|
#68770 |
Svar: Tips på bräda??? 15 år, 8 månader sen |
Stoke: -56 |
elinn
|
Elin_nybörjaren skrev:
Min text var ingen uppbackning heller Elinn
Eller tycker du om att surfa på korta brädor först som kräver att man gör rätt från början och inte luras göra fel som kanske kan hända med en mer stabilare variant?[/quote]
Nehe va trist, hade behovts.. Tar tillbaks d da.
Jo absolut, man ska borja med en sa kort brada som mojligt, sa att man inte lar sig fel i fran borjan.
Typ 6´0 e riktigt bra. For stabila brador blir for enkelt liksom, ingen utmaning!
Kor pa en kort, mycket lattare att paddla ocksa, for att bradan e ju lattare och mindre du vet.. da blir ju allt sa klart lattre! Sa kan du duckdiva ocksa, det e jatte viktigt det ar det enda man gor inom surfing, glom surfing forresten, duckdiva bara. Det e as coolt, man far rygg massage samtidigt som man ploppar upp pa andra sidan.
|
|
|
|
|
#68771 |
elinn
|
sverre skrev:
well done Elinn!! Good wave! Its a Bosy wave!
Tacka fan for BIC, kunde INTE surfa innan alls, d var pa min 6:e surflektion....
Fett Bosy first green wave, d vet du.. 
Inte en chans att jag hade fixat det pa en 6´7 men jag e ingen natural born surfer heller... 
|
|
|
|
|
#68772 |
elinn
|
SharkBoy skrev:
Elin_nybörjaren skrev:
louie skrev:
Jag är 1.63 väger 52 och har en 6.0 funkar perfekt för mig, fråga tjejerna på nikitacamp i varberg!
Var även din första bräda knappt 1fot längre än dig själv?
Denna tråd handlar ju om Strayies bräda o hon e fortfarande nybörjare.
Jag det var det
Ja for att han var 4 ft nar han borjade surfa... 
|
|
|
|
|
#68773 |
elinn
|
SharkBoy skrev:
definitivt, longboards är ingen nybörjare bräda överhuvudtaget. Även om du vill lära dig att surfa longboard.
Jag sa faktiskt 8ft minimal, mals borjar vid 9ft..
peace
|
|
|
|
|
#68777 |
elinn
|
Jonty skrev:
Elin man kan inte bara säga att brädan skall vara en fot längre än vad du är.. .
hm tror inte att jag har sagt det, isof tar jag tillbaka. Jag e 5´5, har 8ft, 75cm langre brada an mig sjalv. Faktiskt 2 ft langre even.
Sa bara d att 7´2 kort, funshape e inte lika latt som en minimal shape. Med bred rund nos,tyngd i nosen drar ner dig i vagorna, forhallandevis lattare att fanga en vag. Finns alltid minimals med rocker om man e radd for nosedive, men rocker ger samre paddling speed. Jag e en lat javel, gillar inte att jobba sa hart, vill helst surfa. Sa jag forerar paddlingspeed. En del nosedives i borjan men sen larde jag mig att forflytta tyngdpunkten helt enkelt...
Men jag skojja juh bara, klart man ska ha kort brada, mycket enklare att bara under armen.
|
|
|
|
|
#68778 |
elinn
|
hmm Elin stod d visst, tror att ja ska fraga redax om ja kan byta nick 
|
|
|
|
|
#68779 |
elinn
|
Elin och Strayie!
Klart att ni ska kora pa 6´6 grabbarna har helt ratt.
Korta brador skit bra for nyborjare. Ja skojade forut ang langa brador.
Korta brador har mycket mindre volym an langa, vilket gor att de trycks ned i vattnet. Foljaktligen skjuter vattnet dig frammat nar du paddlar, saledes faru otrolig paddlingspeed jamfort med en tung stor brada som bara ligger och flyter pa ett stalle. Du maste paddla mycket hardare med en stor brada for att de glider mindre an korta, sa d e jatte jobbigt att fa i gang en stor brada.
Med langa brador sa maste man borja paddla tidigare ocksa, da maste man ocksa sitta langre ut, vilket ar valdigt trakigt i langden... ingen att prata med osv.. har man e kort kan man sitta i lineupen och flirta med alla coola heta surferdudes!
Dessutom ar korta brador mer instabila, vidare tenderar man att stalla sig mer bredbent for att fa mer stabilitet, saledes blir du ocksa mer stabil i din stance. Nar du har surfat ett tag pa en kort kan du byta till en langre, for da har du redan en bredbent schyst stabil stance. Bredbent surfing ar ocksa mer inne nu, valdigt aggresivt och coolt. Inte lika stylish men mer animalistic och rough!
Korta brador ar ocksa bra att lara sig svanga pa, for att man maste typ pumpa upp och ned for att kunna generera fart och halla sig kvar pa vagen. Det ar bara dumt med en lang, for langa behover man knappt svanga, man kan bara glida med... och det ar inge bra for din utvekling alls...
Jag har en Byrne 6´6 liggandes, olagad, suuuper stryktalig om ni vill kopa. 
|
|
|
|
|
#68786 |
Stoke: 30 |
|
|
|
|
|
#68789 |
Stoke: 0 |
|
|
|
|
|
#68793 |
Stoke: -234 |
|
|
|
|
|
#68794 |
Stoke: -302 |
|
elinn skrev:
SharkBoy skrev:
Elin_nybörjaren skrev:
louie skrev:
Jag är 1.63 väger 52 och har en 6.0 funkar perfekt för mig, fråga tjejerna på nikitacamp i varberg!
Var även din första bräda knappt 1fot längre än dig själv?
Denna tråd handlar ju om Strayies bräda o hon e fortfarande nybörjare.
Jag det var det
Ja for att han var 4 ft nar han borjade surfa...
Han svarade ju för Louies räkning.
|
|
|
|
|
#68797 |
|
elinn skrev:
hmm Elin stod d visst, tror att ja ska fraga redax om ja kan byta nick
Det är bara trevligt att du tar åt dig och det berättade jag juh för dig när de första dagarna på forumet.
Det finns förresten fler Elin versioner här på SS därav orsaken att jag heter _nybörjaren.
|
|
|
|
|
#68799 |
|
elinn skrev:
Elin och Strayie!
Klart att ni ska kora pa 6´6 grabbarna har helt ratt.
Korta brador skit bra for nyborjare. Ja skojade forut ang langa brador.
Korta brador har mycket mindre volym an langa, vilket gor att de trycks ned i vattnet. Foljaktligen skjuter vattnet dig frammat nar du paddlar, saledes faru otrolig paddlingspeed jamfort med en tung stor brada som bara ligger och flyter pa ett stalle. Du maste paddla mycket hardare med en stor brada for att de glider mindre an korta, sa d e jatte jobbigt att fa i gang en stor brada.
Med langa brador sa maste man borja paddla tidigare ocksa, da maste man ocksa sitta langre ut, vilket ar valdigt trakigt i langden... ingen att prata med osv.. har man e kort kan man sitta i lineupen och flirta med alla coola heta surferdudes!
Dessutom ar korta brador mer instabila, vidare tenderar man att stalla sig mer bredbent for att fa mer stabilitet, saledes blir du ocksa mer stabil i din stance. Nar du har surfat ett tag pa en kort kan du byta till en langre, for da har du redan en bredbent schyst stabil stance. Bredbent surfing ar ocksa mer inne nu, valdigt aggresivt och coolt. Inte lika stylish men mer animalistic och rough!
Korta brador ar ocksa bra att lara sig svanga pa, for att man maste typ pumpa upp och ned for att kunna generera fart och halla sig kvar pa vagen. Det ar bara dumt med en lang, for langa behover man knappt svanga, man kan bara glida med... och det ar inge bra for din utvekling alls...
Jag har en Byrne 6´6 liggandes, olagad, suuuper stryktalig om ni vill kopa.
Du kan inte hålla på och ändra din ståndpunkt hela tiden med att byta uppfattning bara för att du får påhopp.  För då försvinner förtroendet för dig och osäkerheten uppenbaras.
Samma åsikt ska man ha hela vägen ut och även om negativ kritik riktas mot en så ska man inte gå i försvar utan istället lyssna och inse att andra kan uppfatta fenomen på olika sätt.  Fast det är ju steg 4 i kommunikationstrappan i och för sig. Kanske är lite för avancerat att tillämpa på detta forum för vissa.
Så Elinn vad anser du om den dära Walden Wahine alá Magic? Är den anpassad för skumvågor som har minimalkraft som de på Torö? Du hade väl bara testat sån i Marocko om jag har fattat rätt. Utveckla.
|
|
|
|
|
#68800 |
|
|
|
|
|
#68811 |
|
|
|
|
|
#68812 |
|
|
|
|
|
#68834 |
elinn
|
oh uhh uh ohoaawh ohoawaha
|
|
|
|
|
#68835 |
elinn
|
|
|
|
|
#68836 |
elinn
|
så ja 
|
|
|
|
|
#68844 |
|
|
|
|
|
#68845 |
|
|
|
|
|
#68846 |
|
louie skrev:
det här gick ju bra
|
|
|
|
|
#68847 |
|
|
|
|
|
#68855 |
|
|
|
|
|
#68948 |
|
elinn skrev:
sverre skrev:
well done Elinn!! Good wave! Its a Bosy wave!
Varför pratar du om Gun och om en 6´0 bräda? Det är det väl ingen som har påstått att en nybörjare ska ha?
Det är helt värdelöst att börja på en shortboard och många byter till för kort bräda för tidigt och stilen är åt helvete etc etc.
Men det är inte det jag pratar om. En funshape, minimal, som inte är en meter längre än dig själv, som har tillräcklig bredd och tjocklek utan att vara som en stock går alldeles utmärkt att lära sig på. Jag har själv lärt en tjej en gång på en 6´7 funshape. Det handlar också om vad för kropp tjejen har. Är hon bred och stabil eller smal och klen? etc
BOS was here
sorry hon, laste fel, stod visst 6´10
its ok,
www.grapheine.com/bombaytv/movie-uk-a7202d26fe33dc9f4cc56868d0ec83dc.html
|
|
|
|
|
#69104 |
elinn
|
|
|
|
|
#69108 |
Stoke: 20 |
|
|
|
|
|
#69109 |
|
Eller på SS med alla jävla särskrivningar kanske jag borde säga: Jag är för älskad...
|
|
|
|
|
#69110 |
|
|
|
|
|
#69119 |
|
|
|
|
|
#69120 |
Stoke: 29 |
Esta
|
|
|
|
|
#69123 |
|
|
|
|
|
#69126 |
|
|
|
|
|
#69127 |
elinn
|
haha va roliga ni e killar , fler filmer I like! 
|
|
|
|
|
#69139 |
|
|
|
|