|
#78153 |
Svar: Fuerte vs Portugal för barnfamiljen i vinter? 15 år, 3 månader sen |
Stoke: 4 |
|
Håller med Perry i detta fall och har tänkt om. Vilket ger att en lite större stad med vågor på kanarieöarna borde var bra för barnfamiljen med surfande pappa. Min fru skulle nog tyvär rutna efter två dagar i famara. Corralejo är bra, men där är det nog svårt att få i frun och barnen i surfen om nu inte flagbeach funkar?
Las Palms, hur är det där? Borde ju kunna funka bra för hela familjen?
Jag fick ett tips om Porto de la cruez ? Någon som vet mer?
|
|
|
|
|
#78155 |
Stoke: 2 |
|
Rolig att se hur ni lappar ihop det, och att det finns hopp om surf, efter att man har blivit farsa. Själv hade jag tänkt att det lilla knytet skulle underhålla mamma, så att pappa kan få tid i vattnet.
Läser och lär...
|
|
|
|
|
#78156 |
Svar: Fuerte vs Portugal för barnfamiljen i v 15 år, 3 månader sen |
|
Jag var nyss i Puerto de la Cruz med familjen. Det var helt OK men de lokala bryten var inte de bästa. Jag fick åka rätt mycket bil men det fanns bra surf inom 30-40 minuters avstånd. Vi åkte till Teneriffa eftersom det var billiga flygbiljetter och billigt boende: två veckor över jul med 3 stjärnigt lägenhetshotell för 12500 kr för två vuxna, en två-åring och en ett-åring (betalar inget för flygbiljetten). Vi flög med Norwegian. Vi kollade på Lanza först, men bara flygbiljetterna gick på över 10000. Vad jag vet flyger inget lågprisbolag dit direkt från Sverige?
|
|
|
|
|
#78177 |
Stoke: 3 |
|
Jag tycker inte denna fantastiska tråd är komplett förrän någon kommenterar Las Palmas på GC, kom igen nu! Eftersom det är huvudstaden borde det väl f.ö vara lättare att hitta kvalificerad sjukvård där, vilket trådstartaren hade som krav.
|
|
|
|
|
#78182 |
Stoke: 24 |
|
I las Palmas finns ett stort o bra sjukhus.. dit man kan bli flugen om något allvarligt inträffar på de andra öarna.. Det finns för övrigt 2 sjukhus i Corralejo o en del privat läkare... Sjukvården är gratis och medicin billigt..
|
|
|
|
|
#78184 |
Stoke: 33 |
|
Varfor inte Vastindien - hyfsat narma med 8timmars flyg tid och bra sjukvard pa t.ex. Barbados, Tobago osv. Inte massa klyddig sand, tropisk klimat...en resa du kommer minnas mer an 1 manad pa kanarieholmarna.
Sen om du inte bangar for kall vatten finns ju brittiska oarna, uber bra sjukvard men tveksamt att frugan vill sitta i ett kallt fuktigt hus och vakta ungen medans du ar ute o surfar i regnet. (iofs har vi minus grader o sol nu men det ger sig snart)
|
|
|
|
|
#78190 |
Stoke: -3 |
|
Det här är helt osannolikt. Att jag fick ett inlägg borttaget på grund av "kommersiell verksamhet" kopplad till mig själv förstår jag. Men att jag inte ska få tipsa H-man om boende på det hotell jag jobbar på... ojoj... tror ni jag har provision? man kan inte göra mycket på den här sidan det må jag säga... Får jag säga till någon att Corralejo är ett bra ställe eller är det kommersiellt det med för att jag bor här?
Vi hörs på mailen H-man. Hör gärna av dig...
MVH Johan
|
|
|
|
|
#78200 |
Stoke: -234 |
|
Hej Johan. Eftersom du tydligen saknar all tillstymmelse till något som med god fantasi åtminstone kan liknas vid nyanseringsförmåga av dina frågor att döma, så gör du nog säkrast i att hålla dig helt borta härifrån istället.
Ett litet barn kan förstå den skillnaden du ironiskt försöker belysa, detta ger inte den ironiska effekt du vill uppnå. Du gör dig endast själv till åtlöja, ännu en gång.
Grattis från BOS
|
|
|
|
|
#78235 |
Stoke: -3 |
|
sverre skrev:
Johan Marklund skrev:
Hej H-man!
Vill du komma till Fuerte så kan du kontakta mig personligen på min mail johanmarklund@hotmail.com. Jag har lite svårt för trådar på surfsverige sedan Sverre inlätt en hatkampanj mot mig. Kollade min gästbok för första gången på länge idag och hittade en hel drös med förolämpningar som redax nu fått vidarebefodrade i ett mail för bedömning. MVH Johan
Att du har svårt för trådar på surfsverige beror på att du bröt mot alla regler sist du skrev. Är ditt minne lika kort som din...? ja..
Att jag inledde en hatkampanj mot dig är ren LÖGN! Sprid inte felaktiga uppgifter om mig!!
Jag stod upp högst PERSONLIGEN och du attackerade mig trots att du hade fel. Redax tog också bort ditt inlägg, kommer du ihåg?
Mina förolämpningar i din gästbok kom sig av dina förolämpningar mot mig i tråden som togs bort.
Jag attackerade ditt INLÄGG som stred mot alla regler, du attackerade MIG personligen, och fattade inte att du gjort fel, innan redax tog bort det.
Jag svarade på ditt personliga påhopp genom högst adekvata förolämpningar i din gästbok.
Det enda jag gjort dig Sverre var inte riktat till dig. Det var riktat till andra som skulle läsa min tråd och budskapet var att jag bad dem ignorera dig. Det tog du väldigt hårt, det har jag förstått. Anledningen var att på varje tråd som jag skrivit eller saker jag lagt upp så har du dykt upp med kommentarer som varit både kränkande och otrevliga. Jag tycker inte att det är "roligt" eller "häftigt" med folk som "rör om i grytan" på det vis du gör, det har du passerat anständighetsgränsen för för längesedan. Surfing är en stor del av mitt liv och jag tycker om att det finns en hemsida som surfsverige där vi surfare kan träffas och prata. Jag hoppades när kallsupen gjordes om till surfsverige.se att den otrevliga atmosfär som näst intill förgjorde kallsupen inte skulle drabba surfsverige. Jag tar det därför på stort allvar att det är på väg åt samma håll med den här sidan. Det är tråkigt att den här tråden , för att ta ett exempel, som skulle handla om tips om Portugal och Fuerte återigen kommit att bli ett virvarr av otrevligheter. Jag skyller det inte bara på dig Sverre, du är inte den enda som gjort det här till din egen privata domän för oanständigheter. Titta på tråden här ovan, eller titta på tråden "Hemsida för de som vill prata surf" och fråga er om ni vill ha en hemsida där folk inte diskuterar med varandra utan behandlar varandra som skräp. Skämmes på er, ni som beter er så. Och till er som vill prata surf, eller åtminstone behandla varandra värdigt, våga säga nej till de som inte gör det. Jag ville inte ha sådant skräp på min tråd, hur fel jag sedan hade i att lägga upp den efter som jag bröt mot reglerna. Nästa gång vet jag att du kommer vara där och förstöra min tråd, även om den inte bryter mot några regler, liksom du kommer förstöra de flesta andras. Därför ber jag säkert om att man ska ignorera dig nästa gång också. Det tycker jag var bra sagt och det står jag för. Jag tror vi är flera som väntar på den dagen du vågar stå för vem du är.
|
|
|
|
|
#78237 |
Rig
|
Andiss skrev:
Varfor inte Vastindien - hyfsat narma med 8timmars flyg tid och bra sjukvard pa t.ex. Barbados, Tobago osv. Inte massa klyddig sand, tropisk klimat...en resa du kommer minnas mer an 1 manad pa kanarieholmarna.
Finns det verkligen direktflyg till Barbados m.fl. från Sverige?? Jag letade som en galning i höstas men resorna dit innebar alltid byte i London, och Barbados-flygen går inte från Heathrow (utan 1-2h transfer därifrån) och oftast urtidigt på morgonen vilket gör det till en jäkla pain om man utgår från Sthlm.
Vi hamnade på DR tillslut, vilket iofs var grymmes det med.
|
|
|
|
|
#78251 |
Stoke: 5 |
hman
|
Övertala mig om ett ställe i västindien som skulle funka för oss så drar jag direkt (någorlunda billigt, lättillgänglig surf och faciliteter för att hålla en småbarnsfamilj nöjd). Kanarieholmarna må vara tradigt men föräldralivet är rätt osexigt och jag är nöjd så länge jag får surfa och familjen trivs.
För övrigt tycker jag det är trist att det (fortfarande) ödslas så mkt energi på skitsnack och att Alex mfl inte är aktiva här längre. Jag har länge önskat en "ignorera"funktion men börjar bli rätt bra på att låta bli att läsa en del personers inlägg så jag hoppas inte Redax jobbar sig sömnlös med den för min skull...
|
|
|
|
|
#78253 |
Stoke: 33 |
|
En irlandsk tjej polare drog till lombok, indo med en 6 manaders baby och stannade i ca 2-3 manader, mannen ar indonesisk. Allt gick bra. Det blev ett gang byten ocksa.
Sen finns ju ocksa Sydafrika, bra sjukvard, billigt, bra icke "surf relaterade aktiviteter", uber bra mat och overnatt flyg fran heathrow till kapstaden. Senaste flyget jag var pa var det 2-3 spadbarn. Hyr ett hus eller lagenhet vid ett surfspot.
Om jag personligen skulle ta en 6 manaders foraldrar ledighet skulle jag dra till OZ....behover jag rada upp skalen, det enda du behover oroa dig for ar flygresan...lite whiskey i nappflaskan.
|
|
|
|
|
#78254 |
Stoke: 11 |
|
Andiss skrev:
Om jag personligen skulle ta en 6 manaders foraldrar ledighet skulle jag dra till OZ....behover jag rada upp skalen, det enda du behover oroa dig for ar flygresan...lite whiskey i nappflaskan.
Om jag itne minns fel har svenskar gratis sjukvård i Australien o de få gånger jag behövde uppsöka läkare var det utan att ens behöva vänta i ett väntrum. Väldigt bra, väldigt smidigt och sen är det ju då de där skälen som jag precis som Andiss inte heller tror man behöver rada upp... 
|
|
|
|
|
#78290 |
Stoke: 4 |
|
Att OZ är grymt är det ingen tvekan om....men att klara den flygresan med barn kräver allt sin man eller kvinna.
Jimmy, har du mer info om puerto de la cruez? Finns det inte ett bryt i stan som är ok?
|
|
|
|
|
#78319 |
|
Puerto De la Cruz har ett bryt i stan på playa Martinez. Vågen bryter mot en pir, lägger sig, vrider runt och bryter igen. Skum våg, ganska mycket folk men väldigt consistent. Till höger på Martinez stranden bryter det snabba högrar om det är ett större swell. Kul.
En kvart med bil norr om stan ligger Playa Socorro. Mest en slabbig bodyboardvåg när jag var där. Men sanden byter tydligen ofta plats så förutsättningarna förändras. Är bättre och mer surfvänligt vid mindre swell.
40 min norr om Puerto de la Cruz ligger Punta del Hildalgo. Kan vara riktigt fint både norr och söder om staden. Rev. Kan bli riktigt stort.
Det mesta finns på wannasurf eller i stormriderguide. Sen hittade jag andra spots som var grymma och helt utan folk också men de får du casha up för att jag ska avslöja 
|
|
|
Ändrat av Jimmy
Logga in för att svara
|
|
#79130 |
Stoke: 0 |
|
Gracias för bästa tråden.
Det gör en gammal man lycklig att se att det är så många i samma sits. Nu är nummer två på väg inom kort och vi sitter med näsan över kartboken. Vi har gjort ett antal månader med nr 1 i Peniche med massor av bra vågor mycket vind och i vissa stunder totalt messy när det blir höst och vinter. Det har varit riktigt kallt från mitten av oktober vissa år. Mycket pga av nordan som nästan alltid blåser. Så Fuerte nästa:
Sedan jag har flytet att ha surfande fru så finns inte problemet med underhållningen, men,
"- Älskling på Fuerte är allting REEEEEV! Det blir det inget med!!!"
Hjälp mig och säg att det finns annat än vassa håriga vassa farliga rev på Fuerte.
Fråga två är boende. Kan man hyra lägenhet till vettigt pris inom skotthåll från bryt? Cuanta Costa?
Gracias por los answers
|
|
|
|
|
#79139 |
Stoke: 84 |
|
Glassbeach funkar! Men rev och rev, det är ju bara att ta på sig dojjorna. När du väl är ute slipper du ju reven.
|
|
|
|
|
#79146 |
|
Tjenare...! bara REV??? Det finns över 150 stränder på Fuerteventura och nästan hela västkusten är bara beach breaks!! Jag tycker det dock är läskigare att surfa beach breaks än rev på Fuerte. Det finns många snälla rev på Fuerte dit även surfskolorna tar sina nybörjare. Lägenhet på Fuerte ligger på allt mellan 350 euros o uppåt om man vill bo i Corralejo men antar att det är mer eller mindre samma priser vart man än bor på ön. Om ni bor o La Pared (100% våggaranti är det där, dock väldigt blåsigt oftast o stökigt, kan dock bli jävligt bra också.. ) så är det gång avstånd till surfet men det är jävligt tråkigt att bo där men vackert. Söder om Glass beach precis där öknen tar slut ligger en supersnäll nybörjar våg som är ett beach break.. Fråga nån svensk i Corralejo efter Playa Sueco så visar dom dig..
Lycka till.. Hör av dig på mail om du vill ha mer info..
MVH: swingkid
|
|
|
|
|
#79154 |
|
Tusen tack Swingkid & Liinus nu ska frugan vara övertygad. Mot Fuerte!
|
|
|
|
|
#79351 |
Svar: Fuerte vs Portugal för barnfamiljen i vinter? 15 år, 2 månader sen |
Stoke: 6 |
|
Missade denna tråden när det begav sig men kul att se att en tråd (delvis) innehåller trevlig info och positiva tips.
Varit på både Fuerte och Lanza och funderade denna gång på Gran Canaria ett par veckor i mars för att dels få surf såklart men även lite annat för denna lilla familjen. Hört gott om Las Palmas också så det kanske kan vara ett plus.
|
|
|
|
|
#81352 |
Svar: Fuerte vs Portugal för barnfamiljen i vinter? 15 år, 1 månad sen |
hman
|
|
|
|
|
#81371 |
|
Nästa måndag? Det är ju då jag är där, dvs måndag om en vecka. Måndag 15/3. Etc etc, eller menar du nästnästa? 
|
|
|
|
|
#81373 |
|
Galveston skrev:
Nästa måndag? Det är ju då jag är där, dvs måndag om en vecka. Måndag 15/3. Etc etc, eller menar du nästnästa?
Såg att jag skrev 12-22/3 i min egen tråd - skit samma. Jag är där 15-22/3, vore kul om du är där samtidigt för lite sällskap.
|
|
|
Ändrat av Galveston
Logga in för att svara
|
|
#81387 |
hman
|
Suck. Insåg precis att min klocka går före med typ en vecka. Hade fått för mig att det var 1v till avresa men det är 2v(alltså 25/3) tyvärr.
Fler frågor för att slippa slösa tid och pengar.
Rekommenderade frukost/lunch/middagsställen?
Bra/billig dingfixare?
|
|
|
|
|
#81389 |
hman
|
Öhm nu är det verkligen dags för semester. Tur jag har en uppmärksam fru annars hade jag missat avresan med en vecka... 15-29/3 är vi där. Galveston- klart vi ska hooka upp. Jag skickar PM
|
|
|
|
|
#81393 |
Stoke: 9 |
perry
|
En månad till ankomst av nr 2, totalt torrskodd och här sitter man och jobbmejlar med ångesten sprutande ur ögonhålorna, MEN...
Fi fan vad roligt det är att läsa sånt här. Håll oss uppdaterade och hoppas det blir vågor för er!
Glöm inte att spendera några kronor på detta, om ni får några över: www.cleanoceanproject.org/cop_eng.html
Bra syfte, med riktigt sköna kläder både för han, henne och den lille. Affären (hålet i väggen) låg i sista kvarteret innan hamnen, mot bilgatan till, när jag var där.
|
|
|
|
|
#81504 |
|
Yo! Hör av er pa mail om ni vill ha en lite rundtur på ön o reka lite spots, käka gött o dricka billigt m.m. Jag bor i Corralejo och har mkt ledig tid 
|
|
|
|
|
#81554 |
|
Tja. Jag har precis bokat sista minuten till Fuerteventura den 15/3 är. Ska åka med Ving vet ni om det kostar extra att ta med bräda? Var finns det ananrs bra ställen att hyra?
|
|
|
|
|
#81602 |
|
sydsurf skrev:
Tja. Jag har precis bokat sista minuten till Fuerteventura den 15/3 är. Ska åka med Ving vet ni om det kostar extra att ta med bräda? Var finns det ananrs bra ställen att hyra?
Kolla ving.se men tror det var 600 tor. Solresor ska ta 800 tor - får se om det stämmer 
|
|
|
|
|
#81631 |
|
Ringde till ving men blev bara felkopplad men ska prova igen. Någon som kan tippsa om bra bryt där jag kan ta med tjejen och låta henne prova på att surfa, gärna där man kan hyra bräda i närheten.
|
|
|
|
|
#82484 |
Svar: Fuerte vs Portugal för barnfamiljen i vinter? 15 år sen |
hman
|
Lite uppföljning:
Corralejo/Fuerte är klart najs och funkar utmärkt för den surfande barnfamiljen. Men spotsen inne i stan ger jag inte mkt för. Visst kan det vara hyfsad size men Nvind blåser ju sönder dom. Även Flagbeach och stränderna söder om hotellen är känsliga för NOvind (som det var typ hela tiden vi var där...). Bil är därför snudd på ett måste (första veckan ställde Galveston upp med skjuts och guidning-stort tack för det!). Andra veckan var vi billösa i början men efter att ha stått på stranden vid ett utblåst Rocky och bölat pga 10m/s NO i ett par dagar så gav jag upp och hyrde bil.
Trots sju pooler på hotellet så ruttnade frugan på att underhålla kids själv rätt snabbt. Med två kids som kräver övervakning vid pool så kroknar man snabbt som ensam förälder- bättre m en sandstrand där ungarna kan sitta med typ hink och spade själva.
OBS Det viktigaste för att ha en najs surftrip med familjen är att man har hyfsat lika förväntansbild av hur semestern ska vara. Att få höra "jaså man kan surfa på Fuerte? Det sa du inget om men det borde jag ju kunnat lista ut" när jag tryckte in boardbagen i bilen innan avresa var ingen bra start...
Brädfrakt kostade förresten 400kr tor för mig (Apollo/Novair). Brädorna var krossade vid hemkomst trots preussisk packning...
|
|
|
|
|
#82486 |
|
HAHAHAHAHAHAAA!!!! JASÅ???? Det var ingen bra start att du liksom slängde med en boardbag i packningen utan förvarning..... heheheheheheee!!!!!
OJ!!! Var inte Fuerte så FRUKTANSVÄRT BRA!!!! inne i stan spm vissa reklamare har lurat på surfsverige genom åren... HEHEHEHEHEHEHEHEEE!!!!!!
|
|
|
|
|
#82489 |
Stoke: -56 |
elinn
|
Portugal har typ gratis sjukvård om du har sån dær EU-kort, som man kan bestælla gratis på førsækringskassan. Kan man visa upp ett sånt betalar man typ ingenting før lækar besøk 
oh lætt att få recept på whatever! hihi
ja typ antibiotika och sånt alltså..
eller typ codine, valium , ketamin, om man har svåra surfskador som gør jætte jætte ont tillexempel...
|
|
|
|
|
#82490 |
|
jaså du knaprar piller....
:-D
|
|
|
|
|
#82491 |
elinn
|
sverre skrev:
jaså du knaprar piller....
:-D
absolut inte, men d ær væl skønt nær man har jætte jætte ont, førstør ju hela semestern... samt bekæmt med lænder som ær lite flexibla och easygoing. Man vill inte dø bara før att doktorer vægrar att ge ut antibiotika eller hur. Bara løjligt ju. Jag vet en som dog faktiskt før att han itne fick antibiotika.
Alltid bæst att vara på den sækra sidan!
btw, tror att d gæller før spaninen också det dær EU health card
|
|
|
|
|
#82493 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
Fett! Vilka typer av piller finns på menyn i Spanien då? Har du tips på några spanska kokolokopiller?
|
|
|
|
|
#82497 |
elinn
|
ErikG skrev:
Fett! Vilka typer av piller finns på menyn i Spanien då? Har du tips på några spanska kokolokopiller?
vadå har du jætte jætte ont nånstans lr
|
|
|
|
|
#82509 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
|
|
|
|
#82513 |
elinn
|
ErikG skrev:
jaa AAjjjajjjajjajaj
codine 60mg e bra om du har relativt ont, men du blir lite dizzy. Tar du 12 så
Låt sæga att du har brutit revbenet men its EPIC' och du MÅSTE surfa så kan du ta Ketamin då kan du surfa æven om revbenet sticker ut.. 
|
|
|
|
|
#82518 |
|
Fan vad äckligt med ett REVBENSSTRÄCK som sticker ut!! hehehehehemuuuu!!!!
|
|
|
|
|
#82521 |
elinn
|
sverre skrev:
Fan vad äckligt med ett REVBENSSTRÄCK som sticker ut!! hehehehehemuuuu!!!!
ja men spelar roll om du ændå inte kænner nåt... du vill væl inte missa surfen bah!
|
|
|
|
|
#82538 |
|
Jag tror bara du är hård på ytan elinn, inom dig bor en mjuk och känslig flicka. :-D :-D
|
|
|
|
|
#82648 |
Stoke: 8 |
|
|
|
|
|
#82719 |
Svar: Fuerte vs Portugal för barnfamiljen i v 15 år sen |
|
Johan Marklund skrev:
bla bla bla[/quote]
Vem stoppade durecellbatterier i den kaninen? Och varför?
Vilken är DIN tråd på det här forumet? Du har då fan en skev uppfattning om det mesta...
|
|
|
|
|
#82792 |
Svar: Fuerte vs Portugal för barnfamiljen i v 15 år sen |
|
shark_feeder skrev:
Johan Marklund skrev:
bla bla bla
Vem stoppade durecellbatterier i den kaninen? Och varför?
Vilken är DIN tråd på det här forumet? Du har då fan en skev uppfattning om det mesta...[/quote]
hehehehe

|
|
|
|
|