Facebook data

12
Köpa bräda...
#938 Svar: Köpa bräda... 18 år, 7 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

Hollywood has the rights to distribute boards made at Pukas, so of course you can speak to the shaper's directly, that's why I am taking in custom boards

Logga in för att svara
#959 Svar: Köpa bräda... 18 år, 7 månader sen Stoke: 0

danjael
graphgraph

..and I get this for close to 4k? Thats a freaking great deal being in sweden and all!
Count me in when I'm getting another board in sweden.

Logga in för att svara
#972 Svar: Köpa bräda... 18 år, 7 månader sen Stoke: 0

Yann
graphgraph

Daniel skrev:
Tåliga, oftast lite bättre flytkrfat och tenderar till att vara lite styva på kortare brädor. Den extra flytkraften för Sverige kan vara bra, det kan också vara dåligt. Sen om du köper en kort bräda, riskerar du att få en rätt otrevlig ride när det är stökigt, dvs. vågorna går både lite hit och dit.

Jag har kört en hel del epoxy, och jag gillar det nog för det mesta, men tycker nog allt de lämpar sig bäst på längre brädor.

Jag trodde att det var precis tvärtom, att epoxy lämpar sig bättre på kortare/breda brädor eftersom de flexar mindre än långa brädor?

En annan grej, kan det vara så att man ofta tänker att surftech är lika med epoxy och att det egentligen är sandwich-konstruktionen som gör brädan styv, och inte epoxymaterialet i sig? Gäller styvheten för custom epoxy brädor också?

Logga in för att svara
#976 Svar: Köpa bräda... 18 år, 7 månader sen Stoke: 5

hman
graphgraph

Daniel skrev:
...

So a simple question, can you get me a board, by MY MEASSURES with MY DESIGNS, perfected to work by Pukas or any other, for less than 4000?

...

Det är precis vad jag beställt från Chris

Logga in för att svara
#978 Svar: Köpa bräda... 18 år, 7 månader sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

Yann skrev:
Daniel skrev:
Tåliga, oftast lite bättre flytkrfat och tenderar till att vara lite styva på kortare brädor. Den extra flytkraften för Sverige kan vara bra, det kan också vara dåligt. Sen om du köper en kort bräda, riskerar du att få en rätt otrevlig ride när det är stökigt, dvs. vågorna går både lite hit och dit.

Jag har kört en hel del epoxy, och jag gillar det nog för det mesta, men tycker nog allt de lämpar sig bäst på längre brädor.

Jag trodde att det var precis tvärtom, att epoxy lämpar sig bättre på kortare/breda brädor eftersom de flexar mindre än långa brädor?

En annan grej, kan det vara så att man ofta tänker att surftech är lika med epoxy och att det egentligen är sandwich-konstruktionen som gör brädan styv, och inte epoxymaterialet i sig? Gäller styvheten för custom epoxy brädor också?

Njaee, alltså, jag har iofs. bara surfat två Surtech longboards, men de flexar jättegott, bättre än t ex NSP och Southpoint (även om det inte säger så mycket), dock är C-shaper Bonga design är ganska go för att vara en lågpris longboard.

Däremot när man kommer ner i storlek, och det är stökigt, då slår det så förbannat med epoxy bräda, tycker jag, också det jag hört från de gubbar som kör sådana i Sverige, men kanske sällan face:n är så bumpiga att det spelar ngn roll.

Hört S-core brädorna är överjävliga att surfa stökigt med, men de är/var väl lite speciella.

Jag diggar epoxy på longboards framför glasfiber, vet inte varför, kanske tryggheten att man inte snappar dem i första taget, även om kör på beachbreak som closar.

Du har väl en epoxy eller, kört den i stökiga förhållanden, vad säger du?

Logga in för att svara
#979 Svar: Köpa bräda... 18 år, 7 månader sen Stoke: 1

freddas
graphgraph

Asså surftech, nsp och southpoint är ju knappst de ända expoxbrädorna. Alla duktiga surfare jag sett komentera dessa brädor säger är att de är för styva. Ska man ha epoxy med flex finns tex XTR och EPS vilka båda är handshapade. Skummet i XTR suger dessutom ej upp vatten om man dingar den. Sharkboy surfar en XTR, fråga vad han tycker om den. Har beställt en som är på väg, kan komentera den när jag får den (om jag känner nån skillnad från poly).

Logga in för att svara
#980 Svar: Köpa bräda... 18 år, 7 månader sen Stoke: 1

freddas
graphgraph

Tilläggas bör att jag inte surfat nån epoxy så jag vet ej om de är för styva eller om man med min ringa talang känner nån skillnad.

Logga in för att svara
#981 Svar: Köpa bräda... 18 år, 7 månader sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

Jo så är det säkert freddas, men det jag menar är, att Surftech longboardsen verkar flexa fint, som sagt bara provat två, men de var bra mycket goare i flex och annat än t ex en proffsig glasfiberbräda (Keoki), kanske hade det med shape:n att göra, kanske hade det med materialet, eller så sitter det bara i huvudet på mig.

Logga in för att svara
#982 Svar: Köpa bräda... 18 år, 7 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

Yann skrev:
Daniel skrev:

To answer your question Yann, yes, epoxy as a resin is stiffer, but it is still the middle thing between a poly and a sandwhich, more towards poly

Logga in för att svara
#985 Svar: Köpa bräda... 18 år, 7 månader sen Stoke: 0

Yann
graphgraph

Daniel skrev:Du har väl en epoxy eller, kört den i stökiga förhållanden, vad säger du?
Jag har aldrig reflekterat över att den skulle vara onormalt stötig men formen i sig talar ju för att den är stötigare än en vanlig shortboard. Jag har inte tillräckligt mycket erfarenhet för att kunna avgöra det heller. Jag tycker alla brädor är stötiga när man kommer upp i hög fart i lite chop. En tjockare glasad bräda ger ju också en stötigare och styvare känsla.

Men min fråga kvarstår, är det epoxyn som gör en bräda styvare eller sandwichkonstruktionen som ju är förknippad med epoxy?

Logga in för att svara
#986 Svar: Köpa bräda... 18 år, 7 månader sen Stoke: 0

Yann
graphgraph

SharkBoy skrev:

To answer your question Yann, yes, epoxy as a resin is stiffer, but it is still the middle thing between a poly and a sandwhich, more towards poly

Frågan kvarstår inte längre...

Logga in för att svara
#1327 Svar: Köpa bräda... 18 år, 7 månader sen  

Buy american made...or europe hmm

Till er som tror att det lönar sig med thaibrädor för de priser som gäller i sverige så kan jag tala om att ni har fel. Backdoor tar 4300kr för en 7s fish. Det är mer än vad en lost. kostar. Och ja Lost är 1000000grr bättre än en 7s. Varför betala lika mycket för en massproducerad skitbräda när du kan få en bättre för samma pris eller billigare. Varför inte stödja de pontes och beställa en handshapead av honom istället? Verkar som han kan göra epoxy också.
Gå in på globalsurfindustries och kolla på filmerna där Al Merrick ska förklara "sina" brädor. Ser han ut som han talar från hjärtat där eller gör han det enbart för pengarna. Jämför med de filmer från hans egna sida. Man ska inte tro att det är han som gjort brädorna. Han har bara godkänt att de får nämna hans namn. De får inte ens skriva hans namn på brädorna då det förmodligen skulle sänka värdet på hans äkta brädor.

Jag har själv en 7s fish men den köpte jag ny för 2300kr. För det priset kan den vara värd det som en extra bräda. Min andra bräda är en lost RNF-Q XTR som är en epoxybräda gjord i USA. Jepp det är GRYMT stor skillnad mellan dem. Dock kostar XTR 6500kr ungefär.

Surftech är bättre än de andra thaibrädorna men fortfarande inte speciellt bra. De är dessutom riktigt dyra och du får för samma pris eller mindre en XTR bräda som är gjord i USA. SKillnaden är stor. Surftech suger vatten när det går hål i den och det kommer det att göra. Du måste laga den på en gång. XTR kan man fortsätta att surfa. Surftech ser jäkligt fula ut då de är målade på utsidan. XTR kan man måla som vanligt dock inte så mycket då det försämrar hållbarheten. XTR kan man få custom. Surftech måste man alltid acceptera de ofta dåliga måtten som finns som standard. Stöd riktiga surfmärken istället.!

Logga in för att svara
#1338 Svar: Köpa bräda... 18 år, 7 månader sen Stoke: 1

freddas
graphgraph

OMG!! Nån har visst blivigt hjärntvättad av Surfermag Nej bara skoja, håller med! Thailand lämpar sig bäst för svennar på solsemester

Logga in för att svara
#1389 Svar: Köpa bräda... 18 år, 7 månader sen Stoke: 18

erc
graphgraph

Skit i att köpa en bräda här hemma om du ändå ska ner till Oz om några veckor. Mitt tips. Å för guds skull skit i surfers paradise! Åk söder ut

Logga in för att svara
#1391 Svar: Köpa bräda... 18 år, 7 månader sen  

H_Z_2

Haha, ja jag har börjat förstått att man ska undvika "paradiset"...kommer att försöka ta mig lite norrut eller söderut

Logga in för att svara
#1401 Svar: Köpa bräda... 18 år, 7 månader sen Stoke: 10

Backdoor_Goran
graphgraph

Allt är billigare i USA, jämför en t-shirt eller vad som helst så kostar den nästan hälften av vad den gör i Europa. Det kan man tyvärr inte göra mycket åt som butik. Alla får såklart tycka vad dem vill om olika märken. Min åsikt kvarstår dock för små svenska vågor är 7S Superfish en av de absolut bästa brädorna för en medelgod shortboardare.

Om man har en grym Al Merrick för Indovågor så är ju den garanterat sämre i svenska vågor oavsett om vad man gillar ett vistt märke eller inte...

Backdoors målsättning är att ha modeller som funkar för svenska vågor och såklart en del brädor för lite större vågor också. Framförallt så rekommenderar Backdoor en bräda som passar för den nivå man är på och vart man ska surfa, sen vilket märke det blir är inte det viktigaste.

Till skillnad från andra Svenska surfbutiker så har Backdoor kanske 10-15 märken att välja på, nu kanske inte allt finns på hemsidan...

Ha det gott
//Göran

Logga in för att svara
#1441 Svar: Köpa bräda... 18 år, 7 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

you are comparing 'Wild Duck snowboards' to 'Burton'- but if you are going to say that the 7fish is the best board for a medelgod shortboarder in swedish water's, then you should offer an explanation, I've offered one for why not, and can offer more.

Logga in för att svara
#1444 Svar: Köpa bräda... 18 år, 7 månader sen Stoke: 0

gurra
graphgraph

Köp en bic !!!!!!!
Helt lyriska brädor som är osänkbara.

Använd den som bord, soffa, vindskydd, krycka vid hala stenar osv osv....
Samt om du åker utomlands så slipper du boardbag

bicen ger dig massa glädje

biceluljah!

Logga in för att svara
#1445 Svar: Köpa bräda... 18 år, 7 månader sen  

H_Z_2

Logga in för att svara
#1455 Svar: Köpa bräda... 18 år, 7 månader sen Stoke: 10

Qanik
graphgraph
Donerat Silver

Funderar på att skaffa en "rockboard" alltså en bräda att låna ut till kompisar som vill prova första gången eller andända när de bryter lite för nära stenarna för att man ska vilja köra fenorna av sin vanliga bräda. Eller citat: "Använd den som bord, soffa, vindskydd, krycka vid hala stenar osv osv...." En typ bic / NSP.
Men man vill ju fortfarande ha en bräda som fungerar bra i vattnet med en skysst shape som inte känns klumpig. Nån som har uppfattning av vilka av dessa brädor som har bässt shape och känsla?

Logga in för att svara
#1456 Svar: Köpa bräda... 18 år, 7 månader sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

BIC:en är utan tvivel en stridsvagn, såg själv en som fraktades mellan Biarritz och Stanstead på Ryan, utan boardbag, hur cool är inte den då?

Satsa på en NSP, tror den har lite bättre linjer än BIC, men nog minst lika tålig.

Logga in för att svara
#1458 Svar: Köpa bräda... 18 år, 7 månader sen Stoke: 1

freddas
graphgraph

Tänkte ungefär samma sak som du förut. Drog och kollade på en nsp 5'6" fish. Den var sjukt tung och såg rikigt B ut i shapen. Dessutom är de tydligen väldigt styva också. Kom rätt snabbt på att den skulle kännas helt annorlunda jämfört med min poly 5'6" så jag ändrade mig och skrotade idén illa kvickt. Men eftersom du tänkt köpa en längre bräda vet jag inte om det spelar lika stor roll. Dessutom kan den, precis som du sa, vara sjukt bra att ha som utlåningsbräda åt polare som vill lära sig surfa.

Logga in för att svara
#1473 Svar: Köpa bräda... 18 år, 7 månader sen  

Johannes

Ja NSP är riktig skit om man är van vid polyester och inte är nybörjare, men om man ska låna ut den till nybörjare så är väl NSP det bästa antar jag.

Logga in för att svara
#1474 Svar: Köpa bräda... 18 år, 7 månader sen  

Johannes

Ja NSP är riktig skit om man är van vid polyester och inte är nybörjare, men om man ska låna ut den till nybörjare så är väl NSP det bästa antar jag.

Logga in för att svara
#9142 Svar: Köpa bräda... 18 år, 3 månader sen Stoke: 0

phill_k
graphgraph

i och med allt prat och om fishar och super fishar klämmer jag in en till fråga.
Är det någon som provat Nords superfish ? och kanske till och med 7S superfish ?? eller några andra superfishar kanske har nån lite för och nackdelar att berätta om ?

Logga in för att svara
12
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!