Facebook data

123
Bild från skäret den 14
#6604 Svar: Bild från skäret den 14 17 år, 3 månader sen Stoke: 68

RATMAN
Inlägg: 2714
graphgraph
offline

Han läste min ny bok om surfspots of sweden..it's out on the internet now for free!!!hahahaha:blink:
 
Logga in för att svara
#6606 Svar: Bild från skäret den 14 17 år, 3 månader sen Stoke: 10

PontusGrafström
Inlägg: 279
graphgraph
offline

skön ide ratman.. borde man spinna vidare på!
 
Logga in för att svara
#6608 Svar: Bild från skäret den 14 17 år, 3 månader sen Stoke: 68

RATMAN
Inlägg: 2714
graphgraph
offline

Min bästa kompis Nat Young gjorde det i Australien i slutet på 70 talet och han var inte så populär för nåra år..Jag lägga lågt..surfa ensam ....eller med min kompis tills vidare!!!
nån kommer att göra det men inte jag..jag håller tyst om mina ställen..har alldrig surfat i sverige med nån annan utan min kompis i vattnet..jag gillar det så...bara en person att droppa in på....hahhahaa.peace
 
Logga in för att svara
#6610 Svar: Bild från skäret den 14 17 år, 3 månader sen Stoke: 68

RATMAN
Inlägg: 2714
graphgraph
offline

RATMAN skrev:
Min bästa kompis Nat Young gjorde det i Australien i slutet på 70 talet och han var inte så populär för nåra år..Jag lägga lågt..surfa ensam ....eller med min kompis tills vidare!!!
nån kommer att göra det men inte jag..jag håller tyst om mina ställen..har alldrig surfat i sverige med nån annan utan min kompis i vattnet..jag gillar det så...bara en person att droppa in på....hahhahaa.peace



END OF DEBATE....!!!! SAY NO MORE....peace..
 
Logga in för att svara
#6611 Svar: Bild från skäret den 14 17 år, 3 månader sen Stoke: 2

Castorn
Inlägg: 372
graphgraph
offline

Din bästa kompis är Nat Young?! Surfikonen Nat Young? Det var som fan...
 
Logga in för att svara
#6614 Svar: Bild från skäret den 14 17 år, 3 månader sen Stoke: 68

RATMAN
Inlägg: 2714
graphgraph
offline

Det ÄR som fan vad..huh! funny that...men han gjorde ett misstag då som är bara vatten under bron nu..(som vi säger på engelska)..det var inge bra då..nu har flera stycken gjort det ..skrivit böker ..sant är livet..men det är bättre för allas skull att man surfa och ha kul men man behöver inte faktiskt släppa ut mer info en pics och en berättelse utan namn på ställen..ingen kan stoppa surfings växt men ingen behövver gör att det växa snabbare heller..det görs av sig själva....peace and happy surfing..
 
Logga in för att svara
#6616 Svar: Bild från skäret den 14 17 år, 3 månader sen  

Save Mølle, Save everywhere!

Hello again and for the last time. This is a follow up to the exhortation that I flung out last night on the "Per..." strand where Per was directing traffic to his site that showed a bunch of pictures (30,40+) of a spot that I surf breaking OK. I went off. Nothing personal, I was just pissed off. Thanks Per for taking the pics off the Net!

Readers,

The internet allows opportunities to express and exchange ideas, information and other dogmatic crap (like that of Al Qaeda or my own for that matter) like never before.

The freedom of speech that this forum and site allows us is terrific. What would happen if the site were to become heavily filtered so as to allow only the worldview of it's creators? The Editors of Surfsverige must be faced with difficult decisions as to whether or not to control the content of their members and guests. It comes down to Ethics. And because of culturally varying sets that are competing, that presents a tricky scenario.

I want to begin by referring readers to a film entitled "The Far Shore". If you haven't seen it, pick it up. It's dope. Kevin Naughton and Craig Peterson were two guys from California in the early 70s who spent something like 8 years on the road, supporting themselves, among other means, by photographing and writing articles for Surfer Magazine. The film by Greg Schell, uses a collage of their original 8mm, still photos and interviews from the present day to put into perspective the history of the times, their own story and the growth of surfing from rugged adventurer days to the beginning of the age of the "surf camp". The film embodies the spirit of adventure within the surf world that was at the time burgeoning. Personally, I find that same sense of adventure present in Sweden and Scandinavia as a whole today. I appreciate it and hope to enjoy it without altering it so that others may enjoy the same journey in years to come. There's an American Indian expression about living like a cloud that passes over the land without altering that land. Of course, rain does fall and shape terrain, but you get the picture.

In "The Far Shore" the question of ethics arises. A pretty hardcore vanguard of guys camped out in Mexican/ Central American surf nirvanas weren't keen on having "their" spots exposed by Surfer Magazine. "They" were Americans, so it's questionable if the spots were "theirs" or those of future Mexican, Central American generations. (You can argue that they were neophyte colonizers and that a few of them are grumpy old bastards today blah balah balah) But whatever, small groups of individuals discovered - in the truest sense of the word DISCOVER- new spots and wanted to keep their wherabouts quiet. Naughton and Peterson were confronted with wanting to write about their travels, keep travelling and keep on the Surfer payroll or stopping their public Search that fueled the imaginations and dreams of everyone who picked up a copy of Surfer at the time. How could they share in an ethical way? By being conscious and considerate. They never named places, they kept evrything as undercover as they could. CONSCIOUS and CONSIDERATE! Surfer Magazine's editors received death threats nevertheless. Exposing spots in the surfing world is an ethical NO NO!

In this case, the Swedish view of "everyman's rights" is an ethic that is being challenged by a more universal ethic within the surfing world of keeping things quiet. Is one more right than the other? If one is to measure the success of keeping things quiet by the number of surf camps and backpackers hostels in even the remotest corners of the world, I'd have to say...not really. But go to Central America or the Philippines today and ask some local to take you to their secret spot. For cash, they might. But would they show you the way if you had your damn camera dangling arouund your neck, telling them that you were going to post pictures on the Net for everyone in Sweden to see? Would they put a map on the Internet?

"Keeping it Quiet" means slowing things down. It means allowing people to take the time to enjoy things at a slower pace. Who is to be the arbiter of what "right" is? Not me, but I will gladly be a participant in a conversation and share my views whether online, on the beach or in the water. I for one am not going to sit still and be quiet anymore about people coming to the beach and sharing with their 500 closest friends on Surfsverige, Riders or wherever. Everyone is welcome to surf wherever in my book, just keep your "epic" sessions between yourselves and the one litlle seal that was out there on Saturday. We need to save Mølle, but inmy view, we also need to encourage a more sustainable growth of surfing around here so that the same stoke that we had yesterday can be had tomorrow without the presence of a few new guys each swell.

The surf media at the time of the Naughton/Peterson heyday was infinitely smaller and slower working than it is today. It was also less democratic. Surfsverige is the antithesis of the surf media at that time in surfing history. Surfsverige, like many other local sites around the world is the epitome of a highly democratic, user steered media outlet/ business. Yet the same ethical questions remain regarding exploitation. This past year Time magazine gave its Person of the Year award to "YOU". (its readers and people in general) Why? You Tube, My Space... our abilty to shape the world or perhaps our lives in some way by the internet tool. I am making my stand for ethics in this regard.

I am saying to Per, (thanks for taking the pics off) the girl with the video camera with the guy with the Varberg sticker on the back of his car, the others with big bad cameras and vidoes, the Nord guys (who are going to go back to Stockholm and show all their buddies their pics) and everyone else that comes to surf where we surf -and hopefully everywhere else in Sweden - that in my opinion your proliferating images/ film of good surf is not beneficial to anyone who surfs in Sweden in the near or long term. (Beneficial meaning that it doesn't help an often crowded tense situation become less crowded and tense.) Recognize the power of the internet and like Stan Lee's creation Peter Parker AKA - Spiderman had to learn, remember that "with great power comes great responsability"

Don't be a globally recognized surf kook and hide behind the Swedish "everyman's rights' crap to distract people from or attempt to distort the obvious: We all want to surf in Peace with as few others in the water as possible.

Jah!
 
Logga in för att svara
#6617 Svar: Bild från skäret den 14 17 år, 3 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
Inlägg: 1125
graphgraph
offline

Först och främst ang vsurf i skäret... jo det är turbulent men det har till och med gjorts en film där. "Home and around" heter den och filmades typ -98 skulle jag tro. Kanske Surfersparadise i Varberg har någon rulle kvar. En del go surfing också. Men nog håller jag med om att det inte är speciellt bra för vindsurfing.

Ang allt det andra så håller jag helt och fullt med om att det inte är så roligt när helt pinfärska (kooks om du så vill) ligger mitt i vägen. Det är bättre om de tar vågor lite längre ner, men nog faan måste de få testa vingarna ibland, hur faan egoistiskt vore det annars?... faan det var inte länge sedan jag var i det stadiet själv. Typ 2005...
Och ni som snackar om regler för surfing. Hur är det med att droppa in? Gäller det inte de mer erfarna surfarna också? Det där med hemmabryt och att locals äger stranden kommer från länder som inte har allamnsrätt och samma syn på yttrandefrihet. Surfar du i sverige får du fanimig följa de lagar vi har eller flytta utomlands.
 
Logga in för att svara
#6618 Svar: Bild från skäret den 14 17 år, 3 månader sen Stoke: 2

Castorn
Inlägg: 372
graphgraph
offline

RATMAN: Tyckte bara det var rätt coolt eller nått att det är din bästa polare...satt och kollade på morning of the earth med Nat häromdagen och så dyker hans bästa polare upp på ett svenskt surfforum....liten äro jorden
 
Logga in för att svara
#6619 Svar: Bild från skäret den 14 17 år, 3 månader sen Stoke: 68

RATMAN
Inlägg: 2714
graphgraph
offline

That was totally right but it was just a long winded version of what I am saying..pics yes ..stories..yes..but no name dropping or landscape revealing shots..onödigt ....vi alla vill blir inspirerade ..men man behöver inte faktiskt nämna ställen..varför gör man detta..jag fattar inte...onödigt...
hoppas att ni alla få bra vågor och surfa med eran kompisar i frihet...
THA RAT:)
 
Logga in för att svara
#6626 Svar: Bild från skäret den 14 17 år, 3 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
Inlägg: 1125
graphgraph
offline

Men faan misstolka mig inte! Jag är helt för respekt för de som är locals och betydligt mer erfarna. Jag tål bara inte folk som hävdar olika regler som tillhör apstadiet.
OK, nu har det sagts nog. Peace!
 
Logga in för att svara
#6630 Svar: Bild från skäret den 14 17 år, 3 månader sen  

Alias

Save Mølle, Save everywhere! skrev:
Hello again and for the last time. This is a follow up to the exhortation that I flung out last night on the "Per..." strand where Per was directing traffic to his site that showed a bunch of pictures (30,40+) of a spot that I surf breaking OK. I went off. Nothing personal, I was just pissed off. Thanks Per for taking the pics off the Net!

Readers,

The internet allows opportunities to express and exchange ideas, information and other dogmatic crap (like that of Al Qaeda or my own for that matter) like never before.

The freedom of speech that this forum and site allows us is terrific. What would happen if the site were to become heavily filtered so as to allow only the worldview of it's creators? The Editors of Surfsverige must be faced with difficult decisions as to whether or not to control the content of their members and guests. It comes down to Ethics. And because of culturally varying sets that are competing, that presents a tricky scenario.

I want to begin by referring readers to a film entitled "The Far Shore". If you haven't seen it, pick it up. It's dope. Kevin Naughton and Craig Peterson were two guys from California in the early 70s who spent something like 8 years on the road, supporting themselves, among other means, by photographing and writing articles for Surfer Magazine. The film by Greg Schell, uses a collage of their original 8mm, still photos and interviews from the present day to put into perspective the history of the times, their own story and the growth of surfing from rugged adventurer days to the beginning of the age of the "surf camp". The film embodies the spirit of adventure within the surf world that was at the time burgeoning. Personally, I find that same sense of adventure present in Sweden and Scandinavia as a whole today. I appreciate it and hope to enjoy it without altering it so that others may enjoy the same journey in years to come. There's an American Indian expression about living like a cloud that passes over the land without altering that land. Of course, rain does fall and shape terrain, but you get the picture.

In "The Far Shore" the question of ethics arises. A pretty hardcore vanguard of guys camped out in Mexican/ Central American surf nirvanas weren't keen on having "their" spots exposed by Surfer Magazine. "They" were Americans, so it's questionable if the spots were "theirs" or those of future Mexican, Central American generations. (You can argue that they were neophyte colonizers and that a few of them are grumpy old bastards today blah balah balah) But whatever, small groups of individuals discovered - in the truest sense of the word DISCOVER- new spots and wanted to keep their wherabouts quiet. Naughton and Peterson were confronted with wanting to write about their travels, keep travelling and keep on the Surfer payroll or stopping their public Search that fueled the imaginations and dreams of everyone who picked up a copy of Surfer at the time. How could they share in an ethical way? By being conscious and considerate. They never named places, they kept evrything as undercover as they could. CONSCIOUS and CONSIDERATE! Surfer Magazine's editors received death threats nevertheless. Exposing spots in the surfing world is an ethical NO NO!

In this case, the Swedish view of "everyman's rights" is an ethic that is being challenged by a more universal ethic within the surfing world of keeping things quiet. Is one more right than the other? If one is to measure the success of keeping things quiet by the number of surf camps and backpackers hostels in even the remotest corners of the world, I'd have to say...not really. But go to Central America or the Philippines today and ask some local to take you to their secret spot. For cash, they might. But would they show you the way if you had your damn camera dangling arouund your neck, telling them that you were going to post pictures on the Net for everyone in Sweden to see? Would they put a map on the Internet?

"Keeping it Quiet" means slowing things down. It means allowing people to take the time to enjoy things at a slower pace. Who is to be the arbiter of what "right" is? Not me, but I will gladly be a participant in a conversation and share my views whether online, on the beach or in the water. I for one am not going to sit still and be quiet anymore about people coming to the beach and sharing with their 500 closest friends on Surfsverige, Riders or wherever. Everyone is welcome to surf wherever in my book, just keep your "epic" sessions between yourselves and the one litlle seal that was out there on Saturday. We need to save Mølle, but inmy view, we also need to encourage a more sustainable growth of surfing around here so that the same stoke that we had yesterday can be had tomorrow without the presence of a few new guys each swell.

The surf media at the time of the Naughton/Peterson heyday was infinitely smaller and slower working than it is today. It was also less democratic. Surfsverige is the antithesis of the surf media at that time in surfing history. Surfsverige, like many other local sites around the world is the epitome of a highly democratic, user steered media outlet/ business. Yet the same ethical questions remain regarding exploitation. This past year Time magazine gave its Person of the Year award to "YOU". (its readers and people in general) Why? You Tube, My Space... our abilty to shape the world or perhaps our lives in some way by the internet tool. I am making my stand for ethics in this regard.

I am saying to Per, (thanks for taking the pics off) the girl with the video camera with the guy with the Varberg sticker on the back of his car, the others with big bad cameras and vidoes, the Nord guys (who are going to go back to Stockholm and show all their buddies their pics) and everyone else that comes to surf where we surf -and hopefully everywhere else in Sweden - that in my opinion your proliferating images/ film of good surf is not beneficial to anyone who surfs in Sweden in the near or long term. (Beneficial meaning that it doesn't help an often crowded tense situation become less crowded and tense.) Recognize the power of the internet and like Stan Lee's creation Peter Parker AKA - Spiderman had to learn, remember that "with great power comes great responsability"

Don't be a globally recognized surf kook and hide behind the Swedish "everyman's rights' crap to distract people from or attempt to distort the obvious: We all want to surf in Peace with as few others in the water as possible.

Jah!


OK! "Apology" accepted.

There may definitely be some truths to what you were expressing but always remember my friend: "Be nice to people on your way up. Because you are going to meet them again - on your way down".

So try and ease down on that intimidating Johnny-Boy Gomez, bad ass attutude you displayed in your original post. Goes for some of you other guys as well.
 
Logga in för att svara
#6631 Svar: Bild från skäret den 14 17 år, 3 månader sen  

LadyLove

RATMAN skrev:
Guys...send pictures ..they're good.... in this wave starved country we love and live in..It gets us all thu the flat..toocold... or just plain shit surf days,weeks and months we sometimes go thru just to get one good day now and then..

Just don't name them....don't take place landscape shots so people can recognize a spot.. There are alot of other surfers in the world..some of them live quite close..like the Germans and the danes etc etc...keep up the photos but SSSHHHHHHHHHH to where they are and what they're called...PEACE....RAT!!


WELL PUT !
 
Logga in för att svara
#6632 Svar: Bild från skäret den 14 17 år, 3 månader sen  

LadyLove

Peace and Goodnight all
 
Logga in för att svara
#6650 Svar: Bild från skäret den 14 17 år, 3 månader sen  

.

Filmen heter "home and away" och dom surfar på just det stället, dom vindsurfar INTE och kan man tänka sig, dom nämner inte stället vid namn! Och det är Mr local i Jonstorp himself som visar spotet. Men inga namn nämns.
 
Logga in för att svara
#6654 Svar: Bild från skäret den 14 17 år, 3 månader sen Stoke: 0

jorgenl
Inlägg: 102
graphgraph
offline

Erik: Grejen är ju den att, som Alex skriver, att alla måste få pröva sina vingar ibland. Jag har svårt atttänka mig att du alltid varit på ställen som har varit på din nivå, eller ? Jag kan villigt erkänna: jag har försökt surfa ställen som varit definitivt för stora/håriga för mig, men jag har lärt mig av det - och bett om ursäkt och gjort allt för att inte sabba för andra.

Ja, det är spännigt att skriva saker som: "Nu är det ju tyvärr så i det här förbannat sosseimpregnerade landet att alla jävlar tror sig ha rätt till precis allting hela tiden.
Ni som fotar skiter ju i sånt här eftersom ni mer verkar tänka på er fotokarriär än hur många fler nybörjare ni pushar ut i lineup på helt olämpliga ställen.
Det suger så mycket att det inte finns ord för det!".
 
Logga in för att svara
#6655 Svar: Bild från skäret den 14 17 år, 3 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
Inlägg: 1125
graphgraph
offline

Angående filmen så är jag näst intill säker på att filmen "home and away" är uppföljaren av just "home and around". Kan ha fel. Det kan dock vara så att man inte nämner exakt var det är, men "alla" visste i alla fall om var det var. Och Jo, man vindsurfar skäret. Tror dock att det är lite nedanför eller ovanför själva surfspotet.
Faan grabbar. Vi kan hålla på hur länge som helst med det här. Har vindsurfat sedan 1980 så nog sjutton har man hunnit se en del spots i sverige... Tyvärr har det inte gjort mig bättre som surfare

Förresten. Hur går det för Mattias Holmberg från Jonstorp? En gång sveriges klart bästa vågvindsurfare. Han snackade om att han droppat vindsurfingen helt och bara surfade. Han kan shapa brädor helt klart, en sverigebräda av honom skulle inte sitta fel.

Peace!
 
Logga in för att svara
#6656 Svar: Bild från skäret den 14 17 år, 3 månader sen  

regler

Kan ni inte sätta upp regler om vad man får - och inte får göra på detta stället?
 
Logga in för att svara
#6657 Svar: Bild från skäret den 14 17 år, 3 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
Inlägg: 1125
graphgraph
offline

Vill faktiskt avsluta med en grej

Tycker det är extraordinärt lustigt att det är ett gäng engelsktalande som driver den negativa attitydtrenden. Tycker konstigt nog, utan att vara rasistisk, att sveriges surfscen bör formas av svenskar. De som är här på en utdragen "semester" för att träffa svenska brudar, eller va det nu kan vara, får nog ta seden dit dom kommit.

Lite för och emot...
Tycker att allemansrätten är en jävligt fin grej som ingen jävla utlänning ska komma och trampa på... MEN!!! Jag håller med om att man inte behöver avslöja allt som finns i sverige för det. DÄREMOT så är alltså inte Skäret ett secret. Man behöver inte vara insatt för att fatta det, bara kunna läsa kartor. MEN stället passar inte för nybörjarsurfing. Mig själv inräknad. Så ni/vi kan träna upp på andra ställen istället för att fördärva surfet för de kan hantera stället. MEN nog faan måste ni/vi få testa stället utan att få våra prylar sönderslagna som i filmen Lords of Dogtown.
 
Logga in för att svara
#6661 Svar: Bild från skäret den 14 17 år, 3 månader sen  

[c]

sharkboy. god damn you are loud. if you scream "idiot" one more time you might actually start looking like one... I saw the "stone photographer" movie you linked to here and it was pretty clever. would have expected you to be a bit more brainy since you did that one... but maybe i accidently stepped on your foot and the immediate anger stopped you from thinking twice. sorry, clumpsy me. i shall try to avoid your foot in the future, ok?
 
Logga in för att svara
#6666 Svar: Bild från skäret den 14 17 år, 3 månader sen Stoke: 63

ErikG
Inlägg: 2399
graphgraph
offline
Donerat Brons

alex el gordo skrev:
Vill faktiskt avsluta med en grej

Tycker det är extraordinärt lustigt att det är ett gäng engelsktalande som driver den negativa attitydtrenden. Tycker konstigt nog, utan att vara rasistisk, att sveriges surfscen bör formas av svenskar. De som är här på en utdragen "semester" för att träffa svenska brudar, eller va det nu kan vara, får nog ta seden dit dom kommit.

Lite för och emot...
Tycker att allemansrätten är en jävligt fin grej som ingen jävla utlänning ska komma och trampa på... MEN!!! Jag håller med om att man inte behöver avslöja allt som finns i sverige för det. DÄREMOT så är alltså inte Skäret ett secret. Man behöver inte vara insatt för att fatta det, bara kunna läsa kartor. MEN stället passar inte för nybörjarsurfing. Mig själv inräknad. Så ni/vi kan träna upp på andra ställen istället för att fördärva surfet för de kan hantera stället. MEN nog faan måste ni/vi få testa stället utan att få våra prylar sönderslagna som i filmen Lords of Dogtown.



Nej Alex, den negativa attitydtrenden drivs av alla dom som inte kan hålla käft om de få sällsynt brytande surfställen vi nu råkar ha i Svedala..
Plus alla de gaphalsar som älskar att kommersialisera svensk surfing på ett onödigt och smaklöst sätt ofta helt utan substans eller finess.

Och vad är det för snack om allemansrätten.. håll dig till ämnet:laugh: Det är väl inga ytisar som försökt stoppa allemansrätten?
 
Logga in för att svara
#6668 Svar: Bild från skäret den 14 17 år, 3 månader sen Stoke: 0

Yann
Inlägg: 442
graphgraph
offline

alex el gordo skrev:
Vill faktiskt avsluta med en grej

Tycker det är extraordinärt lustigt att det är ett gäng engelsktalande som driver den negativa attitydtrenden. Tycker konstigt nog, utan att vara rasistisk, att sveriges surfscen bör formas av svenskar. De som är här på en utdragen "semester" för att träffa svenska brudar, eller va det nu kan vara, får nog ta seden dit dom kommit.

Nu tycker jag du är ute på djupt vatten. Kan du berätta för mig när du tycker att man är svensk tillräckligt för att ha rätt till en åsikt enligt dig?
 
Logga in för att svara
#6672 Svar: Bild från skäret den 14 17 år, 3 månader sen Stoke: 21

JFL
Inlägg: 585
graphgraph
offline

Bara för att något inte riktigt är så secret som en del skulle önska så innebär det inte att man bör fläka ut namn & bilder på nätet automatiskt. Om man gör det så får man räkna med att det får konsekvenser såvida man inte personligen har snackat med alla som regelbundet besöker just det spotet. Nä, jag försöker inte hota någon utan bara konstatera att vad som faktiskt händer här. Lägg ut bilder och få sura reaktioner. Det bara är så. Det finns en anledning till att det inte kommer bilder från S... var & varannan vecka, så hur var det nu med att ta seden dit man kommer? Själv kan jag inte förstå varför man inte kan surfa utan att basunera ut det på nätet, men det är ju min åsikt.

Snacket om att surfet i Sverige skulle vara annorlunda än någon annanstans, att vi skulle vara snällare mot varandra eller så är den största BS jag har hört. Det är exakt samma förhållanden som styr trivseln i Sverige som överallt annars. Antal surfare per våg är en av dom, släng in fler surfare på samma mängd vågor och stämningen försämras. Ta bort vågorna och behåll crowden och du får samma sak. I Sverige och överallt. Har surfat utomlands med 200-300 pers i vattnet på pointbreaks i Oz & Californien och ärligt talat funkar det mycket bättre där än hemma. Troligtvis för att folk faktiskt vet hur dom ska betee sig.

Jag och några av mina polare lekte Naughton/Peterson i Skåne på 80-talet/början 90-talet och har sett dom här bryten gå från osurfade, okända spots som vi knappt kunde hantera till dagens tok-crowd med taskig attityd. Den här diskussionen har pågått sen dag 1, samma argument, olika personer. Och det är samma argument som ventilerades när Esta tog bort sina bilder från G-bay i höstas. Har faktiskt en bild från den allra första vågen som någon surfade i Skäret som jag funderat på att lägga ut till allmän beskådan. Får se om jag nånsin får loss tummen.
 
Logga in för att svara
#6673 Svar: Bild från skäret den 14 17 år, 3 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
Inlägg: 1125
graphgraph
offline

Erik G och Yann

jag syftar på det långa inlägget på engelska lite tidigare i denna "debatt". Citat "...Don't be a globally recognized surf kook and hide behind the Swedish "everyman's rights' crap to distract people from or attempt to distort the obvious: We all want to surf in Peace with as few others in the water as possible.". Tycker ni inte att det låter sjukt så fattar jag inte riktigt hur ni är funtade?

Att jag ilsknade till på "utlänningar" beror väl av naturliga skäl på att det är de som drivit den hårda linjen. I själv verket tycker jag faktiskt att det är jävligt roligt att se duktiga surfare i sverige, varifrån de kommer är oviktigt. MEN jag tål inte att de försöker behålla ett surfspot för sig själva med anledningar som enligt mig strider mot det som gör sverige trevligare att leva i än många andra länder.

Till syvens och sist är jag ute efter att sverige inte ska bli som det ser ut på vissa andra ställen. Folk som slås i vattnet, har sönder varandras prylar mm.
 
Logga in för att svara
#6674 Svar: Bild från skäret den 14 17 år, 3 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
Inlägg: 1125
graphgraph
offline

JFL

Du svarade på frågan själv... Det finns ställen med massor av folk men utan dålig stämning, de vet helt enkelt hur man sköter sig i vattnet. Men inte faan försöker de hota folk som har kamera på bröstet på ett sånt ställe.
 
Logga in för att svara
#6675 Svar: Bild från skäret den 14 17 år, 3 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
Inlägg: 2316
graphgraph
offline

once again, you are being thick Alex. I have never made a claim that people can not surf where they want to, I have just sided with discretion when it comes to mapping out on the internet. Why can't you see the difference. I would never, and have never, denied anyone the right to surf anywhere!
 
Logga in för att svara
#6676 Svar: Bild från skäret den 14 17 år, 3 månader sen Stoke: 21

JFL
Inlägg: 585
graphgraph
offline

alex el gordo skrev:
JFL

Du svarade på frågan själv... Det finns ställen med massor av folk men utan dålig stämning, de vet helt enkelt hur man sköter sig i vattnet. Men inte faan försöker de hota folk som har kamera på bröstet på ett sånt ställe.


Igengäld skulle jag inte drömma om att dyka upp på ett ställe, snappa en massa kort och sen fläka ut det på nätet för att få uppmärksamhet OCH SEN KOMMA DRAGANDES MED EN MASSA SNACK OM TRYCKFRIHET eller allemansrätt om folk tyckte att jag gick över nån gräns. Det funkar på såna ställen DÄRFÖR att folk är beredda att bita ifrån om någon inte uppför sig. Vi kommer att fortsätta att ha såna här diskussioner tills alla är överens om vad som är acceptabelt eller inte. Anledningen till att utlänningar driver den här frågan är förmodligen för att dom har sett dom negativa resultaten och för att dom inte tror att nån ALLEMANSRÄTT innebär att det är ok att betee sig som ett arsle och komma undan med det.
 
Logga in för att svara
#6681 Svar: Bild från skäret den 14 17 år, 3 månader sen Stoke: 63

ErikG
Inlägg: 2399
graphgraph
offline
Donerat Brons

alex el gordo skrev:
Erik G och Yann

jag syftar på det långa inlägget på engelska lite tidigare i denna "debatt". Citat "...Don't be a globally recognized surf kook and hide behind the Swedish "everyman's rights' crap to distract people from or attempt to distort the obvious: We all want to surf in Peace with as few others in the water as possible.". Tycker ni inte att det låter sjukt så fattar jag inte riktigt hur ni är funtade?

Att jag ilsknade till på "utlänningar" beror väl av naturliga skäl på att det är de som drivit den hårda linjen. I själv verket tycker jag faktiskt att det är jävligt roligt att se duktiga surfare i sverige, varifrån de kommer är oviktigt. MEN jag tål inte att de försöker behålla ett surfspot för sig själva med anledningar som enligt mig strider mot det som gör sverige trevligare att leva i än många andra länder.

Till syvens och sist är jag ute efter att sverige inte ska bli som det ser ut på vissa andra ställen. Folk som slås i vattnet, har sönder varandras prylar mm.



Alex vill du inte ha ett surfsverige som "slåss i vattnet osv blablabla" så kan du ju börja med att försöka förstå varför en del surfare blir förbannade.
Kan det bero på att det dyker upp en massa människor som vill kommersialisera något man söker sig till just för att slippa kommersen?
Handlar det kanske om att vissa vägrar ta seden dit dom kommer?

Eller du kanske föredrar att sitta och yrskriva om allmansrätten och att kommunen i Varberg har en vindsurfare på sin kommunlogga?
 
Logga in för att svara
#6683 Svar: Bild från skäret den 14 17 år, 3 månader sen  

Kasimir

Asså fattar ni inte att det blir mer och mer crewded för att det blir fler och fler surfare.
Sluta promota surfing överhuvudtaget så blir det inte fler surfare och ni får ha era jävla spots för er själva.
 
Logga in för att svara
#6684 Svar: Bild från skäret den 14 17 år, 3 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
Inlägg: 1125
graphgraph
offline

Ha ha ha ha!

Alltså. Ni ville ha hjälp - Snälla kom och hjälp oss, de ska bygga vågbrytare i Mölle!... Sen blir ni förbannande att nån kommer ner, åker en kilometer eller två åt andra hållet och tar lite bilder.

Hade det varit fler surfare hade ni aldrig haft problem med vågbrytare. Men vill ni vara själva om vågorna så får ni nog stå ut med både vågbrytare eller värre. Ni kan tyvärr inte ha både och.
 
Logga in för att svara
#6687 Svar: Bild från skäret den 14 17 år, 3 månader sen Stoke: 1

crazynick
Inlägg: 167
graphgraph
offline

har inte ens orkat läsa alla inlägg men har ett par saker jag vill säga, med risk för att jag återupprepar vad nån anna sagt.

1. när jag började surfa i sverige hösten 2003 var det ett jävla liv om bilder från skäret på kallsupen. jag håller med, det är för faaaan inget secret längre. spotet heter ju som den geografiska platsen, det är kört sen länge.

2. orkade inte läsa fortsättningen men fattade att nån typ av klassiskt 08 vs skåne bråk var på g. ok, jag är från helsingborg, men bor i uppsala. surfar mkt torö och väddö. och skäret/mölle när jag är hemma hos päronen. en sak är säker, attityden nere i skåne är FAAAN så mkt sämre. alltid sura miner, nån slags ond localmentalitet som bara är löjlig. torö/väddö= aldrig några problem och skön stämning. vet inte vad det beror på, kanske för att det är fler duktiga surfare i skåne. men jag börjar tro att det är nåt annat, typ att surfarna är mer ego där eller nåt. och väddö har många points så det beror inte på att det är trängre i skåne.

3. har surfat skäret kanske 5 ggr i mitt liv, aldrig mer än 5 pers....snacka inte om crowd! jag vet att det kan vara mkt ibland men på nyårsdagen var jag tex själv i med huvudhögt och superclean sista timmen. kom igen!
 
Logga in för att svara
#6689 Svar: Bild från skäret den 14 17 år, 3 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
Inlägg: 1125
graphgraph
offline

Äntligen en vettig människa
 
Logga in för att svara
#6692 Svar: Bild från skäret den 14 17 år, 3 månader sen Stoke: 0

Yann
Inlägg: 442
graphgraph
offline

Jag är den killen med Varberg sticker och en bad ass camera som mr Save Mölle syftade på bland andra. Visst fotar jag secret spots och semi secret spots och det kommer jag aldrig att sluta med eftersom det är en stor hobby för mig. Sorry Erik, jag tycker inte argumenten håller att det skulle vara något fel i att fota. Det är inte bilderna i sig som är farliga utan vad man gör med dom. Tidigare har jag lagt ut en hel del olika secret spots på nätet men utan namn och datum. Det jag lärt mig av den här diskussionen och tidigare diskussioner är att sluta med det helt. I fortsättningen kommer jag inte att lägga ut några bilder för allmänheten. Jag har även tagit ner de bilder på secret spots som legat uppe sedan tidigare. Stämning är trots allt viktigare än bilder. Däremot kommer jag inte att propagera för att andra ska ta ner sina bilder så länge de inte publiceras i direkt anknytning till ett swell, innehåller några landmärken eller publiceras med namn och datum. Jag har tagit åt mig något av den här diskussionen och jag tycker att det är fler som borde göra det.

Peace
 
Logga in för att svara
#6695 Svar: Bild från skäret den 14 17 år, 3 månader sen Stoke: 0

snakie
Inlägg: 117
graphgraph
offline

Vi kom 3 surfare ner och tänkte träffa lite folk på mölle träffen och hänga löst. Vi fick 3dagar fin surf utan crowd. På lördagen surfade vi själva på en jätte fin vänster en bit från bort då det ryktades om att danmark hade marcherat in på skäret. På söndagen va vi 3 pers i gryningen och surfade ett fint skäret och det blev kanske 10 pers totalt efter ett tag men då började man bli kall, trött och gick upp. På måndagen fick vi smaka på ett härligt Mölle i 3h med ett maxantal på 5 personer i vattnet.

Vi var jätte tacksamma, Vi surfade i tomma vatten och hade tur att dessa ställen fungerade då vi var nere. Nu är man hemma och tänker tillbaks till den sköna semestern vi hade i skåne. Förhopningsvis kommer man tillbaka någon gång i framtiden. Mölle var en riktigt skön by ochen skön våg med trevlig lokalbefolkning och vi fick ett gott mottagande av många.

Jag tror inte vi var i vägen för några "locals" eller gjorde folk irriterade i onödan. Bara glad att få fina vågor och träffa en del otroligt trevliga människor.
 
Logga in för att svara
#6697 Svar: Bild från skäret den 14 17 år, 3 månader sen Stoke: 21

JFL
Inlägg: 585
graphgraph
offline

alex el gordo skrev:
Ha ha ha ha!

Alltså. Ni ville ha hjälp - Snälla kom och hjälp oss, de ska bygga vågbrytare i Mölle!... Sen blir ni förbannande att nån kommer ner, åker en kilometer eller två åt andra hållet och tar lite bilder.

Hade det varit fler surfare hade ni aldrig haft problem med vågbrytare. Men vill ni vara själva om vågorna så får ni nog stå ut med både vågbrytare eller värre. Ni kan tyvärr inte ha både och.


Man läser det man vill läsa. Det du bommar är givetvis det som folk retar sig på "Sen blir ni förbannande att nån kommer ner, åker en kilometer eller två åt andra hållet och tar lite bilder." ... "och lägger ut dom på nätet med namn & allt och påstår att dom har rätt att göra det utan att folk surnar till pga allemansrätt & tryckfrihet".

Ingen säger nåt om att åka hit & surfa, vissa av oss säger nåt om att ta kort. Det är sen som problemen börjar.

Man skulle kunna göra en jämförelse med ett annat fall och samma typ av beteende. Om du bjuder hem någon på middag, innebär det OXÅ att dom ska ta med sig porslinet hem och stöta på din flickvän?
 
Logga in för att svara
#6706 Svar: Bild från skäret den 14 17 år, 3 månader sen  

ej inloggad Gordo

Att du jämföra någons ägodelar och sambo med det vi tjatat om nu två dagar bevisar ju bara att du inte fattar nått alls. Som Stenis sa - Går int att förklara för nån som int begrip!

Vi är fortfarande ett fåtal surfare i sverige, vi kommer aldrig bli lika många som under vindsurfingbommen. Därför har vi nu möjlighet att skapa det surfsverige vi vill ha.
Jag kommer alltid bli förbannad på folk som tror dom kan bestämma vad andra får och inte får göra. Vilket surfsverige du vill ha? Vill du ha det bästa eller det värsta från andra surfkulturer?

OBS! Håller helt med att surfregler ska hållas, rätt till våg, inte ligga i vägen inte droppa in, inte släppa brädan. Men misstag görs, vi är människor.
Att man inte ska släppa ut information om secretspots är ju något man kan komma överens om. Bara gå fram till fotografen där han/hon står och fråga. Men att hota folk som publicerar bilder på redan kända ställen är bara för mycket. Det luktar localism lång väg och det vill i all fall inte jag ha i surfsverige. Vill du?

Surf med smilbanden upp till öronen för alla! Peace, out.
 
Logga in för att svara
#6713 Svar: Bild från skäret den 14 17 år, 3 månader sen Stoke: 21

JFL
Inlägg: 585
graphgraph
offline

ej inloggad Gordo skrev:
Vi är fortfarande ett fåtal surfare i sverige, vi kommer aldrig bli lika många som under vindsurfingbommen.

Vad säger det? Vad är ett fåtal? Och vem ska bestämma var gränsen går? Du?


Därför har vi nu möjlighet att skapa det surfsverige vi vill ha.

Det är faktiskt precis det vi gör nu. Den här diskussionen har som sagt varit uppe förut och den kommer att dyka upp igen. Och slutsatsen blir förr eller senare alltid densamma. Crowd är INTE kul. Inte för någon.


Jag kommer alltid bli förbannad på folk som tror dom kan bestämma vad andra får och inte får göra.

Och jag kommer alltid att bli förbannad på folk som tycker att dom har rätt att exponera sig själva på andras bekostnad.


Vill du ha det bästa eller det värsta från andra surfkulturer?

Äh, den är för dum för att kommentera.


Att man inte ska släppa ut information om secretspots är ju något man kan komma överens om. Bara gå fram till fotografen där han/hon står och fråga. Men att hota folk som publicerar bilder på redan kända ställen är bara för mycket.

Det allra enklaste borde vara att folk som tar bilder även förstår vad dom kan få för reaktioner om dom börjar lägga ut bilder och information på nätet. Det behövs inte frågas. Alla som läser det här kan lära sig NU. Förvänta dig inga gruppkramar om du plåtar och PUBLICERAR foton på ställen där du inte varit förut/känner dom flesta redan osv. OAVSETT vad du tror dig veta om spotet redan, hur känt det är osv osv. Då är du garanterat på säkra sidan. Om du istället gärna slipper gruppkramar, ja då vet du vad du ska göra. Sen finns det balansgången som Yann var inne på.


Det luktar localism lång väg och det vill i all fall inte jag ha i surfsverige. Vill du?

Det beror på vad du tror att det betyder och vad alternativen är. Jag vill ha surf och bra stämning i vattnet. Jag har aldrig varit med om att mycket folk skulle göra saker bättre. Detta är ett växande problem i Skåne därför att vi befinner oss i den största folksamlingen i Skandinavien, inte för att vi skulle vara surare pga vattenkvalitet, gener eller nåt annat. Om det kan hända här så kan det även hända på andra ställen, det kommer bara att ta lite längre tid. Det ni skojjar om i Norrland i en annan tråd är ungefär som snacket gick här för 10 år sedan. Jag har sett utvecklingen från den allra första dagen vi surfade Skäret, till den dagen då det dök upp folk vi inte kände sen innan till den dagen när jag kände att det var för mycket för mig. Sen dess har det bara blivit värre efter vad jag får höra.
 
Logga in för att svara
#6715 Svar: Bild från skäret den 14 17 år, 3 månader sen Stoke: 21

JFL
Inlägg: 585
graphgraph
offline

Dubbelpost. Coolt. Hur funkar det Petter?
 
Logga in för att svara
#6716 Svar: Bild från skäret den 14 17 år, 3 månader sen Stoke: 18

erc
Inlägg: 182
graphgraph
offline

El Gordo, ingen har väll hotat någon? Ingen har hindrat någon från att hoppa i vattnet. Ingen har givit någon spö.

Allt som önskas är lite diskretion... e det så svårt?
 
Logga in för att svara
#6719 Svar: Bild från skäret den 14 17 år, 3 månader sen Stoke: 1

BennyS
Inlägg: 111
graphgraph
offline

Tror inte alla som surfar i skåne att det är mycket folk pga det bor ca 3 miljoner i regionen, och inte för att det är foton som publ. på internet?
Skåne är den region som har mest folk, och i min åsikt även de bland de bästa bryten, varmast vatten, så det är väl inte så konstigt att det finns mer surfare ute i vattnet då, jag tror inte exponeringen av foton ökar antalet folk till redan så kända spots som skäret och mölle är idag.
Och att börja säga att det är secret funkar inte, semi secret funkar inte heller....skulle nog påstå att skäret är det näst kända brytet, efter torö, i sverige!
Och även om denna helgen var lite speciell pga rädda mölle aktionen(jag hörde inte några negativa vibbar om den innan denna helgen ..) så får man helt enkelt räkna med att det kommer mer människor till spotsen och inte sitta och vara efterklok om att det inte ska publ några bilder även om just skäret inte var inblandat i "räddningsaktionen". Surfade själv skäret på lördagen och då var vi 3-5 pers i vattnet för alla körde dawn patrol och det anser jag inte är så mkt folk...

Man får nog helt enkelt inse att där det finns 3 miljoner personer och närhet till bra points som funkar freq. så blir det mycket folk med eller utan bilder på internet, och den personen som såg en bild och vill surfa där för första gången är nog inte det stora problemet, de som surfar skäret får helt enkelt inse att det inte är secret och det kommer inte mkt folk beroende på bilder utan för att det är känt och ett av sveriges bästa bryt.

Om man tycker surf regler inte följs så sätt upp en skylt, men efteresom detta är en point så ska man inte få paddla runt heller , som dock händer väldigt ofta på skäret av de "bra" surfarna. Såg killar som tog våg efter våg utan problem även om det var 20 pers i vattnet.

/Benny
 
Logga in för att svara
#6720 Svar: Bild från skäret den 14 17 år, 3 månader sen Stoke: 63

ErikG
Inlägg: 2399
graphgraph
offline
Donerat Brons

Nu svamlar du Benny.. när ni gick i vattnet var ju vågorna nästan borta! Tidigare på dan var det runt 30-35 pers som mest.
Detta är då även mitt i vintern.
Om man exponerar en spot som Skäret med foton osv så kommer givetvis horderna dit...eller tror du dom fick nån typ av gudomlig ingivelse att just åka till Skäret?

Att det bor runt 3.5 miljoner människor i regionen gör väl inte idén att publicera en massa surfspots bättre? Hur får du det resonemanget att gå ihop?

Ska vi ge det två år innan hundravallen i vattnet är sprängd, då snackar vi inte om surfing längre utan det blir nån slags kontaktsport som vi får hitta på ett nytt namn åt!

Vilken spot tycker du vi skall fläska ut härnäst? Är det nån därute som har nåt bra förslag?
 
Logga in för att svara
#6725 Svar: Bild från skäret den 14 17 år, 3 månader sen Stoke: 0

Yann
Inlägg: 442
graphgraph
offline

Visst är Skäret redan bränt som semi secret spot men jag tycker ändå den här diskussion är viktig eftersom det kanske lär vissa hur de ska förhålla sig till andra spots som faktiskt fortfarande är hyfsat hemliga. Om inte annat så är ju Skäret ett bra exempel på hur illa det kan gå. Jag körde själv en dawn patrol i lördags och 5 pers i vattnet var det sisådär 10 minuter. En timma senare var det 25! Man ser aldrig så många dropins som här fastän medelnivån på surfarna ligger på en SM final. Otrevlig stämning och mycket snake. Se och lär!
 
Logga in för att svara
#6730 Svar: Bild från skäret den 14 17 år, 3 månader sen Stoke: 1

BennyS
Inlägg: 111
graphgraph
offline

Okej Erik, som Yann säger är Skäret redan bränt...ni har haft hur mkt folk som helst där nu i flera år och eftrsom surfingen i Sverige har växt så då är det klart att det finns mer folk som surfar, även Skäret...
Och horderna som du säger hittar inte dit pga ett foto utan för att det redan är "bränt" dvs alla vet redan att Skäret är en bra våg och att den finns, alla i hela som surfar vet var skäret ligger...
Och varför bry sig och skapa dålig stämmning på en spot som redan är så pass exponerad, som skäret är...ett par bilder mer gör inget...det är väl bara kul att se om man kom med på ngt foto eller hur det såg ut!

Och vad gäller "att sätta ett exempel" på att man inte ska exponera spots...jo det är klart att man inte ska om spotten är secret....men seriöst vad gör det att man postar ett par bilder på Skäret, jag bryr mig inte om att det inte är torö osv som kan svälja hur mkt folk som helst bla bla, alla vet redan spottsen i skåne och om man inte gör det så ringer man en som gör det...

Det är typ som att säga att man ska sluta lägga upp bilder på Pipeline för det är för mkt folk där eller vi lägger ner surftouren för den visar helt epic bryt och det är väl onödigt att få mer folk....men som sagt ALLA vet redan att det är bra där, det har varit exponerat för länge...samma sak om skäret!

Nu orkar jag inte skriva mer om det här för det är inte det som surfing handlar om i sverige, jag vill träffa nya människor och umgås med kompisar samtidigt som jag kanske ev. får ngn bra dag som ex. på Skäret i lördags med fem pers i vattnet och ett par set som var huvudhöga....att börja bråka om små vågor som har en period på typ 4 sek känns inte så moget...inte heller att göra det om de som har 15 sek i period. Om man har ngt problem med ngn så kan man säga det till dem i vattnet på ett vänligt sätt och inte sitta på internet bakom ett alias, brukar ge extremt mkt mer tillbaka än att skriva om sosse svin och annat som inte har med surfing att göra...

Surf imorgon kanske...men vart är frågan?
 
Logga in för att svara
#6732 Svar: Bild från skäret den 14 17 år, 3 månader sen Stoke: 63

ErikG
Inlägg: 2399
graphgraph
offline
Donerat Brons

BennyS skrev:
Okej Erik, som Yann säger är Skäret redan bränt...ni har haft hur mkt folk som helst där nu i flera år och eftrsom surfingen i Sverige har växt så då är det klart att det finns mer folk som surfar, även Skäret...
Och horderna som du säger hittar inte dit pga ett foto utan för att det redan är "bränt" dvs alla vet redan att Skäret är en bra våg och att den finns, alla i hela som surfar vet var skäret ligger...
Och varför bry sig och skapa dålig stämmning på en spot som redan är så pass exponerad, som skäret är...ett par bilder mer gör inget...det är väl bara kul att se om man kom med på ngt foto eller hur det såg ut!

Och vad gäller "att sätta ett exempel" på att man inte ska exponera spots...jo det är klart att man inte ska om spotten är secret....men seriöst vad gör det att man postar ett par bilder på Skäret, jag bryr mig inte om att det inte är torö osv som kan svälja hur mkt folk som helst bla bla, alla vet redan spottsen i skåne och om man inte gör det så ringer man en som gör det...

Det är typ som att säga att man ska sluta lägga upp bilder på Pipeline för det är för mkt folk där eller vi lägger ner surftouren för den visar helt epic bryt och det är väl onödigt att få mer folk....men som sagt ALLA vet redan att det är bra där, det har varit exponerat för länge...samma sak om skäret!

Nu orkar jag inte skriva mer om det här för det är inte det som surfing handlar om i sverige, jag vill träffa nya människor och umgås med kompisar samtidigt som jag kanske ev. får ngn bra dag som ex. på Skäret i lördags med fem pers i vattnet och ett par set som var huvudhöga....att börja bråka om små vågor som har en period på typ 4 sek känns inte så moget...inte heller att göra det om de som har 15 sek i period. Om man har ngt problem med ngn så kan man säga det till dem i vattnet på ett vänligt sätt och inte sitta på internet bakom ett alias, brukar ge extremt mkt mer tillbaka än att skriva om sosse svin och annat som inte har med surfing att göra...

Surf imorgon kanske...men vart är frågan?


Nej Benny det har inte varit hur mycket folk som helst på Skäret i flera år.. du vet inte vad du pratar om.

Den förändringen i mentalitet där det slängs ut bilder med namn och dylikt kom nog inte förrän för 2 kanske 3 år sen.
"Horderna" hittar dit för att alla tjatar så jävligt om det på nätet och givetvis för att många nödvändigtvis ska dra med fler och fler av sina polare till olika surfställen.

Jag är faktist ganska övertygad om att om den stora uppmärksamheten som nu är runt surf och ställen som skäret helt plötsligt dog ut skulle det ta kanske en 3-4 år och sen skulle det va ganska lugnt i vattnet igen.
Jag håller med Yann när han säger att det handlar mer om att hålla locket på för dom ställen som nu råkar vara halvhemliga eller hemliga. En del som surfar får dessutom försöka greppa det där med att är man gäst på nåns regelbundna bryt så får man faktist ta seden dit man kommer och surfa och hålla käften om stället om det nu skulle vara hemligt.
ALLA vet inte om att det är bra surf på Skäret Benny.. det är möjligt att du upplever det så. Grejen är ju att ju mer publikt och populärt du gör nånting desto fler människor drar du dit. Apa ser - Apa gör!
Tror inte ens de flesta svenskar ens vet om att det går att surfa i Sverige!

Ok det där med att dra in politiska liknelser i det hela kanske var onödigt, men var du får det där med SOSSESVIN ifrån vet jag inte. Sluta fabulera Benny, jag skrev att jag jag tyckte mentaliteten i Sverige är sossifierad ok? Inte att nån är ett sossesvin.

Ja jag brukar säga till folk i vattnet tyvärr även en och annan svordom..om det är nån som beter sig riktigt för jävligt.
Skäret är ett ställe där adrenalinet flödar till och nuförtiden är det tyvärr rätt många som beter sig vårdslöst, nochalant och farligt.

Jag tycker inte direkt att jag bråkar om nånting..Du kanske upplever det som att jag bråkar om nånting. Jag ser det mer som en (hetsig) diskussion.
Visst är det kul att träffa nya ofta ganska intressanta typer genom surfingen, visst men för det behöver man ju inte dra ut halva Sverige i surfet? Eller?
 
Logga in för att svara
#6740 Svar: Bild från skäret den 14 17 år, 3 månader sen Stoke: 1

Keno
Inlägg: 96
graphgraph
offline

Lägg ner diskutionen nu Erik å alla andra å satsa på göra något konstruktivt istället, vi har alla olika åsikter vad gäller den här frågan å så kommer det vara! Ses i vattnet i morron, ajt!
 
Logga in för att svara
#6751 Svar: Bild från skäret den 14 17 år, 3 månader sen Stoke: 1

Oldschool
Inlägg: 310
graphgraph
offline

Goooo Keno!!!
Stick ner å attackera piren...vill ha bildbevis! Eller ett läkarintyg...vilket som går bra

Grattis till starten på året gubbar
 
Logga in för att svara
#6757 Svar: Bild från skäret den 14 17 år, 3 månader sen  

Nicke

Lite bättre bild på skäret "spotten" sluta titta på point break o tro att ni är nånna tuffingar som ska försvara erat ställe för att ni vill vara ensamma,

Tramsbyttor och wannabesurfare

maps.eniro.com/servlets/TilesDataServlet?id=SE_sv_standard_7_8200.0_58.0_256_128_-754_-835
 
Logga in för att svara
#6761 Svar: Bild från skäret den 14 17 år, 3 månader sen  

nicke

www.surfzone.se/pp_data/500/TilesDataServlet.jpg
www.surfzone.se/pp_data/500/sk_ret.jpg

fortsätt vänster ut på "öglan" där är spoten. sök jonstorp på eniro och gå väster ut, så hittar du skäret.
 
Logga in för att svara
#6762 Svar: Bild från skäret den 14 17 år, 3 månader sen  

anon

Nicke - you are a kook
 
Logga in för att svara
#6763 Svar: Bild från skäret den 14 17 år, 3 månader sen  

nicke

I have no respect for the damn spot
 
Logga in för att svara
123
Moderatorer: Redax
 
Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!