|
#8640 |
Svar: Duck-dive 18 år, 2 månader sen |
Stoke: 15 |
|
Det är förmodligen det mest arrogant dumma du sagt Sharkboy! Din bräda är nog inte stor och tung nog för att skada? Tänk efter en gång till, om du t ex kör i hamnen och får en wipeout, du tror inte den har kraft nog att skada någon om den far iväg tillsammans med flera ton vatten?
Jag förstår att du är trött på nybörjare som ligger i vägen, och även oss longboardare, men det gör det inte okej att köra lesh-less för den sakens skull. Det är ungefär som jag skulle köpa mig en BIC och bara kötta genom fältet som en pansarvagn för att skrämma iväg folk.
Du säger säkert detta bara för att skapa debatt, och jag hoppas det mest var för att provocera.
|
|
|
|
|
#8659 |
Stoke: 30 |
|
well think about it, aren't kooks more likely to ditch their boards if they have a leash that will be there for them?
Leashes give a sense of false security, not using them will make them better watermen/women. If everybody becomes a better waterperson, then there are less hazards in the water. See?
leashless in seattle
|
|
|
|
|
#8660 |
|
Well put, but
I still think there will be a lot of times when you have a wipeout and loose your board, maybe you and a few more are so good you never ever loose it, I'm not and many with me. I see your point, but I don't agree that you should go leashless when surfing in a crowded place, despite whatever board-size.
We all have our different views of things, makes it a bit more interesting.
|
|
|
|
|
#8664 |
Stoke: 1 |
Johan
|
SharkBoy skrev:
I don't think my boards are big enough to hurt anyone anyways, besides, if no one wore leashes there'd be less crowds because beginners woulnd't be able to constantly paddle out, sessions would be shorter becuase people would get worn out earlier and with less crowds, there's less danger of getting hurt by a crowded line-up of kooks with leashes!
You ever get hit by a fin? As small a board as you may surf theres a lot more than volume that can fuck someone up. Even pros bail.
|
|
|
|
|
#8672 |
Stoke: -10 |
|
Jag brukar släppa brädan och simma ner till botten. Väl nere tar jag tag i en stor sten eller rev och halar ner brädan till botten. Sen låter jag de största vågorna gå förbi. När det lugnat ner sig flyter jag upp till ytan igen... Jo rå så att
|
|
|
|
|
#8682 |
Stoke: 30 |
|
Johan skrev:
SharkBoy skrev:
I don't think my boards are big enough to hurt anyone anyways, besides, if no one wore leashes there'd be less crowds because beginners woulnd't be able to constantly paddle out, sessions would be shorter becuase people would get worn out earlier and with less crowds, there's less danger of getting hurt by a crowded line-up of kooks with leashes!
You ever get hit by a fin? As small a board as you may surf theres a lot more than volume that can fuck someone up. Even pros bail.
what if its a boogieboard? 
|
|
|
|
|
#8695 |
|
Faan alltså. Ingen som ens reflekterade över mitt inlägg. Kan det bero på att alla är så himla upptagna med att verka "politiskt surf-korrekta" och coola, eller var mitt inlägg inte lika kul som jag själv tyckte?
|
|
|
|
|
#8696 |
|
Angående tävlingen om antal inlägg... kolla mina två senaste. Båda har nr 72... Luktar mygel lång väg. Har minst skrivit 74... Det leder tanken till att Daniel betalat surfsverige under bordet för att få den prestigefulla titeln Surfesveriges inläggskalv (version av påläggkalv... väldigt roligt)
|
|
|
|
|
#8698 |
|
Ahh! Nu fattara till och med jag. Dum som en tomte på syra. Det står naturligtvis på alla mina inlägg hur många jag skrivit... men, nej! Tror fortfatande det är nått skumt. Hur fasiken kan man skriva 350 inlägg?
|
|
|
|
|
#8700 |
Stoke: 72 |
Redax
Chefredaktör
|
Daniel, de är oss på spåren!
Skumt med dina inlägg Alex!! och föresten, jag både reflekterade över och tyckte att ditt duckdive-inlägg var roligt!

|
|
|
|
|
#8701 |
Stoke: 72 |
Redax
Chefredaktör
|
Jag gick på det där inläggstricket! tack för att du påminde mig om hur det ligger till, hehe.

|
|
|
|
|
#8709 |
Stoke: 0 |
ben
|
|
|
|
|
#8711 |
|
Per gunter
|
till alex el gordo: Det var det näst roligaste inlägget efter mitt om huvudtekniken i duckdive:woohoo:
|
|
|
|
|
#53778 |
Svar: Duck-dive 16 år, 3 månader sen |
Stoke: -234 |
|
alex el gordo skrev:
Jag brukar släppa brädan och simma ner till botten. Väl nere tar jag tag i en stor sten eller rev och halar ner brädan till botten. Sen låter jag de största vågorna gå förbi. När det lugnat ner sig flyter jag upp till ytan igen... Jo rå så att
nja... nu tyckte jag att du fjollade till tråden en aning va?? 
|
|
|
|
|
#53779 |
|
|
|
|
|
#53780 |
|
|
|
|
|
#53790 |
Stoke: 45 |
marQs
|
intresant tråd. ha en leash borde ju vara självklart om de är andra surfare i vattnet som man inte känner, skulle ja få en bräda i skallen å få lov å sy eller dylikt skulle jag nog flippa ur!!
de e som å tappa en bräda i backen, finns fall där folk dött p.g.a det.. straffet för det är beslagtagen bräda, iallafall när jag jobbar!! hehe!
duck dive måste ja nog träna på, låter som en bra teknik!

|
|
|
|
|
#53806 |
Stoke: -1 |
ådén
|
använder mest knät för att inte bli helt slut om det kommr ett set, foten passar när det är "sugigare" vågor dock så misslyckas jag oftare med foten och får åka over the falls baklänges vilket är en upplvelse:blink:
|
|
|
|
|
#53840 |
|
Är det bara jag som tycker det är kul att en kille som lagt över 1300 inlägg, och är väldigt "surfkorrekt" inte ens kan duckdajjva?? Måste var det roligaste på länge!!!!!
|
|
|
|
|
#53842 |
|
|
|
|
|
#53862 |
|
Det är bara de svaga som kör med duckdive!
Vi som är starka hinner paddla ut mellan setten!!
|
|
|
|
|
#53944 |
|
Hahaha, spelar ingen roll , tycker fortfarande det är det bästa medkännandet någonsin på detta forum, helt utan konkurrans, den ska han ha cred för, hahahahahhaa, jag kan fan inte sluta skratta åt det!!!!
|
|
|
|
|
#53945 |
|
HAHAHAHA Jag menar såklart ERKÄNNANDET, det är svårt med stavningen mellan skrattattackerna!!
|
|
|
|
|
#53966 |
Stoke: 2 |
Rig
|
typ 2 år sen det skrevs oxå.. rätt hyffsad bump sverre gjorde med den här tråden
|
|
|
|
|
#53999 |
Stoke: 0 |
Olav
|
Simma ut, surfa in...... 
|
|
|
|
|
#54002 |
Stoke: 33 |
|
Daniel, det har kan du ova pa...sa slipper du va en turtle...
You can duck dive a longboard quite easily.
step 1 : paddle on a 45 degrease angle to the wave.
step 2 : as the wave is appoaching (about 10ft away) push one rail down (the rail that is closest to the wave) and knife the board under the water towards the wave so as the wave passes over, you are back to 90 degrees with the wave.
step 3 : as you feel the wave passing by press into your board with your knees and pull with your arms and you should come to the surface nose first.
I try and paddle around waves because duck diving longboards makes you tired pretty quick. Good luck with it and practice in small wave first...
|
|
|
|
|
#54003 |
Stoke: 33 |
|
Mera tips
Here's the big key to good duckdives:
Board familiarity. You should grow super familiar with how deep your board will sink, how it balances underneath the water, and the little ways to get it underwater quicker. You can experiment endlessly in perfectly still water. Paddle -- drive down -- resurface. The movement needs to be as natural as the swimmer's dive on which it's based.
Many surfers near beginning status (and anyone who's been surfing less than two years is very much a beginner) tend to stop paddling too early before the duckdive, which leaves them without forward momentum and exposed to whatever mad havoc the wave has in store. Attack!
Do NOT -- repeat, DO NOT -- throw your board away under a wave! Ever!! Hold on like a bloody VAMPIRE BAT, get yourself thrashed and pummelled, but don't throw it. Only exceptionally good surfers in very big dangerous waves, who've had a real good look at what's happening and see no alternative, get to break this rule.
If you want to get deeper in a duckdive, try using your foot on the tailblock to drive down, instead of your knee in the center of the board. You'll get better leverage.
Sen finns det ocksa den beryktade sparktaget medans man duckdivar men den tanker jag inte beratta hur man gor...

|
|
|
|
|