Facebook data

12
morons på svenska surfscenen
#74078 Svar: morons på svenska surfscenen 15 år, 6 månader sen Stoke: 0

Selle
graphgraph

Esta skrev:
Selle skrev:
Ingen här inne äger något bryt.
Galen inställning till surfing.

Vad tror ni att ni kommer åstadkomma med att skriva tjuriga inlägg på internet?

Du e ett hopplöst fall, mannen, tyvärr. Fattar noll och kommer aldrig göra det heller, valley boy.

Bra svar på den kompis.

Logga in för att svara
#74079 Svar: morons på svenska surfscenen 15 år, 6 månader sen Stoke: 0

firstdescente
graphgraph

Helt rätt Esta...och stugägarna/markägarna kanske inte bryr sig om det är några enstaka surfare som passerar deras ägor eller kör på deras skogsvägar...men blir det fler surfare som får nys om spotet, blir det därmed mer trafik och då blir inte markägarna så glada.

Logga in för att svara
#74080 Svar: morons på svenska surfscenen 15 år, 6 månader sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

Selle skrev:
Förhoppningsvis kommer ngr fatta och slippa lära sig etik, respekt o regler den hårda vägen...

Logga in för att svara
#74081 Svar: morons på svenska surfscenen 15 år, 6 månader sen Stoke: 20

adamski
graphgraph

Selle skrev:
Esta skrev:
Hörni boyz, inte göra narr av förståndshandikappade. Grabben ser ju lycklig ut och det brukar ju dom vara. Min son e det oxå. Han kommer aldrig kunna lära sig skriva, läsa och surfa, tyvärr, men han e en glad o go kille!
Men det kunde ni inte veta och det har jag överseende med.

Sorry. Inte meningen att såra dig.

Här är många fler grövre påhopp i denna tråden/forumet som får lov att ligga kvar dock, märkligt.

Denna tråden är ju helt sjuk. Vart ligger dessa övercrowded bryt?

Hur hemliga och svåra tror ni att spots är? Har man bil och en karta kam man kolla upp ganska lång kustremsa på bara någon timme. Och som sagt tidigare så finns det massor med böcker, internetsidor, apps som berättar exakt vara alla spots finns.

Genom att Anonymt hota och spela "gudfader" kommer man rädda typ Torö?

P A T E T I S S K T !

Att sitta här och tro att man äger rätten att surfa i Sverige är sjukt, patetisk och destruktivt.

Skönt att vi inte har den stämningen här på västkusten.

NEEEEJ! Bor du på västkusten!!!!!!! AAAARK!! Esta, har ni mer plats uppe hos er ifall puckot här vill flytta?

Logga in för att svara
#74083 Svar: morons på svenska surfscenen 15 år, 6 månader sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

adamski skrev:
NEEEEJ! Bor du på västkusten!!!!!!! AAAARK!! Esta, har ni mer plats uppe hos er ifall puckot här vill flytta?
Aldrig!

Logga in för att svara
#74085 Svar: morons på svenska surfscenen 15 år, 6 månader sen Stoke: 20

adamski
graphgraph

Esta skrev:
adamski skrev:
Aldrig!

Kanske man kan komma överens om en kompromiss? Vättern ligger väl i mitten? Nån från Jönköping kanske vill ta emot puckot?

Logga in för att svara
#74086 Svar: morons på svenska surfscenen 15 år, 6 månader sen Stoke: 1

KebabHasse
graphgraph

hmm.. jag är lite ny med den här hobbyn (surfing) En liten fråga, är han sverre för eller mot outande(t) (vet inte exakt vad det betyder) eller heter det outing kanske? intressant ord det där.
för övrigt upplever jag att denna sport tycks bära på massa spännande inslag, exempelvis dom där hemliga reglerna som det talas om. Det förefaller förekomma ett dolt, mystiskt sällskap (eller flera t.o.m) som i typ"eyes wide shut" med maskerade auktoriteter som dikterar regler och hotar med replessarier, den där listan vill man ju inte hamna på exempelvis. Spännande och lite otäckt men ändå mysigt, men jag beskrivs ofta som en modig jäkel så detta är verkligen tilltalande för mig. Ser fram emot att komma längre in i "sällskapet" och få ta del av hemligheterna och utövningarna etc

för övrigt har jag hört från flera oberoende källor att redax reser världen runt i sitt privat jet och surfar med fcs fensystem i äkta guld.

Logga in för att svara
#74087 Svar: morons på svenska surfscenen 15 år, 6 månader sen Stoke: 0

Selle
graphgraph

Ni är verkligen usla på att diskutera.

Men jag är nöjd om ni sitter och vaktar internet istället..

En idiot fastlimmad framför datorn är bättre än en idiot ute i samhället eller en idiot ute i vattnet.

Detta forumet är ett hopplöst fall. Lycka till på östkusten, jag kommer och hälsar på i slutet av veckan!

Har ni hört vad folk va folk i det riktiga vågsurfsverige tycker om internet-surfsverige?

Dom har rätt!

Peace!

Logga in för att svara
#74089 Svar: morons på svenska surfscenen 15 år, 6 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

Selle skrev:

En idiot fastlimmad framför datorn är bättre än en idiot ute i samhället eller en idiot ute i vattnet.

Detta forumet är ett hopplöst fall. Lycka till på östkusten, jag kommer och hälsar på i slutet av veckan!

Har ni hört vad folk va folk i det riktiga vågsurfsverige tycker om internet-surfsverige?

Dom har rätt!

Peace!

it's all been argued before, use search function...and by the way...I won

Logga in för att svara
#74090 Svar: morons på svenska surfscenen 15 år, 6 månader sen Stoke: 50

Danne
graphgraph

Selle vad FAN gör du här isåfall?

KebabHasse - outing är när man säger vart en spot är och sverre äg emot detta.. som ungeför hela surfsverige..

Logga in för att svara
#74092 Svar: morons på svenska surfscenen 15 år, 6 månader sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
graphgraph

Selle skrev:

Dom har rätt!

Peace!

Ja det är inte många surfare här som klarar av att föra en vettig internetdialog. Näe här på ss gäller främst regeln: JAG TAR ORDET OCH HAR ORDET OCH ÄGER DET OCH JAG VILL ENDAST GE EN MONOLOG ALLTSÅ INTE VETA VAD NÅGON ANNAN TYCKER.

Jag föredrar dock reflektion i samtalet här.

Logga in för att svara
#74094 Svar: morons på svenska surfscenen 15 år, 6 månader sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

Ohhhhhhhhhhh nej! Var har jag lagt krucifixet?

Fortfarande inloggad, Selle?...

Logga in för att svara
#74095 Svar: morons på svenska surfscenen 15 år, 6 månader sen Stoke: 68

RATMAN
graphgraph

tyvärr är det så på mänga fall,(inte alla) i sverige att folk har lärt sig surfa utan en 'heirachi' i vattnet...där erfaren surfare 'lärar' dem nybörjare och nykommlingar, 'surfings oskrivna regler'..Surfing är ganska ny i sverige..många surfare resa bort nyförtiden och det gör att DE lära sig reglerna ganska fort..

Det är ett faktum att det finns massor av surfingskurs överallt i europa där de lära folk att stå upp på en bräda men glömmer att lära nya surfare det viktigaste delen av surfing..och det är just surfings oskrivna regler..tyvärr...jag har sett det händer i flera länder de senaste 15-20 år..där det finns ingen 'code of ethics' i vattnet..ett 'free for all'' med ingen ordning alls som definitivt tar bort stämmningen i vattnet..det oxå gör det otroligt farligt för alla surfare särskilt dem nybörjare..
hoppas att surfingen urtvecklar på rätt sätt i framtiden och inte bli en gran canaria där man får grejer stulen och förstörd för att man paddlar ut nånstans..
peace och surf on..
RAT;)

Logga in för att svara
#74098 Svar: morons på svenska surfscenen 15 år, 6 månader sen Stoke: 0

firstdescente
graphgraph

Håller med RAT...

Började själv utomlands och fick snabbt lära mig dessa "oskrivna regker", och tack vare dem så blev man accepterad av localsen. För mig känns det ganska naturligt att tänka på det även i Svenska vågor...

Visar man respekt, så får man respekt tillbaka...ganska enkelt faktiskt...

Logga in för att svara
#74099 Svar: morons på svenska surfscenen 15 år, 6 månader sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
graphgraph

RATMAN skrev:
tyvärr är det så på mänga fall,(inte alla) i sverige att folk har lärt sig surfa utan en 'heirachi' i vattnet...där erfaren surfare 'lärar' dem nybörjare och nykommlingar, 'surfings oskrivna regler'..Surfing är ganska ny i sverige..många surfare resa bort nyförtiden och det gör att DE lära sig reglerna ganska fort..

Det är ett faktum att det finns massor av surfingskurs överallt i europa där de lära folk att stå upp på en bräda men glömmer att lära nya surfare det viktigaste delen av surfing..och det är just surfings oskrivna regler..tyvärr...jag har sett det händer i flera länder de senaste 15-20 år..där det finns ingen 'code of ethics' i vattnet..ett 'free for all'' med ingen ordning alls som definitivt tar bort stämmningen i vattnet..det oxå gör det otroligt farligt för alla surfare särskilt dem nybörjare..
hoppas att surfingen urtvecklar på rätt sätt i framtiden och inte bli en gran canaria där man får grejer stulen och förstörd för att man paddlar ut nånstans..
peace och surf on..
RAT;)

Ratman du kan väl skriva en regelbok om de oskrivna reglerna inom surfing. Där du beskriver situationer då det är vanligt att omedvetna personer bryter mot dem samt berättar syftet bakom så att de inte bryts igen. I boken borde även vissa väjningsregler finnas med samt bilder som förtydligar om hur tokigt det kan bli om ingen följer reglerna. När boken kommer ut så kan jag hjälpa till med marknadsföringen o självklart köpa ett provexemplar för att kolla om du varit TYDLIG.

Logga in för att svara
#74101 Svar: morons på svenska surfscenen 15 år, 6 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Elin forskroppsligar denna trad...

MATA INTE DJUREN!

Logga in för att svara
#74102 Svar: morons på svenska surfscenen 15 år, 6 månader sen Stoke: 8

Feddan
graphgraph

Elin.... vet du vad "Lättja" är för nåt? Gör nåt själv nån gång så e du snäll.

Logga in för att svara
#74104 Svar: morons på svenska surfscenen 15 år, 6 månader sen Stoke: 49

Jesper B
graphgraph

Jag är nog ett moron för den där listan Sverre påbörjade i trådens första inlägg. Inte för att jag outar så mycket eller ofta, tycker ofta det finns bra anledningar till att undvika det. Nej jag är nog en moron för att jag egentligen skulle vilja outa fullt och fritt hela tiden. Jag tycker det är moraliskt mer rätt att outa, inte alltid, men som grundinställning. Inte när en sur bonde kan komma att bli ändå surare och omöjliggöra access, inte när naturen är riktigt riktigt känslig, inte när det finns ett litet gäng som jobbat hårt att hitta spotet som ligger just runt kröken från storstan eller nära det det kända trånga spotet, kanske även i det sistnämnda fallet, när jag tänker efter, men det vågar jag nog inte av rent egoistiska skäl. Men som grundinställning skulle jag vilja välkomna alla, alltid, till alla spots. Jag skulle vilja lägga ut bilder på fina upplevelser och berätta om var och när det var. Jag skulle helt enkelt vilja sprida surfstoket till så många som möjligt. OK, jag outar inte men vill, tycker det vore den rätta vägen för oss alla att gå.

Om två månader sitter jag på line up på Maui eller Oahu north shore. Där är det super crowdigt jämfört med alla spots här hemma. Det ska bli riktigt riktigt skönt, inte enbart på grund av vädret och vågorna utan även pga stämningen. Där är som på Torö (hoppsan outade visst, förlåt) alla är välkomna!

Ses på line up - och tänka på att det finns några få bra anledningar till att inte outa.

Skrikpellarna hör inne tycker jag vi ska ignorera 100%, de sprider inte bra mana, sjukt pinsamma. Tur att de är så få, trist att de får sånt utrymme.

Jesper B

PS: Sverre, jag som ganska nyligen lärt mig uppskatta din smarta humor...

Logga in för att svara
#74105 Svar: morons på svenska surfscenen 15 år, 6 månader sen Stoke: 20

adamski
graphgraph

Feddan skrev:
Elin.... vet du vad "Lättja" är för nåt? Gör nåt själv nån gång så e du snäll.

NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ FEDDAN!!! IGNORERA ISTÄLLET!!! LÄS MIN TRÅD!!!!!!!!!

Logga in för att svara
#74108 Svar: morons på svenska surfscenen 15 år, 6 månader sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

Jesper B skrev:
Jag är nog ett moron för den där listan Sverre påbörjade...

... Skrikpellarna hör inne tycker jag vi ska ignorera 100%, de sprider inte bra mana, sjukt pinsamma. Tur att de är så få, trist att de får sånt utrymme.

Jesper, får jag fråga vilken sekt du e med i??? Du resonerar som en sån snubbe... Dock har du ändå ett lugnt temperament till synes, är en glad typ, och det respekterar jag.

Men fatta att alla inte tänker som du - här och i andra delar av världen - åtminstone en, dvs jag.
Du hjälper föga dom som inte e insatta i etik o regler inom surfscenen.

Klart alla vill ha en trevlig stämning i lineupen. Men när vågorna e bra och/eller farliga, då e alla seriösa surfare i lineupen på helspänn; inte som en koalabjörn som precis tuggat i sig ett halvt kg eukalyptusblad, liksom, och sen vill skoja och vara tjenis med alla...

Hur kul e det att surfa säg 3 vågor i timmen mitt i kalla vintern pga att det e glest mellan seten och ngr snubbar för mkt på brytet???
Hur kul e det att se ett helt set passera osurfat pga att EN ENDA snubbe misslyckat med att paddla in på första, andra, tredje o till slut fjärde vågen.

Jag har aldrig varit på Hawaii men jag e säker på att ditt sätt att resonera inte skulle vara välkommet överallt där...

Vissa ska nog hålla sig till beachbreaks...
/en av skrikpellarna

Logga in för att svara
#74114 Svar: morons på svenska surfscenen 15 år, 6 månader sen Stoke: 7

Wrane
graphgraph

Att sprida information om hemliga spots utanför gruppen av de som hittade stället är inte surfetikett.
Man blir utesluten och kommer aldrig bli medbjuden nästa gång det vankas bra surf på hemliga ställen.

Reglerna för hur man uppträder i vattnet är oskrivna men heliga. På Torö, som för övrigt är färdigoutat, börjar det bli lite mycket folk nu för tiden... Om en uppenbar nybörjare missar en drop kan han dock räkna med att bli lite "indroppad" på i fortsättningen. Tyvärr.

Känner på mig att det kommer att bli lite mer irriterat i vattnet i framtiden på ställen som Torö. En del har ingen känsla för regler och ingen respekt.
Bland de som har ett öppet sinne och kunskap om reglerna kommer det fortfarande vara FULL STOKE så fort det är vågor i Sverige.
/Marcus

Logga in för att svara
#74117 Svar: morons på svenska surfscenen 15 år, 6 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Esta skrev:
Selle skrev:
Ingen här inne äger något bryt.
Galen inställning till surfing.

Du e ett hopplöst fall, mannen, tyvärr. Fattar noll och kommer aldrig göra det heller, valley boy.

Håller med! Fortsätt reka dina kuststräckor på en halvtimme dumstrut på dig!

Logga in för att svara
#74119 Svar: morons på svenska surfscenen 15 år, 6 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Jesper B skrev:
Jag är nog ett moron för den där listan Sverre påbörjade i trådens första inlägg. Inte för att jag outar så mycket eller ofta, tycker ofta det finns bra anledningar till att undvika det. Nej jag är nog en moron för att jag egentligen skulle vilja outa fullt och fritt hela tiden. Jag tycker det är moraliskt mer rätt att outa, inte alltid, men som grundinställning. Inte när en sur bonde kan komma att bli ändå surare och omöjliggöra access, inte när naturen är riktigt riktigt känslig, inte när det finns ett litet gäng som jobbat hårt att hitta spotet som ligger just runt kröken från storstan eller nära det det kända trånga spotet, kanske även i det sistnämnda fallet, när jag tänker efter, men det vågar jag nog inte av rent egoistiska skäl. Men som grundinställning skulle jag vilja välkomna alla, alltid, till alla spots. Jag skulle vilja lägga ut bilder på fina upplevelser och berätta om var och när det var. Jag skulle helt enkelt vilja sprida surfstoket till så många som möjligt. OK, jag outar inte men vill, tycker det vore den rätta vägen för oss alla att gå.

Om två månader sitter jag på line up på Maui eller Oahu north shore. Där är det super crowdigt jämfört med alla spots här hemma. Det ska bli riktigt riktigt skönt, inte enbart på grund av vädret och vågorna utan även pga stämningen. Där är som på Torö (hoppsan outade visst, förlåt) alla är välkomna!

Ses på line up - och tänka på att det finns några få bra anledningar till att inte outa.

Skrikpellarna hör inne tycker jag vi ska ignorera 100%, de sprider inte bra mana, sjukt pinsamma. Tur att de är så få, trist att de får sånt utrymme.

Jesper B

PS: Sverre, jag som ganska nyligen lärt mig uppskatta din smarta humor...

Din jämförelse med Hawaii suger. Man kan helt enkelt aldrig jämföra vågfattiga Sverige med ett ställe som Hawaii som troligen har nån typ av ok våg 365 dagar om året.
Hawaii är väl för övrigt känt för sin benhårda lokalism eller hur? Finns det inte vissa ställen där det mer eller mindre är locals only som gäller? PÅ RIKTIGT! Varför driva utvecklingen i Sverige åt det hållet?

Logga in för att svara
#74131 Svar: morons på svenska surfscenen 15 år, 6 månader sen Stoke: -56

elinn
graphgraph

hmm... verkar som att surfing är mer en pain in the ass för vissa..
varför bother surfa när det gör dig så aggro (med andra ord patetisk)?

Jag menar... de som rippar tar ju typ 70 % fler vågor än oss andra. Ni kanske känner igen det...
Man ser samma snubbe om och om igen medan det ligger 70 st andra i vattnet. Why is that?

Kanske bättre att ödsla sin energi på att bli bättre istället för att skrika å gapa åt folk? Eller?
Det är som det är lixom... just adapt...go zen or whatever hehe

btw, äre nån som seriöst bojkottar wannasurf?

Logga in för att svara
#74133 Svar: morons på svenska surfscenen 15 år, 6 månader sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

elinn skrev:
hmm... verkar som att surfing är mer en pain in the ass för vissa..
varför bother surfa när det gör dig så aggro (med andra ord patetisk)?

Jag menar... de som rippar tar ju typ 70 % fler vågor än oss andra. Ni kanske känner igen det...
Man ser samma snubbe om och om igen medan det ligger 70 st andra i vattnet. Why is that?

Kanske bättre att ödsla sin energi på att bli bättre istället för att skrika å gapa åt folk? Eller?
Det är som det är lixom... just adapt...go zen or whatever hehe

btw, äre nån som seriöst bojkottar wannasurf?

Yeah why bother, egentligen??? Jag ska göra dropins till en livsstil. Alla som surfar bättre ska jag 'försöka' respektera; de andra, däremot, ska jag ignorera totalt. Tror det e bästa lösningen. Kan bli en del skällsord & blåmärken på parkeringen men - vafan - det får man ta!
Go & find your own break, Elinn...

Logga in för att svara
#74138 Svar: morons på svenska surfscenen 15 år, 6 månader sen Stoke: 49

Jesper B
graphgraph

Sekt och sekt, klart mina liknelser suger - in the eyes of the beholder. Jag skriver bara om mitt eget hyckleri. Jag skulle vilja outa, men låter bli av lite olika skäl. Ibland för att jag tycker det finns bra anledningar som inte handlar om min eller andras egoism, ibland just pga min egoism.

Att outa sin egen motstridighet, sitt eget hyckleri, tja det är kanske lite sektigt - för dig!

Fattar inte hur jag orkar skriva detta. Nu måste jag ägna mig åt annat.

Tjoho!

Stay stoked, get a life, and keep the good respectful atmosphere going!

Jesper B

Logga in för att svara
#74140 Svar: morons på svenska surfscenen 15 år, 6 månader sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

Jesper B skrev

Äsch, jag har slut på energi och orkar inte jag heller.
Alla har vi rätt o alla har vi ändå fel eller nåt sånt...
Ride on!

Logga in för att svara
#74141 Svar: morons på svenska surfscenen 15 år, 6 månader sen Stoke: -56

elinn
graphgraph

Esta skrev:

Yeah why bother, egentligen??? Jag ska göra dropins till en livsstil. Alla som surfar bättre ska jag 'försöka' respektera; de andra, däremot, ska jag ignorera totalt. Tror det e bästa lösningen. Kan bli en del skällsord & blåmärken på parkeringen men - vafan - det får man ta!
Go & find your own break, Elinn... [/quote]

Nästan alla vet att man inte ska droppa in väl?

Mina polare brukar göra en off the lipp...... eller en roundhouse kanske?
Själv kan jag inte göra en off the lip quite yet.. Men jag brukar ta tag i nosen/eller grabba va som helst, trycka till, det genererar faktiskt grym fart! I like a lot! Måste va lite kreativ vettö!

Dont get it get to ya mate!

Logga in för att svara
#74142 Svar: morons på svenska surfscenen 15 år, 6 månader sen Stoke: -56

elinn
graphgraph

hmm ologiskt d sista lät, "dont LET it get to ya" förstås! bah!

Logga in för att svara
#74159 Svar: morons på svenska surfscenen 15 år, 6 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

elinn skrev:
hmm ologiskt d sista lät, "dont LET it get to ya" förstås! bah!

Yeah man so är det som indianen sa!

Logga in för att svara
12
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!