 2: Jag har ingen bil och behöver en skjuts att ta mig till mitt hemliga bryt. Nån vänlig själ går med på att ta med mig och jag viskar om en superren högerpoint som ingen känner till och vips är jag där och får surfa superrena högrar själv med min nya surfkompis. Självklart säger jag att stället inte ska outas men det har så klart jag ingen kontroll över längre.
Äntligen ett rakt svar på frågan!
Det är bra att du belyser hur viktigt det är att definera begreppet outa innan man ger sig in i infekterade diskussioner huruvida det är rätt eller inte att outa. Vi kanske ska göra en liten paus i debatten för att en gång för alla klaragöra exakt vad outa innebär, jag tycker din definition är lite luddig. Var ska man dra gränsen mellan den innersta surfkompiskretsen och övriga surfare? Det är ju inte säkert att alla har en lika intim surfkompiskrets som du verkar ha..tex kan det ju vara så att man känner väldigt många surfare i sverige. Räknas det då fortfarande inte som outning även om man berättar det för alla dom? Sen borde det väl fortfarande kunna röra sig om outning även ifall man själv inte har varit med och hittat spottet? Det skulle ju kunna va så tex att jag känner den snubben som du visar den superrena högerpointen för. Jag för höra om den via honom och går sedan ut på nätet och lägger ut en vägbeskrivning dit. Borde inte det va ett ganska glasklart fall av outning?
Jag har två förslag på vad outa skulle kunna innebära:
1. Outning är när man berättar för en eller flera andra surfare om hur man hittar till ett spot. Det spelar ingen roll ifall man känner de sufare som tar del av outningen eller ifall man aldrig har träffat dem innan.
2. Outning är när man offentligt publicerar information om hur man tar sig till ett spot.
Kom gärna med fler förslag!
|
|
|
|
|
#63111 |
|
barto skrev:
[quote] Willy skrev:
1. Outning är när man berättar för en eller flera andra surfare om hur man hittar till ett spot. Det spelar ingen roll ifall man känner de sufare som tar del av outningen eller ifall man aldrig har träffat dem innan.
2. Outning är när man offentligt publicerar information om hur man tar sig till ett spot.
OK dude!!!  fler förslag:
3. Outing är när man outar sin MAMMA Offentligt!
4. Outning är när man offentliggör sin MAMMA!
RIDE ON [img] SO much dude!! SURF ON yes..! coool!:side: :side:
|
|
|
|
|
#63148 |
Willy
|
barto skrev:
Äntligen ett rakt svar på frågan!
Det är bra att du belyser hur viktigt det är att definera begreppet outa innan man ger sig in i infekterade diskussioner huruvida det är rätt eller inte att outa. Vi kanske ska göra en liten paus i debatten för att en gång för alla klaragöra exakt vad outa innebär, jag tycker din definition är lite luddig. Var ska man dra gränsen mellan den innersta surfkompiskretsen och övriga surfare? Det är ju inte säkert att alla har en lika intim surfkompiskrets som du verkar ha..tex kan det ju vara så att man känner väldigt många surfare i sverige. Räknas det då fortfarande inte som outning även om man berättar det för alla dom? Sen borde det väl fortfarande kunna röra sig om outning även ifall man själv inte har varit med och hittat spottet? Det skulle ju kunna va så tex att jag känner den snubben som du visar den superrena högerpointen för. Jag för höra om den via honom och går sedan ut på nätet och lägger ut en vägbeskrivning dit. Borde inte det va ett ganska glasklart fall av outning?
Enligt min logik så räknas det inte som outning när man berättar för sina närmaste surfbuddies. MEN så fort jag eller nån av de (med andra ord "vi") för infot vidare till någon annan (med andra ord "de") sker en outning och spottet är outat. Har det skett en outning så är vidare outningar egentligen inte outningar för outningen skedde redan när "vi" berättade för "de". Vilka "vi" är skiljer sig säkert från person till person men jag vet vilka "vi" är i vårt surfgäng.
Så jag håller alltså inte med dina förslag till outning.
|
|
|
|
|
#63162 |
|
Willy skrev:
Enligt min logik så räknas det inte som outning när man berättar för sina närmaste surfbuddies. MEN så fort jag eller nån av de (med andra ord "vi") för infot vidare till någon annan (med andra ord "de") sker en outning och spottet är outat. Har det skett en outning så är vidare outningar egentligen inte outningar för outningen skedde redan när "vi" berättade för "de". Vilka "vi" är skiljer sig säkert från person till person men jag vet vilka "vi" är i vårt surfgäng.
Så jag håller alltså inte med dina förslag till outning.[/quote]
Ok! Så man skulle kunna säga att outa är när man berättar för någon man inte känner hur man hittar till ett spot. Dessutom så måste man ha fått reda på var spottet ligger av någon som man känner sen innan, annars rör det sig inte om outning. En fråga: måste den man känner även känna alla andra som känner till spottet? Alltså, outar man spottet om man berättar om det för en jättebra surfkompis om det är så att han inte känner de övriga i gruppen eller bli han då automatiskt en del av "vi"?
|
|
|
|
|
#63182 |
|
barto skrev:
Willy skrev:
Så jag håller alltså inte med dina förslag till outning.
Ok! Så man skulle kunna säga att outa är när man berättar för någon man inte känner hur man hittar till ett spot. Dessutom så måste man ha fått reda på var spottet ligger av någon som man känner sen innan, annars rör det sig inte om outning. En fråga: måste den man känner även känna alla andra som känner till spottet? Alltså, outar man spottet om man berättar om det för en jättebra surfkompis om det är så att han inte känner de övriga i gruppen eller bli han då automatiskt en del av "vi"?[/quote]
nja... om man får ihop det med din MAMMA så kanske man automatiskt blir en del av din familj... är det den logiken du är ute efter? eller är du ute efter att bli upptryckt mot en vägg i din skjortkrage..
ack... som ett barn.... som ett barn.... ett ettrigt barn...
|
|
|
|
|
#63183 |
Stoke: -302 |
|
Mycket engagemang här märker jag.
Mitt tidigare förslag måste bara upprepas återigen genom denna tråd.
"Angående till att skriva ut ljuspunkter (spots) för surfbara vågor så tycker jag att tydliga skyltar ska vara uppsatta efter vägarna. Där det står vad ljuspunkten heter, hur långt det är dit, för vilka surfare den vänder sig till tex endast till nybörjare eller tex endast till proffs. Ett extra alternativ som skulle kunna vara med på en sådan skylt är "Här krävs att du har surflicens". Detta skulle vara perfekt för mig som är nybörjare så slipper jag undra över en massa saker och känna mig osäker vart jag passar in på de olika surfställena efter Sveriges stränder och surfbara vågor. "
Eller så kanske dessa skyltar endast kan nås av vissa med en speciell kod på något tekniskt sätt ja så att bara de som tillhör den rätta gruppen får reda på vart ljuspunkterna är.
Att outa skryta, skvallra har väl att göra med att man har behov av att få bekräftelse från någon annan att man har hittat ett så fantastiskt surfställe o surfat där. Det e oftast bara de som har svårt att bekräfta sin egen närvaro som har behov av att andra ska uppmärksamma deras närvaro o deras prestationer. Detta har jag reflekterat om en gång och testat.

|
|
|
|
|
#63189 |
|
Du förstorar dig själv alldeles för mycket genom att kalla dig för Nybörjare Elin!
Du är en: ICKE SURFARE
A non surfer!
|
|
|
|
|
#63198 |
|
sverre skrev:
Du förstorar dig själv alldeles för mycket genom att kalla dig för Nybörjare Elin!
A non surfer!
Vill du bli bekräftad att du finns Sverre?
Tyvärr så kan jag inte fullt ut bekräfta din närvaro eftersom att jag inte har sett ditt riktiga huvud någon gång  .
Alla är nybörjare på någonting o jag e det på surfing fast jag har lika stor rätt som du Gudfadern att yttra mina reflektioner här på forumet.
|
|
|
|
|
#63202 |
|
sverre skrev:
A non surfer!
Det är bara DU Sverre som förstorar mig här o ingen annan. Är det för att du innerst inne har behov av uppmärksamhet från en liten tös som jag är, ja den dära strålande o lysande Elin du vet  ?

|
|
|
|
|
#63207 |
|
valkommen hem david! du verkar som vanligt ha for mycket tid over...
|
|
|
|
|
#63209 |
|
Jag har funderat ännu lite mer på den här diskussionen och kommer här med lite fler funderingar.
1. Det är ju välkänt vid det här laget att det blir "tråkigt" om det är för många surfare på ett och samma ställe (spot).
2. Vissa tycker det är roligare att dela sin surfing med andra oavsett hur många som är i vattnet. Med andra ord tycker de mer om sällskapet än själva surfingen.
3. De superoutade spotsen är oftast överfulla.
4. De hemliga spotsen har nästan inga surfare vilket troligtvis leder till att en mängd vågor går till spillo. Så till den sista punkten, och som det kommer visa sig på svaren här nedan, den punkten "som gör mest ont"
5.Varför inte outa alla spots så finns det fler ställen för alla surfa på vilket borde leda till mindre trängsel  och att fler vågor blir surfade.
Aja bara lite funderande... let the wrath begin..... Sverre... P  :
|
|
|
|
|
#63211 |
|
Soulshine skrev:
Jag har funderat ännu lite mer på den här diskussionen och kommer här med lite fler funderingar.
5.Varför inte outa alla spots så finns det fler ställen för alla surfa på vilket borde leda till mindre trängsel och att fler vågor blir surfade.
Aja bara lite funderande...
En surfscout eller som det heter på danska surfspejdare alltså surfspanare känner ansvar för sig själv och andra så därför är det viktigt att själv spåra upp spotsen. Ja själva scoutspårningen är ju det roliga och det höjer bara spänningen när man väl hittar vågorna ja då tar man ansvar för sig själv och samtidigt bidrar till mer spänning och förväntan för andra surfare. Det blir inte lika lätt att hitta och kräver mer ansträngning och kunskap men däremot kommer scouten inom dig fram och det är ju det viktigaste.
Ja då kan dessa scoutlöften uppfyllas på en o samma gång.
4. En scout visar hänsyn och är en god kamrat. (Hänsyn till dem som hittade vågorna först.)
5. En scout möter svårigheter med gott humör. (Det e bara å börja leta efter passande vågor.)
6. En scout lär känna och vårdar naturen. (Ja när du lär känna naturen är det lätt att spåra upp vågorna.)
7. En scout känner ansvar för sig själv och andra. (Bidrar till utökad orienteringsförmåga både för sig själv och andra och ja det är ett ansvar i sig.)
|
|
|
|
|
#63218 |
|
|
|
|
|
#63237 |
|
SharkBoy skrev:
2) Det är inte roligt för nån om det är För crowded
3) det är inte dem mest superoutade spotsen, vissa ställen kan tackla mer crowd än andra, ett utspryd strand klarar av kanske 100 pers medans ett liten reef eller pointbreaks så kan det var crowded med fem
4) dem hemliga ställen kan var tillräcklig crowded, det kan var en del som vet när dem funkar, men flera folk kan behålla en hemligt, varför är detta så svårt att förstå?
5) vissa ställen fungerar endast på vissa förhållanden, din scenario skulle funka om alla ställen funkade samtidigt, men vi bor på en krokig kust och vissa swellriktning ibland gör att det bara funkar på vissa riktningen.[/quote]
I rest my case... 
|
|
|
|
|
#63315 |
Obie
|
Orka läsa all skit i denna tråd, kan någon summera?
|
|
|
|
|